Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Martijn,

Een heel erg leuk verslag van het arriveren van de BR39 op je baan. Mooie foto's.

Groet, Andre
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Zeer mooie foto update en zo kan ik op deze manier ook mijn BR85 in Nederland laten rijden! :D

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Hoi Martijn,

Wederom een mooie foto reportage en dito foto's.

Groet Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Citaat van: Acido op maandag 31 januari 2011, 18:33:03
Citaat van: wijbe op maandag 31 januari 2011, 15:55:21
En waar is de 003 160-9 gebleven? :mrgreen:

...die staat momenteel aan de kant, wachtend op wat er komen gaat. Weg gaat-ie in ieder geval niet, want het was, na mijn 3000-je, mijn tweede loc. Gekregen van Sinterklaas :smile:

Een loc met echte 'waarde' dus. Maar rijd deze loc niet meer lekker of zo? Aangezien het verhaal zo is, dat hij word vervongen:)
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Citaat van: kippenlijntje op maandag 31 januari 2011, 20:26:10
Zeer mooie foto update en zo kan ik op deze manier ook mijn BR85 in Nederland laten rijden! :D

Groetjes,

Antal

Da's het mooie van een modelbaan: jij bent er de baas en onder het mom van 'excursietrein' of 'museumclub' kun je bijna álles op je Nederlandse baan laten rijden en toch je baanthema trouw blijven. En anders speel je gewoon NS150-je :mrgreen:

By the way... zag ik niet ergens een VSM-loc voorbij komen in de neuheiten?
Nou nog een 3737! :mrgreen: :wink: (oh nee, ander topic)


Citaat van: wijbe op maandag 31 januari 2011, 21:26:53
Een loc met echte 'waarde' dus. Maar rijd deze loc niet meer lekker of zo? Aangezien het verhaal zo is, dat hij word vervongen:)
Versleten tandwielen, drijfwielen die niet meer goed vast op de assen zitten, daardoor drijfwerkproblemen, rookgenerator is overleden, er moet eigenlijk een betere decoder in en zo nog e.e.a. Dus ze rijdt wel, maar niet echt lekker meer...

Die BR39 daarentegen loopt supermooi... mét rook en geluid :biggrin:

Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Aha, tijd voor een beste opknapbeurt dan! Dan hebbie 2 hele mooie locs!
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
mooie nieuwe treinen :D
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug en een nieuwe aanwinst)
Wat een leuke foto serie weer acido. Je hebt een mooie loc uitgekozen. En foto´s maken kan je ook

mvg
Reinder
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: VincentKloeg op maandag 31 januari 2011, 13:41:35
Ik kijk uit naar de presentatie van de locomotief op de hoofdbaan en ik hoop dat ze veelvoudig ingezet mag worden voor het rijden van nostalgische hoofdlijnritten voor dagjesmensen en liefhebbers. Het zal wel weer een stel schitterende foto's opleveren!! B)

Groetjes,
Vincent

Bij deze... :wink:



De eerste voorbereidingen voor de eerste hoofdlijnrit met publiek van de BR39... De StoomClub brengt met haar eigen 236 de inmiddels geloste wagen met reservedelen terug naar het hoofdstation. Een leuk uitje voor de jongens die de oude dieselloc onder hun hoede hebben genomen :smile:


Aankomst in het hoofdstation.


Eerst wordt de Gs weggezet op één van de opstelsporen...


...waarna twee van de rijtuigen van de museumstam worden opgepikt. Die gaan mee terug naar de thuisbasis omdat een deel van het gezelschap vanaf daar het eerste deel van de rit zal meerijden. Meer dan twee rijtuigen passen er bovendien niet aan het perronnetje daar... :razz:


De avond valt als na enig rangeerwerk en een bakkie (of twee) het sympathieke treintje klaar staat voor vertrek.


De volgende ochtend. De rijtuigen hebben op het emplacementje overnacht...


...en worden door de 236 aan het perron gerangeerd.


Ondertussen in de loods... :wink:


Nauwelijks je bed uit en dan word je al op de gevoelige plaat gezet... :razz:


Ochtendritueel voor een stoomloc: water nemen


Water en vuur maakt....


stoom :smile:


Uiteraard wordt nog even gekeken of alles in orde is, je wil niet op de eerste grote rit stranden met een warmloper of andere malheur.


Time to go! :biggrin:


De eerste stop; hier zal de rest van de trein worden bijgeplaatst en kunnen alle gelukkigen aan boord.


