Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re:Back to the 80's and 90's
station zwolle en omgeving















Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Errug fraai wat er hier allemaal weer voorbij komt.
Re:Back to the 80's and 90's
In de periode 1981 t/m 2008 was ik niet erg actief op spoorweggebied. 
Deze dia is genomen in Arnhem m.i. eind jaren 80. 2 x mP
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Prachtige foto's Jumbo!! :D
Zo te zien zijn de foto's begin jaren 90 gemaakt? :)
Dit vanwege de bruine klmos wagens achter de 2300? :)

@Fasca,

Geweldige foto en wat kleurt het geel prachtig bij het bruine. :)

Groetjes,

Antal
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Back to the 80's and 90's
De Tienertoerpret van de zomer van 1985 is voorbij, tijd voor wat meer "huis-tuin-en-keuken" plaatjes :wink:



Dit is een haastig genomen plaatje van een kleine verrassing achterin 'de Goederentrein van vier uur': Sik 360 - mét kraan - in opzending. Naarden-Bussum, 27-9-1985.



Nog meer opzending: dit keer liften de 1115 en de blauwe 1117 mee achter de 1649. De 1117 deed het in ieder geval nog, want die had het zaakje voor de trein gezet. Amsterdam CS, 14-10-1985.



Weer eens wat anders: de in 1957 als enkelgelede tram 562 in dienst gestelde 862 op het stationsplein van Amsterdam, 14-10-1985.



Deze dia was eigenlijk te donker en daardoor niet mooi, maar ik wilde 'm er toch in hebben: de eerste keer dat ik (bewust) een 1000 in het echt zag. De 1010 heeft hier, gered door de STIBANS, een plekje gevonden op het terrein van wat toen nog Stork-Werkspoor Diesel was, waar de loc geruime tijd heeft gestaan. Amsterdam, 14-10-1985.



Nieuw materieel was er ook. Kijk hem eens glimmen! :biggrin: Een nagelnieuwe stam DDM1, zelfs nog zonder dierenbeeltenis. Dubbeldekkers waren absoluut iets bijzonders in die tijd, zoals ook te lezen is in het eerste deel van het grote DDM1-artikel in Op de Rails. Spoor 14a te Amsterdam CS, 14-10-1985.



Met deze foto heb ik zowaar de zevende prijs gewonnen in een fotowedstrijd :mrgreen: De prijs bestond uit een leuk bedrag aan Fleischmann-spullen. Gelukkig had men er geen bezwaar tegen als ik het aan Märklin-spullen uitgaf... Ik heb er o.a. mijn 1631 van gekocht :smile:
De 1124 had rood en rijdt stapvoets door de mist met een InterCity uit Duitsland (de ICR BKD werd in Bentheim bijgeplaatst), Naarden-Bussum, 30-12-1985.




Behalve voor de 1500-en was er nauwelijks sprake van een specifieke inzet voor de Elocs, behalve dan dat je een 1100 beter niet voor al te zware treinen kon inzetten :razz:
Ook deze Haarlemse VAM-trein werd door vanalles gereden, zoals hier de 1203. Lang was-ie niet, een wagen of tien hooguit, maar omdat in Amersfoort het Crailoose deel erbij kwam (zo'n 20-25 wagens) stond er doorgaans wel iets voor met wat meer puf dan een 1100... :wink:
Op de achtergrond links zie je de Van Gend & Loos-loods die Hans eerder plaatste. Zoals je ziet is de sloop reeds begonnen... Het Gs-je staat er zowaar nog. Naarden-Bussum, 31-12-1985.



Dat bedoel ik. Hoezo 1300-en in de goederendienst? InterCities reden ze net zo lief :smile: De geel-grijze 1302 dendert door Naarden-Bussum met Oceaanblauw-Beige aan de haak, 31-12-1985.



De 1147 vecht zich door een enorme hagelbui een weg naar Amsterdam. Gelukkig sta ik net onder de kap... Naarden-Bussum, 14-1-1986.


Daarmee hebben we 1985 verlaten en zijn we in 1986 beland. Wees gerust: wordt vervolgd... :wink:


Martijn

Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Oeh! Die laatste is gaaf! :)
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Acido op maandag 21 februari 2011, 21:27:38Ook deze Haarlemse VAM-trein werd door vanalles gereden, zoals hier de 1203. Lang was-ie niet, een wagen of tien hooguit, maar omdat in Amersfoort het Crailoose deel erbij kwam (zo'n 20-25 wagens) stond er doorgaans wel iets voor met wat meer puf dan een 1100... :wink:

Hoi Martijn,

zeer bedankt! Prachtige reportage weer!

