Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen

Gestart door Buzz_4stroke donderdag 23 september 2010, 02:02:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen
Allen,

Na een flink aantal ontwerpen en drie keer een start met het bouwen van een baan die door omstandigheden weer de prullenbak in konden ben ik er uit, het worden modules (of segmenten) omdat je zo je baan stukje voor stukje "af" kunt uitbreiden.

Na intensief op het net gezocht te hebben naar normen voor modules kwam ik op een gegeven moment uit op de site van Gino Damen. Deze persoon heeft in het verleden (hij is overgestapt op 2rail Amerikaans) een c-rail modulebaan gehad met een eigen ontwikkelde norm, die gebaseerd was op de H0e smalspoor norm, met toepassing van C-rail.

De modules worden opgebouwd met de lengtenorm van 1, 2 of 3 maal de 24188+24172 met aan weerszijden de 24064 die verwijderd kunnen worden ivm transport.
De stationsmodule die als eerste gebouwd gaat worden wordt een vaste 2 baks module met een uitbreid mogelijkheid voor de sporen voor het station.



De basis van de 2 bakken is gemaakt en wordt nu voorzien van gaten voor de wisselaandrijving. Hierna, wanneer al het railmateriaal in huis is dan, gaan we de module met rails inrichten.
Onderstaand foto's van de bakken met de gaatjes voor de aandrijving.



Het resultaat als het af is moet ongeveer lijken op het orgineel van Gino Damen, zie onderstaande foto. Het hoeft geen exacte kopie te worden, maar als voorbeeld uitermate geschikt om een goede basis te leggen.



keep you all updated.......


Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
hallo buzz_4stroke,

vind het een knap voorbeeld,wens je zeker veel plezier met het maken van je baan.


groeten en succes;

peter(ke33)
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Hoi Chris,

Dat is ook nog eens een idee in modules!
Ziet er knap gemaakt uit.
Lang mee bezig geweest?

Mvg. Falco
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Falco,

Met de bakken niet zo lang bezig geweest, alleen met kleine kids kun je niet altijd even door.
Voor de liefhebber hier nog de wintrack schermprint met 2 uitbreidingsmodulen van 30 cm en een kopspoortje.

Plaatje niet meer in de archieven te vinden
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Ja oké,

Maar het ziet er goed uit zo...
Het is wel lijkt me makkelijker om zo je baan te maken :wink:

Mvg. Falco
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Hoi Chris,

Heb je nog nieuws over dit plan?

Just wondering...

Mvg,
William
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Citaat van: William027 op vrijdag 10 juni 2011, 12:37:19
Hoi Chris,

Heb je nog nieuws over dit plan?

Just wondering...

Mvg,
William

Ben ook benieuwd!


groeten Dylan
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Nieuws...... hmmmmm, nou nee eigenlijk ligt het project al een half jaar stil (als het al niet meer is). Na verbouw van de woning (3m woonkamer erbij) nog genoeg drukte gehad......
Re:Buzz_4stroke: Baan in modules
Hoi,

Geinig om te zien dat een eigen ontwerp tot inspiratie van anderen kan leiden. De voorbeeldmodule heb ik nu niet meer, ik ben naar 2-rail US overgestapt, maar ik zie hem nog elke week omdat hij (en de andere Marklin modules) in de verenigingsruimte van de MD-Drachten staan.

Ik kom in principe niet standaard op dit forum, maar ik heb de reactiesoptie aangevinkt, dus bij vragen en andere reacties op dit draadje krijg ik een maailtjr

Gino Damen
-
Southern in Fremo H0
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Allen,

Zo even een draadje afstoffen, met een statusupdate
- Voortgang 5%
- Rails 100% aanwezig, incl aandrijving en verlichting
- Seinen 90% aanwezig (ik ga voor klassiek Marklin, met stuurunit onder niveau plaat)
- Bezetmelding wel/niet, wel/niet, ben er nog niet over uit.
- Aansturing vooralsnog door 6021, wanneer bezetmelding ligt er een digisys2 klaar.

keep you posted.......

