Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

NS 1500 met een Triang kap

Gestart door Boskabouter zondag 09 januari 2011, 23:15:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
NS 1500 met een Triang kap
Beste 3railers,
Graag jullie mening danwel opbeurende kritiek over het volgende :D

Graag zou ik zo'n stoere NS 1500 over mijn baan zien rijden, maar niet die van KleiNSpoor nee, ik bedoel de Triang uitvoering ( vind deze persoonlijk gezien robuuster, dus mooier smoelen)
Nu mijn vraag, ik ben opzoek naar een bestaande 6 asser ( marklin, roco, enzzz)die misschien licht verbouwd, als 3rail-model, onder de kap valt te monteren.
Dus geen gerommel met een lima 1300, want een sleper daar onder monteren en dan de K-wissels over.....pff wat een nachtmerrie  :?
Zelf zat ik te denken aan misschien een Rivarossi 1300 ~ onderstel....

Misschien hebben jullie tips of aanwijzingen :D

Graag hoor ik van jullie

Groeten Paul
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Citaat van: Boskabouter op zondag 09 januari 2011, 23:15:30Graag zou ik zo'n stoere NS 1500 over mijn baan zien rijden, maar niet die van KleiNSpoor nee, ik bedoel de Triang uitvoering ( vind deze persoonlijk gezien robuuster, dus mooier smoelen)

Boeiend. De Kleinspoor is goed op schaal en oogt dus even robuust - of juist niet - als de echte 1500. De 1500 is nu eenmaal wat smalletjes met zijn Britse profiel.
De Triang is veel grover, klopt in veel opzichten niet en was bedoeld voor 00 ofwel schaal 1:76. Dus ik wil wel geloven dat je hem robuust vindt ogen, het ding is veel te groot.

Maarre, omdat de Triang dus een centimeter of 3 te lang is, zou het onderstel van een 1300 nog aardig kunnen passen. Bij kleiNSpoor kun je meestal wel losse draaistelbekleding aanschaffen.
Re:NS 1500 met een Triang kap
ik heb een triang em2.die geheel is omgebouwd naar een NS 1500.
Tevens met de juste panto's.
Zo in het handje of los op de rails oogt ie prima,maar in combinatie met andere locs of een paar rijtuigen erachter is het eigenlijk geen gezicht.
Ik heb hem overigens omgebouwd naar marklin systeem,het ding rijdt maar daar is ook alles mee gezegd.
Gezien het voorgaande heb ik besloten om er verder geen moeite voor te doen om m beter te laten rijden,het is puur een leuk hebbeding.
Als je wilt kan ik wel wat foto's maken om het verschil te tonen.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Heren,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp hieruit dat het vermoedelijk niet de juiste keuze zou zijn om de Triang kap te gebruiken, i.p.v. het KleiNSpoor model.
Het argument van dat het "niet staat" bij andere modellen, daar had ik even geen rekening mee gehouden ( niet slim nee  :? )  dus ga dat eerst is goed op mijn gemak bekijken.

De modellen van tegenwoordig, neem bijvoorbeeld de laatst uitgebrachte 1200 van M* , zijn ook best aan de grote kant (1:87) , dus daar zal ik de Triang kap ook is mee vergelijken.

Heren
Bedankt voor jullie reacties alvast, en ik laat het weten wat het gaat worden.

Groeten Paul
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Tsja, een 1200 is in werkelijkheid een robuuste verschijning en een kloppend model dus ook. De oude Märklin 1200 was eigenlijk te klein. De 1500 heeft nou net dat Britse profiel en het front oogt in vergelijking met een 1200 ronduit iel. Zelf wil ik in model dan ook een iel ogende 1500, maar ja niets houdt je tegen als je de Triang prettig vindt ogen.
Re:NS 1500 met een Triang kap
CiteerDe Triang is veel grover, klopt in veel opzichten niet en was bedoeld voor 00 ofwel schaal 1:76.

Wil jij zeggen dat Triang anno jaren '50 - '60 alles keurig op schaal maakte? men maakte alles net iets kleiner, dus komt het meer in de beurt van H0 van tegenwoordig. volgens mij klopt die Triang wel qua schaal H0, het was ook een enorme machine hoor, evenlang als de 1300.

waarom gebruik je niet gewoon een Triang onderstel, die zijn van metaal, dan heb je ook fatsoenlijk gewicht, die motoren zijn ook prima met een lokpilot aan te sturen, kan mooi kruipen.

veel mooier dan die kleinspoor
Re:NS 1500 met een Triang kap
het was trouwens ook schaal OO / H0:
Re:NS 1500 met een Triang kap
@pobox.
ben ik niet met je eens,als je op grootbedrijf foto's kijkt met een sleep icr's dan is de loc duidelijk kleiner,lager.
Het model is zelfs iets hoger als de icr's (zowel de Lima's als de LSM)
nou moet ik eerlijk bekennen dat ik m vroeger in de reguliere dienst nooit heb zien rijden,dus ik ga echt van foto's uit

