Oké,
Misschien niet zo spannend als een locomotief ombouwen (die komen echt wel weer
), vandaag een rijtuig ombouwen. Het gaat om een Märklin Leichtstahlrijtuig (SBB) en deze voorzien we van Hufing-Tronic binnenverlichting en stroomgeleidende koppelingen.
Het contact met de rails wil bij de rijtuigen wel eens slecht zijn en daarom heb ik alle rijtuigen (ik laat er hier maar één zien, maar heb er vijf omgebouwd) van een massaschoen op beide draaistellen.
Daar gaan we!
Onderwerp van vandaag. Dit is hoe het af-fabriek er uit ziet. Overigens zijn op internet aardig wat klachten te vinden over de slechte kwaliteit van deze rijtuigen, zoals de dunne onderframes. Daar valt zeker iets voor te zeggen! Het openmaken moet je voorzichtig doen, sommige delen zitten namelijk vast door middel van dubbelzijdig tape. Eigenlijk Märklin onwaardig.
We beginnen met het plaatsen van de stroomgeleiders voor de NEM schachten. Daartoe verwijderen we eerst de goudkleurige plaat. Denk aan de veertjes! Als je het rijtuig nu op z'n kop zou houden, heb je een groot risico dat het veertje er af valt.
Stroomgeleider geplaatst.
Zoals gezegd een dubbele massaveer. Voor elk rijtuig had ik een massaveer waar al een bruine draad aan zat, en een waar ik hem zelf aan moest solderen. Daarvoor heb ik steeds, conform ESU kleurenschema, zwart gebruikt. Van de massaveer met draad die je hier ziet, zijn de veren te lang en die heb ik nog ingekort.
Massaveer geplaatst.
Aan de bovenkant maak ik op de goudkleurige plaat een soldeerverbinding en soldeer daar een rode draad op vast. Hiervan heb ik helaas geen foto gemaakt, maar wel van de andere kant waar datzelfde zometeen ook nog moet gebeuren.
Aan de bovenkant hebben we dan een rode en een zwarte draad. Deze heb ik in elkaar gevlochten zodat ze bij elkaar blijven en vervolgens via de bodemplaat naar de andere kant gelegd. Op zich is dat wel fijn van dit type rijtuig. Er is ruimte voor draden.
Het metalen gewichtje kan er zo bovenop.
Aan de andere kant is inmiddels ook de massaveer geplaatst. Daar hebben we nu dus een rode draad, een bruine en een zwarte.
De rode draad moet eerst nog op de goudkleurige plaat worden gesoldeerd. De stroom moet immers aan twee kanten geleid worden. Eerst doe ik een plasje soldeer erop...
Daarna de twee rode draden. De ene rode draad gaat naar de andere kant, die ik al eerder behandelde. De tweede rode draad is een klein stukje waar zometeen mijn stekker aan komt te zitten.
De stekker maak ik van IC-pinnetjes. Hier doe ik eerst wat soldeer op, zoals je op de foto kunt zien. Voor de onderbouwkant kies ik altijd female, zodat ze bij loshangende stekkers geen kortsluiting kunnen maken. Op de foto zie je ook de transparante krimpkous.
Zo ziet het er dan uit. Niet vergeten om de krimpkous even aan te tikken met je soldeerbout, zodat ze krimpen en het geheel er goed uit ziet.
Het is nu tijd om de inrichting erop te zetten. De stoelen komen er weer in. De stekker haal je door de inrichting heen.
Aan de zijde waar de stekker niet zit, ziet het er dan uit zoals op deze foto.
En dit is de stekkerzijde.
Nu naar de bovenkant! De kap.
Allereerst plak ik dubbelzijdig foamtape in het dak. Op zich kan één laag voldoende zijn, maar er steken bij deze rijtuigen puntjes uit die hoger zijn dan één laag foamtape en dus heb ik twee lagen gebruikt.
Ik gebruik LED-strips van Hufing-Tronic en die worden tegenwoordig door Impulsief geleverd inclusief capacitor. Deze solderen we eerst netjes op de strip aan de zijde waar niet de gelijkrichter zit. Plus op plus en min op min uiteraard. Om kortsluiting te voorkomen heb ik nog stukjes krimpkous om de voetjes gedaan.
Aan de andere kant: stekkertjes. Probeer ze zo kort mogelijk te houden. Deze is eigenlijk te lang en zie je dan dus ook wanneer je door de rijtuigramen heen kijkt.
Voordat we de kap kunnen plaatsen, moeten we nog iets slopen. Op het interieur bevindt zich een uitstekend puntje. Ik weet niet waar het voor dient, maar denk om de originele Märklin binnenverlichting op te fixeren. In ieder geval, hij zit voor onze LED-strip in de weg. Dus even de kniptang hanteren.
Het geheel aan elkaar. Bij de lengte van de stekker moet je een lengte kiezen zodat je ze nog aan en uit elkaar kunt halen, zonder halsbrekende toeren uit te halen, maar verder is het principe: hoe korter, hoe beter.
Let er op dat, hoewel de kap symmetrisch lijkt, hij dat ook bij deze rijtuigen niet is. Dus kijk van tevoren goed welke kant op je de LED-strip plakt. Het is lastig om hem later er uit te halen. Het was mijn enige stukje frustratie en ik heb dan ook een LED-strip kapot gemaakt omdat er een LED af brak. Gelukkig had ik voor het bagagerijtuig een kortere versie nodig en daar was-ie nog perfect voor te gebruiken.
Hier zien we het rijtuig met kap erop en zien we de capacitor zitten. Aan de andere zijde van dit uiteinde zit een WC-raam, dus vanaf die kant zie je 'm sowieso niet.
De ombouw is klaar, hier zien we nog de onderzijde van het rijtuig. We zien dus ook twee massaveren. Dit heeft vrijwel geen invloed op de rolweerstand. De rijtuigen rollen bij mij ver uit.
Wat misschien geen voldoening geeft is het feit dat ik geen foto heb met verlichting aan. Ik heb vijf rijtuigen omgebouwd, maar heb het rijtuig die de spanning gaat leveren nog niet af. Ik heb het geheel wel getest door op het laatste rijtuig spanning te zetten en zag alle rijtuigen aan gaan. Wat ook mooi is, is dat de verlichting geleidelijk uit gaat, dankzij de capacitors. Prima projectje voor een natte zaterdag. Eind augustus/begin september het stuurstandrijtuig. Daar loopt nog een ander draadje voor trouwens.
Met vriendelijke groet,
Dennis