Je opmerking hier boven: ik heb in die tijd ook regelmatig gade kunnen slaan hoe dat in Haarlem ging. De elok voor de door jouw gefotografeerde trein was in haast alle gevallen afkomstig van een ledig reizigers-materieeltrein uit Zandvoort aan Zee. De rijtuigen bleven te Haarlem overnachten, onder ander voor interne schoonmaak, en de elok werd voor de reeds aanwezige VAM-trein gerangeerd.

De rest van de route ken je... ;) :)
Re:Back to the 80's and 90's
Ja die 1100 in de hagel is echt briljant!
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Prachtige foto's waarbij moeder natuur op haar best is! :)
Dank je voor het delen!
Ik heb het laatste deel van 1985 enorm genoten en dacht even dat ik verdwaald was bij een dure catalogus/foto studio. :)

Groetjes,

Antal

Re:Back to the 80's and 90's
mooie fotos jammer dat t stationsplein in Adam niet zo mooi meer is,oohja motoren demonteren van een 16/1700 series wat een rotklus alles even log en zwaar en niet makkelijk bij te komen,maar das eigenlijk bij de hele lok zo,maar t rijd wel super
Re:Back to the 80's and 90's
Het is weer smullen met al die kiekjes uit de jaren 80.
Vooral blijven plaatsen. :thumbup:

Groeten,
Robin
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Voor een ieder die denkt geen duitse loc's op een nederlandse baan te kunnen inzetten .

zwolle



Re:Back to the 80's and 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Martijn, die foto van het, toen nog nieuwe, DDM1 is eigenlijk erg actueel, zo nu met de uitdienstname van dit materieel.
Eigenlijk veel te vroeg.
Re:Back to the 80's and 90's
150 jaar NS stoomrit 1 met de 03 1010 ipv de 3737 (was defect)




De kenners herkennen vast de fotogenieke locatie met de molen, bij Lisse. Jammer genoeg ga ik voor molens wel naar de Zaanse schans, die moetn jullie er dus maar bij denken!




Diesel 2 kruisen elkaar te Klarenbeek (bij Apeldoorn), 1985

(NB de strepen komen van de scanner....)



Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Zamboni langs geweest!

Prachtige foto's zie ik hier weer voorbij komen. Gaaf hoor mannen, blijf het volgen  :)
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Back to the 80's and 90's

Enkele minuten na de 1147 voorbij was gekomen (zie vorige ronde) was de hagelbui al weer voorbij. De 1103 verzorgt de tractie voor de IC de andere kant op. De 1100-en vlogen je om de oren destijds... Naarden-Bussum, 14-1-1986.



Een blinkend schone 1609 met een eveneens glimmende stam DDM1 baadt in vol ornaat in het zonlicht op een fraaie dag in februari. Amsterdam Watergraafsmeer, 12-2-1986.



In die tijd reed de Etoile du Nord naar Parijs nog, een echte D-trein (later EuroCity). Deze werd doorgaans getrokken door één van de vijf machines van de Belgische reeks 15. Deze uit 1962 stammende 3-spanningslocs waren echter niet voorzien van ATB en waren daarom met ingang van 1988 niet meer welkom op het Nederlandse net.

Een machinist waarmee ik goed bevriend was en nog wel eens meereed vond het altijd leuk om deze trein te rijden. Hij stopte namelijk niet in Leiden, in tegenstelling tot de Benelux-treinen. En in Leiden had je toen nog het zogenoemde "Muizengaatje", een krappe onderdoorgang in het buitenste perronspoor (richting Den Haag) waar precies een trein doorheen paste. Aangezien de reeks 15 niet was voorzien van ATB maakte hij er altijd een sport van om met minimaal 150 km/h door dat Muizengaatje te razen :razz:
Ik heb dat één keer vanuit de cabine mee mogen maken en het was absoluut een spektaculaire manier om door Leiden te denderen! :mrgreen:

(Een andere favoriet van hem was Geldermalsen in noordelijke richting. Dan zei hij, strak voor zich uitkijkend, alleen maar "Meep meep" om vervolgens met een grote grijns op zijn gezicht met z'n gierende 1200 zo hard mogelijk over de Engelsmannen van de aftakking naar Tiel te daveren, zoefzoef langs het station, dender door de wissels, daver over de brug en jakker over de overweg. Yeeehaaa! :biggrin: Maar dat even terzijde.)