@ Gino , kom nog wel eens in Drachten langs, even kwijlen...... Mocht je nog tips en trucs hebben mail (via ballonnetje bij profiel) staat open..

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Even een kleine update:

De rails uitgelegd op de modules en het blijkt dat er nog wel het een en ander moet gebeuren voordat de rails definitief gelegd kan worden. Zo kwam het op sommige punt NET niet uit en moesten er andere passtukjes gebruikt worden die weer net niet met de slanke wissels overweg konden. Resultaat op alles na één 24071 tekort. Deze komende week maar even in Heerenveen halen.

Ook gekeken welke seinen er waren, en kwam ik nog een paar metalen slagbomen tegen die ik zeker wil gaan verwerken.
Ter ondersteuning van de tekst een 2-tal foto's gemaakt.....





Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Chris,

goed bezig, en welkom terug,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Aangezien er nog onderdelen gehaald moeten worden en de betreffende zaak op maandag dicht is, maar eens begonnen aan wat rollend materiaal.
Ergens in een hoekje lag nog een verschrikkelijke smerige V60 (3065) met (defecte?) telex die ik ooit eens gekregen heb in ruil voor werkzaamheden. Deze maar eens schoongemaakt en op de nominatie zetten om te digitaliseren. Voor de baan die ik ga maken is deze lok aardig multi-inzetbaar als rangeerder of lijn-dienster.

Hier een beeld van de lok zoals deze nu staat......
Buzz_4stroke: Baan in modules (Isolatie, wirwar en proefrijden)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Buzz_4stroke: Baan in modules (Isolatie, wirwar en proefrijden)
UPDATE!

Beide modules voorzien van isolatiemateriaal. Helaas kwam ik er achter op het moment dat alle rails vastgelijmd lagen, want "de trein maakte zoveel herrie" op die kale platen. Rails losgehaald, ondervloer vastgelijmd en draden en de rails solderen en daarna alle rails leggen. Helaas bij droging van de lijm waren er twee wissels die niet werkten zoals het zou moeten, ook dit probleem is verholpen....

Foto van work in progress.


Daarna begonnen met solderen van draden aan de ringleiding voor voeding van rails, voeding voor accesoires, wissels e.d. De massadetectie moet ik nog uitvogelen, als het goed is kan ik het hele station op 1 s88 kwijt.
Het lijkt alsof er niet zoveel draden lopen, deze zitten keurig in de binders waarbij ik toch zeker ieder wissel van voedingsdraden heb voorzien.



Daarna maar eens proefrijden (heel langzaam) met mijn meest kritische kandidaat, de Brawa Köf (Ma3680), en deze vond op een paar lijmdrupjes na de baan prettig rijden......



Keep you updated.........
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Hoi!

Dit ziet er leuk uit. Goed plaatmateriaal gebruikt, netjes gebouwd. Gewoon heel netjes. Ook de bedrading wordt netjes weggewerkt. Ik ben benieuwd naar de rest van de bouw en hoe het allemaal eruit gaat zien.

Ik mis nog wel een fiddleyard of heb je daar geen rumte meer voor?

Waarom heb je de bakjes niet eerst geschilderd? En ga je de boel nog voorzien van een achterwand en een fries met (led)verlichting? Dat maakt het helemaal af.

Mooi werk.

Groeten Ronald.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Hey,

Tof om te merken dat er nog mensen (al dan niet door ruimtegebrek) met modules werken.
Ik ga dit zeker volgen.
Je bent nu de tweede op twee dagen die me hier ook zin in doet krijgen !!!!

Trouwens, je werk tot nu toe is heel proper afgewerkt.
Welk profiel gebruik je trouwens om je modules te koppelen?

