Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen

Gestart door teunistreinen maandag 22 maart 2010, 08:01:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: rarevogel op zaterdag 27 november 2010, 13:33:25

Nadat er rook vanaf de decoder kwam......


:shock:
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoe'st nu met de loc en de rokende decoder? :?: Probleem gevonden?
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: fnieste op zaterdag 27 november 2010, 20:43:12
Hoe'st nu met de loc en de rokende decoder? :?: Probleem gevonden?

Beste Frank

Na wat weinig rook (van blijdschap, het was witte rook) lok direct van de baan gehaald. Na wat uitzoekwerk denken we dat 1 van de losse draadjes wat contact heeft gemaakt. Hij had namelijk de bedrading voor de verlichting nog niet aangesloten, zoals hij schreef. We hadden het wel geisoleerd, maar toch................., weet je wel.

nadien reed de lok nog steeds perfect, zowel voor als achteruit. Of de verlichting nog werkt zoekt hij begin volgende jaar uit. Het kan ook een draadje van 1 van de extra functies zijn geweest  Maar dat moet later dan blijken.

Overigens was het de eerste keer deze feestelijke verwelkoming, na een tiental minicursussen.

groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Dag Teunis.
Bijzonder leuk dat jouw "mini" cursussen al zoveel modelspoorders op het digitale ombouw pad hebben gezet! 8)
Het initiatief om dit voor mede modelspoorders te starten is een bijzonder welkom en prachtig gebeuren.

Citaat van: teunistreinen op zaterdag 27 november 2010, 21:20:54
Overigens was het de eerste keer deze feestelijke verwelkoming, na een tiental minicursussen.

Natuurlijk zijn er meer forumleden die op de één of andere manier een bijdrage doen voor onze forumleden, maar toch mag dit best even vermeld worden.

Veel succes (en plezier) met jouw cursus avonden. (dit "vreet" wel jouw modelspoortijd! :wink:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste AlbertJan

Bedankt voor deze "pluim"
Ik vind het vooral leuk omdat je zeit dat de mensen die de minicursus komen doen heel enthousiast worden tijdens het ombouwen. De climax is natuurlijk als de lok de testbaan op gaat.

Ik doe het nog steeds met veel plezier. Er staan nog 5 cursisten op de lijst en daarvoor zal ik voor het volgende jaar nog enkele data prikken. Doe ik binnen kort.

Groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Theunis,

De lok die ik met jouw hulp als eerste heb omgebouwd rijdt nog steeds geweldig. Heb daarna al vijf andere locs gedigitaliseerd en heb er nog 25 te gaan  :D Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook wel eens een rokertje heb veroorzaakt  :? Gelukkig hebben jouw tips en zorgvuldige methode me geholpen het probleem snel op te lossen  8)

Nogmaals dank voor je tijd en inzet en de leuke resultaten die we ermee behalen en hier worden gedeeld.

Groet,
Frank
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aan geinteresseerden voor de minicursus ombouwen lok naar digitaal voor het jaar 2011!

De volgende minicursus avonden zijn altijd (mijn voorkeur) op woensdagavond.
Indien een andere avond gewenst svp contact opnemen via PB

woensdag 12 januari 2011
woensdag 26 januari 2011 dan komt W. Bosman
woensdag 9 februari 2011
woensdag 23 februari 2011 dan komen Rene en Jochem
woensdag 9 maart 2011

De volgende personen hebben belangstelling getoond:

Stefan0 en Gerard hebben ook belangstelling maar wachten nog even.

Walter Wissels heeft belangstelling getoond voor het inbouwen van oa een esu decoder aan het eind van het jaar.

Munin, Zou graag ook op cursus gaan bij Teunis, alleen, beetje lastig, doordeweekse-avond.

Rene Visser, graag zou ik mij beschikbaar willen houden , om in jan. of febr. 2011 mee te doen aan Uw cursus .


Wil jullie vragen jullie prive email adres naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus. Wie het eerst komt............

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok mee (alleen drierail, mogelijk ook 2 rail)
- neem je eigen decoder mee
- je moet wel wat soldeerervaring hebben
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.

Groeten teunis


Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis , ik hou me aanbevolen om 23 febr. de cursus te volgen . Indien mogelijk met een mede collega fanaat ( Jochem ) Tevens ga ik volgende week een zware operatie tegemoet , dus evt. met auto rijden zou het fijn zijn als mijn collega ook meekan.

