Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan van Henk

Gestart door Henk (Kaleb) dinsdag 10 juli 2007, 12:44:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Baanplan van Henk
Onderstaand staat mijn baanplan.





Het baanplan heeft geen voorbeeld in het groot of thema (saai he ;))

Ik rij volledig analoog waarbij de 'hoofdbaan' gestuurd wordt dmv schakelrail. Rechtvoor komt een (groot) station met 2 opstelsporen en een doorrijspoor (van voor af gezien spoor 2,3,en 4). Op spoor 5 kan eventueel van loc/wagons gewisseld worden. Spoor 1 gaat van links naar rechts. Sporen 2,3,4 en 5 van rechts naar links. Spoor 6 is een stationsspoor voor de Dorpsbaan. (kleine locs en kleine wagons). Links komt dat bergdorp en wat industrie.

Een rondje op de hoofdbaan duurt ongeveer 1 minuut. Er rijden 4 treinen automatsch rond.

Als de foto erbij staat hoor ik jullie commentaar/op- en aanmerkingen graag.
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Al 71 keer bekeken en nog geen enkele reacktie   :shock:  Is dit dan het perfecte baanplan (wat ik niet geloof) of is het allemaal bagger (wat ik me niet kan voorstellen).

Misschien help het als ik er een 3d plaatje bij zet:



Dit spreekt wat beter tot een ieders verbeelding.

(ps. ook negatieve reackties kan ik hebben dus kom maar op)
Re: Baanplan van Henk
Hallo Henk,

Natuurlijk komen er reacties :) Voor mij is het altijd lastig te zien als er zo veel sporen gebruikt worden :oops: (ben voor less is more) Het 3D-plaatje spreekt echter wel tot de verbeelding ! Over de rijmogelijkheden durf ik niet zo veel te zeggen (ziet er op het eerste gezicht goed uit; keerlussen aanwezig, overgangen van baan naar baan aanwezig), er zijn hier mensen die dat veel sneller en beter zien. Voor wat betreft de look & feel van de baan wil ik je wel wat 'ideetjes' proberen mee te geven.

Citaat van: Kaleb op dinsdag 10 juli 2007, 12:44:01
Het baanplan heeft geen voorbeeld in het groot of thema (saai he ;))

Een man naar mijn hart ;)

CiteerIk rij volledig analoog

Ze zijn er echt nog heh, de mastodonten van de analoge stempel...hahaha....aldus sprak een digitale fan ;)

CiteerIs dit dan het perfecte baanplan (wat ik niet geloof)

Volgens mij is er helaas no such thing :? We can all have a go at it though...:lol:

Als ik naar je 3D-image kijk dan is het een indrukwekkend geheel, een mooie speeltuin. Zo te zien zijn er lange treincombinaties mogelijk en er is de mogelijkheid om meerdere treinen elkaar te zien passeren. Verder is te zien dat je van een strakke geometrie houdt, alles volgt mekaar netjes. Zelf ben ik meer van de speelsigheid :oops: Daarom zou ik je ook adviseren om in ieder geval in het spoor dat op de voorgrond diagonaal loopt een natuurlijker verloop aan te brengen. Op de huidige manier is je tafel echt opgedeeld in vrij strakke 'hokjes' die je straks van bebouwing gaat voorzien. Als je hier en daar wat meer flauwe bochten aanbrengt en zodoende de 'hokjes' wat natuurlijker maakt, dan gaat de tafel straks meer leven (lijkt ook groter).

Tevens is het gewoon mooi om je treinen ook vloeiende bochten te zien maken, dit levert eye-candy & Kodak-momenten op ;) Kan niet goed ontdekken welke rails-soort je gebruikt maar ik zou trachten op een aantal plaatsen een paar ruime boogstralen toe te passen.

Dan nog iets over tunnels :) Op dit moment zie ik er geeneen op het hoge niveau. Mogelijk ben je gewoon nog niet zover maar dit betekent in ieder geval dat de treinen nu heel vaak in het zicht rijden. Iets dat je natuurlijk wilt want het is te duur om er niet naar te kijken, hahaha...maar je kunt het ook overdrijven ;) Het is voor de kijker leuk om treinen te zien verdwijnen en opduiken. Ook hiervoor geldt: maakt je tafel groter. Treinen laten verdwijnen en verschijnen kun je doen door tunnels te gebruiken (probeer minimaal 1 tunnel aan te brengen waarin een lange trein helemaal kan verdwijnen) maar ook door begroeing aan te brengen (trein achter de bomen zien verdwijnen, af en toe een glimp er doorheen = cool) of bebouwing.

Goe'...da' waren my two cents voor dit moment, misschien kun je er iets mee...anders he'k 't in ieder geval geprobeerd :| Bedenk je dat ikzelf nog maar een beginner ben, slechts een theoreticus in deze. Als laatste wil ik je natuurlijk nog ff de hamvraag stellen: "Komt er een Faller Car System op de baan :?:" (als analoge rijder houd je daar natuurlijk geld voor over heh, hahaha ;)).