Groeten, Sven
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Ik gebruik ook modules en gelukkig niet door ruimte gebrek, maar juist het omgekeerde.
Persoonlijk gebruik ik de normen van M-Track als referentie, maar laat deze de laatste tijd steeds meer los, door grotere stukken volledig vlak te maken. In principe is bij mij de grootste maat 61 bij 122 cm, maar bij 2 modules ontkom ik er niet aan om iets groter te gaan, want anders past de draaischijf er niet op.

Mijn grootste reden voor modules is het makkelijk kunnen verplaatsen o.a. in het geval van een verhuizing. Ook kun je bij een modulebaan nag het een en ander in een andere volgorde plaatsen.

Zie ook mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11152.msg174835#msg174835.

Groet,
Bert
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Citaat van: ronaldk op donderdag 07 maart 2013, 08:14:09
..........Ik mis nog wel een fiddleyard of heb je daar geen rumte meer voor? Waarom heb je de bakjes niet eerst geschilderd? En ga je de boel nog voorzien van een achterwand en een fries met (led)verlichting? ................
Ronald,

De fiddleyard is een wens die nog openstaat, technisch en optisch gezien geen hoogstandje en voor mij op dit moment ook geen uitdaging. Dit stations ontwerp kent genoeg mogelijkheden om te rangeren en om als doorgaand en kopstation te gebruiken. Vooral het eindelijk eens uitvogelen met koploper staat hoog op mijn wensenlijstje. De opmerking met fries en achterwand neem ik wel mee (al krijgt de baan dan alweer een "vaster" karakter)

Citaat van: Svenson op donderdag 07 maart 2013, 09:23:39
...... Trouwens, je werk tot nu toe is heel proper afgewerkt.
Welk profiel gebruik je trouwens om je modules te koppelen?.......
Sven,

Dank voor je compliment, ik hou er wel van om gestructureerd en netjes te werken, het gaat misschien wat langzamer maar het eindresultaat mag er dan ook wezen, al zie je de onderkant van de baan misschien nooit meer terug.
Het profiel wat ik gebruik is gewoon een plat profiel oftewel plaatje, rail erop en klaar. Wanneer je interesse hebt in de documenten over het maken van deze bakken moet je me even een PB sturen met je emailadres.

Citaat van: treinbert op donderdag 07 maart 2013, 15:54:06
...........bla bla bla bla....................
Bert,

Tssss, zomaar een draadje kapen, foei  :D
Zonder dollen ieder zijn voorkeur, en m-track is natuurlijk beproefd door de jaren heen, alleen ik vind dat je een norm moet kiezen die jou het meeste ligt en niet de massa. Succes met de draaischijf.

MINI-UPDATE:

Vandaag de onderdelen gehaald voor de zelfbouw Power-module van Riny voor de Viessmann 5211. Wanneer deze in elkaar zit ga ik verder met de bekabeling.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
De power-module zit in elkaar: Om toch "el-cheapo" te werken even in de rommelbak gekeken. Hier kwam ik nog een voeding van een Nokia telefoon maatje rugtas tegen en een oud blauw schakelkastje van tante M*. Wanneer ontleed worden is het resultaat als volgende.


Voeg deze allen tezamen en zie daar......


Er zijn nog geen foto's gemaakt van de module.......
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Zo even weer het draadje afstoffen....... de modules zijn weer tevoorschijn gehaald, en er is weer een beetje gedaan.
- Kabelbinders vastgelijmd
- Schakelkastjes geplaatst
- K83 Booster geplaatst
- Draadjes getrokken

Verder nog het elektrisch schema uitvogelen voor de connectie met het andere deel van het station en de aansluiting met de stuurunit. Onderstaande foto's toont de huidige status.



Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Zo.... nu in ieder geval even wat seinen te plek gezet. De seinen die geplaatst worden zijn twee- en éénarm Viessmann seinen.

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Hoi Chris,

Ziet er strak en mooi uit! Hoe hoog heb jij je modules gemaakt (lees: hoeveel ruimte heb je onder de plank)?