In Afwachting op uw antwoord verblijf ik René Visser
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: ippiee op woensdag 15 december 2010, 21:11:26
Beste Teunis , ik hou me aanbevolen om 23 febr. de cursus te volgen . Indien mogelijk met een mede collega fanaat ( Jochem ) In Afwachting op uw antwoord verblijf ik René Visser

Beste Rene

Jullie zijn beiden welkom op 23 februari 2011
Willen jullie beiden mij jullie prive email doorgeven, zodat ik een document kan sturen met nadere info over de cursus.

MVG Teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Rene,

Het is geen goed idee om e-mnail adressen zo open en bloot op het forum te zetten. Beter is een persoonlijk mailtje.

Groet,
Bert
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Bert , heb er even géén erg in gehad .

Mvg. Ippiee
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: ippiee op woensdag 15 december 2010, 21:11:26
Beste Teunis , ik hou me aanbevolen om 23 febr. de cursus te volgen . Indien mogelijk met een mede collega fanaat ( Jochem ) Tevens ga ik volgende week een zware operatie tegemoet , dus evt. met auto rijden zou het fijn zijn als mijn collega ook meekan.

In Afwachting op uw antwoord verblijf ik René Visser

Wens je veel sterkte.
Hoop dat alles naar wens verloopt.

Mvg: Alex
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis,

Heb me net via een PB aangemeld.

Fonzo
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Teunis

Als het goed is heb je ook van mij een PB.

Groeten,
Willem
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Gisteren een "stoomcursus"decoderinbouw van Teunis gedaan.
Een V 200 van Primex omgebouwd met magneet en een Lopi V4.
Ging als een trein. Na een uurtje was alles eruit en belangrijker,
zat alles er weer in, reed de loc op de testbaan. Moest wat olie bij
en enkele CV's instellen.

Veel geleerd en lekker gepraat over treinen natuurlijk.

Teunis, bedankt !

Fonzo

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Teunis,

nav email

Noteer mij voor 23 mrt , aub.

Groeten, Jan
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Teunis,

Nogmaals bedankt voor de 'cursus'. Prima begeleiding. Met de loc heb ik nog
niet gereden. Even wat andere dingen te doen. Maar het weekend staat weer
voor de deur.  Ik heb er weer veel van geleerd. De topic heb ik bekeken.
Helder verhaal. Ik ga op zoek naar de betreffende lampjes en fittingen.

Met vriendelijke groeten
Wim Bosman
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal

en speciaal aan belangstellenden voor de minicursus ombouwen lok.

er zijn nog een aantal avonden gereserveerd voor nieuwe cursisten

woensdag 12 januari 2011 dan komt Fonzo is geweest zie verslag hieronder
woensdag 26 januari 2011 dan komt W. Bosman is geweest, nadat hij deze cursus had gevonden via Google
woensdag 9 februari 2011 dan komt Willem v.Eck. Willem is geweest, was bijzonder gezellig, hij heeft een BR81 met succes omgebouwd. Hij maakt een verslag.
woensdag 23 februari 2011 dan komen Rene en Jochem Rene en Jochem zijn geweest, was ook bijzonder gezellig en leerzaam. Ze hebben een verslag  gemaakt
woensdag 9 maart 2011 dan komt Munin
woensdag 16 maart 2011
woensdag 23 maart 2011 dan komt Jan van den Heuvel, 44er
woensdag 6 april 2011, dan komt Bert Ritter
woensdag 13 april, dan komt Willem Bosman

LET OP woensdag 16 maart is nog vrij!

De volgende personen hebben belangstelling getoond:

Stefan0 en Gerard hebben ook belangstelling maar wachten nog even.

Walter Wissels heeft belangstelling getoond voor het inbouwen van oa een esu decoder aan het eind van het jaar.


Wil jullie vragen jullie prive email adres naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (alleen drierail, mogelijk ook 2 rail)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.