Maar goed, op deze mooie dag in Amsterdam ben ik naar de dienstdoende machinist gestapt op de 1505 om een babbeltje te maken. In de cabine vroeg ik op een zeker moment "Maakt-ie nou veel lawaai?". "Neehoor", zei de machinist droogjes, om vervolgens de ventilatoren in te schakelen waarna we elkaar absoluut niet meer konden verstaan! :razz:
Amsterdam CS, 14-2-1986.




De Plan V6-stellen 472 en 473 zijn jarenlang uitgerust geweest met een proefinstallatie voor thyristor ("chopper") aansturing en waren daarmee de enige van de ruim 240 dienstdoende stellen die nu zo bekende doedelzakgeluiden produceerden. De 2014 en 2015 (en de 279) zouden ook voor dit soort proeven worden ingezet. De ironie wil dat tegenwoordig de laatste stellen Plan V de enigen zijn die dat geluid niet produceren... Amsterdam CS, 14-2-1986.



Geen dubbeltractie maar wel twee 1600-en voor een ertstrein. De 1615 + 1647 wachten tot ze verder mogen richting Beverwijk, spoor 15, Amsterdam CS, 14-2-1986.



Weatheraars opgelet: Deze 1105 laat zien hoe het moet. Naarden-Bussum, 10-3-1986.



Geen zin om te weatheren? Geen nood! De net geschilderde 1117 laat zien dat het helemaal niet nodig is om je locs te besmeuren :wink: Deze loc zagen we een paar plaatjes terug nog in het blauw (oktober 1985) en is samen met de 1135 één van de laatsten geweest die zijn blauwe jasje verruild heeft voor geel/grijs. Naarden-Bussum, 10-3-1986.



Het jaar 1986 zou het jaar worden van het afscheid van de serie 1500. Die gaan we dus nog een paar keer zien in de komende updates! In het kader van één van de afscheidsritten treffen we de 1501 aan in Amersfoort (!), samen met de 1159. Amersfoort, 15-3-1986.



Carnaval was net voorbij en de loc droeg nog de sporen van het zuidelijke feestgedruis... Alaaf! Amersfoort, 15-3-1986.


Wordt vervolgd...

Martijn :cool:
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: frank-103 op zaterdag 26 februari 2011, 19:45:22
De kenners herkennen vast de fotogenieke locatie met de molen, bij Lisse. Jammer genoeg ga ik voor molens wel naar de Zaanse schans, die moetn jullie er dus maar bij denken!

Ik zet al mijn geld er op dat dit niet de onzichtbare molen bij Lisse is, maar die bij Zwammerdam (tussen Alphen ad Rijn en Leiden).
Re:Back to the 80's and 90's
Dat zou heel goed kunnen, ik durf daar géén geld op te zetten   :O
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Hallo Allen,

hier weer een bescheiden serietje van mij.

Altijd dat romantisch klinkenke daverende diesel-geweld door Naarden-Bussum:



Met m'n grote vriend uit fotograferen. Hier in het tamelijk nieuwe Amsterdam Sloterdijk een tamelijk oud treinstel. Wie zou de jongeman op de voorgrond toch zijn?



Deze 1300 in zijn voorlaatste uitmonstering komt "loslopend" door te Amsterdam Sloterdijk.



Redelijk zwaar staaltransport voor een 1100 in die tijd maar de 1141 slaat zich dapper door Naarden-Bussum met een sleep coils.



Een 1600 in opzending voor het toen nieuwe ICR was ook altijd leuk om te zien.



En dan de good-old 1100. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Te Naarden-Bussum met ICR.

Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Dat setje 2400's is erg gaaf  B) Mooie gouwe ouwe hoor Hans  :thumbup:
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Hans Biere op zondag 27 februari 2011, 20:48:10
Met m'n grote vriend uit fotograferen. Hier in het tamelijk nieuwe Amsterdam Sloterdijk een tamelijk oud treinstel. Wie zou de jongeman op de voorgrond toch zijn?



