Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen 2-rail-> 3-rail

Gestart door joostboudewijns zondag 29 maart 2009, 20:47:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 2-rail-> 3-rail
joostboudewijns
gast

Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om een Roco lok te kopen. Echter is dit een gelijkstroomuitvoering.
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van Roco loc's? Ik heb dit nog nooit gedaan en ben benieuwd waar ik op moet letten.

Gr Joost
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Electrisch is het niet zo'n groot probleem, sleper eronder en de wielen doorlussen maar het hangt een beetje af van het type. Eventueel kun je de 2-rail wielen vervangen voor 3-rail.

Wat heb je op het oog?

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
joostboudewijns
gast

Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Oke, het is dus echt zo simpel als ik gedacht had. Heb echter geen idee wat voor decoder er in Roco loc's zit.

Ik heb een NMBS Reeks 20 op het oog, hij is nu in de aanbieding.

Gr Joost
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Af fabriek zijn 2-railers van Roco decoderloos (tenzij het soundloks zijn). Heb je cat.nr?
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
joostboudewijns
gast

Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: spoorman op zondag 29 maart 2009, 21:50:04
Af fabriek zijn 2-railers van Roco decoderloos (tenzij het soundloks zijn). Heb je cat.nr?

Oke, dat ze geen decoders hebben is nieuwe voor me, weer wat geleerd. Het is nr 62460.

Gr Joost
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Roco heeft een 68461 3-rail met sound. Wel duurder uiteraard.

In de 62460 zit geen decoder, wel stekker waardoor je er een LoPi of zo in kunt prikken.

Weet niet zeker of zo'n 6 asser met 2-rail wielen lekker rijdt door 3-rail wisselstraten. Wellicht kun je eventueel assen vervangen door die van de 68461, zullen zeker los verkrijgbaar zijn.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
joostboudewijns
gast

Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
De sound versie is geen optie, die kost 309. De DC 89.

Het is dus  gemakkelijker dan ik dacht, ik denk altijd veels te moeilijk blijkbaar.

Bedankt voor de hulp,

Gr Joost
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hoi.

Het verschilt een beetje per lok hoe gemakkelijk het is.
Zelf heb ik inmiddels al heel wat ROCO loks omgebouwd/aangepast voor 3-rail.

De HLE20 (62460) was zeer gemakkelijk. De wieltjes hoef je niet te vervangen, lopen bij mij goed over zowel C-rail, M-rail én K-rail. Het enige wat ik bij die lok gedaan heb is een dekseltje (afdekplaatje ) onder een draaistel verwisseld voor het plaatje van de wisselstroomversie, en een ROCO sleper eronder gezet. In de lok zelf moeten effe 2 draadjes anders gesoldeerd worden en het draadje van de sleper moet dan weer op een van die andere puntjes gesoldeerd worden (klinkt allemaal heel wazig, zal wel foto's plaatsen als ik weer bij m'n spullen kan). Decoder met NEM 652 stekker erin pluggen en rijden maar. Hij rijdt echt geweldig!

Benodigdheden:
Decoder met NEM 652 stekker. (Let op, welk protocol (Motorola/DCC of nog iets anders))
Sleper : 86030
Schroefje (voor sleper): 115269
Afdekplaatje (AC Getriebeboden) : 120608

Soldeerbout.

Ik weet niet waar je woont, wil je eventueel wel helpen, zelf woon ik in Utrecht.

M.v.g.
Ralf

Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Heey Mensen,

Aangezien ik nu zie dat er hiervoor een hoekje is heb ik ook een vraagje.
Ik heb zelf van mehano een Reeks 51 aangeschaft een tijd geleden helaas is deze alleen 2 rail.
Ik denk dat deze ook decoder loos is.
Weet iemand hoe deze het beste omgebouwd kan worden?
Ik heb sowieso al een sleper liggen alleen geen decorders of iets.
Zelf heb ik er geen verstand van maar zou het graag willen leren.