Groeten teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal!
Zoals jullie hierboven al zagen, ben ik woensdag 9 februari te gast geweest bij Teunis(treinen) om een oude loc van mij om te bouwen. Na overleg via de e-mail was de keus gevallen op de M"rklin 3065 met Telex en deze zou worden omgebouwd met de ESU 54631. Na kennis gemaakt te hebben, legde Teunis mij de gang van zaken uit en begonnen we met de "sloop" van de 40(!) jaar oude loc. Ondanks deze hoge leeftijd, zag alles er nog prima uit en ook een "benzinebad" was niet nodig, omdat het binnenwerk niet echt vuil was. Het aanbrengen en inbouwen van de decoder viel mij eigenlijk reuze mee, maar dat kwam voornamelijk omdat Teunis elke stap van tevoren duidelijk uitlegde en tijdens de uitvoering in de gaten hield. Toen alles vastgesoldeerd was, verhuisde de loc (met een kerstboom aan draden en uiteraard zonder ombouw) naar de testbaan en functioneerde meteen goed, echter wat haperend. De wielen waren wat vuil en ook de draadjes van de lampjes moesten worden omgedraaid, maar toen was-ie OK en ook de Telex werkte prima!
Nadat we de rest van mijn bejaarde locs (3021, 3031, 3047, 3054 en 3075) hadden bekeken, gaf Teunis mij adviezen over de decoders die ik bij hun ombouw (de meeste met geluid) het beste kon gebruiken. Na een blik op zijn grote baan was het al weer tijd om naar huis te gaan en kwam een einde aan een hele leerzame en gezellige avond! Ik heb het die avond ook al gezegd, maar ook langs deze weg wil ik Teunis heel erg bedanken voor zijn initiatief en het moet gek lopen als we elkaar in de toekomst niet meer tegenkomen!
Groeten,
Willem
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hoi Allemaal , na geruime tijd de afspraak met Teunis al te hebben gemaakt , konden Jochem en ik (René) eindelijk naar Teunis toe. Na ontvanst kregen we meteen een lekker bakkie koffie en gingen we geheel relaxed naar de werkkamer.
Jochem had voor deze gelegenheid een analoge Br 41 aangeschaft , maar wist niet (net zo min als ik) dat er verschillende motortypen zijn , en wij beiden een ombouwset van marklin hadden de 60760 en deze niet in deze lok  kon. Maar Jochem had zijn slecht lopende Ice meegenomen en deze kon wel gebruikt worden.  Ikzelf had een Ns 1600 delta die ook niet vooruit te branden was en deze was wel geschikt (dcmotor ,ja zo leer je ook nog wat). 
Na het bestuderen van de loks en uitleg van Teunis konden we gaan demonteren. Gewoon losschroeven, draadjes doorknippen (wie doet zoiets nou) en zorgen ,dat je de weg niet kwijtraakt met al dat losse spul. Maar goed met al de goede aanwijzingen van Teunis kwamen de lok's toch weer in elkaar , behalve de verlichting , want we gaan eerst kijken of de lok's rijden
Jochem had de primeur en dat ging in een keer goed. Ikzelf had de pech natuurlijk , dat de lok niet liep . Beetje stotend en niet schakelen. Waarop Teunis meteen een grondige controle op de lok los liet en gelukkig bleek dit een massa probleem te zijn. Na dit konden we de bedrading goed monteren en de verlichting aansluiten. Daar ik gloeilampjes in de lok had en besloot om deze door led's te vervangen en natuurlijk niet bij me had schuiven we deze actie even op tot de volgende ronde.
Jochem led's in zijn Ice had zitten werd er een weerstand bij geplakt, maar de led,s gingen toch niet branden. Daar Jochem genoeg ruimte in zijn Ice heeft zitten is besloten om de oude delta decoder terug te plaatsen voor de verlichting aan te sluiten.
Daar wij gezellig aan het keuvelen en kletsen waren ging de tijd sneller voorbij ,als dat je denkt natuurlijk. Ook Jochem gaat zijn verlichting thuis aanpakken. Na nog een blik in de speelkamer van Teunis te hebben gegeven, (Dit is echt impossant) moesten wij helaas na afscheid van Teunis te hebben genomen dit pand verlaten.

Ik en Jochem hebben onze schroom overwonnen en gaan in vervolg onze lok's (door de goede uitleg van Teunis) gewoon ombouwen .
Mochten onder de lezers hier nog twijfelaars zijn, maak een afspraak met Teunis zolang hij dat nog wil doen en word een ervaring rijker (en je portemonnee ook).

Mvg. René en Jochem







Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
kmag 9 maart, kan niet wachten!

