Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MS2 aan TAMS B3

Gestart door zofman zaterdag 07 mei 2011, 14:23:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
MS2 aan TAMS B3
Hoi mede forumgenoten,
Op pagina 67 van het tijdschrift Digitale Modelbahn staat in een kader dat je een booster op de gleisbox van de ms2 kan aansluiten.
Dus de bruine en rode draad uit de Gleisbox kan aan een booster.

Nou kan dat met de Tams B2 en B4
Kan iemand mij vertellen of het ook aan de TAMS B3 kan?

zo niet, kan hij wel aan een multimaus?


Ben een Booster-noob  :?
Alvast bedankt voor het meedenken,

Jan

Re:MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:MS2 aan TAMS B3
Is er echt niemand, anders slotje erop?
Re:MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:MS2 aan TAMS B3
Hallo Jan,

Over welke uitgave van dat tijdschrift heb je het precies?

Als dat ook het artikel is met de CC-schnittstelle,dan kan je de boosters ook daarvoor gebruiken.

Zou er wel eentje pakken die met beide protocollen overweg kan (DCC en Motorola),zodat je ook mee profiteert van het grote aanbod van decoders.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:MS2 aan TAMS B3
Het gaat om de uitgave van 2-2011 op pagina 67.
De rijstroom gaat direct naar de booster.
Weet niet of dit past aan de tams B3.

Zo niet , moet ik maar aan de cc-schnitte van Thorsten.
Wellicht heeft hij iets waar de tams B3 aan kan hangen.

p.s. bedankt voor je reactie !
Re:MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:MS2 aan TAMS B3
Hallo Jan,

Dat bewuste artikel heb ik ook gelezen,en ook op die pagina staat te lezen,dat de B3 booster van Tams minder geschikt is,vanwege de aansturing van die booster.

Meer voor de hand liggende types zijn de B2,of B4 boosters van Tams.

Belangrijk is in deze dat de booster direkt aan de railaansluiting van je aansluitbox van je MS 2 verbonden kan worden,en de B3 kan dat niet.

En graag help ik je zo verder (voor zover ik het kan) ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:MS2 aan TAMS B3
Ga de B3 voor mijn digitale Z-spoortje gebruiken, moet ik alleen even weten hoe de pinnetjes van de multi-maus aan de dcc pinnetjes moeten. en hopen dat de tams het aan 10volt ook goed doet.

Voor de "grote" (H0) spullen ga ik maar sparen voor een b2 en dan kiezen tussen de Tiny-can van MHS of de CC schnitte van Thorsten.

Kortom nog genoeg te denken en doen.
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2009

online
Re: MS2 aan TAMS B3
Vraag als vervolg hierop:

De MS2 heeft in de Gleisbox toch de booster zitten? Je sluit dan dus de uitgang van een booster aan op een booster, of maak ik hier een denkfout? Kan dit zomaar? En wat heeft het voor nut, wanneer je maar een 36VA trafo gebruikt welke bij de MS2 bijgeleverd wordt?

Ben benieuwd naar de reacties...

Groet,
William
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2009

online
Re: MS2 aan TAMS B3
Hmm... Met een 60052 trafo heb je al 60 VA welke je kunt gebruiken en deze kun je ook aansluiten op de railbox. Dat gaat richting de 4 A als ik me niet vergis en dan zou je een heel eind moeten komen. Blijft de vraag staan hoe het kan dat je een booster op een booster aan kunt sluiten...

Groet,
William
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
William,

Hier thuis staat er ook een Booster op een Booster aangesloten.
De (Edits) Booster hangt namelijk aan de rail uitgang van de Intellibox.
Alleen heeft de booster wel een eigen trafo. En is de aansturing daar geschikt voor.

Maar ik ben wel benieuwd naar een schema of tekening hoe deze aansluiting bedacht is.
Met allerlei verwijzingen naar artikelen is het voor mij niet te volgen.

Robin
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
Citaat van: William027 op dinsdag 24 juli 2012, 09:40:36
Hmm... Met een 60052 trafo heb je al 60 VA welke je kunt gebruiken en deze kun je ook aansluiten op de railbox. Dat gaat richting de 4 A als ik me niet vergis en dan zou je een heel eind moeten komen. Blijft de vraag staan hoe het kan dat je een booster op een booster aan kunt sluiten...

Groet,
William

Beste William,

Mijn Edits booster hangt ook aan de railuitgangen van een DB2 booster, kan niet anders omdat het voor de Edits booster benodigde spanningsniveau niet geleverd wordt door de boosteruitgang van centrales, overigens schijnt daar nu een schakelingetje voor te zijn.