Groetjes,

Antal
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Vrijwel alle tweeraillocs worden zonder decoder geleverd met uitzondering van de geluidlocs uiteraard. Voor drierail analoogrijders vervult de decoder nog de omschakelfunctie, maar tweerail analoogrijders hebben alleen maar last van de decoder. Vandaar.
Daar staat tegenover dat tweeraillocs sinds een jaar of 10 met een stekkerbusje worden uitgerust, zodat een decoder naar keuze zonder meer kan worden ingeprikt. Voor deze locs van Roco en Mehano zou ik zonder meer de ESU Lokpilot 52610 aanraden. De locs rijden er voortreffelijk mee en de decoder reageert feilloos op Motorola (Märklin digital), DCC en een gewone wisselstroom rijtrafo.

Er bestaan ook drierailversies van deze locs en voor Roco betekent dit dat speciale drierailonderdelen als de sleper of wielen zijn te bestellen indien dat noodzakelijk mocht zijn. Helaas is de onderdelenservice van Mehano beroerd om niet te zeggen afwezig.

Electrisch is de ombouw gelijk aan de Roco, zoals Ralf omschreef.
Bij een tweerailloc is de stroomafname van de rails gescheiden. Je zult zien dat er op de print voor iedere kant van de stroomafname een printspoor is. Je moet dan twee dingen doen.
1. Van één zo'n printspoor de stroomafnamedraadjes naar de wielen lossolderen en die draadjes aan het andere printspoor weer vastsolderen. Op die manier zijn alle wielen op hetzelfde printspoor aangesloten.
2. Het draadje van de sleper moet op het nu vrije stroomafnemeprintspoor worden aangesloten.

Is goed te doen. Succes.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Ik wete niet hoe het nu is, maar in het verleden was het ook vaak nodig om de afstand tussen de wielen iets aan te passen ivm de geometrie van de M rails en wissels tov de gelijkstroom rails. Als ik me goed herinner is het voor gelijkstroom 16,5 mm en voor Marklin 16,8 mm. Ja, echt, die 0,3 mm maken verschil!!!! Vooral gelijkstroom (stoom)loks met voorloopwielstellen ontsporen nogal makkelijk als dit niet wordt gedaan. Heb zelf oa Roco BR23 en Flm BR39 omgebouwd en wielafstanden moeten aanpassen. Fohrmann in Duitsland levert (leverde???) daar een malletje en een poelitrekker voor
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: Wasmi op woensdag 08 april 2009, 15:00:50
Als ik me goed herinner is het voor gelijkstroom 16,5 mm en voor Marklin 16,8 mm.

't Is net andersom en de mm's zijn wat minder: Marklin wielen staan dichter bij elkaar (nl. 14,0 mm, tegenover gelijkstroom wielen ca. 14,2mm).

Dus je kunt de wielen wat naar elkaar toe knijpen.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
bedankt voor de opfrissing, het is ook al weer 5 jaar geleden, en sommige details zijn zo te merken wel wat weggezakt  :?
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: kiezel op woensdag 08 april 2009, 15:54:12
Marklin wielen staan dichter bij elkaar (nl. 14,0 mm, tegenover gelijkstroom wielen ca. 14,2mm).
Maak van die 14,2 maar 14,3.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: KlaasZ op woensdag 08 april 2009, 18:45:03
Citaat van: kiezel op woensdag 08 april 2009, 15:54:12
Marklin wielen staan dichter bij elkaar (nl. 14,0 mm, tegenover gelijkstroom wielen ca. 14,2mm).
Maak van die 14,2 maar 14,3.