Munin
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Aan iedereen met belangstelling voor de minicursus

LET OP woensdag 16 maart is nog vrij!
Die avond was vrij, maar toen is Eduard geweest, veel van hem geleerd, hij heeft ook interessante dingen ontwikkeld voor de modelbaan.


teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis,wat een superidee,indien je een avond doet in mei,tussen 30 april en 8 Mei(de tijd dat ik in Nederland ben)wil je me dat aub laten weten.Daarna weer in October voor de beurs in Utrecht.
(ik spendeer het meeste van mijn tijd in Spanje en Canada)
groet
wilfred selier
Spanje
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Wilfred

Je bent dan een week in Nederland.
De dagen heb ik even moeten aanpassen ivm die eerste mei week.
Je kan komen maandagavond 2 mei of dinsdagavond 3 mei.
Laat maar horen via een PB.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Teunis,hardstikke bedankt,maandagavond 2 mei dan graag.wat moet ik meenemen?en wat moet ik kopen?Ik wil een oude stoomlok meenemen.
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Op bezoek bij Teunistreinen,

Na een tijdje wachten was het de 23e mrt geworden en heb mij bij Teunis gemeld, Na een hartelijke ontvangst met koffie en thee snel aan de slag , Ik had 2 loks meegenomen een Ae6/6 analoog M83336 en een Re460 delta uit SF set M34618. Keuze is Ae6/6 geworden.In beide loks komt een esu lopi V4.
Kap eraf en (heerlijk ) knippen en slopen maar,dit gaat lekker vlot zodat er ook weer snel de goede richting opgaan met opbouwen cq inbouwen. Het was niet nodig om inwendige van de motor te poetsen, is een nieuwe lok.
Na een tijdje praten,lachuh en solderen was de lok zover voor inspectie van Teunis en ging het de baan op, mmmm, tja geen beweging te zien .... uuhhh 1 koolborstel vergeten,  :?ahum, deze snel geplaatst en idd rijden die hap, maar wat nu weer , verlichting doet het niet,!!! wat heb ik met lokverlichting? zie draadje Br23!!. Teunis nog even zijn geoefend oog erover laten gaan edoch kan niets vinden, maar aangezien de klok bij Teunis op een windmolen lijkt was het tijd om te vertrekken, wel afgesproken om de 30e mrt terug te komen, Dus de 30e weer bij Teunis gemeld, Direkt maar de Ae6/6 aangepakt, Teunis heeft er in de afgelopen week over gedroomd en waarachtig hij had de oplossing , blijkt dat bij analoge loks met verlichting naar Zwitsers voorbeeld er een printplaat in zit die bij digitaal andersom moet gaan werken (doorvoer diodes) , zeg ik als leek.Dus de zaak omgedraaid en daar is LICHT, Aangezien er tijd over is ook maar even de Re460 te grazen genomen , knippen , schroeven en solderen , ook deze lok is nieuw dus de Karcher wordt niet gebruikt, daar deze lok al digitaal geleverd is en de printplaat al in digitale toestand , dus appeltje eitje :D   Lok op de testbaan en alles werkt perfekt , ook verlichting naar Zwitsers voorbeeld.     Resumerend, Ik ben blij dat ik de gelegenheid heb gehad om dit te doen bij en met behulp van Teunis , ruim voldoende er zaken van opgestoken en met die kennis tevreden naar huis gegaan.
Teuinis reuze bedankt voor je tijd en andere zaken die je ter beschikking hebt gesteld om dit tot een sukkses te maken,
Nu de loks nog afstellen met mn lokprogrammer.
Note: Van de Ae6/6 is bedrading later netjes gebundeld , staat als spagetti op de foto  :mrgreen:

Bedankt, Gr.Jan                                                                                    Een aanrader !!!
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: wilfreds44 op vrijdag 25 maart 2011, 15:44:03
wat moet ik meenemen?en wat moet ik kopen?Ik wil een oude stoomlok meenemen.

Beste Wilfred

Je krijgt een prive bericht (PB) naar je eigen prive mail. Met alle info die je vraagt.

groeten van teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal

en speciaal aan belangstellenden voor de minicursus ombouwen lok.
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden in overleg mogelijk.

Er zijn nog een aantal avonden gereserveerd voor nieuwe cursisten:

woensdag 6 april 2011, dan komt Bert Ritter
woensdag 13 april, dan komt Willem Bosman
maandag avond 2 mei, dan komt Wilfred Selier
woensdag avond 11 mei, dan komt Hans Struijk


De volgende personen hebben belangstelling getoond:

Stefan0 en Gerard hebben ook belangstelling maar wachten nog even.