Re:NS 1500 met een Triang kap
Citaat van: Pobox op vrijdag 14 januari 2011, 12:49:51
het was trouwens ook schaal OO / H0:

In Engeland c.q. de engelse fabrikanten zetten altijd HO erbij omdat de rails dezelfde spoorbreedte heeft als OO. Ik heb een paar Hornby treinen van toen ik 7 jaar was en die rijden perfect (na ombouw) op marklin rails alleen de schaal is voor de rest 1:76. Ik ben 2 jaar geleden daar nog op vakantie geweest en het was nog steeds zo. Heel veel leuke dingen gezien autootjes treinen en wagens alleen vond ik de verschil in schaal voor mijn smaak te groot. Wel een iets van 50 autootjes van schuco gekocht 1:87 voor 50 cent  per stuk omdat de winkelier ze niet verkocht kreeg.

groet Marten
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Citaat van: Pobox op vrijdag 14 januari 2011, 12:36:45
CiteerDe Triang is veel grover, klopt in veel opzichten niet en was bedoeld voor 00 ofwel schaal 1:76.

Wil jij zeggen dat Triang anno jaren '50 - '60 alles keurig op schaal maakte? men maakte alles net iets kleiner, dus komt het meer in de beurt van H0 van tegenwoordig. volgens mij klopt die Triang wel qua schaal H0, het was ook een enorme machine hoor, evenlang als de 1300.

waarom gebruik je niet gewoon een Triang onderstel, die zijn van metaal, dan heb je ook fatsoenlijk gewicht, die motoren zijn ook prima met een lokpilot aan te sturen, kan mooi kruipen.

veel mooier dan die kleinspoor

Hebben we het wel over dezelfde loc?  :?

Het model is ongeveer 23 centimeter lang, de echte EM2/1500 was 18 meter lang. Kun je zelf uitrekenen dat het model veel dichter bij 00 dan bij H0 zit. In de hoogte en de breedte was het model zeker niet verkleind. Dat valt nogal op, omdat de echte 1500 logischerwijs voldeed aan het krappere Britse profiel van vrije ruimte. Het kopaanzicht oogde in vergelijking met veel continentale locs dus wat smalletjes. Dat effect is heden te dage nog altijd goed te zien bij de class 66.

Waarom geen Triang onderstel? Eens kijken. Misschien omdat het Triang onderstel maar 5 assen heeft (1 drieassig draaistel en twee vast gelagerde assen). Misschien omdat de trekkracht beroerd is, vanwege het feit dat het model was ontworpen voor de speciale magnetische rails van Triang. Misschien omdat ... er is nog wel meer gekkigheid aan het model.

De KleiNSpoor heeft een robuust metalen onderstel en is exact op schaal. Ik weet alleen niet of KleiNSpoor voorziet in drierailwielen. Normaal worden RP25 wielen geplaatst.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Bedankt voor je Info HenkV

Bij KleiNSpoor kun je alleen maar Athearn onderstellen voor de 1500 kopen helaas.
Voor een 3railer is dat bijna niet te doen om daar de bekende ski onder te monteren.....
En het Triang onderstel aanpassen wordt ook een beste klus, dus vandaar dat ik gelijk een "3rail" onderstel erbij wil hebben, scheelt een hoop ergenis begrijp je?
Maar dat zal niet zo 1,2,3 makkelijk worden ben ik bang

Groeten Paul
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Daar was ik al bang voor.
Je eigen idee van een Elctrotren 1300 was helemaal zo gek niet. Dat model is ongeveer 22 cm lang en de Triang dus ongeveer 23 cm lang. Dat is te doen lijkt me.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Beste HenkV
Met dat bericht ben ik al erg blij :D, ik heb t spul op zolder liggen, alleen nog even niet aan toegekomen of even rustig te kijken hoe of wat.
Vandaag mijn Toilet "even"  gestript tot op t bot, en nu liggen mijn wenkbrauwen bijna op het toetsenbord.
De klim naar boven zal straks blijven steken op 1 hoog ben ik bang, me koffer in!  :lol:

Maar voor zover, alvast bedankt voor je stukje research :)

Groeten Paul
Re:NS 1500 met een Triang kap
ik heb mn triang 1500 tevoorschijn gehaald,bij interesse kan ik wel wat foto's maken,bijv. in combinatie met ICR of andere locs.
Dan kan je zelf bepalen of het er een beetje uitziet
Zeg het maar!
Re:NS 1500 met een Triang kap
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 16 februari 2011, 19:57:33
ik heb mn triang 1500 tevoorschijn gehaald,bij interesse kan ik wel wat foto's maken,bijv. in combinatie met ICR of andere locs.
Dan kan je zelf bepalen of het er een beetje uitziet
Zeg het maar!
Graag :D
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Reuze benieuwd.
Zal eens een foto maken van een 1500 in 1:87.
Re:NS 1500 met een Triang kap
dan zal ik ze verzorgen van de 1/76 triang
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Ook ik ben erg benieuwd  :thumbup:  ( sorry voor de zeer trage reactie  :? )
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Hierbij alvast een plaatje van een 1500 op schaal, gekoppeld met een ICR eveneens op schaal (LSM). De overeenkomsten met de foto van Ascona een paar posts terug zijn duidelijk.