Bedoelde ik...  :P

Om precies te zijn volgens de NEM 310 norm.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
ha ralf,
dat is interessant, volgens jou kun je dus iedere loc met DCC decoder op marklin digitaal (AC) laten rijden door alleen de stroomvoeding aan te passen met een sleper, klopt dat? Worden die adressen herkend? Werken geluidsfuncties dan?
Ik ben verrast! Maar als het werkt bied dat veel mogelijkheden, beetje knutselen is geen probleem.
hoor graag van je
frank
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Frank, het is niet zo eenvoudig als alleen omsolderen. DCC wordt niet zonder meer door de Marklin centrales begrepen.
Voor mensen met een multiprotocol centrale zoals een ECoS of CS2 is het wel zo simpel.
De truc is dat digitale 'wisselstroom' locs na de decoder gewoon gelijkstroom zijn ;)
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: frank op zaterdag 09 mei 2009, 08:34:46
ha ralf,
dat is interessant, volgens jou kun je dus iedere loc met DCC decoder op marklin digitaal (AC) laten rijden door alleen de stroomvoeding aan te passen met een sleper, klopt dat?

Nee dus, sowieso staat hier eigenlijk een beetje wartaal.  :wink:
Er worden minstens een stuk of 4 begrippen door elkaar gehaald.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
hallo henkv,
kennelijk weet jij hoe het zit, maar helaas ontbreekt de nadere toelichting: uit sommige berichten krijg ik de indruk dat je een 2 rail gelijkstroomloc eenvoudig zou moeten kunnen ombouwen naar een 3 rail wisselstroom in digitaal bedrijf. mij lijkt dat niet zo eenvoudig, maar sommige leden hebben daar kennelijk een andere mening over / ervaring mee! als de cs2 (cs3??)een update krijgt om dcc te ondersteunen lukt het dan wel?
hoor graag van je,
frank
   
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hallo Frank,

Het probleem is niet zozeer de elektronica. Of de lok met een MM-, DCC of Multiprotocol decoder aangestuurd wordt maakt niets uit. De meeste centrales kunnen tegenwoordig beide protocollen.
Het probleem is meer het mechanische, denk daarbij aan het plaatsen van een sleper, afstand wielen, motor (elektrisch geïsoleerd) enz.

Mvg,
Peter
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
ha peter,
thanks! ja ok duidelijk, maar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Frank
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hallo Frank,

Citeermaar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Ik zie het anders. Als je b.v. bij een marklin lok de veldspoel vervangt door een permanentmagneet, wat heb je dan voor een motor ?.
Ofwel je hebt van je AC-motor een... gemaakt. En wat voor motor denk je dat er al jaren in een Marklin-lok zit.

Mvg,
Peter
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Je kunt Märklin digitaal ook niet meer als een "wisselstroom" systeem beschouwen.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Zal ik de quiz dan maar even invullen ?

Citaat van: Freak op zondag 14 juni 2009, 11:22:09
Citeermaar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Ik zie het anders. Als je b.v. bij een marklin lok de veldspoel vervangt door een permanentmagneet, wat heb je dan voor een motor ?.

Een gelijkstroommotor.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: frank op zondag 14 juni 2009, 11:13:57
ha peter,
thanks! ja ok duidelijk, maar een gelijkstroommotor op een wisselstroombaan lijkt mij niet zon succes, of hoe zie jij dat?
Frank


Decoders sturen de motortjes altijd met gelijkstroom aan Frank.

Mijn eerdere opmerking was niet vervelend bedoeld Frank, maar je haalde zoveel door elkaar dat er haast geen beginnen aan was. Om het goed te maken toch maar wat begrippen.

