Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain

Gestart door jj_marklin donderdag 09 juni 2011, 11:52:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hallo allemaal,

In aanvang ben ik, aangestoken door de vele mooie banen hier op het forum, vrij voortvarend van start gegaan met de bouw van een schaduwstation. Dit is voor mij, voor dit moment, toch een stapje te ver gebleken... :?
Zie mijn topic Bouw Zwitserse Zugbahn.

Mijn bedoeling is de baan aan te sturen middels een CS1 in combi met een trafo 60052, die gekoppeld wordt aan een laptop met Itrain.

Aangezien ik nog geen praktijkervaring heb met de werking van de CS1, terugmelders en Itrain heb ik uiteindelijk toch maar besloten om eerst een wat overzichterlijke testbaan te maken om deze materie onder de knie te krijgen. Vanuit deze basis kan ik dan weer verder, omdat ik dan ook beter kan beredeneren hoe bepaalde schakelingen en situaties tot stand komen.

Hierbij mijn opzet van de testbaan.



Legenda:
rood/bruin: stroomvoorziening
groen: terugmelders
Rood vierkantje: isolatie bezetmelder/terugmelder
Rode pijl: rijrichting

Ik heb per blok 3 melders geplaatst.

Kan iemand mij wellicht het verschil uitleggen tussen gedeeltelijke en volledige detectie?

Hoor graag of ik zo op het goede "spoor" :D zit.

groet, Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hoi Joachim,

Volgens mij wordt er bij volledige detectie bedoeld, dat elke millimeter van het spoor gedetecteerd wordt. Bij gedeeltelijke detectie kun je hele stukken overslaan. Het nadeel daarvan is, dat als de laatste wagon losraakt in een ongedetecteerd stuk, je/de computer dit over het hoofd kan zien.
Je kunt dan wel weer kunstgrepen toepassen. maar dan wordt het ingewikkelder.

Groet,
Bert
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: treinbert op donderdag 09 juni 2011, 17:57:20
Hoi Joachim,

Volgens mij wordt er bij volledige detectie bedoeld, dat elke millimeter van het spoor gedetecteerd wordt. Bij gedeeltelijke detectie kun je hele stukken overslaan. Het nadeel daarvan is, dat als de laatste wagon losraakt in een ongedetecteerd stuk, je/de computer dit over het hoofd kan zien.
Je kunt dan wel weer kunstgrepen toepassen. maar dan wordt het ingewikkelder.

Groet,
Bert

Hallo Bert,

Dank voor je reactie. Is helder.

Hoe vertaald dat zich dan in de praktijk met de plaatsing van terugmelders? Moet elke rail dan worden aangesloten op een terugmelder?

Gr. Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
hoi, het hangt ondermeer af van de mogelijkheden van de software die je gebruikt  maar over het algemeen is bij massa detectie 2 (1 richting) of 3 t(2 richting) terugmelders / blok voldoende

1) 1-richting blok: 2 melders : aan het einde van het blok  een melder op 1 a 2 railstukken (als stop sectie) en de overige railstukken (dus van begin tot aan de stop sectie) is om af te remmen en hangt aan de andere melder

2) 2-richting blok: 3 melders: aan het ene einde 1 melder aan de eerste 1 a 2 railstukken als stop sectie    en aan andere einde ook 1 melder aan de laatste 1 a 2 railstukken als stop sectie. Alle overige railstukken daartussen is dus de rem sectie  en die hangt ook aan een melder

Zij plaatjes in mijn draadje (de rode stukken zijn stop secties .. de rest afrem)

Er zijn meer aspecten zoals ijken van de loks etc  (theoretisch kan jemet de jusite software en goed geijkte loks zelfs met 1 melder / blok uit de voeten)

Daaanaast is er nooit 100% voledige detectie bij c-rails omdat je daar de railstaven van de wissels niet kan isoleren... mar ale overige rails wel dus

gr koen
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: 3railkoen op donderdag 09 juni 2011, 23:05:57
Daaanaast is er nooit 100% voledige detectie bij c-rails omdat je daar de railstaven van de wissels niet kan isoleren... mar ale overige rails wel dus

gr koen
@Koen,

Daarom gebruik ik ook overal K-rails, zodat een volledige detectie ook op wissels mogelijk is.

