Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Amerikaans model ombouwen

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 02 maart 2011, 18:20:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Amerikaans model ombouwen
Hallo,

Op dit moment zit ik samen met mijn vrouw in New York. Gisteren bij Gotham Trains geweest en daar een aantal erg mooie en vooral ook betaalbare modellen gezien. Deze zijn echter voor 2-rail. Waarschijnlijk gaat er hoe dan ook eentje mee als souvenir, maar heeft iemand ervaring met de ombouw van deze modellen? Rijdend is nog mooier...

Reacties graag per pb, want mailen is even makkelijker dan internetten. Thanks!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Amerikaans model ombouwen
William,

Ik heb zelf ook wel enkele modellen (2-rail) omgebouwd voor 3-rail. Hoofdzaak is, dat er genoeg ruimte is om een sleper aan te brengen. de wielen moet je iets dichter bij elkaar brengen; aan de motor hoef je nieks te doen. Decoder erin, alles aansluiten en rijden maar. Misschien praat ik nu makkelijk, maar het lijkt ingewikkelder dan het is.

Groetjes

Harry
Re:Amerikaans model ombouwen
Dat zou wel moeten lukken lijkt me. Verschil in voltage maakt ook niet uit? 'Simpel' een LP3.0 erin en klaar? Tja, dan gaat er zeker eentje mee terug ;-)...
Re:Amerikaans model ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Amerikaans model ombouwen
En heb je ook weleens een model van een Amerikaanse fabrikant omgebouwd Harry? Dat is een stuk ingewikkelder. Eerstens omdat Amerikaanse modellen in de regel zogenaamde RP25 wielen hebben en die kunnen niet overweg met Märklin wissels. Tweedens omdat er op geen enkele manier rekening is gehouden met het plaatsen van een sleper.
Kortom, het betekent bijna altijd wielen vervangen (als er al genoeg ruimte is voor hogere flenzen onder het model) en frezen om een sleper kwijt te kunnen.

Het is mooi spul, niet duur, mooie koppelingen, lage flezen, maar heel erg tweerail. Er is een Duits bedrijf dat ze kan ombouwen en dan zijn ze weer net zo duur als een Europees model.
Re:Amerikaans model ombouwen
Citaat van: henkv op donderdag 03 maart 2011, 09:05:14
En heb je ook weleens een model van een Amerikaanse fabrikant omgebouwd Harry? Dat is een stuk ingewikkelder. Eerstens omdat Amerikaanse modellen in de regel zogenaamde RP25 wielen hebben en die kunnen niet overweg met Märklin wissels. Tweedens omdat er op geen enkele manier rekening is gehouden met het plaatsen van een sleper.
Kortom, het betekent bijna altijd wielen vervangen (als er al genoeg ruimte is voor hogere flenzen onder het model) en frezen om een sleper kwijt te kunnen.

Het is mooi spul, niet duur, mooie koppelingen, lage flezen, maar heel erg tweerail. Er is een Duits bedrijf dat ze kan ombouwen en dan zijn ze weer net zo duur als een Europees model.

Nee, dat niet. Ik ging er voor het gemak van uit, dat ze in de basis hetzelfde (zullen) zijn. Maar inderdaad, als ze RP25 profiel wielen hebben, dan is het een ander verhaal. Zijn er geen USA modellen met, zeg maar, Europees modelspoorprofiel-wielen??

Groetjes

Harry
Re:Amerikaans model ombouwen
New Holland
gast

Re:Amerikaans model ombouwen
dat duitse bedrijf genoemd door henkv is deze: http://www.modellbahnservice-bentz.de/
deze heeft echter ook onderdelen waaronder wielen zodat je zelf een loc om kan bouwen.
Zelf geen ervaring met ombouwen, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen, maar misschien dat de website enige informatie verschaft.
Re:Amerikaans model ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Amerikaans model ombouwen
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 03 maart 2011, 17:42:08Zijn er geen USA modellen met, zeg maar, Europees modelspoorprofiel-wielen??

Groetjes

Harry

Jawel, van Europese fabrikanten. Märklin zelf heeft natuurlijk wat en Rivarossi heeft altijd al een aardig assortiment Amerikaanse modellen in de catalogus gehad.
Maar is toch anders vind ik. Het aardige van de Amerikaanse modellen is nou net die echte modelklauwkoppeling en die lage flenzen. Mijn beeld is altijd dat wie graag Amerikaans wil rijden, toch beter af is met tweerail.
Re:Amerikaans model ombouwen
Hallo,

Ikzelf heb 1 model omgebouwd naar 3 rail. Het is te doen alleen de assen blijven een probleem.
Zijn de modellen van MTH geen idee. Deze komen van BUSCH ( bekend van landschapsbouw ;) ).

Ze maken de modellen ook voor 3 rail. Is een topic al over gestart.

Gr Mark
Re:Amerikaans model ombouwen
Hallo allemaal,

Terug uit New York en bedankt voor jullie snelle feedback! Jullie informatie, plus een extra blik op de locs heeft me er toe doen besluiten om geen loc mee te nemen. Ik voorzag amper ruimte voor een sleper (probleem 1) en kon de website Modellbahnservice niet openen op de Ipod (dus geen indicatie over de kosten, probleem 2).

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, maar dus geen foto's van een nieuwe aanwinst. Ach, dan is er weer geld voor wat anders ;-)...