Groet,
William
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Ziet er goed uit zeg, heel netjes verwerkt, lekker overzichtelijk. Ik vraag me alleen wel af wat die twee seinen daar bij dat linker wissel doen. Zo te zie rijd je duits, en dan staan de seinen rechts van het spoor, een stukje voor de wissels.

Walter
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
@William
Ik gebruik een modulehoogte van 15cm, diktes van de platen zijn:
Kopschot 15mm, zijschot en tussenschot 12mm, bovenplaat 9mm.

@Walter
Je hebt helemaal gelijk :oops: :oops:  Nog zo ingelezen en dat ze rechts moeten staan, zet ik ze toch nog met de vleugel over de rail  :evil:.
Volgens mij is de beste oplossing om het middelste sein te laten staan, het linkse te verplaatsen naar de andere kant van het middelste sein en rail en dan 10 a 15 cm naar achteren. Het rechtse sein wordt van de ene naar de andere kant van de rail verplaatst.
Kan dit je goedkeuring verdragen?  ;)
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Hoi Chris,

Ik zou de seinen 1 raillengte voor de wissel zetten ipv er precies voor.
Weet niet hoe je sporen worden gereden.
Seinen zet je als volgt:
Als je alleen rechtdoor kunt op je wissel, dan sein met 1 vleugel.
Als je alleen af kunt buigen op je wissel, dan sein met 2 gekoppelde vleugels.
Als je rechtdoor en kunt afbuigen op je wissel, dan sein met 2 ongekoppelde vleugels.

Groeten,
Ton.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Ton,

Het zijn alleen uitrijseinen en hoeven niet exact te werken zoals in het 1:1
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Chris,

Ik heb je plaatje ff gekaapt en wat streepjes in gezet.



als je de seinen verplaast volgens de rode lijnen klopt het een beetje, eigenlijk zou je bij het linker doorgaande spoor ook een tweevleugelig sein moeten plaatsen, en zou je bij het kopspoor ook nog een tweevleugelig sein moeten plaatsen, maar vanwege je korte perron lengte zou je kunnen werken met een zg 'groepsuitrijsein', dan volg je de groene lijn en laat je de rest weg. Dat gebeurde in het echt ook bij kleine stationnetjes met weinig verkeer. Voor het rangeren maakt het niet uit, daar zijn deze seinen zowiezo niet voor.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
hallo Chris,

Dat probleem heb ik ook wel eens gehad, vroeger  8o :)  klik  8o :? :)

Succes er mee.

Gr Einte

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
@Einte,
Leuk om te lezen, dat ik niet de enige ben :D

@Walter dank voor de uitleg, aangezien de noodstopsectie vlak voor de wissel ligt denk ik dat ik het sein zowiezo daar voor plaats anders staat het sein ver achter de gestopte lok, staat beetje knullig.

Ik heb nog een rangeersein liggen is deze te gebruiken bij de twee rangeersporen linksbovenin?
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Hierbij even een plaatje ter verduidelijking
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Chris,

Bijna goed.... Het middelste sein zou voor de wissel moeten staan, of de andere twee kunnen weg.

Walter
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Moet dan niet ook voor elk hoofdsein hier een rangeersein?

Pim
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Als je het helemaal goed wil doen wel, en dan op het meest linkse spoor ook nog zo'n groep en dan aan de andere kant van het station , 70 cm verderop, weer zo'n woud aan seinen....... alleen heeft Chris aangegeven dat het niet helemaal hoeft te kloppen. In het kader van 'minder is meer' zou ik me beperken tot het groepsuitrijsein, maar dat is lekker aan Chris!

Walter
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules
Ik denk dat ik me beperk tot de twee twee-armseinen voor langzaam rijden, het ene een-armsein en het rangeersein. Aan de andere kant van het station ook nog twee seinen en dan vind ik het wel welletjes.