@Joachim,

Je hoeft niet alle railstukken apart aan te sluiten, je kunt makkelijk meerdere gebruiken voor 1 sub-blok. Ik gebruik vaak 2 sub-blokken per blok, omdat ik veel 1 richting uitrijd. Bij 2 richting verkeer is het makkelijker om 3 sub-blokken te gebruiken, behalve als het helemaal symmetrisch is, dan kan eventueel 2 ook. Meestal is bij mij de afremsectie (laatste sub-blok) veel korter, dan de rest van het blok.

Groet,
Bert
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Beste Bert,

Vertel ons eens hoe je massadetectie maakt op K/wissels?

Groet, Anne W
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
zou ook graag weten hoe je dat doet zonder ze te beschadigen.Kan ik ook mijn wisselstarten beveiligen.
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hoi Anne W en anderen,

Bij K-rails zijn de beide spoorstaven volledig van elkaar gescheiden, want het ook mogelijk om er gelijkstroom op te rijden.

Massadetectie op k-wissels is erg eenvoudig met de nieuwe K-slanke wissels. Gewoon links en rechts een draadje solderen, b.v. aan de raillasjes en klaar is kees. Ik zet vaak een kort stukje rails aan de wissel om zo makkelijker draadjes te kunnen solderen.

Bij de oude types, moet je extra draadjes solderen aan de stukken, die het spoor over steken. Deze spoorstaven moet je dan polariseren met het omzetten van het wissel. Je schakelt dan om tussen de staaf, waarmee deze in het verlengde loopt en de rijspanning, zodanig, dat als de sleper er overheen gaat het spanningsvoerend is, alsof het een extra PUKO is.

Ik heb helaas alleen ervaring met slanke wissels.

Groet,
Bert
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
bij de normale wissels is dit niet mogelijk.Daar zijn alle rails met elkaar verbonden.Je moet dan slijpen.Anders hadden we het reeds jaren gebruikt.Helaas.
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: bellejt op vrijdag 10 juni 2011, 11:11:25
zou ook graag weten hoe je dat doet zonder ze te beschadigen.Kan ik ook mijn wisselstarten beveiligen.

Voor zover ik weet kan je K-wissels niet isoleren zonder een behoorlijke modificatie. Ik heb er denk ik wel 20 omgebouwd voro mijn vorige besturingssysteem. Maar het is een geweldige klus! Ik heb dacht ik ergens een beschrijving hoe je dat met de verschillende wissels moet doen. Dus als daar belangstelling voor is hoor ik het wel... 8o :-)
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: 3railkoen op donderdag 09 juni 2011, 23:05:57
hoi, het hangt ondermeer af van de mogelijkheden van de software die je gebruikt  maar over het algemeen is bij massa detectie 2 (1 richting) of 3 t(2 richting) terugmelders / blok voldoende

1) 1-richting blok: 2 melders : aan het einde van het blok  een melder op 1 a 2 railstukken (als stop sectie) en de overige railstukken (dus van begin tot aan de stop sectie) is om af te remmen en hangt aan de andere melder

2) 2-richting blok: 3 melders: aan het ene einde 1 melder aan de eerste 1 a 2 railstukken als stop sectie    en aan andere einde ook 1 melder aan de laatste 1 a 2 railstukken als stop sectie. Alle overige railstukken daartussen is dus de rem sectie  en die hangt ook aan een melder

Zij plaatjes in mijn draadje (de rode stukken zijn stop secties .. de rest afrem)

Er zijn meer aspecten zoals ijken van de loks etc  (theoretisch kan jemet de jusite software en goed geijkte loks zelfs met 1 melder / blok uit de voeten)

Daaanaast is er nooit 100% voledige detectie bij c-rails omdat je daar de railstaven van de wissels niet kan isoleren... mar ale overige rails wel dus

gr koen


Ey Koen,

Bedankt voor reactie. Kan ik hieruit concluderen dat mijn opzet zou moeten werken zo?
Moet ik dan alleen aan de groene stippen een draad monteren die naar de Viessmann 5217 gaat?

