Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)

Gestart door Kappa woensdag 26 oktober 2011, 23:05:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Hoi,

Ik heb onlangs een 1215 gescoord, waarvan ik de sluitverlichting schakelbaar wilde maken.
Nu is dat gelukt en maar met twee extra componentjes per kant, één smd weerstand en een smd transistor.
Ik zal morgen wel een tekeningetje maken en een foto van het resultaat plaatsen.
Het is kipsimpel, alleen heb je wel goeie ogen of een verlicht loep nodig, want het is een beetje priegelwerk.
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Ad,

Ik ben zeer benieuwd, zoals je weet heb ik hier ooit een aantal vragen over gesteld :) . Kan ik er binnenkort ook mee aan de slag :)
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Ik ben hier ook zeer beniewd naar.
Zelf heb ik weinig verstand van electronica dus de info is meer dan welkom.

Ik heb een aantal locs waar nog een wit gloeilampje in zit en die wil ik gaan vervangen door witte en rode leds die met de rijrichting meeschakelen, maar zodra het aankomt op weerstandjes e.d. tussen plaatsen geef ik het op.
Een decoder inbouwen en programmerern lukt allemaal nog wel.

Dus ik ben benieuwd naar een handleiding in dummy-taal.

groeten,

Henk     
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Dit staat ook nog op mijn wensen lijst om eens te gaan doen.
Dus laat maar zien.Misschien doe ik het dan wel gelijk bij mijn exemplaren.

Robin
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Klinkt wel leuk, als het echt eenvoudig is moet ik het zelfs kunnen ;) (als het niet teveel gepriegel is)
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Citaat van: Trainhenk op zondag 30 oktober 2011, 11:08:47
Ik ben hier ook zeer beniewd naar.
Zelf heb ik weinig verstand van electronica dus de info is meer dan welkom.

Ik heb een aantal locs waar nog een wit gloeilampje in zit en die wil ik gaan vervangen door witte en rode leds die met de rijrichting meeschakelen, maar zodra het aankomt op weerstandjes e.d. tussen plaatsen geef ik het op.
Een decoder inbouwen en programmerern lukt allemaal nog wel.

Dus ik ben benieuwd naar een handleiding in dummy-taal.

groeten,

Henk     

Henk.
Zo moeilijk is dit echt niet Henk,maar met zo veel dingen is het altijd dat je het eerst moet zien en daarna ga je het zelf doen.
Echt het valt allemaal nog al mee hoor.
Als je ledjes gebruikt komt daar altijd een weerstandje bij van een bepaalde waarde.
Dit komt doordat een ledje maar weinig spanning kan hebben tov een gloeilampje van bv 19 volt.
Om dit te compenseren heeft men een weerstandje toegevoegd om hem ook aan te kunnen sluiten zoals bij het 19 volt lampje.
Dit soort dingen zijn regelmatig op het forum te vinden,en je kunt er bv ook altijd naar vragen,want je krijg hier toch altijd snel antwoord.
Ik weet niet of je naar de gastendag komt,maar daar kun je het ook vragen.
Word het nog is uitgelegd.

Wens je veel suc6.
Mvg: Alex
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Citaat van: Kappa op woensdag 26 oktober 2011, 23:05:22
Hoi,

Ik heb onlangs een 1215 gescoord, waarvan ik de sluitverlichting schakelbaar wilde maken.
Nu is dat gelukt en maar met twee extra componentjes per kant, één smd weerstand en een smd transistor.
Ik zal morgen wel een tekeningetje maken en een foto van het resultaat plaatsen.
Het is kipsimpel, alleen heb je wel goeie ogen of een verlicht loep nodig, want het is een beetje priegelwerk.


We zijn benieuwd, maar morgen was afgelopen donderdag.  :D
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Alex,

Als het een keer gezien heb en weet waar ik op moet letten dan durf ik het wel aan.
Alleen ben ik met dit soort zaken een man van de praktijk. De eerste keer een decoderinbouwen heeft mij veel bloed, zweet en tranen gekost en nu draai ik er inderdaad mijn hand niet voor om.

Maar, ik moet even weten wat voor een ledlampjes zijn geschikt, miniledjes, gewone ledjes? Zet ik de rode en witte paralel of in serie, en hoe bereken ik de weerstand en welke weerstand heb ik dan nodig. Als ik vind dat de led te fel brand hoe verlaag ik de spanning. Door een zwaardere led?

groeten,

Henk Iking


Citaat van: Aliebengalie op maandag 31 oktober 2011, 05:56:35
Citaat van: Trainhenk op zondag 30 oktober 2011, 11:08:47
Ik ben hier ook zeer beniewd naar.
Zelf heb ik weinig verstand van electronica dus de info is meer dan welkom.

Ik heb een aantal locs waar nog een wit gloeilampje in zit en die wil ik gaan vervangen door witte en rode leds die met de rijrichting meeschakelen, maar zodra het aankomt op weerstandjes e.d. tussen plaatsen geef ik het op.
Een decoder inbouwen en programmerern lukt allemaal nog wel.

Dus ik ben benieuwd naar een handleiding in dummy-taal.

groeten,

Henk     

Henk.
Zo moeilijk is dit echt niet Henk,maar met zo veel dingen is het altijd dat je het eerst moet zien en daarna ga je het zelf doen.
Echt het valt allemaal nog al mee hoor.
Als je ledjes gebruikt komt daar altijd een weerstandje bij van een bepaalde waarde.
Dit komt doordat een ledje maar weinig spanning kan hebben tov een gloeilampje van bv 19 volt.
Om dit te compenseren heeft men een weerstandje toegevoegd om hem ook aan te kunnen sluiten zoals bij het 19 volt lampje.
Dit soort dingen zijn regelmatig op het forum te vinden,en je kunt er bv ook altijd naar vragen,want je krijg hier toch altijd snel antwoord.
Ik weet niet of je naar de gastendag komt,maar daar kun je het ook vragen.
Word het nog is uitgelegd.