Het reguliere treinverkeer gaat gewoon door, hetgeen een ongepland materieelshowtje oplevert :wink:


De dienstdoende rangeerloc plaatst de rest van de stam aan de achterkant bij.


Als de VAM erdoor is, kunnen we weg :smile:


En dan mag ze eindelijk op pad - met een trein vol grijnzende liefhebbers verlaat de 39 048 het station om te laten zien dat ze het nog niet verleerd is :smile:


Martijn :cool:



Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Hoi Martijn,

wat een prachtig foto/tekst verhaal :thumbup:
Ik heb er iig van genoten. Dus wacht met smart op de vogende :)

Verder weer genoten, van de met zorg aangebrachte mooie scenery.

mvg
Henk
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Hallo Martijn,
Wat een prachtige update!! 8o :thumbup:
Erg leuk verhaal ook :)
En wat een schitterende baan!!

Gr, Myron
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
erg mooie foto's :wink:
mooie baan :biggrin:
mooi materieel :mrgreen:

gr,
Matthijs
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Weer een mooi verslag Acido! Spot ik daar niet stiekem een nieuw rood treinstelletje? (A)
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
beste acido
welke hoogte is dat perron op het hoofdstation?
en hoever staat het perron van de rails?
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: treintje1234567890 op zaterdag 12 februari 2011, 20:26:32
beste acido
welke hoogte is dat perron op het hoofdstation?
en hoever staat het perron van de rails?


Ik wilde het perron op NS-standaardhoogte hebben. Ik heb ooit uitgerekend dat je bij gebruik van C-rails perrons nodig hebt van precies 2 centimeter hoog om aan de juiste hoogte ten opzichte van de bovenkant van de spoorstaaf te komen.

De afstand vanaf de rails is wat tricky. Ik heb eerst de perrons afgetekend door de rails op een plaat hout te leggen. Na het uitzagen heb ik profielmeetritten gehouden met het langste rijtuig dat ik had. Daarna heb ik op bepaalde plekken wat van de perrons afgeschaafd om ervoor te zorgen dat het testrijtuig nergens tegenaan loopt. Dat ging prima, al waren de perrons toen nog niet opgehoogd van 12 naar 20 mm.

Sindsdien zijn de perrons op de juiste hoogte gebracht (8mm MDF onder de 12mm MDF gestopt om aan 2 cm te komen) en  nu blijken er toch nog wat aanvaringen met treeplanken en zo te zijn. Ook de net in dienst genomen DE-I loopt in de bochten hier en daar tegen de perrons aan. Kortom: daar moet ik nog wat aan doen...
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Fraaie update Martijn!
De plan E'tjes van Artitec zijn fraai zo achter de 1135. :)
Ik zit erg te twijfelen om zulke rijtuigen te nemen aangezien hier alles in 1:100 rijtuig schaal rijdt.
Ga zo door en ben benieuwd naar je oplossing voor de perrons!

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
super :D

Dennis
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Lekkere beelden, volgens mij is fotografie ook echt een andere hobby! Die loopbrug blijft erg fraai.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 12 februari 2011, 21:05:11
De plan E'tjes van Artitec zijn fraai zo achter de 1135. :)

Da's de 1117... :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Hoi Martijn,

EN foto's EN tekst maken van jouw werk een echt heel erg leuk en compleet beeldverhaal. Veel succes verder!
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: Acido op zondag 13 februari 2011, 00:18:46
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 12 februari 2011, 21:05:11
De plan E'tjes van Artitec zijn fraai zo achter de 1135. :)

Da's de 1117... :wink:

Dat bedoel ik natuurlijk de 1117! :D :thumbup:

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
mooie loc plus verslag ,en voetbrug ook ,altijd leuk om te zien wat een ieder er van maakt in mijn topic staat een ander voorbeeld wat er te knutselen valt met twee dozen .
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Er is sprake van zéér serieuze concurrentie kan ik concluderen na het lezen van je laatste update, Acido... :P

Martijn, de kwaliteit van je foto's is echt adembenemend mooi en daardoor zijn de verhalen zó levensecht! Kleuren, diepte, scherpte. Perfect gewoon! Bedankt dat we er zomaar weer van mochten meegenieten!

Wat zou er gebeuren als je de kwaliteiten van ons beide zou combineren? 8o Krijgen we dan dé creme-de-la-creme op het gebied van een foto update op het 3-rail Forum?? Zo eentje die niet te overtreffen is? :P :P ;) Haha, is maar gekheid hoor. Wat trouwens geen gekheid is, is dat het me erg mooi zou lijken als jouw baan binnenkort decor zou staan voor een Sonderzugje uit Kloefeld ;). Lijkt je dat wat?