Nu eerst eens gaan opruimen, heb nogal wat spulletjes die wel in de verkoophoek kunnen gaan.....

Enne die 70 cm kan ook nog wel eens meer worden, kan namelijk het station verlengen vanwege het rechte stationsontwerp.
Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe aanwinst
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe aanwinst
Vandaag een kleine update, en met klein bedoel ik dan 2x2x5cm. De nieuwste aanwinst van de verzameling is een:

Ford FK 1000 TEE Serviceauto


Vooralsnog is de voorgang van de baan beperkt tot achter de schermen, een seinmast is nog onderweg en de bedrading moet nog voor een deel worden gedocumenteerd en uitgetekend worden. Tussen de twee stationsmodulen moeten enkele draden heen en weer voor aansturing van de wissels, seinen en eventuele terugmelding.

Buzz_4stroke: Baan in modules, de TEE verzameling
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Buzz_4stroke: Baan in modules, de TEE verzameling
Nu ik toch over de verzameling ben begonnen kan ik net zo goed even een kleine impressie doen, ben laatst toch aan het inventariseren geweest. Uit de 'oude' doos een foto die al eens een lange tijd geleden is gemaakt. De verzameling hoeft van mij niet in A-conditie te zijn, maar in een redelijk nette staat. Wisselstroom uitvoering is gewenst maar een uitstapje is niet verboden.

Hieronder een fotootje uit 2008


De koffer is zelfgemaakt, en is geschilderd in dezelfde RAL kleuren als de TEE, vervolgens maar een lineup gemaakt.
Mag ik jullie voorstellen aan respectievelijk de: Fleischmann E112, Marklin E103, Marklin Ram DE IV, Marklin E03 en de ROCO RE4/4II.
Doel is om alle locs uit te rusten met een historisch verantwoorde stam rijtuigen.



De volgende lineup zijn de andere locs die naderhand zijn gevonden. Ook deze locs zijn allemaal op een TEE route actief geweest. Deze routes liepen van Nederland tot Zwitserland en van Denemarken tot Spanje. Mag ik jullie vervolgens voorstellen aan (van voor naar achter) de: Lima RGP825/X2770, HAG RE4/4I, ROCO ALn442/448, Marklin MX1100 (Deens), Lima RAe Gottardo en Lima CC40100.



Vooralsnog zijn dit de locs, er liggen nog een paar te wachten op een spuitbeurt en omnummering naar grootspoorvoorbeeld. Hiervoor zijn geselecteerd de NS 1118, een 1200 serie, en de aloude Rheingold moet ook nog maar eens......
Maar de liefde voor de TEE houdt niet op bij treinen zoals het Fordje liet zien. Het welbekende opschrift komt op meer van mijn spulletjes voor:



Bovenstaand het TEE plaquette uit de beruchte Marklinset (die overigens niet in mijn bezit is), Een speldje uitgebracht door wohlfahrtsmarken.de, daaronder een orgineel TEE speldje gedragen door cabinepersoneel, het bedienend personeel (de mannen) droegen de clip gedragen in het borstzakje v/h colbert. Als laatste een orgineel treinkaartje



Deze foto is gephotoshopped. Niet om het boekenleggertje uit de jaren 60, maar om de munt aan beide zijden te kunnen tonen. Deze munt is uitgebracht ter ere van 150 jaar NS. Hierop afgebeeld het nederlandse icoon van de TEE de Ram DeIV.