Voor een tamelijk nieuw station ligt het straatwerk er absurt slecht bij! :O
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Ronald op zondag 27 februari 2011, 21:02:56Voor een tamelijk nieuw station ligt het straatwerk er absurt slecht bij! :O

Dat viel mij destijds ook al op. Dergelijke "kwaliteit" zag ik destijds ook te nieuwbouw Weesp. Alle perrons moesten worden her-be-straat...
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Hallo,

Ben ik even weg zijn er meteen vreselijke mooie updates!
Geweldig om te zien en zo zie ik dat ik ook nog eens vreemd kan gaan met een nmbs reeks 15! :)
Heren enorm bedankt voor deze smulpartij en ga vooral door. (ik krijg er geen genoeg van)

Groetjes,

Antal
Re:Back to the 80's and 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Geweldige platen weer heren, ik kan weer mijn toetsenbord vervangen; waterschade.... :-)
Hans die BNL Hondekop is gaaf.  B)
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Komt U maar, gaat-ie weer...


In totaal zijn er drie afscheidsritten gereden met de serie 1500. De eerste vond plaats op 15 maart en bracht de 1502 o.a. naar Amersfoort, waar ook de 1501 aanwezig was (zie vorige lichting foto's). Hier de ELECTRA getooide loc bij binnenkomst te Amersfoort, 15-3-1986.



Toevallig vond op diezelfde dag één van de allereerste transporten in het kader van NS150 plaats. Achter de 2203 werd de tender van de 3737 naar Hoorn gebracht voor revisie bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik. Utrecht CS, 15-3-1986.



Terug in Bussum treffen we 'ongeluksloc' 1308 aan het hoofd van een gemengde goederentrein, met de 525 in opzending.
Op de 1303 na, zou je de 1308 de grootste pechvogel van de serie kunnen noemen. De loc had in haar nadagen veel last van defecten en was betrokken bij twee ongevallen in 1995 en 1997, waaronder een aanrijding met de 1309 (!).
Ze was ook de eerste die terzijde ging, vanwege kortsluiting. Na herindienststelling, begin 1998, stond de loc nog geen anderhalve maand later al weer in Tilburg na een spontane ontsporing.
Als de andere 1300-en na hun buitendienststelling uiteindelijk in Roosendaal worden gestald, is het de 1308 die eenzaam in Tilburg achterblijft. Uiteindelijk was dit in augustus 2003 ook de eerste loc die, precies een halve eeuw na de 1303, gesloopt werd. Naarden-Bussum, 11-4-1986.




Locs 2465 en 2448 rangeren met 'kraansik' 246, in de tijd dat er op de losweg nog wel eens een Sik gestationeerd was die werd gebruikt door Weg en Werken. Naarden-Bussum, 11-4-1986.



Een tikkeltje laat afgedrukt: mP 3027 + Hbbkkss 014 als de dagelijkse posttrein van (ik meen) Zwolle naar Amsterdam, onderdeel van het sternet. Naarden-Bussum, 11-4-1986.



De 4011 heeft als KLM-treinstel, U weet wel, ter gelegenheid van de opening van de Schiphollijn, in totaal drie uitvoeringen gekend. Dit is de eerste, zonder KLM-logo op de neuzen. Naarden-Bussum, 15-4-1986.



Stand 7: De 2416 + 2529 geven vol gas als dwergseintje 48 - nog net te zien - groen wordt en ze naar Crailoo mogen om de beladen VAM-trein op te halen. Oorverdovend! :mrgreen: Naarden-Bussum, 15-4-1986.



De 4011 nog een keer, die de volgende dag (!) al in de tweede uitvoering tegenkwam, nu mét KLM-logo op de neuzen. De derde uitvoering heeft overigens een lelijke zwarte cirkel op de neus waar dan het logo in staat. Hilversum, 16-4-1986.


Volgende keer: de tweede 1500-en afscheidsrit... Hans weet wel welke dat is :wink:

Martijn :cool:

Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Acido op dinsdag 01 maart 2011, 20:15:04Volgende keer: de tweede 1500-en afscheidsrit... Hans weet wel welke dat is :wink:

Ja wel Martijn! Eindelijk (grote vriend  :important: ;) ) Ik ben zeer benieuwd......

Overigens weer bedankt voor je prachtige serie. Weer leuk in gedachten terug te gaan naar de tijden waarin we met elkaar stonden te fotograferen op dat prachtige en gezellige stekkie "Naarden-Bussum" genaamd...
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Back to the 80's and 90's
bedankt dat jullie dit draadje vullen met die erg mooie foto's
erg leuk om te zien
groet robert
Re:Back to the 80's and 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Mooie foto's weer Martijn.
De eerste foto met de 1502 is erg mooi en die preisertjes maken het echt levendig. :D
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Ik zie weer zat mooie foto's voorbij komen. :D
En daarnaast ook wta dingen wat leuk in model kan. :D
Thanks voor het showen. :D

Groetjes,

Antal
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Bedankt voor weer een mooie aflevering foto's, Martijn.

