Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?

Gestart door AnalogDriver maandag 06 juni 2011, 22:53:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Ik heb een reeks van 7 fraai geweatherde (aankoop werk van iemand anders) en nog iets van 5 nog kale Roco rongenwagons.



Deze ontsporen in de bochten.  :|

En ik ben er eindelijk achter waarom:
de koppelingen lopen aan tegen de buffers.

Wellicht een vrij algemeen bekend iets(?), een bekende fout van bepaalde Roco wagons? Maar ik wist het niet.


Hier naast het Märklin model van (ongeveer) het zelfde type wagon.




Ook naast andere wagons blijken deze rongenwagons te laag, buffer aan buffer en op de rails staand.


Simpele oplossingen zie ik niet:

- andere grote wielen, zinloos want dat vergroot afstand koppeling-buffers niet

- iets duns tussen NEM koppeling houder en bak schuiven: koppeling komt te laag en scheef te hangen en buffers hangen nog steeds te laag. En koppeling beweegt niet meer vrij.



Dus denk ik: open die wagon en iets duns tussen frame en bak, waarbij de bufers met de bak mee omhoog moeten. Dus de bak verhogen.

Nou, een Roco wagon los krijgen is meestal erg makkelijk en gelijk een drama om in elkaar te zetten.  :D
Niet hier dus. En hem op de grond laten vallen - garantie bij Roco dat ie helemaal in onderdelen uiteen valt, doe ik liever niet met dit fraai geweatherde exemplaar.


Dus wie weet of en zo ja hoe ik netjes frame met wielen en bak van elkaar kan scheiden bij dit type Roco wagon?




Hajo
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Je kan ook eens andere koppelingen proberen :)
sommige (ik denk aan die van roco 40271) koppelen vrij lang, dus een grotere afstand tussen de buffers.
Dit zie ik als een simpelere oplossing :p

hopelijk ben je er wat mee

Gr.
Mathias
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Ik gebruik bij mijn containertreinen (met Roco wagons) de Fleischmann Profi koppelingen. Heb je nergens meer last van.

Mvg, Johan
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Beste

Een andere mogelijkheid is vaste koppelingen. Van Brawa kan je van die losse koppelingen kopen Marklin heeft ze ook een tijdje te koop gehad.
Nadeel wagons zitten "vast" aan elkaar.

mvg teunis
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Hallo Hajo, allen,

een voor mij bekend probleem, maar zo'n groot verschil als bij jou heb ik nog nooit gezien. Zitten de juiste Roco wielen voor wisselstroom er wel onder? Zelf vijl ik een klein stukje van de onderkant van de buffer af, zodat ze universeel gekoppeld kunnen worden met Marklin wagons.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?

Ja, er zitten Roco AC wielen onder.

Onderkant buffers afveilen, inderdaad ook aan gedacht. Zal dat toch eens bij 1 proberen.

Fl.profi koppelingen, kan ook. Nu zijn dit wel DB wagons, en laat ik nu net de verdeling hebben dat mijn DB en overig spul met Mä kopelingen rijdt en DR/DRG met de Fl.koppelingen.
Maar hier wellicht maar een uitzondering maken.
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Overigens en overigens zitten de buffers van de Roco wagen op correcte hoogte. Dus om nou over een fout te spreken.
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
 :)

goedemorge,

Roco heeft ook in hoogte verstelbare universeel koppelingen.
Is het probleem opgelost.
( ik heb ze op voorraad )

Groet jan
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Misschien de ROCO kortkoppeling 40270.
Zie ===> Klik

Wel vreemd. Ik heb vele ROCO wagons. Geen van hen heeft dit grote hoogteverschil ten opzichte van Märklin (of andere merken) buffers.
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Hallo Hajo,

Dit was ook bij mij een bekend probleem. Toen gebruikte ik nog de Märklin kortkoppelingen. Om deze problemen te vermijden, gebruik ik sindsdien alleen nog maar de Roco kortkoppelingen. (ben even het nummer kwijt) Deze lopen NIET tegen welke buffers dan ook, aan. Daarom: heb je Roco wagens op je baan, gebruik dan GEEN Märklin kortkoppelingen.
De Fleischmann Profi koppelingen zijn ook een oplossing.

Groetjes

Harry
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?