1. Tweeraillocs worden zelden met een decoder geleverd. Bij ombouw kun je dus een decoder naar keuze inbouwen (vaak inprikken, vanwege de stekker) en dus ook één die Motorola of MFX verstaat.
2. Tweeraillocs hebben natuurlijk een zuivere gelijkstroommotor, maar dat komt goed uit want alle decoders sturen dus de motortjes aan met gelijkstroom. Wat jij een wisselstroommotor noemt, noemde Märklin zelf altijd een Allstrommotor (motor voor alle stroomsoorten) omdat hij ook prima werkte op gelijkstroom. Tegenwoordig hebben de meeste Märklin modellen ook een zuivere gelijkstroommotor en een decoder aan boord. Bij analoog bedrijf zorgt de decoder ervoor dat de wisselstroom van de trafo wordt omgezet in gelijkstroom.
3. Zoals anderen al opmerkten. Bij ombouw liggen de voornaamste problemen hooguit bij het plaatsen van de sleper en of er iets aan de wielen moet veranderen.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
ok thanks! dat verheldert een boel, heb je ervaring met 2 rail DC locs op marklin digitaal om te zetten?
groeten
frank
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: frank op donderdag 18 juni 2009, 20:38:21
ok thanks! dat verheldert een boel, heb je ervaring met 2 rail DC locs op marklin digitaal om te zetten?
groeten
frank

Wel eens voor iemand gedaan, maar alleen gemakkelijke types als de Rocoloc waar het draadje mee begon. Roco sleper eronder, decoder erin en de bedrading aanpassen is meestal genoeg. Het schijn dat zo'n model op de meeste drierailbanen dan geen problemen oplevert. Is er wel een probleem met de wielen dan alsnog de drierailwielstellen bij Roco bestellen.
Bij vrij veel Europese tweerailmodellen is rekening gehouden met het plaatsen van een sleper, zelfs als er nog niet onmiddelijk een drierailversie komt. Bij de meeste Amerikaanse modellen kun je het vergeten.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
*** schop ***

Ombouw van een 2-rail Roco 62762 naar 3-rail.

NS1858 Zaandam vanmiddag aangeschaft in Dortmund:


Bron: Roco.cc


Kap eraf en draaistelraam eruit geklikt. Daarmee wordt de reden van deze aanschaf direct zichtbaar: 2-rail modellen zijn op alle 4 assen aangedreven. Bij 3-rail offert Roco één aandrijfas op voor plaatsing van de sleper hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van trekkracht. Tevens heb je vrije decoderkeuze omdat 2-railers zonder decoder worden geleverd. :thumbup:



Volgens de methode van forumlid Peter (Binkie) wordt het draaistelraam door aanpassing voorzien van de sleper, in dit geval een Roco. Dit door eenvoudig twee stukjes kunstof met een scherp hobbymes weg te snijden:



Sleper wordt er ingeklemd, lijmen is zelfs niet nodig:



Voor het terugplaatsen van de draaistelraam worden van alle 4 de assen de wielen op 3-rail afstand gezet. Ik doe dat met een malletje van 14 mm tussen de wielen en knijp tussen duim en wijsvinger de wielen naar elkaar tot het malletje klemt.


Draaistelraam teruggeplaatst:




Aanpassing van de bedrading: de zwarte draden links en rechts worden samengevoegd (massa afname van de wielen) en de sleperdraad (bruin) op de plaats van één van de zwarte draden.

Lokpilot V4.0 ingeprikt. :thumbup:




Kap er weer op en fluistersleper ontdaan van de kunststof randjes en erop geklikt:




En rijden maar. :D



Lok moet uiteraard nog voorzien worden van de aan te zetten details. En nog van een nieuw adres worden voorzien en ingeregeld. En in mijn geval nog op snelheid geijkt in Koploper.

Al met al kostte deze ombouw ruim een half uur.

Voor de ombouw heb ik eerst de werking van de lok getest, met name de front en sluitseinen en de loop. Immers met deze ombouw verlies je je garantie.

Gr, Ben.

25 dec 2018: foto's gerepareerd.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lijkt niet moeilijk. Nu nog een overdosis geduld....

Groet,

Tom
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hoi Ben,

Jij hebt er weer een mooie loc bij !  Je moest hem "alleen nog maar even ombouwen naar 3-rail"  8o
Gelukkig begrijp ik wat je bedoeld, want ik heb het gezien bij mijn eigen loc.  Het is niet alleen maar even ombouwen, maar het gebeurd òòk nog eens goed ! Leuk om te zien wat je met je eigen loc doet. :thumbup:

groeten, Willem. :mrgreen:
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hoi Ben, dit is inderdaad een methode om te onthouden!