Walter Wissels heeft belangstelling getoond voor het inbouwen van oa een esu decoder


Wil jullie vragen jullie prive email adres naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (alleen drierail, mogelijk ook 2 rail)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.


Groeten teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Nog even een paar foto's van de 2e lok  ,een Re460 die omgebouwd is onder  supervisie van Teunis. ;)

Gr, Jan
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal

en speciaal voor belangstellenden voor de minicursus ombouwen lok.
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden in overleg mogelijk.

Er zijn nog een aantal avonden gereserveerd voor nieuwe cursisten:

maandag avond 2 mei, dan komt Wilfred Selier (niet doorgegaan, maakt andere afspraak)
woensdag avond 11 mei, dan komt Hans Struijk
woensdag avond 18 mei dan komt Walter Wissels
woensdag avond 25 mei, dan komt xxxxxxxxxxxx
donderdag avond 26 mei komt Michiel Niekus

De maanden juni, juli en augustus wil ik graag "minicursus vrij" houden.
Per half september weer mini cursussen, bij voldoende belangstelling.




De volgende personen hebben belangstelling getoond:

Stefan0 en Gerard hebben ook belangstelling maar wachten nog even.



Wil jullie vragen jullie prive email adres naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (alleen drierail, mogelijk ook 2 rail)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.


Groeten teunis


Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Teunis,

Ook ik heb interesse  :P  Je hebt PB.
Al tijden heb ik een setje 60904 liggen om één van mijn 1200's (3051, 3055 ) om te gaan bouwen.

groet,
michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: Golfer op dinsdag 19 april 2011, 21:19:46
Ook ik heb interesse  :P  Je hebt PB.
Al tijden heb ik een setje 60904 liggen om één van mijn 1200's (3051, 3055 ) om te gaan bouwen.
michiel

Beste Michiel

Je hebt ook een PB.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal

en speciaal voor belangstellenden voor de minicursus ombouwen lok.
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur is op de woensdag avond. Andere avonden in overleg mogelijk.

Er zijn nog een aantal avonden gereserveerd:

maandag avond 2 mei, dan komt Wilfred Selier (niet doorgegaan, maakt andere afspraak)
woensdag avond 11 mei, dan komt Hans Struijk (niet doorgegaan, komt volgende week)
woensdag avond 18 mei dan komt Walter Wissels (is geweest en heeft verslag met foto's gemaakt)
donderdag avond 19 mei komt Wim Bosman (is geweest, we hebben een 2rail Marklin NS motorpost omgebouwd)
woensdag avond 25 mei komt Hans Struijk
donderdag avond 26 mei komt Michiel Niekus
dinsdag avond 31 mei dan komt Jelmer Bootsma (gaat niet door, maakt andere afspraak, september?), maar Dennis1984 komt (niet voor de mini cursus ombouwen), maar om wat te gaan stoeien met CV waarden.


De maanden juni, juli en augustus wil ik graag "minicursus vrij" houden.
Per half september weer mini cursussen, bij voldoende belangstelling.


Groeten teunis



Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ha, ik krijg er nu al zin in. Het ligt al klaar.

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Allen,

Zo mijn avondje inbouwden decoder zit erop. De loc was voorzien van een 6080 decoder en een Esu 4 decoder met permanent magneet lag al klaar voor inbouw.

Eerst de oude veldmagneet en decoder uit de loc 3419 Ns 4900 verwijderd.

na een avondje solderen met een beetje hulp van Teun was de decoder snel ingebouwd. De uitleg en handleiding waren meer dan voldoende om deze klus te klaren.

Vervolgens de Cv waarden aan de loc aangepast.

Na afloop waren we beide niet tevreden over de rijeigenschappen van de loc. Het leek of de motor wat vast zat. Het vervangen van de koolborstels lostte het probleem niet op. Het probleem wordt wegens tijdsgebrek en aangezien deze van mechanische aard zijn hier thuis voortgezet.