Groeten,
Vincent
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Heb er een kop koffie bijgepakt en ben er even goed voor gaan zitten om weer van een leuke rapportage te genieten. En wat denk je? Missie geslaagd  :D. Wederom een leuk verslag, mooie foto's en ook mooi materieel.

Groet,

Tom
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: VincentKloeg op zondag 13 februari 2011, 04:00:01
Er is sprake van zéér serieuze concurrentie kan ik concluderen na het lezen van je laatste update, Acido... :P
Hahaha, dat is niet de opzet, maar net als jij weet ik dat de mensen op het forum hier smullen van dit soort fotostripverhaaltjes - en net als jij vind ik het leuk om ze te maken :wink:


Citaat van: VincentKloeg op zondag 13 februari 2011, 04:00:01
Martijn, de kwaliteit van je foto's is echt adembenemend mooi en daardoor zijn de verhalen zó levensecht! Kleuren, diepte, scherpte. Perfect gewoon! Bedankt dat we er zomaar weer van mochten meegenieten!
Fotografie is inderdaad een hobby van me en ik heb jarenlang in een fotozaak gewerkt.

Voor de liefhebbers een kijkje in de keuken: :smile:

Allereerst, het is enorm tijdrovend om een serie als deze te maken. De knip van avond naar ochtend is niet met opzet gedaan; ik kreeg het gewoon niet in één keer af! :mrgreen:

Het verhaal moet bedacht worden, plus hoe ik het in beeld wil brengen. Daarvoor moet natuurlijk wel e.e.a. in scène gezet worden. Al het rangeerwerk wat daarvoor nodig is, wordt ook echt gedaan, dus als ik een bepaalde trein op de achtergrond wil, rij ik hem in positie.

Daarbij moet ik ook letten op continuiteit. Voorbeeldje daarvan is de 2417 in de vorige serie, bovenaan deze pagina. Die staat, als het zaakje bij de werkplaats is aangekomen, nog net zichtbaar tussen de loodsen, alsof-ie de loc net heeft afgeleverd. Ik moest daar wel een aparte lamp op richten, anders zag je 'm niet omdat-ie in de schaduw stond :wink:

Vaak staat de camera op een lastige positie, meestal op het statief (nog een heel gedoe), soms op het spoor (oppassen voor sluiting), een enkele foto is vanaf het balkon door het open raam genomen (brrr) en bij de foto van het vertrek uit de Analoge Speeltuin stond de camera letterlijk OP de rijtuigen van de trein. Voor de laatste foto balanceerde de camera op de schoorstenen van de dieselloods van de werkplaats... :razz:

Voor elke foto zijn meerdere plaatjes geschoten, al was het maar om de instellingen goed te krijgen. Voor de foto's met rook heb ik er eerst een paar gemaakt zonder rook voor de instellingen, daarna meestal een stuk of tien mét rook, om daar een mooie uit te kunnen kiezen. Die worden namelijk allemaal anders...

De meeste foto's zijn genomen met een lange sluitertijd, tussen 4 en 20 seconden. De camera moet dus stabiel staan en werk ik met een 2 seconden tijdontspanner om te voorkomen dat de foto bewogen wordt doordat ik de ontspanknop indruk. De lange sluitertijd is nodig om een grote scherptediepte te krijgen (door een hoog diafragmagetal, soms zelfs 27 of 32). Die grote scherptediepte maakt de foto's zeer realistisch. Bijkomend voordeel is dat het niet opvalt als de lens niet exact op het juiste punt scherpgesteld is :wink:

Bij de foto's met rook is een sluitertijd van 4 - 20 seconden niet geschikt, omdat de rook dan veel te vaag wordt. Bovendien kan ik dan te weinig foto's maken (om uit te kiezen) binnen de tijd dat de rookgenerator rook geeft. Daar moet dus een compromis gesloten worden. De sluitertijd moet omlaag naar 0.5 tot 1 seconde. Om nog een beetje scherptediepte te behouden zet ik soms het ISO-getal tijdelijk omhoog van 100 naar 400. Ook gaat de 2 seconde ontspanvertraging dan tijdelijk uit, zodat ik 'tijdens de rook' zoveel mogelijk plaatjes kan schieten in de hoop dat er een mooie bij zit.