Ook leuk is een vergelijking met de Märklin 1200. De cabine van de 1500 reikt net tot de neus van de 1200. Nu staat de Märklin 1200 wat te hoog op de poten, maar rekening houdend met die pakweg 1,5 mm is het verschil in verschijning nog steeds groot.

Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Klopt inderdaad, verhoudingen lijken zo op het oog te kloppen :thumbup:

Ik ben benieuwd of er ook iemand is die een 1500 in model heeft met Triangkap met de ICR?  8)



Nog steeds geen geschikteMarklin/Roco donor gevonden voor een Triangkap.. :-(
Nog steeds niemand een suggestie?

Groeten Paul

Re:NS 1500 met een Triang kap
dan ga ik vanavond dezelfde foto's met de triang maken
Re:NS 1500 met een Triang kap
hier de pics,niet zo mooi als van Henk,maar heb ze ff snel met mn telefoon gemaakt,maar voor t idee.

hier met een ICR van LSM



vergelijk met de 1200,heb geen blauwe maar een ACTS komt aardig in de buurt



en zo los staat er toch écht wel een NS 1500!!

Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Superbedankt voor je foto's! :thumbup:
Tja het is een behoorlijk verschil (  :| krabbel achter t oor...)

Maar goed, ik denk toch dat ik doorzet op de Triang kap.

Alleen een juiste donor met de juiste as indeling zou wel erg welkom zijn
We zoeken verder
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Leuk om te zien.
Het is inderdaad een echte 1500.  :thumbup:
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Misschien wat laat deze reactie maar laat mijn pimp aktie even zien.



Zo de lok binnen gekregen.



1 uur later klaar voor de eerste pimp aktie spaakwielen dicht plamuren.

Kap verf verwijderen.

willem.

Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Ben erg benieuwd naar je nieuwe onderstel :-)
Of gebruik je de huidige?

Groeten Paul
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Ik gebruik de huidige draaistellen van een 1200 Fleischmann.

Spaakwielen dicht gemaakt met plamuur.

willem.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Ha, ik zie dit nu pas. Nog een plaatje van de geplamuurde wielen?
Re:NS 1500 met een Triang kap
Zou in het geval van een 3 railer er een 1200 onderstel van M* onder passen?
Want dan is een combinatie met het model van Klein spoor een rieele optie.

gr erik
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Niet het onderstel als geheel, want dat is veel te kort. Misschien wel de afzonderlijke draaistellen, zoals Willem met de draaistellen van de Fleischmann 1200 heeft gedaan. Dan heb ik het over de nieuwe Märklin 1200, want de draaistellen van de oude Märklin 1200 zijn ook aan de korte kant.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Toch maar draaistelzijkanten van de Fleischmann vervangen , zie foto.

Ziet er toch dan beter uit.

Nog een vraag, bij de loc zijn de buffers ovaal , zijn deze ook in Nederland gesignaleerd.?

Vind ze wel erg mooi op de loc.

willem.

Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap


Hier gejat hoor. Staan nog meer 1500'en met de oorsprokelijke buffers.
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=322&start=0
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Nog bedankt voor de foto's .

Nu dit worden dan de ovale buffers .ze zijn al geplaatst , er waren 2 origineel en moest ik er 2 zelf bij maken.

Zo de verlichting sets ook gemaakt kan weer verder.



Ben een twee rail rijder maar hier krijg ik respons op mijn vragen ,prima forum.

willem.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2007

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Die respons had je op Beneluxspoor ook wel gekregen.  :D
Re:NS 1500 met een Triang kap
Beste Willem,

Zou je wat meer foto's en uitleg kunnen geven bij het maken van het licht setje?

Mvgr,
Fransspoor.
Re:NS 1500 met een Triang kap
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re:NS 1500 met een Triang kap
Fransspoor hier nog wat foto's.

Als je info zou willen verneem ik dit wel.

willem.





Setje zonder weerstand van 1000 ohm in serie blauwe draad.




Re: NS 1500 met een Triang kap
Sinds enkel weken in bezit van de 1501 van Elotrains in 3 rail. mooi gedetailleerd en goede rijeigenschappen en nog voor een schappelijke prijs ook. een aanrader!