- Vervolg -
Opmerkelijk vond ik ook deze dubbeldekswagon uit de tweede helft van de 19de eeuw. Omdat deze wagons weinig ruimte boden (laag, de bankjes staan kort op elkaar) waren ze niet zo geliefd bij de Deense reizigers. Ze kregen daarom al snel de bijnaam "Bismarck" (naar de Duitse kanselier die net zo populair was in Denemarken toen.
)
Het duurde even voor ik door had wat dit nu weer voor iets was: inderdaad, een sneeuwruimer!
Een leuk bierwagonnetje voor Märklin om nog eens na te maken:
Nog een tweetal "scenes" uit het museum:
Deze meneer was aan het werk in een postwagon. Om zijn werkomstandigheden goed na te bootsen, werd de wagon de hele tijd door elkaar geschud en kon je ook de bijbehorende rolgeluiden horen:
Het aantal moderne locs bleef grotendeels beperkt tot deze rangeerdiesel...
... en uiteraard een Nohab:
Cilinders en zuiger van een "Nohab"-motor:
Buiten het museum kon er nog een klein ritje over het rangeergedeelte van het station gemaakt worden met dit stoomtreintje:
Al met al een leuk museum waar je zeker even langs kan gaan als je in de buurt bent.
Marc