Wens je veel suc6.
Mvg: Alex
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken.
Citaat van: henkv op maandag 31 oktober 2011, 07:30:50
We zijn benieuwd, maar morgen was afgelopen donderdag.  :D
Ik weet het Henk, maar er kwam een weekend naar de familie in NL tussen, dus ik had effe geen tijd.
Onderaan alvast een schemaatje van wat ik heb gedaan.
Ik heb alleen de smd transistor BC549B en de smd weerstand R1 toegevoegd.
R1 moet wel redelijk hoogohmig zijn, er zit nu 270k in en dat werkt goed, maar 47-100k zal ook prima werken.
Ik heb de onversterkte AUX3 gebruikt, omdat deze niet naar de min schakelt en je dan een gewone NPN transistor kunt toepassen.
Als ik morgen tijd heb maak ik ff een foto van het soldeerwerk.
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken Het werkt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken Het werkt!
Hoi,

Ik heb gisteravond en vandaag nog even zitten prutsen en ik heb nu een werkend schakelbaar sluitlicht.
Na het aansluiten, bleek er een lekstroom te lopen, die de gele led's aan de achterkant zwakjes deed branden.
Daarom heb ik het schemaatje van hierboven met een diode in de emitter van de transistor uitgebreid.
Zie tekening hieronder.

Ik heb de 5k6 weerstand (R) van de dragerprint naar het zelfbouw printje verhuisd.
De twee achtergebleven soldeereilandjes zijn vervolgens met een draadje en de diode naar het printje aangesloten.
Voor het printje heb ik een smd experimenteerprint gebruikt die ik bij Conrad heb gekocht.
Hieronder wat foto's van het prutswerk. :D

Het geheel


Het zelfbouw printje, met links en rechtsonder de 5k6 weerstanden van de draagprint.


Aansluitingen aan de ene kant.


Aansluitingen aan de andere kant.

Op de laatste twee foto's kun je zien dat ik de soldeer eilandjes, waar de 5k6 weerstand zaten,
heb gebruikt om de diode en een draadje aan te sluiten.

Het printje heb ik met een stukje dubbelzijdig tape vastgezet op de dragerprint.
De schakeling op het printje is dubbel uit gevoerd, voor elk sluitlicht één.

De paarse draad gaat naar onder de draagprint, naar een soldeereiland van AUX3.
Met de CS heb vervolgens AUX3 onder functietoets F2 geprogrammeerd.

Het sluitlicht werkt alleen in combinatie met het frontsein, dus als het frontsein uit is blijft het sluitlicht ook uit.
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Dag Kappa

Mooi gedaan, maar ik vraag me hier toch af waarom je niet gewoon de aux 1 en 2 uitgangen hiervoor hebt gebruikt ? :(
Tenzij die natuurlijk al voor iets anders dienen, want ik ken deze lok niet intern.
Ik sluit namelijk bij al mijn gedigitaliseerde loks gelijk de sluitlichten aan op aux 1 en 2, en schakel dan de verlichting zo dat ze per stuurpost aan of uit te schakelen is.
Dit alles dan zonder bijkomende transistors, via functie mapping.

Jos
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Hoi Jos,

AUX1 wordt al gebruikt om de claxon (via de geluidsmodule) aan te sturen.
En op de manier waarop ik het heb gedaan, hoef je nooit te kijken of je de juiste Functieknop hebt geactiveerd.
Standaard is het sluitlicht nu uit en als ik F3 activeer, gaat automatisch het sluitlicht aan de achterzijde aan en wisselt ook automatisch met de rijrichting.
En aangezien deze lok vroeger nooit treinen heeft geduwd, heb ik ook geen apart schakelbaar sluitlicht nodig.
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Ha natuurlijk, de Claxon  :D
Die mogen we zeker niet uitschakelen hee  :P
Ja iedereen schakelt natuurlijk de lichten zoals hij het zelf graag heeft. ;)

Jos
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Ik weet het, die claxon stelt niks voor en is niet eens origineel van een 1200, maar ik wilde het eens op deze manier proberen. ;)
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken Het werkt!
Citaat van: Kappa op woensdag 02 november 2011, 20:23:25

<Afbeelding van schema>

Het sluitlicht werkt alleen in combinatie met het frontsein, dus als het frontsein uit is blijft het sluitlicht ook uit.




Kappa,

Voor de duidelijkheid: deze schakeling dient twee maal toegepast te worden, voor elk paar sluitlichten apart, niet? Of hang je beide, de gele én grijze draad, parallel aan de emitter (waar nu "Naar F0 op draagprint" staat)? Of hang je beide draden, de gele én de grijze parallel aan de emitter-uitgang?

Willy


EDIT Ad: afbeelding in quote verwijderd, is hierboven ook te zien.
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:1215 sluitlicht schakelbaar maken (Verslagje)
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 05 november 2011, 12:46:24
Voor de duidelijkheid: deze schakeling dient twee maal toegepast te worden, voor elk paar sluitlichten apart, niet?
Willy zie onderstaand:
Citaat van: Kappa op woensdag 02 november 2011, 20:23:25
De schakeling op het printje is dubbel uitgevoerd, voor elk sluitlicht één.