Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met ruimte + baanplan

Gestart door jobocaja maandag 25 juli 2011, 20:46:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met ruimte + baanplan
Hallo iedereen,

Al geruime tijd lees ik hier dit forum en heb ik al zeer waardevolle informatie kunnen vinden!!!

Sinds kort hebben we ons eigen huisje gebouwd en nu heb ik de zolder/speelruimte ter beschikking om een treinbaan te maken. De vorige baan die nog bij mijn ouders stond is volledig afgebroken.

Nu het probleem : op de fotos zie je enkele afbeeldingen van de ruilte die ik ter bechikking heb. Het grondvlak meet zo een 425cm op 840cm best ruim. Maar wel onder het dak -> dus veel schuine kanten. De ruimte doet ook dienst als speelruimte dus zou ik een baan willen rondom in een L of U vorm. Hebben jullie ideen hoe ik de ruimte die maar 50cm hoog is toch zou kunnen benutten??? Ik zou namelijk een L of U willen die hier passeert. De andere optie is dat ik gewoon de muur van het raam benut maar hier zit je ook weer het de schuine kanten.

Voort heb ik volgende C rails ter beschikking : (bijkopen is GEEN issue)

55   24188
40   24172
2   24094
2   24077
2   24611
5   24612
1   24620
6   24977
7   24224
45   24130
2   24230
3   24671
3   24672

Dus als jullie ideen hebben voor een sporenplan ... graag!!! ik hou niet van een overvolle baan en er moet zeker en station en rangeerruimte inzitten. Wat ik eerst in gedachte had was een U vorm met aan de ene kant een station en een andere kant een industrie + rangeer -> de verbinding zou dan onder het lage gedeelte komen ... maar zoals gezegd ik weet niet wat ik ik met die hoogte van 50cm moet doen :(

Alvast bedankt voor jullie meedenken en hulp !!!!

Jochen

PS alle meubelen op deze kamer worden kortelings verwijderd.
Re:Probleem met ruimte + baanplan
Gewoon je baan op 50 cm hoog maken?! Je kunt er dan alleen geen schaduwstation onder kwijt, dus die zal je in 1 van de poten van de u moeten maken als rangeerterrein. Een andere optie is een baan rondom maken van zo'n 80 cm breed die je een stuk van de wand af zet. Zo creer je meer hoogte. Je kunt het schaduwstation dan erachter onder het schuine dak maken. Rails bijkopen zal zeker moeten, of je krijgt een heel rustig baantje ;-)

Nog een tip vergeet je r1 bochten en je bochtwissels. Geeft je alleen maar ellende ( mijn ervaring)

Verder is het een kwestie van wintrack downloaden en tekenen

Succes

Roland
Re:Probleem met ruimte + baanplan
maar is 50cm van de grond niet te weinig. hoe ga ik er nog ooit op een degelijke manier aankunnen als er iets stuk is?

alvast bedankt voor de reactie
J
Re:Probleem met ruimte + baanplan
tja, is wel laag.... maar als je dat als schaduwstation houdt, kan je er nog wel goed bij aan de bovenkant. eronder is liggend werk....... pijn in je rug dus. Zelf gebruik ik een rolwagentje zoals ze in garages gebruiken om makkelijk onder auto's te komen (voor ?40 heb je ze al)
Re:Probleem met ruimte + baanplan
h0Gelijkstroom
gast

Re:Probleem met ruimte + baanplan
Waarom niet links en rechts een klimspiraal om het hoogteverschil te overbruggen?
Dan kun je op de 50 cm hoogte een mooie verbinding leggen en afhankelijk van de breedte op deze hoogte een rangeer terrein of lokaal doorgangs stationnetje.

Groeten Remko
Re:Probleem met ruimte + baanplan
Of je bouwt de baan in modules die je eruit kunt pakken als je erbij moet
Re:Probleem met ruimte + baanplan
Het idee van die klimspiralen spreekt me wel aan. Deze avond hier op het forum eens achter zoeken.

Modulebouw is inderdaad ook een optie maar ik denk dat dit wel moeilijker te realiseren is ... Dit weekend eens bezig houden met het tekenen van een baanplan ... tips zijn nog steeds welkom

Hartelijk dank !!!
J
Re:Probleem met ruimte + baanplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Probleem met ruimte + baanplan
kijk eens hoe ik het heb gedaan.Misschien kan je een deel van mijn plan gebruiken.Stel gerust vragen en laat iets weten.Zet het op papier en ik teken wel een plannetje voor jou.Of ik bezorg je een programmaatje zodat je zelf aan de slag kan.Alvast met de demoversie.
Re:Probleem met ruimte + baanplan
zoals gezegd dit weekend me eens bezighouden met plannen te tekenen.

Ik ben er wel nog niet aan uit ofdat ik ga werken met de klimspiralen of alles op een 70 cm hoogte ga zetten en mijn schaduwstation dan onder het dakgedeelte van 50cm.

vandaag heb ik me beziggehouden met het rangeerterrein/goederenstation.
Dit komt aan de rechterkant van de kamer.

Graag jullie meningen :)
Re:Probleem met ruimte + baanplan
Hoi Jochen,

misschien is dit ook een optie:

maak onder het laagste gedeelte het schaduwstation.
Verwijder beide kasten.
Bouw links en rechts tegen de muur hoger gelegen je zichtbare gedeelte en verbindt deze met elkaar door boven het schaduwstation een smal stukje baan te bouwen.

Ramen en schaduwstation blijven dan goed bereikbaar ;)

Groetjes, John
Re:Probleem met ruimte + baanplan
als je nou je bed daar zet waar je je baan nu wilt bouwen en dan waar nu je bed staat+die ruimte er om heen je baan bouwt, dan kan je hem op een goede hoogte brengen zonder oppervlakte te verliezen. die hoogte heb je bij het bed toch niet nodig  ( tenzij je graag op je bed springt natuurlijk :D. )