Teun bedankt voor de uitleg, hulp en vriendelijke ontvangst,

Enkele foto's volgen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Goedemorgen Teun,

Mocht erop een woensdagavond nog een plekje vrij zijn wil ik graag de cursus volgen, ik wil graag een aantal locs ombouwen met esu maar totaal geen ervaringen, ik heb wel een aantal locs omgebouwd met de goedkope marklin setjes maar vind deze niet zo super.

mijn e-mail adres is: martin.v.oosterom[at]preuningergroep.nl

groetjes Martin.

edit Johan: e-mail adres bot proof gemaakt
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Martin als je hier je email adres zet is de kans groot dat je gespammed gaat worden.
Het beste wijzig je het @ teken door [at].
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: oosterom op donderdag 19 mei 2011, 10:17:15
Mocht erop een woensdagavond nog een plekje vrij zijn wil ik graag de cursus volgen, ik wil graag een aantal locs ombouwen met esu maar totaal geen ervaringen, ik heb wel een aantal locs omgebouwd met de goedkope marklin setjes maar vind deze niet zo super.

Beste Martin

Je krijgt een PB binnenkort.

teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo iedereen

en speciaal voor belangstellenden van de minicursus ombouwen lok.
Wilt U een avond komen, neem dan contact met mij op, dan kunnen we een afspraak maken. Mijn voorkeur gaat uit naar de woensdag avond. Andere avonden in overleg mogelijk.

Voor de cursus avonden in september zijn de volgende belangstellenden genoteerd:

Wilfred Selier (onder voorbehoud)
Jelmer Bootsma
Martin van Oosterom
Stefan0 en Gerard hebben ook belangstelling maar wachten nog even

De maanden juni, juli en augustus wil ik graag "minicursus vrij" houden.
Per half september weer mini cursussen.

Wil jullie vragen jullie prive email adres naar mij te sturen zodat ik een document kan sturen met alle gegevens over de cursus.

Uitgangspunten van de minicursus

- neem je eigen om te bouwen lok(s) mee (alleen drierail, 2 rail is ook mogelijk)
- neem je eigen decoder mee, kan altijd met met mij overlegd worden
- het mooiste is als je wat soldeerervaring hebt
- indien geen lok en/of geen decoder in bezit dan kan je evengoed de minicursus doen, daar ik zelf nog een berg loks om te bouwen heb.


Groeten teunis

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo Allen,

hierbij een aantal foto's van de omgebouwde loc,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mini Cursus ombouwen met teunistreinen NS 1212 3055 60904
Hallo allemaal.

Deze is om!  :D



Gisteravond was ik naar Teunis gereden om eens zelf te komen tot het ombouwen van een lokje. Het laten ombouwen kost gewoon teveel maar bovendien is het ook gewoon leuk om het te kunnen. Je kent je loc uiteindelijk beter.
De grootste huiver zat bij mij bij het loshalen van de motorgondel en uiteen halen van diverse zaken. Tot waar kon je gaan zonder blijvend schade aan te richten? Dit alles ligt in het achterhoofd en vervaagd terwijl we aan koffie en thee beginnen. Gezelligheid hoort erbij en is meer dan voldoende aanwezig bij Teunis.

Mijn keuze voor de lok was al gevallen op de Märklin 3055 en wel Koll?s versie 3. De NS 1212 met gele neus. Deze had ik tweedehands gekocht op Ebay.de. Ze liep best aardig maar ik heb haar niet veel laten rijden. Ik heb er veel uit de series 3051, 3055, 3161 en 3168 want het leek me leuk eens een station vol met mooie 1200?s te zien. Dus ik kan straks goed vergelijken.

Hieronder het gebruikte materiaal. Ik heb goed naar de binnenzijde van de loc zitten staren en er foto's van gemaakt voor het geval dat het ooit weer terug zou moeten  ;)

De nieuwe ankers


Nieuw Motorschild en magneet


Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hierbij mijn verslag, uitgewerkt in een stappenplan. suggesties altijd welkom.

Ombouwen NS1212 3055 met Märklin set 60904.