Ik ben nog niet zover dat de kreet ijken al bekend voor komt, maar dat zal een kwestie van tijd zijn.

Ben op dit moment de voorbereidingen aan het treffen om mijn testbaan klaar te maken.

Had via MP een CS1 met update gekocht maandag, maar het vervelende gevoel bekruipt mij dat ik eens even verschrikkelijk oud hollandsch bij de poot genomen ben...  :-( :( :-( :thumbdown:
Kan het dus nog niet werkend maken.

Heb jouw draadje nog eens even rustig bekeken, ziet erg goed uit!! :thumbup:

gr. Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain


@Joachim,

Je hoeft niet alle railstukken apart aan te sluiten, je kunt makkelijk meerdere gebruiken voor 1 sub-blok. Ik gebruik vaak 2 sub-blokken per blok, omdat ik veel 1 richting uitrijd. Bij 2 richting verkeer is het makkelijker om 3 sub-blokken te gebruiken, behalve als het helemaal symmetrisch is, dan kan eventueel 2 ook. Meestal is bij mij de afremsectie (laatste sub-blok) veel korter, dan de rest van het blok.

Groet,
Bert
[/quote]

Hallo Bert,

Bedoel je met subblokken dat ik alle rails in een subblok op 1 melder aansluit? Dus 3 melders per blok waar tweerichtingsverkeer plaatsvind?

Als voorbeeld een subblok(gescheiden door de rode isolatoren) bestaat uit 3 rails, dan zet ik op elke rail een groene draad, die ik in elkaar twist en vervolgens op één van de 16 aansluitingen van de Viessmann 5217 aansluit. Zie ik het zo goed?

gr. Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
ja klopt , ik neem aan dat het pijltje onder blok 3 ook 2 richting is.. dus jij hebt 3 melders per blok..

de eerste en de laatste zijn stop secties, de middelste een afrem sectie.

blokken zijn vrij klein . je treinlengte maximaal de lengtre van 1 stop + 1 afrem sectie (als ze ongeveer even lang zijn allemaal)

via ijken rijden al je loks excat op snelheid en kan je dus ook berekenen wanneer en waar ze stil staan.

via de so called diode truuk kan je ook deels wat massa krijgen op de geisoleerde railstaven

...  ik zag ook je vraag over railstukken ....     in jou geval bestaat je BLOK uit 3 secties... elke sectie kan uit 1 of meer railstukken bestaan maar je sluit er maar 1 Groene draad op aan per sectie gewoon op 1 van de rails... maakt niet uit welke binnen een sectie want de railstaven zijn doorverbonden tot aan de isolatie


je moet dus wel onder je c-rails de verbinding tussen de linker en rechter railstaaf door knippen of slijpen EN je moet aan het uiteinde van een sectie de detectie railstaaf ietwat inkorten met een dremel omdat de rails anders toch tegen elkaar komen bij temperatiuur  verschillen

gr koen

Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: treinbert op donderdag 09 juni 2011, 23:29:55
@Joachim,

Je hoeft niet alle railstukken apart aan te sluiten, je kunt makkelijk meerdere gebruiken voor 1 sub-blok. Ik gebruik vaak 2 sub-blokken per blok, omdat ik veel 1 richting uitrijd. Bij 2 richting verkeer is het makkelijker om 3 sub-blokken te gebruiken, behalve als het helemaal symmetrisch is, dan kan eventueel 2 ook. Meestal is bij mij de afremsectie (laatste sub-blok) veel korter, dan de rest van het blok.