Citaat van: Acido op dinsdag 01 maart 2011, 20:15:04


Locs 2465 en 2448 rangeren met 'kraansik' 246, in de tijd dat er op de losweg nog wel eens een Sik gestationeerd was die werd gebruikt door Weg en Werken. Naarden-Bussum, 11-4-1986.


Met welke snelheid mag zo'n Sik nu in opzending mee? Want ze kunnen zelf toch niet harder dan 30 km/u?

Groet,

Ronald

Re:Back to the 80's and 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Ronald op woensdag 02 maart 2011, 20:45:16
Met welke snelheid mag zo'n Sik nu in opzending mee? Want ze kunnen zelf toch niet harder dan 30 km/u?

Groet,

Ronald

60 km/h sleepsnelheid en in een goederentrein altijd achteraan/achterop want anders werd de sik uit elkaar getrokken te vergelijken met een pijnbank  :D

Mvg, Johan
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2009

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Een sik kan zelf 60 km/h halen. Een 500/600 kan maximaal 30 km/h.

De sleepsnelheid van een sik is niet 60 km/h, maar 65/km/h. Maar wel achterop de trein zoals Johan al aangaf.

(Bron Diesellocomotieven in Nederland)

Groeten, Yuri
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 02 maart 2011, 20:49:01
Citaat van: Ronald op woensdag 02 maart 2011, 20:45:16
Met welke snelheid mag zo'n Sik nu in opzending mee? Want ze kunnen zelf toch niet harder dan 30 km/u?

Groet,

Ronald

60 km/h sleepsnelheid en in een goederentrein altijd achteraan/achterop want anders werd de sik uit elkaar getrokken te vergelijken met een pijnbank  :D

Mvg, Johan

Danku! :D
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Kappa op woensdag 02 maart 2011, 20:40:58
Mooie foto's weer Martijn.
De eerste foto met de 1502 is erg mooi en die preisertjes maken het echt levendig. :D

Je bedoelt die twee die uit het raam hangen? Daar ga je er volgende update nog véél meer van zien :mrgreen:
Re:Back to the 80's and 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Citaat van: Acido op donderdag 03 maart 2011, 11:45:00
Je bedoelt die twee die uit het raam hangen? Daar ga je er volgende update nog véél meer van zien :mrgreen:
Nou ook die twee in de cabine hoor, één met snor en één met een ray ban op z'n neus. :P
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Eindelijk ook een echte bijdrage van deze kant. :)
Ik ben er best trots op en eindelijk heb ik hem ook digitaal.
Zie hier de foto:
klik

Groetjes,

Antal
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Tijd voor 1500-afscheidsrit nummer twee: in het kader van de jaarlijkse Koninginnedagrit ging de NVBS op pad met de 1505...



Het feestvarken van die dag, de 1505 "ARIADNE", wordt voor de uit Plan E bestaande trein gerangeerd. Utrecht CS, 30-4-1986.



Voor het eerste stuk van de rit werd de tractie echter verzorgd door de 2412. Utrecht CS, 30-4-1986.



Die twee samen voor de trein kan inderdaad maar één ding betekenen... :wink: Utrecht CS, 30-4-1986.



Het leukste onderdeel van de rit was het berijden van de lijn naar Uithoorn, waar en passant ook afscheid van werd genomen. Nieuwersluis, 30-4-1986.



Onbetwist hoogtepunt was echter het kruisen van de A2 met zeven rijtuigen vol spoorweggekken :biggrin: Het was stralend weer en alle ramen en deuren stonden open, een leuk gezicht als je achterin de trein zit! Stapvoets betreedt de 2412 de snelweg... Nieuwersluis, 30-4-1986.



Mensen stapten uit hun auto om dit spektakel te bekijken, en dan heb ik het niet alleen over die fotografen op de voorgrond :wink: Nieuwersluis, 30-4-1986.



Dit is een plaatje wat je niet zo snel zult kunnen maken, zeker niet vanuit een trein! Nieuwersluis, 30-4-1986.



DE-II 93 had nooit gedacht dat-ie zo vlak voor zijn einde nog door zó veel mensen gefotografeerd zou worden... Mijdrecht, 30-4-1986.



Aangekomen te Uithoorn. De 2412 is inmiddels al omgelopen naar de andere kant van de trein. Met de 1505 achterop bungelend werd terug gereden richting Nieuwersluis. Uithoorn, 30-4-1986.