Loc openen
1.   Draden los solderen op 5 punten   
   - licht vóór
   - licht achter
   - centrale punt naast omkeerrelais
   - en de 2 op het motorschild nabij de borstels
2.   Omschakelrelais losschroeven (houd druk op het schroefje om het uiteenvallen van het relais te voorkomen, er viel bij mij al een ?spijker? uit )
3.   Motorgondel verwijderen middels loshalen haak, plaatje en omliggende plastic wielenkap
4.   Schild verwijderen middels twee schroeven
5.   Magneet verwijderen alsmede rotor/anker
6.   Antislipbandjes verwijderen en het motorblok/onderstel in de wasbenzine weken voor grote schoonmaakbeurt
7.   Tandenborstel en naald hanteren om vuil tussen de tanden van de tandwielen te verwijderen
8.   Juiste nieuwe anker (tabel pag. 25 boekje 60904) met juiste nieuwe motorschild selecteren en bevestigen op het schoongemaakte blok
9.   Antislipbanden erop
10.   Motorblok weer bevestigen aan chassis   
Eén probleem hierbij was dat de klem, die om het motorblok loopt en die volgens mij zorgt dat de draaimogelijkheid beperkt wordt zodat geen schade kan ontstaan, niet op de oude manier onder de centrale motoras in het schild gedrukt kan worden. Zie foto met gele markering! We hebben de klem verbogen zodat ie wel een drukkracht kan uitoefenen en niet in de weg zit.
11.   2x spoeltjes solderen op koperen uitsteekpunten nét boven de plaats van de borstels
12.   Dubbelzijdig tape op bodem chassis plakken en daarop de decoder drukken met potmeters etc naar boven
13.   Draden voorzien van krimpkous en solderen in volgorde pag. 20
rood = rijstroom    - centrale punt bij bovenleidingschakelaar
bruin = rijstroom retour/massa   - of rechtsboven op motorschild of op de
       bevestigingsschroef oude schakelrelais
grijs = licht vóór (zijde sleper)
geel = licht achter
blauw = motor aansluiting  (wordt spoeltje rechts)
groen = motor aansluiting   (spoeltje links)
     (deze twee zitten bij mij verkeerd om want de verlichting brandt aan de verkeerde zijde,
     uiteindelijk moet ik dus blauw rechts bevestigen maar dat komt nog in orde)
oranje = retour van licht/functies  (mag nooit in contact komen met loc. massa)
   Bij mij nog niet ingebruik vanwege het gebruik van de oude lampjes. Beetje tijdgebrek, toch ga ik de geïsoleerde lampfittingen gebruiken met de nieuwe lampjes waarop zowel geel, grijs en oranje (te splitsen)  bevestigd moeten worden. Dat zal flakkeren van de verlichting voorkomen.
bruin/rood = extra functie 1      niet in gebruik
bruin/groen = extra functie 2     niet in gebruik
Paars = elektronica massa
14.   Koolborstels insteken met gleufje verticaal naar boven en vastdrukken met hun klemmetjes
15.   Spoeltje boeven de linker koolborstel terugbuigen zodat alles vrij kan draaien, krimpkousjes erop
16.   Adres instellen
17.   Check stand boven-/onderleidingschakelaar
18.   Proefrit, drupje olie erbij doet wonderen na al die wasbenzine
19.   Haak, plaatje en omliggende plastic wielenkap bevestigen
20.   Kap erop,   KLAAR!


Iets vergeten? Ik hoor het graag.




Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Ter vergelijking heb ik hier nog een afbeelding van twee eerder door de vakhandel omgebouwde loc?s. Op de voorgrond een 3055 met MFX uitrusting, zelfde kleurcodes (zie je blauw en groen moet ik idd. Omdraaien) maar helaas nog de oude lichten. Waarom heeft ie dat niet gedaan voor ?  150,- incl. ombouw? Prachtig schoongemaakt en afgesteld, rijdt verder als de tierelier..
Op de achtergrond een door de vakhandel omgebouwde 3051 1219 met Uhlenbrock decoder ( 76420 ?) die achteruit harder rijdt dan vooruit, maar wel de nieuwe lampjes heeft. Ik zie hier het oude motorschild. Hoeft dat niet altijd vervangen te worden? Zeker ook de oude rotor met anker?

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Oud en nieuw

Bij het proefrijden bij Teunis ging het nogal schokkend maar na wat olie liep het al beter. Nog niet top maar hij moest maar eens een uurtje draaien. Dat gaan we straks eens doen.

groet,
Michiel


n.b. High Res foto's vind je ook hier
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Laatste, van het echte werk
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo allemaal,

Oeps! Een minder leuk moment. De loc stond hier proef te draaien en na even heen en weer gereden te hebben staat ze ca. 45 min. vooruit te rijden waarbij ze nog steeds niet een mooi geluid maakt. Ik besluit andersom te gaan rijden en na een ronde met mooi geluid staat ze plots stil  :?