Groet, Anne W
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2009

online
Re: MS2 aan TAMS B3
Beste Anne en andere lezers,

Maar hoe moet ik me dit dan voorstellen? Ik heb gelezen dat de Gleisbox max. 1.9A aan kan. Wat gebeurt er dan wanneer je dit signaal doorgeeft aan een booster? Krik je het dan daarmee op tot zeg 4A, moe ik het zo zien? Zou je dan zelfs richting de 5A kunnen gaan met een DB4 booster, de juiste trafo en dus een normale MS2?

Alvast bedankt voor de extra uitleg!

Groet, William
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
Beste William,

Mits de booster zijn eigen trafo heeft is dat de juiste theorie, of dat allemaal kan met de MS2 weet ik niet, zeker is wel dat je in de boostersectie geen MFX terugmelding hebt.

Groet, Anne W
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2009

online
Re: MS2 aan TAMS B3
Tenzij je een MFX booster hebt natuurlijk...
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
....en die op de juiste manier aansluit.

Je kan op de rails een extra booster hangen.(moet de booster wel geschikt zijn voor deze manier van aansluiten.)
Je geeft het signaal dus door na de gleisbox.
De booster krijgt dan zijn eigen trafo. Zo kun je extra stroom kringen en dus extra vermogen voor de baan creeren.
Wel de railverbindingen tussen de stroomkringen isoleren.

Andere optie is de wissels met de gleisbox schakelen en de baan met de nieuwe booster.Alleen de terugmelding van MFX moet dan los geregeld worden. (Ik dacht dat esu hier een kastje voor heeft ,maar weet dit niet zeker)
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2009

online
Re: MS2 aan TAMS B3
De uitgang van de gleisbox gaat dan de booster in, en de uitgang van de booster wordt aangesloten op de rails, toch?
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
Dat is de 2e optie.

Of de gleisbox ook aan de rails. Bv schaduw station en dan de booster daarbij die de bovenste verdieping voor zijn rekening neemt.
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2009

online
Re: MS2 aan TAMS B3
Maar als je dat doet, heeft de booster toch geen signaal om te versterken? Beide stroomkringen zijn dan volledig gescheiden en de booster krijgt dus geen signaal. Of maak ik hier een denkfout...?
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
De booster keijgt zijn signaal uit de 1e stroomkring.
Of die 1e kring een deel vd baan of bv wissels voedt maakt niet uit.
De booster hangt er extra bij.
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
Citaat van: Anne W op dinsdag 24 juli 2012, 17:08:03
Mijn Edits booster hangt ook aan de railuitgangen van een DB2 booster, kan niet anders omdat het voor de Edits booster benodigde spanningsniveau niet geleverd wordt door de boosteruitgang van centrales, overigens schijnt daar nu een schakelingetje voor te zijn.

Tja Anne,
Ik zal het nog eens uitleggen, alhoewel er bijna niks valt uit te leggen......

1. Het gewenste boostersignaal is getekend in tek. 1
2. Het door Edits verwachte ingangssignaal is identiek aan het signaal uit tek. 1, alleen de grootte van het signaal (in spanning) kan kleiner zijn.
3. Het signaal waar jullie mee "opgescheept" zitten is getekend in tek. 2

Het is niet echt anders alleen is er een positief en een negatief signaaldeel nodig.
Dat negatieve deel is er niet......

Hiervoor is een RS232-buffer nodig, die maakt van een a-symmetrisch signaal een symmetrisch.
Om het helemaal goed te doen moet je wel het ingangssignaal inverteren omdat de RS232-buffer dit ook doet.
Twee maal omdraaien en het signaal is weer het zelfde.

Er zijn -tig manieren om dit op te bouwen:
Een MC1488 is een IC met vier van die poorten, of
Een SN75150 is een IC met twee van die poorten
en een inverter zit b.v. in een SN74LS04, LS14 enz. enz.

grv Huub
Re: MS2 aan TAMS B3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS2 aan TAMS B3
Beste Huub,

Precies wat ik bedoel met schakelingetje.................., maar wat je verder schrijft is meer wat voor de elektronici onder ons, en dat zijn we lang niet allemaal......................, daarom is er de mogelijkheid ook om de Edits gewoon aan een andere booster te hangen en die booster te gebruiken voor iets anders nuttigs.

We zijn het eens!!

Groet, Anne W