Groet,
Bert

Hallo Bert,

Beetje late reactie, maarre: Het is mij volkomen helder (voor dit moment... :D)

Groet, Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: 3railkoen op zondag 12 juni 2011, 00:24:01
ja klopt , ik neem aan dat het pijltje onder blok 3 ook 2 richting is.. dus jij hebt 3 melders per blok..

de eerste en de laatste zijn stop secties, de middelste een afrem sectie.

blokken zijn vrij klein . je treinlengte maximaal de lengtre van 1 stop + 1 afrem sectie (als ze ongeveer even lang zijn allemaal)

via ijken rijden al je loks excat op snelheid en kan je dus ook berekenen wanneer en waar ze stil staan.

via de so called diode truuk kan je ook deels wat massa krijgen op de geisoleerde railstaven

...  ik zag ook je vraag over railstukken ....     in jou geval bestaat je BLOK uit 3 secties... elke sectie kan uit 1 of meer railstukken bestaan maar je sluit er maar 1 Groene draad op aan per sectie gewoon op 1 van de rails... maakt niet uit welke binnen een sectie want de railstaven zijn doorverbonden tot aan de isolatie


je moet dus wel onder je c-rails de verbinding tussen de linker en rechter railstaaf door knippen of slijpen EN je moet aan het uiteinde van een sectie de detectie railstaaf ietwat inkorten met een dremel omdat de rails anders toch tegen elkaar komen bij temperatiuur  verschillen

gr koen



Ey Koen,

Beetje late reactie, heb net ook ?mijn man heeft een hobby? nog maar even meegepakt... :D >:-D

Je uitleg is glashelder.

Blokken zijn idd erg klein. Het is ook maar een testbaantje waar ik ga proefdraaien met een 3-tal locs  die elk 1 of maximaal 2 wagons erachter zullen hebben. Het gaat mij erom dat ik de materie doorzie en zie wat er in werkelijkheid gebeurd met de terugmelders op het scherm en de toepasbaarheid hiervan. Dit geld ook voor het ijken.

Aangezien de leverancier van de door mij vorige week bestelde CS1 met update via Marktplaats een  oplichter bleek te zijn, heb ik op dit moment nog geen interface. Ben mijn geld kwijt en zal op zoek moeten naar een alternatief? Grrrr! :( :-( :thumbdown:

De ?so called?diodetruck heb ik al voor een deel toegepast. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de 1N5408 diodes. Nou zijn deze 3A. Ik heb gezien dat de meningen over het type diode op dit moment wat uiteen lopen. Kun jij hierover nog iets zinnigs zeggen wellicht?
Dit is de methode zoals ik ze toepas op dit moment:




Ik heb de rails allemaal ?geknipt? . Als isolatie tussen de blokken heb ik de rode isolatoren van Märklin. Hier zit een klein lipje aan die tussen de rails zit wanneer je deze aan elkaar schuift. Hiermee wordt ook een stukje extra afstand gecreëerd toch?

De ?secties?waar je over spreekt zijn hetzelfde als de ?subblokken? waar Bert over spreekt. Zie ik dat juist?

Groet, Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
secties zijn idd sub delen van blokken (ieder met 1 melder)

ik gebruik ook diezelfde  diodes

ik gebruik niet die rode isolatie lipjes maar trek gewoon de connector eruit

en ik kort de detectie rails een klein stukkie in door de dremel er ff tegenaaan te houden

gr

Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hallo allemaal,

Inmiddels in het bezit van een mooie Ecos2. Ben er erg blij mee!  :thumbup:
Alleen beetje jammer dat er voor bijna ? 600 geen aan/uitschakelaar meer in zat.... :thumbdown:
Moet om de Ecos2 uit te schakelen de stekker eruit trekken.



