Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)

Gestart door Rutger dinsdag 31 mei 2011, 22:46:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
In een ander draadje kwam deze brug al even voorbij. Toevallig moest ik dit weekend naar Kleve en dan is het natuurlijk een kleine moeite om even een paar km om te rijden.

Deze brug is een van de oudste nog bestaande ijzeren spoorbruggen van Duitsland en is gebouwd in 1865. Hij ligt bij het plaatsje Griethausen.

De lijn loopt van Kleve naar Spyck, waar de wagons met een veerpont werden overgebracht naar de overkant. Daar was een aansluiting op de lijn Arnhem-Emmerich.
De veerverbinding werd in 1912 opgeheven, maar het personenvervoer naar Griethausen reed nog tot 1960. Goederentreinen naar Spyck hebben nog tot 1987 over de brug gereden.
Hier nog wat meer info.

Tijd voor foto's!

De grote overspanning over een oude zijtak van de Rijn:








Meer metaal is beter. ;)



De brug is inmiddels wel wat roestig...






Spelende kinderen op de brug. Toch een tikkie gevaarlijk misschien?


Vanaf beneden:


Na de hoge brug gaat de lijn verder met een serie kleinere bruggen:


De overgang tussen hoog en laag:


De natuur neemt het langzaam weer over:






Het zal jullie inmiddels al wel zijn opgevallen: er is op de pijlers ruimte voor een 2e rij bruggen. Of die er ooit geweest is weet ik niet.






Het begin van de serie lage bruggen met op de achtergrond de kerktoren van Griethausen:


Spyck (niet het Nederlandse Spijk dus) bestaat eigenlijk uit 1 grote fabriek. Onder het asfalt liggen de sporen nog.


Op het fabrieksterrein liggen nog een aantal sporen:


Tot slot ;)


Er zijn overigens plannen om over de monumentale spoorbrug een fietsroute te maken. Wie weet komt die er ooit...

Groetjes,

Rutger
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Dit thema komt me zeer bekend voor Rutger :D  Er heeft inderdaad nooit een tweede spoor gelegen op de pijlers.

Groet,
Hans
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Toen ik in dat andere draadje zag dat het zo dicht bij was kon ik de kans natuurlijk niet laten liggen. :D
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Het is een mooie brug en je had beter weer dan ik op 30 januari 2011. ;)
Ik heb gelezen dat de DB baalt van deze brug. Het is een monument en ze hebben er niets aan. De brug moet in stand worden gehouden en de DB draait op voor de kosten >:-D
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Als de gemeente, het Bundesland of hoe het ook zit daar er een fietspad van wil maken zullen ze de brug misschien overnemen van de DB. Een beetje onderhoud zou in ieder geval geen kwaad kunnen, want het metselwerk is op sommige plaatsen niet al te best meer...
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Onverwachte aanvulling:

Van 1945 tot 1946 heeft er tussen het Duitse Spyck en de lijn Arnhem-Emmerich een 713 meter lange spoorbrug over de Rijn gelegen. Omdat de brug bij Griethausen één van de weinige bruggen was die onbeschadigd in handen van de geallieerden was gekomen en de afstand over de Rijn relatief kort was hebben ze de noodbrug hier geplaatst. Toen andere bruggen hersteld waren is de "Victory Bridge" weer afgebroken.


(bron)

Groetjes,

Rutger
Re:Foto's ijzeren spoorbrug uit 1865 bij Griethausen (D)
Mooi dat je deze foto gevonden hebt Rutger. Ik had er al wel overgelezen, maar nog geen foto van gezien.

Groet,
Hans