Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw

Gestart door 3rPCH vrijdag 12 februari 2010, 20:01:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Hier toon ik enkele knutsels met C-rails:

  • bouw van C-rail stootblok. (niet iedereen waardeert de bij Märklin 24977 geleverde grinthoop  :)
  • ombouw van meegebogen C-Rail wissels
Foto wordt nog is geplaatst!



Voor de stootblokken heb een rechte rail (uit het midden) doorgezaagd,  de middenrail ingekort en een gat geboord tussen twee dwarsliggers.
Gat is passsend voor het K-rail stootblok 7391 (of als verlichting is gewenst: 7389) .
Ter plekke van het gat is de loze middenrailbescherming weggesneden.
Het kleine (ongeveer 2 mm) uitsteeksel van een C-rail eindstukje 24001 is afgesneden en in het overeenkomstige schuine deel aan de andere zijde gelijmd.
Het gehele eindstukje wordt aan de doorgezaagde zijde  van de rails gelijmd.
Optioneel verstevig je het  geplaatste stootblok nog met een kort schroefje.

Ik heb voor het verlijmen van de rails met de eindstukjes (Bison) Hard Plastic lijm gebruikt.

De wissels vergen wat meer werk.
Een meegebogen wissel heeft de geometrie van een rechte C-rail 24077 met daar aan vast een R1 bocht 24130,
en nog een R1 bocht in dezelfde richting.

Ik heb de meegebogen wissels ingekort tot 24 graden (binnenbocht) en 12 graden (buitenbocht).
Hierdoor ontstaat een hoek van 12 graden, die (ongeveer) overeenkomt met die van een slanke wissel.
De bij de slanke wissels gebruikte opvulstukken 24071 zijn ook hier nodig.
Tevens is een hoekbedding vulstuk nodig , dat normaliter bij een slanke wissel of krusing geleverd wordt.
Dit kunt u apart bestellen bij uw Märklin leverancier.

Bedenk wel dat:
- er geen plaats meer is voor de Märklin inbouw wisseldecoder
- de Märklin wisselaandrijvingen maar net passen en aan de onderkant van de bedding
   ongeveer 0,5 mm naar beneden uitsteken door de dikte van de gebruikte lijm.
- elektrische kontakten niet alle doorgaand meer zijn (er zijn dus wat extra stroomleidingen nodig).
- aansluitende rails moeten zeer waarschijnlijk pasgemaakt (ingekort) worden.

Bij de wissels heb ik naast de genoemde Hard Plastic lijm ook nog twee componenten lijm gebruikt ter versteviging.
Voor het solderen (vertinnen) van de stalen middengeleider kan men (voorzichtig !!! en na gebruik goed afspoelen!!) enkele druppels fosforzuur    gebruiken.
Dit fosforzuur kan men ook gebruiken om iets aan railstaven te solderen.

Voordelen:
- door hergebruik van de eindstukjes in de ingekorte wissel is de standaard C-rail aansluting gebleven.
- de krappe (R1) bogen van de wissel vallen minder op door de korte bogen;
- bochten een veelvoud van 12 graden,  met slanke 12 graden en normale 24 graden wisels te combineren.


Misschien ook een idee voor de een of de ander?


Edit Gerard: foto geplaatst
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
wauw ziet er super mooi uit die wissels
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Mooi gedaan.
Alleen had je voor het eindstukje van de rails met het stootblok erop ook gewoon een eindstukje van marklin zelf kunnen gebruiken.
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Bij de stootblokken zijn de eindstukjes van Märklin (nummer 24001) gebruikt.
Om deze aan te laten sluiten op een recht afgezaagde C-rail moet er een klein stukje met een scherp mes afgesneden worden.
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
vind die wissels mooi, maar die stootblokken wat te moeilijk gedacht :P

je kunt heel simpel gewoon een 24001 stukje aan een rechte rail doen
stootblok erop schroeven
gewoon door de rails heen, en ik ook nog van plan :D (voor in locloods)
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Hoi Paul,

ik kwam eigenlijk per toeval dit draadje tegen :?

Heb je nog meer van dit soort aanpassingen doorgevoerd? Kun je niet nog enkele foto's laten zien zoals ze nu ingebouwd zijn?

Groetjes en alvast bedankt, John
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Eindelijk weer eens wat tijd voor mijn hobby:

Hierbij de gevraagde foto van de inbouw (met één slanke wissel, kruising en drie aangepaste boogwissels.


Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Dat ziet er niet verkeerd uit.Ik heb voor mijn schaduw station een 24 en 24 graden bocht wissel nodig.
Binnenkort eens een wissel bewerken.

Gr.Robin
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Hoi Paul,

heb je ooit geprobeerd om van een rechte slanke wissel een gebogen wissel te maken?

Groetjes, John
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Hallo Tilly,

Ik ben dat niet van plan. Met C-rail wissels wil ik het deel vanaf het 'enkele spoor' tot en met het hartstuk niet veel veranderen. Je krijgt dan problemen met het plaatsen van een elektrische wisselaandrijving.   Ik heb wel eens in een oud Märklin Magazin gezien dat een slanke K-rail wissel tot gebogen wissel is omgebouwd. Zag er wel fraai uit, maar leek me ookriskant door het vele wegslijpen bij de fragiele kunstof bielzen.

Groetjes, Paul
Re:C-rail stootblok bouw en meegebogen C-rail wissels ombouw
Hoi Paul,

het aanpassen van een slanke wissel lijkt mij inderdaad ook zo goed als onmogelijk :?

Bedankt voor je reactie :thumbup:

Groetjes, John