Ik heb de bezetmelders via een Viessmann 5217 met een s88 aan de Ecos2 aangesloten.
Via de s88-monitor kan ik zien dat er van de 18 melders er 16 zijn die goed functioneren.
Toch geen slecht begin voor een leek... :? :D

Helaas zijn er 2 die nog niet goed functioneren.
Deze blijven bezet staan. Kan iemand aangeven wat er gebeurd en waardoor dit kan onstaan?
Ogenschijnlijk zijn deze 2 meldpunten net zo aangesloten als de overige 16.
Gaat om 2-1 en 3-1





gr. Joachim




Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: jj_marklin op woensdag 13 juli 2011, 22:54:30
Hallo allemaal,

Inmiddels in het bezit van een mooie Ecos2. Ben er erg blij mee!  :thumbup:
Alleen beetje jammer dat er voor bijna ? 600 geen aan/uitschakelaar meer in zat.... :thumbdown:
Moet om de Ecos2 uit te schakelen de stekker eruit trekken.

gr. Joachim


Hallo Joachim

Deze zit er wel in.
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 13 juli 2011, 23:03:41
Citaat van: jj_marklin op woensdag 13 juli 2011, 22:54:30
Hallo allemaal,

Inmiddels in het bezit van een mooie Ecos2. Ben er erg blij mee!  :thumbup:
Alleen beetje jammer dat er voor bijna ? 600 geen aan/uitschakelaar meer in zat.... :thumbdown:
Moet om de Ecos2 uit te schakelen de stekker eruit trekken.

gr. Joachim


Hallo Joachim

Deze zit er wel in.

Dan moet ik eerst even naar Hans Anders denk ik  8) 8) :D

Ik kan niets vinden, help me uit de brand... B)

Enige wat ik heb kunnen vinden is aantal seconden de stopknop ingedrukt houden.
Dan krijg ik melding dat ik de stroom kan uitschakelen...

Gr. Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hallo Joachim,

Citaat van: jj_marklin op woensdag 13 juli 2011, 23:11:54
Enige wat ik heb kunnen vinden is aantal seconden de stopknop ingedrukt houden.
Dan krijg ik melding dat ik de stroom kan uitschakelen...
Is ook het enige.

CiteerHelaas zijn er 2 die nog niet goed functioneren.
Deze blijven bezet staan. Kan iemand aangeven wat er gebeurd en waardoor dit kan onstaan?
Ogenschijnlijk zijn deze 2 meldpunten net zo aangesloten als de overige 16.
Gaat om 2-1 en 3-1
Volgens de foto zijn het ingangen 4 en 7.


Mvg,
Peter
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: Freak op woensdag 13 juli 2011, 23:18:59
Hallo Joachim,

CiteerHelaas zijn er 2 die nog niet goed functioneren.
Deze blijven bezet staan. Kan iemand aangeven wat er gebeurd en waardoor dit kan onstaan?
Ogenschijnlijk zijn deze 2 meldpunten net zo aangesloten als de overige 16.
Gaat om 2-1 en 3-1
Volgens de foto zijn het ingangen 2 en 7.


Mvg,
Peter

Hallo Peter

Heb ik dan een andere foto  :P, want ik lees 4 en 7. En ik denk dat  Joachim bedoelt 2-1 en 3-1 in zijn baanoverzicht.

Citaat van: jj_marklin op woensdag 13 juli 2011, 23:11:54
Dan moet ik eerst even naar Hans Anders denk ik  8) 8) :D

Enige wat ik heb kunnen vinden is aantal seconden de stopknop ingedrukt houden.
Dan krijg ik melding dat ik de stroom kan uitschakelen...

Gr. Joachim

Hallo Joachim

Blijkbaar niet  :D :D B).
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Beste Joachim,

Een continue melding betekent meestal dat de geïsoleerde railstaaf van die medlpunten ergens verbinding maakt met de railmassa.

Maak de melddraden van de twee "schuldigen" los van de meldeenheid en meet met een universeelmetertje de weerstand tussen de geïsoleerde railstaven en de railmassa, als het goed is dan is die weerstan oneindig hoog, als het helemaal niet goed is dan is de weerstand "0" en moet je gaan zoeken waar het contact met de railmassa zit.