Zowiezo is dit een van mijn meest bijzondere aanwinsten een oude 'klapper' van een stationsbord.
Hoop jullie wat blij gemaakt te hebben met wat mooie plaatjes. Mocht iemand nog een TEE item hebben wat interessant is houdt ik mij aanbevolen  :)
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, de TEE verzameling
 :) Tja, wat hier nog te melden.............. Mooier als dit kan het moeilijk worden.  B) B) B) B)
Al dat moois verdiend een vitrine. En die koffer is ook helemaal geweldig. :thumbup:

Dirk-Jan (die zelf "maar" drie verschillende Tee treinen heeft)
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, de TEE verzameling
Heerlijke line-up  :P
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, de TEE verzameling
Erg mooi om te zien zo'n verzameling
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, de TEE verzameling
Prachtig! :thumbup:

Pim
Buzz_4stroke: Baan in modules. Hotglue, draden en seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Buzz_4stroke: Baan in modules. Hotglue, draden en seinen
Vandaag maar weer eens een klein beetje gedaan. Het ontbrekende sein was binnengekomen en dat maakte de set voor deze modulebak compleet. Voor de seinen een gaatje geboord (waarbij uiteraard weer bedrading in de weg zat). De seinen staan voor mij zo naar tevredenheid. . De twee rangeersporen rechts hebben een gezamelijk rangeersein en helemaal aan het einde staat een inrijsein.
En nadat deze naar tevredenheid stonden, ze er weer uitgehaald zodat de bak omgedraaid kon worden om aan de draden te solderen en hotglue te gebruiken voor de  draadbundels vast te zetten.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Back to the drawing board
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Back to the drawing board
120 dagen??? Ruim 7 jaar!! Dit was geen stof, dit is as van de Vesuvius.........
Na grondig de hogedrukspuit erover was het draadje weer zichtbaar en met WD40 het los kunnen wrikken.
De modules zijn weer neergezet en volledig ontmanteld (ja, inderdaad...), alle oude techniek eruit en met een frisse blik en nieuwe visie opbouwen.

Tevens zal ik proberen alle verdwenen foto's in het draadje in google photos te uploaden en nieuwe linkjes te maken.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Back to the drawing board
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Back to the drawing board
Voor de modules is een mooie ruimte gevonden (voor mij alleen!) met aan het begin en einde de mogelijkheid tot een keerlus, zo wordt het ineens een doorgaand stationnetje. Lengte is ongeveer 5,5meter, lijkt veel maar met twee stationsmodules en de te komen brugmodule (oeps, praat ik zomaar mijn mond voorbij.....) is het zo op. Aan de linkerkant komt een simpele fiddleyard en aan de rechterkant...... wie weet.....

Alvast een klein updeetje van de lege modules en de nieuwe achterwandjes. De achterwandjes zijn afneembaar zodat de achtergrond er netjes op geplakt en er makkelijk aan de modules gewerkt kan worden. Achterwandjes zijn 20cm hoog en worden voorzien van achtergronden van PeArd.

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Hallo allemaal,

Vorige week van een online bouwmaterialenwinkel een pakketje binnengekregen, naast een tweetal multiplex stroken voor een vitrine zaten hier ook de bestelde onderdelen in voor module mummer 3, de Brugmodule. Deze module wordt aan de linkerkant van het station geplaatst en zal ook deels fungeren als overgang naar de fiddleyard. Omdat de modules van het station uitgevoerd zijn in berken multiplex en best wel zwaar zijn is deze keer gekozen voor populieren multiplex.



Omdat alle delen keurig gezaagd zijn op de door jou opgegeven maten was monteren een kwestie van in elkaar schroeven. Uiteraard her en der een drupje lijm en zorgen dat alles haaks is, voor de rest een kwestie van 1,2,3. Gelukkig kwam ik voor de montage er wel achter dat de pootjes niet zouden passen, daar moesten nog een paar uitsparingen voor komen, maar met een zaagtafel van de buurman gelukkig een klein klusje. Ook voor de bedrading her en der nog een gaatje gemaakt. Accu boormachine vol? Reserve (of twee) bij de hand? Lets go!



