Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Asjes voor 3 rail..

Gestart door h0ogovens maandag 28 november 2011, 21:21:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Asjes voor 3 rail..
Hoi,

Mijn leverancier heeft 11mm wissestroom asjes nageleverd voor Roco, Rivarossi, Fleischmann en Piko wagons. Echter, ik meet bij alle 2rail asjes een flensdikte van 2.7 a 2.8 mm en bij de 3 rail asjes een flensdikte van 3mm. Hierdoor is ook de flensafstand iets anders.

Uiteraard toch even geprobeerd voor de div. merken maar na een klein zetje staat een wagon al stil en de Roco Caltex wielstellen barsten bijna uit hun voegen.  :?

Mijn vraag: is dit gebruikelijk (11mm / 3 mm dik) en dien ik hiermee genoegen te nemen, of zijn er 1:1 uitwisselbare asjes, dus met een flensdikte van ca. 2.75?

Heb mijn leverancier nog niet gecontact hierover, wilde eens zien of anderen dit ook tegenkomen.

Groetjes Michel
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2009

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Hoi Michel,

Niet de flensdikte is bepalend, maar de aslengte.
Als jouw leverancier Fleischmann AC wielen met een aslengte van 25mm heeft geleverd is het door jou beschreven fenomeen niet onwaarschijnlijk.
ROCO heeft standaard een aslengte van 24.75mm PIKO als ik het goed heb zelfs maar 24,5mm. Meten is derhalve weten.
Je zou eens kunnen kijken op Modelbahnradsatz.de levert voor alle merken en is ook nog eens veel goedkoper, koop daar zelf al een paar jaar naar volle tevredenheid.

Groeten, Henk.
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Heb even de link opgezocht naar dat bedrijf. Klik hier
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Oowkeej! Bedankt voor de URL, daar kan ik wel wat mee  :)

groetjes Michel
Re:Asjes voor 3 rail..
Ik heb goede ervaringen met Luck Feinmechanik snelle en nette levering. Voor de vervanging van 3rail-assen naar 2rail-assen. Ze hebben ook assen voor marklin.

Groeten Ronald.
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2007

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Maar klopt het nou dat je allemaal Fleischmann wielstellen hebt gekregen? Je hebt in ieder geval de verkeerde gekregen.
Ik bedoel, de genoemde merken hebben allemaal wel degelijk drierailwielstellen die prima op de eigen modellen passen. Ik zou eerst eens teruggaan naar je leverancier en vragen om de juiste exemplaren voordat je extra geld gaat uitgeven. Kan je de volgende keer alsnog bij Luck bestellen.
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Ja dat klopt, Roco wisselstroomwielen.. heb al even een e-mailtje gestuurd.

De linkjes naar de sites kan ik evengoed heel goed gebruiken voor mijn collectie 2rail wagens ivm massadetectie ontkom ik er niet aan alle asjes te vervangen.  ;)

Groetjes Michel
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Misschien een domme vraag. Maar is er niet een of ander foefje, om geïsoleerde stellen door te solderen oid?

Roy
Re:Asjes voor 3 rail..
Citaat van: RoWi op dinsdag 29 november 2011, 20:34:30

Misschien een domme vraag. Maar is er niet een of ander foefje, om geïsoleerde stellen door te solderen oid?


Ja dat kan. Dun draadje inlijmen met secondelijm en de uiteinden vastlakken met zilverlak. Wel eerst op 14mm zetten.

Maar wielen kun je beter ruilen. Er zijn altijd liefhebbers voor 2-rail <--> 3-rail.

Gr, Ben.
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2006

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
Beste Roy,

Als je wielen gebruikt met te lage flenzen schommelen loks en wagons over de wissels en
nog meer over engelse wissels.
Is al een topic over geweest, de breedte is belangrijk maar ook de hoogte van de flenzen.
2 rail wielen hebben lagere flenzen dat 3 rail wielen.

Mvg

Olivier
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
ik heb een aantal roco VAM wagons, hier passen geen standaard roco wisselstroom wielen in. weet iemand welke er wel in passen ?
Re:Asjes voor 3 rail..
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Asjes voor 3 rail..
De VAMs hebben ROCO asjes 40183 (artikel nummer) voor wisselstroom

Gr Michel