Citaat van: henkv op dinsdag 07 juni 2011, 08:58:56
Overigens en overigens zitten de buffers van de Roco wagen op correcte hoogte. Dus om nou over een fout te spreken.

Nou, bij deze zitten de buffers blijkbaar niet op een juiste hoogte. Maar om nu niet een Mä/Roco vergelijking te maken heb ik er
2 andere Roco wagons naast gezet gister avond, ook met zelfde AC assen:

Verschil minder groot, maar wel duidelijk en deze Roco rongen wagons staan inderdaad nét wat lager. Of om precies te zin: buffers zitten net wat lager op de koppelingsschacht.
Niet veel, maar genoeg om de Mä KK te laten aanlopen.

Andere koppelingen, Fl.Pro is mijn keuze dan, is een optie.

Meeste van mijn andere Roco wagons zijn DR/DRG, en daarvoor had ik al de keuze gemaakt om Fleischmann Profi koppelingen te gebruiken. Vooral om dat ik er een groot aantal van had, maar ze bevallen mij ook heel erg.
Ik zal extra opletten nu met andere Roco wagons en de Mä koppelingen en ze testen op aanlopen Mä koppeling-buffers in de bochten.


Alleen weet ik nu nog steeds niet hoe deze kregen uit elkaar moeten :?. Ik heb al naar een van de ongeweatherde gezocht, kon ik zo snel niet vinden. Die maar eens wat harder aanpakken,
want ik blijf de mogelijkheid van bak-hoogte iets aanpassen ook willen proberen. Maar moet ie wel eerst uit elkaar  :P.
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?

Uiteindelijk vond ik dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20090.0
met daarin de opmerking

Citaat van: madmenno op zondag 27 december 2009, 22:22:46
Ik gebruik zelf ook alleen nog maar Roco Universeelkoppelingen.
Ze zitten zeer stevig en star vast en dus uitermate geschikt voor duwcombinaties. Ze koppelen inderdaad zeer eenvoudig aan en gaan niet zomaar los tijdens het rijden. De gehele koppeling is van kunststof en kan dus gekoppeld worden aan digitale Krois koppelingen.
Ook is de universeelkoppeling lager dan de M* koppelingen, zodat deze de buffers niet raken.
De universeelkoppeling is overigens ook zonder problemen aan de M* kortkoppeling te koppelen.

Groetjes, Menno

over deze koppelingen


Daar had ik er ook nog een aantal van liggen en deze heb ik nu onder de Roco platte wagen gestoken.
Probleem van aanlopende koppelingen en ontsporen opgelost.

OK, Roco wagen staat nog steeds relatief wat lager, maar dat laat ik maar even zo. Misschien is die wagen op zich beter op schaal de de rest, geen idee.

Naar aanleiding van dat draadje ben ik ook van mening veranderd over gebruik van de Mä KK.
Daar waar ik nog extra Mä KK nodig had, koop ik nu de Roco universeel denk ik. Nog wat goedkoper ook zag ik al.
Alleen nog even een test doen met de loks met haakkoppeling, of dat altijd goed vast blijft zitten.
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 25 juni 2011, 06:54:10

OK, Roco wagen staat nog steeds relatief wat lager

Hi Hajo, daar zou ik mij niet zo druk om maken. Afgelopen vrijdag zag ik dit in Villeneuve Zwitserland en moest meteen aan dit draadje denken. Speciaal voor dit draadje gefotografeerd.



Er zit een behoorlijk verschil tussen de hartlijnen van de buffers van deze wagens.
De wielbanden zijn van bijde wagens behoorlijk minimaal dus al vaak afgedraaid
Zou de linker wagen nieuwe wielen hebben dan wordt het verschil nog groter.

Hiermee aangetoond dat buffers niet persee op dezelfde hoogte moeten zijn.

Mvg, Johan
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Johan  je bent ook "nooit vrij' :D
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?
Hoi,

Ook bij beladen/ontladen zakt de wagen zeker 5 cm.
Dat deden de Talns-en met ongebluste kalk bij Hoogovens in ieder geval, als ik ze loste.

Gr. Marcel
Re:Roco rongenwagons te laag - hoe uit elkaar?

Johan,

Wat leuk dat je hier aan dacht en deze goede foto plaatste.
En die wielbanden, inderdaad zeg.

Mooie illustratie, ongelijkheid buffers is dus heel reëel, mogelijk door de belading.