En dan merk je dat je de bovenste twee stukjes van de module bent vergeten te bestellen, gelukkig had mijn buurman nog een stukje 9mm liggen waaruit 50cm strookjes vam 10cm en 15cm breed uitgehaald konden worden. Zelf uit de rommelhoek nog een oude kastachterwand een stukje kleiner gemaakt om de bodem te bedekken. Daarna de klosjes eronder en de pootjes erop. Waar bij de stationsmodules nog ruimte was om een rollerbox onder de modules kwijt te kunnen is hier niet meer ruimte dan een paar cm. Maar dat levert dan ook een mooi "dalletje" op. Omgerekend ongeveer 25 meter hoogteverschil.



Een brug in de modelbaan is voor mij een jongensdroom die uitkomt, de brug is al jaren in bezit en altijd netjes in een doosje bewaard. De vakwerkbrug is laatst bij een partijtje rails meegekomen. De rails daarvan is behoorlijk roestig maar de brug is nog schoon. De rails worden vervangen door wat rails van een m-rail 5106 dan ziet die er ook weer netjes uit. Met twee overgangsrails M-->C laten we het geheel aansluiten op de rest. De zaag zal wel in de rails moeten want passtukjes zijn er niet op deze korte afstand.   
Tot nu toe is het idee om een door water aangedreven zagerij (sägemühle) te maken die nog enkele meters boven een poeltje/meertje staat. Rechts een stevige helling en links een weg nog onder de vakwerkbrug door.
Zagerijen kwamen veel voor in het zuiden van Duitsland, gebieden die in tijdperk III voor de modelbaan erg interessant zijn om te gebruiken. Veel spoormaterieel kan hier gebruikt worden, niet geheel toevallig aangezien Göppingen ook in dit gebied ligt. En voor wie Märklin rijdt.........

 
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Aangezien ik vooral met de techniek bezig ben is er eigenlijk geen nieuws te melden op het gebied van de baanbouw.
Vast al eens eerder gezien hoe een wisseltje omgezet wordt met de aandrijving die gemaakt is, maar ik toon hem toch nog even.
Simpel "Sweep" statement in de Arduino UNO gezet, op een of andere vreemde manier was de NANO overleden en ik had geen meer op reserve, direct besteld bij de Chinese buurman.

youtube.com/watch?v=B9pVqHQ-das

Ook heb ik tussendoor een krabbeltje op een stukje papier gemaakt om het idee van de brugmodule wat leven in te blazen, het besef is dat dit nog best wel eens kan gaan duren voordat de eerste boom geplant wordt (en in het zwarte woud zijn dat er best nog wel wat.....). Toch wou ik jullie onderstaand plaatje niet onthouden.

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Hoi Chris,

Bedankt voor het delen! Ik vraag me altijd af of er geen stillere manieren zijn dan servo's (of stillere servo's  ;)) om wissels zo mooi langzaam om te zetten. Dat geknars...

Wat betreft jouw Bob-Ross-kunsten: die zijn voor mij in ieder geval helaas niet zichtbaar...

Groeten,
William
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 17 maart 2021, 14:23:56
Ik vraag me altijd af of er geen stillere manieren zijn dan servo's (of stillere servo's  ;)) om wissels zo mooi langzaam om te zetten.
Ja, de linear stepper. Als die traag draait hoor je die niet.
En als je rechtstreeks de wisseltong aandrijft hoor je ook dat klikken niet (maar dat doe ik niet om de wissels te kunnen open rijden...).
Past zelfs in de bedding.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
 @citaat

Dank voor de bijdragen, zoals al gemeld zijn de servo's zowat de goedkoopste op het internet die je kunt vinden, dat ze klinken dat er zand in de tandwielkast zit verbaast mij niets. Er zullen vast stillere exemplaren bestaan al is de optie van Anton wel een hele mooie, als de tijd er is is misschien dat in de standaard marklin bouwvorm ook nog wel iets om eens te ontwikkelen.
Wat betreft de foto, die is gewoon te zien (hier vanaf verschillende pc's).
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Allemaal PCees waar jij bent op aangelogd waarschijnlijk, ik zie niks.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Ik kan de foto ook niet zien. (Win 10 pro 64 bits met laatste versie van Firefox.)