Inmiddels is ze de meest soepel rollende locomotief die ik heb maar een connectie met de motor lijkt weg. De (tand-)wielen kunnen vrij bewegen.  :?  Hij moet open, dan maar iets eerder dan gepland... Ben erg benieuwd.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Hallo (potentiële-)mede-ombouwers (want anders kijken jullie hier vast niet  ;) )

Weer uit elkaar maar kan ik meteen groen en blauw verwisselen.

Helaas rolt er een asje meteen bij het uitelkaar halen eruit. Ik neem aan dat dat de oorzaak is van het niet hebben van aandrijving. Deze zal wel in het gat moeten van het loshangende tandwiel maar .. ik vraag mij af of ik niet een borging of zo mis ?

Uiteraard mag ik de zaak weer schoonmaken want ik zie ijzerslijpsel! Heeft lekker staan knarsen..

Vriendelijke groet,
Michiel

Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Beste Michiel

Dat is wel heel sterk, dat loopt er normaal niet uit. Maar het uiteinde van de "pin" loopt ietsje uit en dat is de borging!.
Neem aan dat je weet waar het tandwiel moet zitten?

Overigens miste ik mijn schroevendraaier cq spannigszoeker vanmiddag, nu zie ik hem op de foto's staan, kan het zijn dat je per ongeluk mijn schroevendraaier heb meegenomen? Of vergis ik me nu helemaal.

wat ik verder wilde zeggen is dat jouw foto's wel heel erg mooi zijn! verder een leuk verslag, maar ook erg "to the point".
Het staat er nu eens goed in, de handeling volgorde. Bedankt.

groet teunis
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
dat asje is inderdaad het draaipunt van het eerste aangedreven tandwiel (de zg Lagerbolzen pn 200020). Vreemd dat het los is gelopen, het hoort net een beetje klem te zitten in het motorhuis. Mogelijk is het gat in het motorhuis in de jaren iets ruimer geworden door al het rijden van de lok, en heb je met het grondige schoonmaakwerk het laatste zetje gegeven. Aks ik de exploded view goed bekijk moet het asje van binnenuit door het tandwiel terug in het huis worden geduwd. Een heel klein beetje loctite vanaf de buitenkant kan al genoeg zijn om het weer vast te houden. Wel eerst even alles vet/olie  vrij maken.

Walter
Re:Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 27 mei 2011, 21:40:27
Beste Michiel

Dat is wel heel sterk, dat loopt er normaal niet uit. Maar het uiteinde van de "pin" loopt ietsje uit en dat is de borging!.
Neem aan dat je weet waar het tandwiel moet zitten?

Overigens miste ik mijn schroevendraaier cq spannigszoeker vanmiddag, nu zie ik hem op de foto's staan, kan het zijn dat je per ongeluk mijn schroevendraaier heb meegenomen? Of vergis ik me nu helemaal.

Hallo teunis,
Ik kijk nu eens goed naar de spanningszoeker en zie dat ze afwijkt van mijn anderen. Ik heb er meerdere en dacht dat ik er één naar jouw had meegenomen. Ik zal deze per post verzenden naar je.

Het betreffende tandwiel is wel duidelijk en ik neem aan dat de "kop" van de as aan de binnenzijde moet.


Citaat van: Wasmi op vrijdag 27 mei 2011, 21:42:30
dat asje is inderdaad het draaipunt van het eerste aangedreven tandwiel (de zg Lagerbolzen pn 200020). Vreemd dat het los is gelopen, het hoort net een beetje klem te zitten in het motorhuis. Mogelijk is het gat in het motorhuis in de jaren iets ruimer geworden door al het rijden van de lok, en heb je met het grondige schoonmaakwerk het laatste zetje gegeven. Aks ik de exploded view goed bekijk moet het asje van binnenuit door het tandwiel terug in het huis worden geduwd. Een heel klein beetje loctite vanaf de buitenkant kan al genoeg zijn om het weer vast te houden. Wel eerst even alles vet/olie  vrij maken.

Walter

Dank voor je opmerking Walter! Is die exploded view op het web te vinden? Dat vind ik best interessant. Aangezien ik morgen toch wasbenzine wil kopen, vraag ik gelijk naar loctide.

vriendelijke groet,
Michiel