Zelf heb ik jaren geleden een 1600 van Roco omgebouwd naar 3-rail analoog, maar daarbij was ik al ontzettend trots op mijzelf dat ik maar de aandrijving van 1 as hoefde op te offeren.

Deze ga ik onthouden!

Groeten, Yuri
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2023

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Mooi in beeld gebracht Ben !!

Zo zie je maar dat een ombouwtje ook heel eenvoudig kan zijn.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst. ( Langzaam aan toch steeds meer 'geel' op de baan ??  8o )

Grt peter
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: Binkie op zaterdag 16 april 2011, 06:45:04

Veel plezier met de nieuwe aanwinst. ( Langzaam aan toch steeds meer 'geel' op de baan ??  8o )


Jaja, onvermijdelijk. NL tijdperk II t/m VI. >:-D

Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Prima verslag Ben. Gaan we vast vaak naar verwijzen.  :thumbup:
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Aliebengalie
gast

Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Mooi verslag wat hoort bij een schitterende loc.

Mvg: Alex
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Werkelijk een sublieme manier om een loc om te bouwen. Doeltreffend, zeer effectief en zo heerlijk simpel.
de loc loopt perfect met de sleper. Binnen 20 minuten gebeurd.

Hulde aan de ontwerper!
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: Spoorman op zaterdag 16 april 2011, 07:06:38
Citaat van: Binkie op zaterdag 16 april 2011, 06:45:04

Veel plezier met de nieuwe aanwinst. ( Langzaam aan toch steeds meer 'geel' op de baan ??  8o )



Jaja, onvermijdelijk. NL tijdperk II t/m VI. >:-D



Puur zeker omdat er van periode I haast geen nl treinen zijn ? (6)
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
na dit stukje gelezen te hebben nog een kleine toevoeging
ben het met vele ideen eens
de meeste fabrikanten maken tegenwoordig de loks zo dat de vrij makkelijk naar 3rail kunnen
maar er zijn zekers ook genoeg voorbeelden waar je toch echt wel creatief aan de dremel of wegsnijden v delen
niet ontkomt
grootste issue is vaak is er ruimte voor de sleper
en veelal de asbreedte's en afmetingen van wielflenzen
dit zijn de meest kritieke issue's
voor de rest is het bij de ukkie's denk aan bv een koff
vaak de vraag waar laat je decoder en de bedrading
ik wil dit persoonlijk altijd er zo in hebben liggen dat ik er naderhand ook nog steeds
makkelijk bij heb voor toekomstig onderhoud en dergelijk
grt nick
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Wat mij nog even ontgaat: is hier nu ook 1 van de aangedreven assen "verwijderd"?
Heb je een tandwieltje weggesneden ofzo?

En verder nauwelijks ingewikkelder dan bij een Lima.
Daar heb je zelf geen printplaat waarvan je de goede banen moet zoeken en kiezen.

mvg.
Willem E.
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: Willem E op woensdag 11 april 2012, 16:23:37
Wat mij nog even ontgaat: is hier nu ook 1 van de aangedreven assen "verwijderd"?
Heb je een tandwieltje weggesneden ofzo?

En verder nauwelijks ingewikkelder dan bij een Lima.
Daar heb je zelf geen printplaat waarvan je de goede banen moet zoeken en kiezen.

mvg.
Willem E.

Neen dat is het juist... Doordat er geen tandwiel wordt weggesneden blijft de aandrijving werken op de 4 assen van de loc.


groeten Dylan
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: minitreintje op woensdag 11 april 2012, 16:24:49
Citaat van: Willem E op woensdag 11 april 2012, 16:23:37
Wat mij nog even ontgaat: is hier nu ook 1 van de aangedreven assen "verwijderd"?
Heb je een tandwieltje weggesneden ofzo?