Groet, Anne W
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hallo Joachim,

Ook ik ben de laatste tijd bezig geweest met een testbaan i.c.m. de ECoS en Viessmann 5217.
Helaas kreeg ik ook regelmatig valse meldingen, soms een korte melding, soms een constante melding.
De volgende zaken heb ik uitgeprobeerd.

* Controleren of de geisoleerde railstaaf toch ergens verbinding maakt.  Was in orde
* De bedrading van de terugmelding moet gescheiden zijn van de rest.   Dit was ook in orde.
* Een nieuwe terugmelddecoder geplaatst maar deze ook gaf dezelfde valse meldingen.

Na wat speurwerk op dit forum en diverse andere forums heb ik ontdekt dat de ECoS problemen heeft met het uitlezen van de eerste decoder en dan vooral als dit een decoder is van Viessmann.
De oplossing is om behalve de massaaansluiting niets op de eerste decoder aan te sluiten maar op een tweede decoder.
Sindsdien werkt het probleemloos bij mij.
Dit is natuurlijk wel zonde van de eerste 16 terugmeldingen die je niet kan gebruiken en dit zou eigenlijk niet mogen bij een apparaat van 600 euro.
ESU is op de hoogte van het probleem en hopelijk komt er in de toekomst een update waarin dit probleem verholpen word.

Ook zie ik dat je 18 terugmeldingen hebt maar er is maar 1 terugmelddecoder in de ECoS ingesteld. Door op de "+" te drukken voeg je de tweede decoder toe in de ECoS.

Grtz Feike (Trainz4Fun)
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
ik heb hier een installatie met ecos2 en 7 viessman terugmelders.Nog nooit problemen gehad.Zeker niet met de eerste terugmeldmodule.VERGEET NIET de eerste terugmelder moet aan massa worden aangesloten bij de ecos.Dit omdat de S88 bus galvanisch gescheiden is van de massa.Anders heb je zeker problemen met de terugmelding.Is een vraag en fout die veel voorkomt omdat de meesten veregten de handleiding te lezen.Ik heb trouwens ook de diode truc toegepast in de S88 melders.Daarom verbind ik zelfs elke module met massa.
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Zie deze link van ons "collega" forum.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.07_-_ESU_ECoS_1
Het gaat om het gedeelte onderaan de pagina.

Grtz Feike (Trainz4Fun)
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: Trainz4Fun op vrijdag 15 juli 2011, 12:49:00
Zie deze link van ons "collega" forum.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.07_-_ESU_ECoS_1
Het gaat om het gedeelte onderaan de pagina.
Met de laatste updates is dit allang een achterhaalde zaak.

Mvg,
Peter
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Citaat van: Anne W op donderdag 14 juli 2011, 16:31:33
Beste Joachim,

Een continue melding betekent meestal dat de geïsoleerde railstaaf van die medlpunten ergens verbinding maakt met de railmassa.

Maak de melddraden van de twee "schuldigen" los van de meldeenheid en meet met een universeelmetertje de weerstand tussen de geïsoleerde railstaven en de railmassa, als het goed is dan is die weerstan oneindig hoog, als het helemaal niet goed is dan is de weerstand "0" en moet je gaan zoeken waar het contact met de railmassa zit.

Groet, Anne W

Ey Anne,

Dankje voor je uitleg. Ga er mee aan de slag.

Gr. Joachim
Re:Testbaan terugmelders - voorbereiding pc besturing Itrain
Hallo allemaal.

Heb mijn testbaan inmiddels goed weten aan te sluiten. De bezetmelders werken allemaal.

Ik had aanvankelijk nog 2 niet werkende terugmelders. Deze werken inmiddels ook 100%.
In mijn enthousiasme had ik per ongeluk in beide blokken een niet "geknipte"rail neergelegd... :?

Inmiddels vervangen door wel geknipte en gemarkeerde exemplaren en voila, het werkt.

Zie hier het resultaat:




Filmpje is een beetje donker, maar de essentie is wel duidelijk :D 8)


Gr. Joachim