Succes met de plannen Henk, houd ons op de hoogte 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf


Re: Baanplan van Henk
Henk,

Nou, nog een reactie...
Is't allemaal bagger vraag je ? JA... (grapje).

Lijkt me een leuk baanplan. Net wat Rolf zegt.
Waar ik naar kijk is of het mogelijk is om hetzelfde stuk rails zowel linksom als rechtsom te kunnen afleggen. Dat is het geval met je keerlussen.

Drie en vierbaansbochten spreken me ook aan, vooral als je daar wat BR01, 44,50,51,52 etc spul tegelijkertijd laat rijden.....

Wel mis ik een draaischijf (7286) of een schuifplateau. Van die zaken die't speelelement wat vergroten.

Voor de rest niet zoveel opmerkingen.

Veel plezier ermee.

Groeten
Arjan
 
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Dank je wel voor de reacties.

Citaat van: ^Rook
Kan niet goed ontdekken welke rails-soort je gebruikt maar ik zou trachten op een aantal plaatsen een paar ruime boogstralen toe te passen.

Uhm.... in mijn onderschrift heb ik het over M-rail. Dus je mag 3x raden : M, K of C  :mrgreen:

Citaat van: ^Rook
Dan nog iets over tunnels :) Op dit moment zie ik er geeneen op het hoge niveau. Mogelijk ben je gewoon nog niet zover maar dit betekent in ieder geval dat de treinen nu heel vaak in het zicht rijden. Iets dat je natuurlijk wilt want het is te duur om er niet naar te kijken, hahaha...maar je kunt het ook overdrijven ;) Het is voor de kijker leuk om treinen te zien verdwijnen en opduiken. Ook hiervoor geldt: maakt je tafel groter. Treinen laten verdwijnen en verschijnen kun je doen door tunnels te gebruiken (probeer minimaal 1 tunnel aan te brengen waarin een lange trein helemaal kan verdwijnen) maar ook door begroeing aan te brengen (trein achter de bomen zien verdwijnen, af en toe een glimp er doorheen = cool) of bebouwing.

Over scenery heb ik nog niet zover nagedacht dat dit concrete plannen oplevert. Zal het zeker meenemen.

Citaat van: ^Rook
Als laatste wil ik je natuurlijk nog ff de hamvraag stellen: "Komt er een Faller Car System op de baan :?:" (als analoge rijder houd je daar natuurlijk geld voor over heh, hahaha ;)).

Geld over ..... wat is dat. Nee er komt (helaas) geen FCS. Ik spaar liever voor nieuwe locs met leuke dingen daarachter. Daarna komt digitalisering aan de beurt. En dan wordt het tijd de baan af te breken en opnieuw te ontwerpen (en misschien ook voor mijn pensioen  :mrgreen:)

Citaat van: Arjan
Wel mis ik een draaischijf (7286) of een schuifplateau. Van die zaken die't speelelement wat vergroten.

Hopelijk gaat die draaischijf nog op een later tijdstip komen. Op dit moment is er nog ruimte genoeg om die te plaatsen.

Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan van Henk
Stoooooooooooooootblokkies :mrgreen:
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Voorlopig 4 stuks..... zie gele puntjes op het plan aan de linkerkant  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Baanplan van Henk
Henk,

Wanneer je de wissel van de keerlus bij de stootblok spoortjes
meer naar de bocht legt, direct daar op aansluit, dan kan je de
opstelsporen verlengen wat meer ruimte geeft voor het opstellen
van materieel.

Enkel een idee.

regards
Leslie
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Kleine update:

@ ^Rook: ik heb tunnels op het hoge niveau toegevoegd. Ziet er inderdaad een stuk leuker en rustiger uit. Ook is er meer plaats beschikbaar voor een dorpje etc.

@ Leslie: Aangezien 'boven' alleen maar korte wagons komen en kleine loc's, zat ik zelf meer te denken aan een klein stukje industrie met daarbij 1 a 2 wagons en eventueel een rangeer locje. Vandaar dat het niet echt als een opstelspoor bedoeld is. Misschien komen er in het midden nog wat opstelsporen bij voor de lange rijtuigen.

Onderstaand een plaatje met de diverse aanpassingen:


Re: Baanplan van Henk
obicham
gast

Re: Baanplan van Henk
Als je nog interesse hebt in een draaischijf klik
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Ik wel, maar mijn vrouw niet  :shock: en die beheert de beurs  :? :oops: Hopelijk heeft de beurs van 2008 meer budget voor een hobby  :o
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan van Henk
Denk trouwens dat Henk zowiezo een M-Rail draaischijf wilt dan ;-)
Re: Baanplan van Henk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baanplan van Henk
Citaat van: Sascha op maandag 13 augustus 2007, 14:17:01
Denk trouwens dat Henk zowiezo een M-Rail draaischijf wilt dan ;-)
Jij mag nooit meer raden  :mrgreen: