Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Zo'n ding heb ik ook ergens staan op mijn baan.

Ziet er goed uit  :)

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

de plaatsen en de orientatie van de bouwwerken zoals je hebt omschreven zijn volgens mij zo helemaal perfect! Het wordt echt een mooi geheel

:) :)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Wat ben jij toch een meester in het realistisch maken van gebouwen. Echt top. Zo mooi, zo realistisch, zo goed. Ik blijf je bewonderen.

gr. Henk
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

weederom maak jij er iets prachtigs van,ik blijf steeds met verbazing kijken hoe jij dit allemaal voor elkaar brengt.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor de lovende woorden  :oops:  :D

Heb wel een probleem betreffende de zandtoren...het wordt tussen de sporen erg krap Walter !!??
De LOK kan er net langs ?? langs de slangen...het voetje kan ik aanpassen dat is het probleem niet  :?



Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
Dag Hans.

Is links van het stootblok geen mogelijke
opstelplaats voor de zandtoren  :question:

Groeten,

Erik.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedoel je bij A of B  :)



Groeten en bedankt.

Hans  ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans!

mooie toevoegingen heb je weer gemaakt. de gebouwen zien er fantastisch uit.

ik zou echter de watertoren verplaatsen om ruimte te maken voor de zandinstallatie.
die watertoren staat daar sowieso niet zo mooi tegen een muur aan.
er komt dan voldoende ruimte voor de zandinstallatie, die wel persé daar moet komen.

de watertoren kun je ook aan de andere kant van het emplacement zetten.

succes met kiezen!

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 30 april 2011, 14:30:02
Bedoel je bij A of B  :)

Dag Hans.

Geen van beide . . . .
Ik bedoel eigenlijk het stootblok bij de watertoren en sluit
mij daarbij ook aan bij de opmerking(en) van Hessel. :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoe had je dat gedacht dan Hessel...zoveel ruimte heb ik niet  :D



Groeten,

Hans  ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
 :thumbup:

Groeten,

Erik
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nog een vraag, zou dit iets zijn voor de watertoren ??



Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

ik vind die watertoren daar prachtig staan :thumbup:

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Nobody
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoe hoger de watertoren, hoe groter de waterdruk. Gunstig dus.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans, kan best zo, wordt een mooi lokdepot,  vr gr Arie
Re:Baan Hans(je)
jakeman
gast

Re:Baan Hans(je)
Het is inderdaad realistischer en erg mooi die watertoren daar neer te zetten. Ik vind het een heel erg mooi industriegebied aan het worden! Favoriet draadje.
Groeten Jake
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de positieve reacties over de plek van de water-toren...inderdaad niet onaardig echter ben ik
over de plek van de zandtoren e.d niet echt tevreden, denk toch dat ik deze opstelling neem, zie foto.

Ik heb wat plaatjes opgezocht en heb gezien dat de zandtoren toch vaak heel dicht tegen beide sporen aan ligt...dus  :?
Op zich kan de LOK er zonder problemen langs rijden.
Het voetje is een stukje smaller te maken, dus dat hoeft geen probleem te zijn lijkt me  :)

Nog een voordeel met de water-toren hoger gelegen, ik kan het doodlopende spoor rechts op de foto verlengen !!!! meer ruimte voor de kolenwagons dus



Groeten,

Hans  ;):thumbup:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
ja, zo staat die toren wel mooi.
misschien is het het mooiste als je hem op de helling zet. maar dat is proberen. hij moet zo mogelijk wel onderdeel van je Bw blijven.

en die zandtoren, moet hij nou met de slangen naar de rails, of een kwartslag gedraaid?
ik heb dezelfde maar dan met twee gekoppelde torens, en daar zitten de slangen naar de rails. ik ben niet zeker of dat goed is.

je zou namelijk die zandtoren ook bij de bunker kunnen zetten, kan hij dan nog die twee sporen bedienen? nu staat hij inderdaad vrij krap.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Volgens mij kan die water toren daar wel, maar staat hij niet te veel voor de achterliggende scenery?
Mischien kan je eens een foto maken in die richting.

Groetjes Jac.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi allemaal
Zojuist bijna alle (tot nu toe) 87 pagina's gelezen. Zeer informatief en leerzaam allemaal
Hou deze in de gaten.
Harald
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Het lijkt wel of dat uitstekende stuk rots voor die watertoren is gemaakt.
Gewoon neerzetten op die plek.

Die zandtoren staat op de juiste plek op je laatste foto.Hij kan de 2 sporen bedienen op die plaats.
Alleen dat voetje zal je inderdaad kleiner moeten maken.

Mvg.Robin
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

je watertoren staat daar prima, veel logischer. De opstelling van de zandtoren is nmm zo correct, de loks kunnen er langs, niks aan de hand dus.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel, de slangen moeten naar het spoor gericht zijn...althans dat heb ik op plaatjes gezien.
En zo staat het ook op de doos  ;)

Jac, zal een foto maken...komt eraan  :)

Harald, leuk te horen is mijn draadje nog ergens goed voor  :D

Robin en Walter ook bedankt voor jullie bijdrage altijd leuk te zien als mensen met je mee leven  :thumbup:

Groeten en fijne zondag !!

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi Hans en soortgenoten.

Ben zelf al een hele tijd bezig een BW te ontwerpen. Nou ja ontwerpen eigenlijk ligt alles in de praktijk al vast.  Heb veel info en foto's van bezochte BW's in Duitsland. Op een BW zijn altijd logische en rendabele loc. bewegingen die elkaar niet mogen hinderen.
Ook is er in grotere BW's (zoals bij jou) bijna altijd een in- en uitrij spoor (soms wel gecombineerd).
Watertorens zijn altijd hoog i.v.m. waterdruk (liefst dichtbij), of ze staan op een berg, Beide is dus dubbelop.

groet Harald

p.s.
Scan is uit een BW Boek (alles is gescand voor de liefhebber)
Re:Baan Hans(je)
meclaren
gast

Re:Baan Hans(je)
Een watertoren hoeft niet hoog te staan (dit kan ook niet overal)
Boven in de watertoren zit het water en die wordt door de druk naar beneden gebracht.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2023

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans

Een mooi geheel wat je daar aan het maken bent  B) B) B).Ik zou die watertoren ook op de verhoging zetten overigens.

Veel succes met de verdere bouw.

Harald & Alex
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi meclaren,

Er moet wel een bepaalde hoogte zijn  om waterdruk te hebben in de kolommen (waterkranen) voor de Loc's. Of dit nu met een "toren" wordt bereikt of dat er een "waterbak" naast het BW op een berg staat maakt niet uit. Uiteraard zit bovenin het water. Kijk eens bij het Bebra BW (D) daar staat een heel klein torentje maar wel op de berg naast (heel stuk zuidelijker) het BW.
Ondanks de dikke pijpen naar en in de kolom(men) moet men dus druk hebben om de Loc's snel te vullen (tijds druk).
De zandbunker en toren zou ik aan het begin zetten (tussen de wissels) daar is m.i. ruimte genoeg.

groet Harald

p.s.
Watertoren zou ik dus ook op de verhoging zetten. Misschien het tableau een paar centimeter lager maken alleen voor het effect.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Harald, bedankt voor je bijdrage...De zandbunker en toren zou ik aan het begin zetten (tussen de wissels) daar is m.i. ruimte genoeg zoals de laatste foto ??

Andere ook weer bedankt, leuke discussie zo  :D

Idee 1:



Idee 2:



O ja, en mijn 2 waterkranen zijn klaar  ;)  basiskleur dezelfde als mijn zandtoren dus, met roet en roest.



Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan Hans(je)
De eerste stem voor idee 2 is binnen,mits je hem nog iets naar links opschuift.
Ongeveer op de plaats waar de steunmuur eindigt.

Groeten Robin
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Staat genoteerd, dank je Robin  :D:thumbup:  en mee eens trouwens.

Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Mooie waterkranen, zou de water toren inderdaad halverwege houden.
Hij staat niet mooi naast je stationnetje  :(  zou daar een mooie berg wand maken.

Succes er mee.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan Hans(je)
Dag Hans.

Ook ik ga met Robin mee, al had ik soortgelijk al eens aangegeven: :wink:

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 19 april 2011, 20:35:34
Prachtige watertoren Hans! Je hebt er iets heel moois
van gemaakt, jammer dat het origineel zo toegetakeld
is. Ik ben het met Michiel eens dat het niet de ideale
opstelling is t.o.v. de achtergelegen scenery. Is het een
idee om hem op een soort van verhoging plaatsen, opdat
het gebouw wat imposanter oogt?

Groeten,

Erik.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

het lijkt me wat vol worden aan die kant van je BW. Is er aan het begin geen ruimte voor je watertoren, zeg maar aan de andere kant van de steunmuur??? Voordeel kan zijn dat je dan ook de waterkranen op je station vanuit deze toren met water kunt voorzien (tenminste.... ik neem zo maar aan dat je er daar ook twee plaatst :) ). Die verhoging ziet er wel goed uit.

Walter
Re:Baan Hans(je)
jakeman
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik zeg ook gezien de situatie bij het station; idee 2.
Hoe bevallen die Viesmann perronlampen op dat perron? Ik vind het maar moeilijk kiezen welke ik moet nemen voor mijn perron..
Groeten Jake
Re:Baan Hans(je)
Ha Hans,

Optie 2 ziet er goed uit maar ik zou wel die doosjes weg halen,......geen gezicht. :D.

Toch vindt ik hem bovenop ook niet slecht staan. Zou de situatie in het echt zo zijn wist ik zeker dat hij daar gebouwd zou worden.

Gr. Peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Denk dat de meningen redelijk op één lijn zitten...de plaats is dus zo goed als zeker bepaald bij deze en zonder doosjes Peter  :D
Meer naar de links zie je het station beter..dit wordt de plek !!



Jake, de perronlampen bevallen goed ik had ze eerst dwars staan maar dat heb ik veranderd ik heb ze een slagje gedraaid dus.
Krijg ik een betere verdeling van het licht en staat mooier met bankjes eronder bijv.

Walter, je bedoeld de watertoren een etage hoger aan de andere kant  :)
Daar heb ik al de dieseltank en een kleine kolenopslag...en verder niet veel ruimte.
Of in de hoek waar de steunmuur ophoudt, en daar een stukje hoger maken ??



De zandbunker en toren laten als de laatste foto !!??...deze dus  ;)




Groeten en bedankt voor jullie geweldige reacties  :thumbup:

Hans
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Niet waar nu de dieseltank staat, maar ervoor, op eenzelfde verhoging als aan de rechterkant. Het lijkt me mooier dan aan de rechterkant, de blik op dat prachtige station daar wordt dan niet verstoord door een ook al zeer mooie maar grote watertoren.

Overigens valt me op dat je bij de dieseltank ook kolen kunt laden, maar nog geen water kan nemen!!! Ook daar nog een  kraan plaatsen hoor! Stoomloks hadden vaak eerder extra water nodig dan extra kolen. Vandaar ook dat je bij veel stations vlak voor de uitrijseinen ook nog een waterkraan had staan.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Duidelijk  ;)

Het neemt inderdaad wel een groot deel van het zicht weg van het station...daar is zeker iets voor te zeggen Walter  :)

Betreffende die waterkranen, ben nog volop bezig hoor dus dat komt wel goed  :D
Heb al de nodige bladen ingekeken (BW) daarop blijkt inderdaad dat er overal aardig wat waterkranen staan.

Groeten en bedankt Walter  :thumbup:

Hans
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nader bekeken Walter, maar de ruimte is echt te krap aan de andere kant.
Er moet ook nog een dubbele tunnelingang komen en die moet ook afgewerkt worden.

Zoveel zicht neemt hij nou ook niet weg, zie foto..het is toch wel een mooi hoekje voor de watertoren  :)
Ik heb hem nu nog iets lager gezet dan de vorige foto, dat scheelt ook nog.



Groeten,

Hans  ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi Hans,

Let op dat je de watertoren nu niet te laag neerzet want de waterkolommen op je hogere niveau moeten dus ook nog waterdruk hebben. Je hebt nu ook een reden om een hoge watertoren te hebben, voor zowel het hoge niveau als beneden bij het BW (dus met twee doosjes eronder).

groet
Harald
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Misschien als mostert na de maaltijd. Je moet zeker ook waterkranen bij je hoger gelegen station hebben. Stoomlocomotieven moeten meer keer water dan kolen laden.
Ik vond de toren op het stations niveau nog niet zo gek staan. Op een verhoging zetten staat nog al kunstmatig lijkt mij. Misschien je plateau iets verbreden waardoor de toren minder voor de scenery komt te staan. Een alternatief is natuurlijk altijd ook een watertorentje op het stations niveau plaatsen en de andere watertoren op het lage niveau.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

ik stem voor achter de draaischijf, half boven de tunnelportalen (dus op de helling zoals ik al eerder schreef, net iets lager dan het niveau van het 'bovenstation'))

de toren staat daar niet voor iets anders, staat mooi bij je station, en toch mooi solitair (het is een prachtig bouwwerk) en geeft op die plaats toch het idee dat hij de waterdruk voor het Bw verzorgt.

Het is niet persé nodig dat elke waterkraan een toren heeft, want je baan is een uitsnede uit het landschap en die hoge waterkranen kunnen best op een hele andere toren aangesloten zijn...

succes, het wordt prachtig, dat kun je nu al zien.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor jullie meningen en tips mijne heren  :D:thumbup:

Denk dat ik er nu wel uit ben betreffende de watertoren.

Nu nog de definitieve plek voor de zandtoren en bunker  ;)
Nogmaals de laatste foto lijkt me toch de mooiste plek.

Groeten en bedankt !!

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 03 mei 2011, 08:48:06
Dank voor jullie meningen en tips mijne heren  :D:thumbup:

Denk dat ik er nu wel uit ben betreffende de watertoren.

Nu nog de definitieve plek voor de zandtoren en bunker  ;)
Nogmaals de laatste foto lijkt me toch de mooiste plek.

Groeten en bedankt !!

Hans

Als je uit gaat van zo weinig mogelijk rangeerbewegingen is de plek van de foto zeker niet slecht.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi Hans,

Maar even een reactie op sommige berichten.
Bij mijn "onderzoek" naar bahnwerken moeten we uiteraard de praktijk in de gaten houden.
Loc's werden altijd in een bepaalde volgorde behandeld en afgehandeld.
Alleen door plaatselijke omstandigheden zoals rivieren, bergen (weinig ruimte) of financiele redenen (b.v. dure grond) werd er afgeweken van dit ritueel. Ook of een BW bij een dorp of grote stad stond heeft uiteraard invloed.
Ben heel benieuwd, na alle positieve reacties, hoe je verder gaat met bouwen. Zelf probeer ik de praktijk om mijn stukje baan ( een Duits BW van 320x120 ) zo goed mogelijk te benaderen.

groet,
Harald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Met de opstelling die ik nu heb...KOLEN, SLAKKENKUILEN..TWEE WATERKRANEN (komen eraan) en de plaats van mijn ZANDBUNKER en ZANDTOREN komt het toch aardig met jouw volgorde overeen Harald  :)

Van de draaischijf kunnen ze zo naar mijn loods voor reparatie en onderhoud...dus kan niet ontevreden zijn lijkt me.

Piet ook bedankt voor je reactie uiteraard  ;)

_______________________________________________________________________________

Ik heb alvast twee voetjes gemaakt voor mijn waterkranen met het bekende blauwe spul...en nu maar hopen dat ze niet uit zichzelf weglopen met die voetjes  :-)
Beige geschilderd en daarna zwarte vegen aangebracht, de afvoerputjes zijn verzonken.



Hier komen ze te staan...afwerking moet nog gebeuren uiteraard.
Op de foto kun je ook zien dat de rails al dicht is tussen de bielzen onder de kolenbunkers.
Ook gedaan met het blauwe spul, schelpenzand en verdere afwerking.



Groeten,

Hans
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi Hans

Dat heb je weer snel voor elkaar. Let wel op want waterkolommen (kranen) staan altijd in de rijrichting van de loc's (bij jou dus richting draaischijf) want stel dat ze er tegenaan zouden rijden worden ze altijd opzij gereden en als ze andersom staan rijden ze hem vast met veel schade.
De kraan het dichtste bij de kolenbunker dus met voetplaat en al andersom.

groet,
Harald

p.s.
Wat foto's van mijn BW project. 
Het duurt wel even voordat ik net zover ben als Hans.
12 inspectieputten voor in de draaischijfloods (sommige met verlichting)
en de slakkenput met vier waterkolommen.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Jij pakt het nogal groots aan Harald...daar ben je voorlopig wel even zoet mee  :D

Dank voor de kranen-tip...en succes met je werkzaamheden.

Heb jij hier al een draadje lopen trouwens ?? indien niet lijkt me zeker de moeite, ziet er goed uit allemaal  ;)

Groeten,

Hans

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Baan Hans(je)
Hi Hans,

Nou groots valt wel mee, helaas geen ruimte om thuis een hele baan te bouwen maar wel een BW stukje. Vandaar ook dat ik lid ben van een module club.
Nee nog geen draadje op dit forum, wel diverse bouw- en trein-vacantie artikeltjes op de stie van onze club (In ons club-blad "Sluitlicht").

http://www.railclubutrecht.nl/cms/index.php?option=com_content&view=section&id=8&Itemid=25

Zal misschien wel leuk zijn om ook hier iets te starten.

Groet Harald
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,
denk ook nog even aan de lantaarn op de waterkraan. die bestaat uit rode en witte glaasjes. als de kraan over de rails hangt, ziet de machinist de rode kant.

groeten,
Hessel.

"zucht" wat maak je het toch mooi.