En dan moet je natuurlijk ook die A2 weer over... Zelden zul je 'm zo leeg zien :wink: Nieuwersluis, 30-4-1986.



In Amsterdam troffen we de nagelnieuwe 1181, die in Nederland was voor proefritten en het inregelen van ATB. De rit zou daarna via Sloterdijk "Hoog", over de Westtak (die een maand later pas officieel geopend zou worden) en via de Schiphollijn naar Leiden voeren. Amsterdam CS, 30-4-1986.


Martijn :smile:

Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Geweldig leuk Martijn!

Het lijkt wel of we bepaalde foto's onafhankelijk van elkaar (we reisden immers niet samen) tegelijkertijd hebben gemaakt.  :)

Bedankt voor het plaatsen. Het blijft leuk om zoiets terug te zien, zeker ook omdat we er zelf bij waren.


Groet, Hans
Re:Back to the 80's and 90's
kn je nagaan wat er in al die jaren veranderd is, ik heb nu net tgevoel dat vroeger alles veel gemoedelijker aan toegaat in alle aspecten
Re:Back to the 80's and 90's
De 41 105 in 1981
Lustrum Limburg Expres, 23-5-1981 (5 jaar SSN) Heerlen



richting Valkenburg



Valkenburg

ANWB Nostalgie Expres, 16-4-1983 (100 jaar ANWB) Arnhem







Groet

Hans
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Zo ik zie weer veel moois voorbij komen! :D
Ik heb het volgende nog uit de 90's:
O&K Enka loc uit Ede die bezig is met het rangeren van enkele ketelwagens.
Overigens is dit één van de laatste jaren geweest dat de spoor aansluiting werd gebruikt.
klik hier

Voor de rest staan er nog foto's uit begin 00 van enkele mooie treinen.

Groetjes,

Antal

Edit Walter: link verbeterd
Re:Back to the 80's and 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Die 41er is een beauty, thanx voor deze mooie plaatjes. :)
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Heren, bedankt voor de mooie fotoseries. :) Weer genieten geweest!
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Ik vond dit filmpje nog met de TGV en de NOS koploper:
klik

Groetjes,

Antal
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Leuk om dat weer eens te zien. Ik heb de hele video (van 4 uur geloof ik) ook eens digitaal gemaakt.
Erg mooi, maar wat is er al weer veel veranderd hè? Dat tableau met die lichtjes is bijvoorbeeld al een tijdje weg. :D
Re:Back to the 80's and 90's
Die bewuste zaterdagochtend was er een paar uur durende reportage op tv over 150 jaar NS. De NOS had zelfs een camera in de Koploper ingebouwd, ik dacht ter hoogte / op / naast de koppeling. Jammer genoeg deed die camera niks toen het erop aankwam (of kwam de verbinding niet tot stand) :cry:.
Re:Back to the 80's and 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Die reportage bedoelde ik inderdaad. De camera onder de trein, die de werking van de remmen kon laten zien, deed het geloof ik iets beter.
Men had met het filmen erg veel last van het slechte weer geloof ik.

Hierop aansluitend:
De film over de langste reizigerstrein ter wereld heb ik ook. Dit vind ik nog steeds het meest indrukwekkende moment: de trein rijd aan de ene kant de Moerdijkbrug af, de camera in de helikopter volgt de treinover de brug en aan het andere eind rijden de laatste wagons de brug pas op. 8o

Enfin, kijk zelf maar:



Groetjes,

Rutger
Re:Back to the 80's and 90's
Ik heb geen idee of dit onderdeel van 150 jaar NS hier al eens de revue gepasseerd is, maar hier vind je de complete reportage met alle voorbereidingen over die (toen nog) langste passagierstrein ter wereld.
Re:Back to the 80's and 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re:Back to the 80's and 90's
Ik vond in mijn archief een flipje over de  NS opendag van 2 okt 1999 in Hengelo wat ik toen gemaakt had. Dat is inmiddels weer 12 jaar geleden, het was druk bezocht en dus staan er ook een heleboel mensen op dit flipje en deze zijn dus nu ook 12 jaar ouder.
Het was goed georganiseerd en er was veel materieel te zien o.a een DB-103, NS 11,12,13,15 en 1600 serie, waaronder de rode 1637. Uiteraard diverse stoomlocs waaronder een BR01,23,52 ers.

Als je 15 minuten niks te doen heb, misschien een optie?.




m.v.g.
Paul