En verder nauwelijks ingewikkelder dan bij een Lima.
Daar heb je zelf geen printplaat waarvan je de goede banen moet zoeken en kiezen.

mvg.
Willem E.


Neen dat is het juist... Doordat er geen tandwiel wordt weggesneden blijft de aandrijving werken op de 4 assen van de loc.


groeten Dylan

Aha, da's duidelijk. Dat Roco dit niet zelf kon verzinnen..... :D


Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Ja misschien komt dat ooit nog  B)


groeten Dylan
Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Dennis1984
gast

Re:Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hoi,

Ik ga binnenkort ook twee Roco gelijkstroomlocomotieven ombouwen. In beide gevallen ontkwam ik niet aan het aanschaffen van een flink arsenaal ersatzteile van de wisselstroomvariant.

Verslag volgt t.z.t. In mijn ombouwdraadje :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
De m* C rails is prima geschikt voor een 2 rail systeem, je hoeft alleen met een slijptol oid de rails van mekaar scheiden. Vervolgens koop je een schakelkastje waar je een gelijkstroom dcc eenheid en een marklin central station oid op aansluit, en met 1 druk op de knop kan je swichten tussen een 2 rail gelijkspanning of een 3 rail wisselspanning. Er zijn echter 3 nadeeltjes: een keerlus wordt wat lastiger, maar het kan met zo'n roco keerlus kastje, het is veel werk om de wissels goed aan te passen en het lastigste is: al het 3 rail materiaal mag nu aan 1 kant een massa hebben, maakt niet uit aan welke kant zolang de rails niet met mekaar verbonden worden door een trein. vooral voor locomotieven is dit lastig, maar het kan zeker. Ik heb het met mijn eigen ogen aanschouwt
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hallo allemaal. Ben nieuw op het forum en in sinds kort met treinen begonnen. Heb nu een leuk marklin c rail baantje met 4 locs.

Nu heb ik echter een Piko ICE 3 uit startset Artikelnummer 96941  gekregen.                                                                         
(Startset NS ICE-3 vierdelige hogesnelheidstrein  DIGITAAL   1x ICE-3 treinstel NS 4652 - 4-delig met digitaal decoder)

Maar deze heeft geen sleper. Mijn vraag is of ik deze redelijk goedkoop kan ombouwen voor mijn 3 rail baan? Is het een kwestie van een sleper plaatsen en de juiste draden hieraan solderen en zou hij het dan moeten doen, omdat er al een decoder in zit?


Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Aliebengalie
gast

Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Afhankelijk welke decoder erin zit , en waar jij zelf met welk besturings systeem je rijd.

Die piko gelijkstroom zal waarschijnlijk alleen DCC protocol aankunnen , en geen motorola.

Als jij met alleen M materiaal rijd , zal je waarschijnlijk ook de decodeer moeten vervangen naar 1 die wel het motorola protocol aan kan.

Ik zelf rij bv met een intelibox en die kan alle protocollen aan , dus zowel DCC als MM (Marklin Motorola).

Mvg: Alex
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Overige bijdragen in dit topic zijn verplaatst naar:
hier
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Ik wil een MDDM motorrijtuig ombouwen naar wisselstroom, alleen ben ik de handleiding kwijt waar een voorbeeld stond, heeft iemand hier een ombouw schema van de bedrading naar o.a. de sleper?
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Hallo ja ik heb het zelfde ik wil het nr 72825 van Roco willen ombouwen. die loc wil ik AC maken digitaal. Maken maar ik heb daar geen ervaring mee. Ja het is een Donar loc voor een kapje er komt namelijk een kap van een Taurus 2900 op dus ja ik weet het ook niet ik ben hem te kopen de loc bij lippe. en de decoder ook maar ja meschien kan iemand advies geven welke sleper ik moet kopen een roco of marklin versie en ik hoop dat iemand hem kan ombouwen. Alvast Bedankt   :D :P