Tot slot moet er opgelet worden dat er zo min mogelijk storende dingen in beeld te zien zijn, zoals stopcontacten, rondslingerend gereedschap, luxaflex (al is dat niet altijd te voorkomen) en mezelf :razz:

Als alle foto's gemaakt zijn volgt eerst het uitzoeken: welke ga ik gebruiken van de tientallen shots? Welke rookpluim of welke belichting is het mooist? Wat heb ik wel of niet nodig voor het verhaal? Van welke kan ik een mooie detailfoto maken?

Na de schifting wordt de selectie in de foto-editor geopend. Elke foto wordt op densiteit (licht/donker), contrast en kleur beoordeeld en indien nodig gecorrigeerd. Ik bepaal de uitsnede (storende achtergrondelementen eraf) of maak een deelvergroting (detailfoto). Daarna worden ze geresized. Omdat je bij het verkleinen scherpte verliest, gaat er daarna een Sharpen effect overheen.

Is alles klaar dan upload ik ze naar de 3rail server en dan moet het verhaal nog gescherven worden! :mrgreen:


Citaat van: VincentKloeg op zondag 13 februari 2011, 04:00:01
Wat trouwens geen gekheid is, is dat het me erg mooi zou lijken als jouw baan binnenkort decor zou staan voor een Sonderzugje uit Kloefeld ;). Lijkt je dat wat?
Dat valt wellicht wel te regelen, de Blauwe Briesser en AJ's BigBoy zijn hier ook geweest :wink:

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Hoi Martijn.
Wat een geweldig leuke reportage en prachtige foto's van deze modelspoor materieel verplaatsing! B)
Het verhaal is al beeldend beschreven maar met de prachtige foto's is het helemaal af.

Misschien nog een tip, wanneer ik een rookgenerator op zijn fraaist wil tonen dan vul ik deze helemaal tot nèt onder het holle naaldje, je krijgt dan eventjes (in de meeste gevallen dan hè?) een pracht van een uitstoot, vaak zelfs met echte stoom pufjes.
De paar kleine spettertjes die dit dan veroorzaakt zijn makkelijk weg te poetsen en het resultaat staat dan al op de foto.

Weer bedankt voor het plaatsen van dit prachtige stukje modelspoor"proza"!
Graag tot de volgende update.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.     
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Schitterend,mooie stukjes tekst en dito foto's.

Mvg Frans
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Hoi Martijn,

Wat een geweldig verhaal heb je er weer van gemaakt.
Ik heb er weer van genoten.

Groetjes Jac.
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: Acido op zondag 13 februari 2011, 11:53:32
Citaat van: VincentKloeg op zondag 13 februari 2011, 04:00:01
Martijn, de kwaliteit van je foto's is echt adembenemend mooi en daardoor zijn de verhalen zó levensecht! Kleuren, diepte, scherpte. Perfect gewoon! Bedankt dat we er zomaar weer van mochten meegenieten!
Fotografie is inderdaad een hobby van me en ik heb jarenlang in een fotozaak gewerkt.

Voor de liefhebbers een kijkje in de keuken: :smile:

*knip*

Is alles klaar dan upload ik ze naar de 3rail server en dan moet het verhaal nog gescherven worden! :mrgreen:
Leuk Martijn. Bedankt voor een kijkje in jouw keuken. Een aantal trucjes zoals lange sluitertijd, onmogelijke posities, statief en zelfontspanner pas ik zelf ook al toe in de grootspoor nachtfotos die ik schiet. Nooit bij nagedacht dat je dat natuurlijk ook met modelspoorfotos kan toepassen.
Overigens is verlichting ook met filmen een probleem, wat voor lampen gebruik jij? Gewoon huis tuin en keuken halogeenspots of wat anders?

Laurent
Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Citaat van: AlbertJan op zondag 13 februari 2011, 12:08:29
Misschien nog een tip, wanneer ik een rookgenerator op zijn fraaist wil tonen dan vul ik deze helemaal tot nèt onder het holle naaldje, je krijgt dan eventjes (in de meeste gevallen dan hè?) een pracht van een uitstoot, vaak zelfs met echte stoom pufjes.
De paar kleine spettertjes die dit dan veroorzaakt zijn makkelijk weg te poetsen en het resultaat staat dan al op de foto.
Dat plofje bij het opstarten ken ik, maar was steeds net te laat met de foto... :wink:

Citaat van: Laurent op zondag 13 februari 2011, 14:03:59
Een aantal trucjes zoals lange sluitertijd, onmogelijke posities, statief en zelfontspanner pas ik zelf ook al toe in de grootspoor nachtfotos die ik schiet. Nooit bij nagedacht dat je dat natuurlijk ook met modelspoorfotos kan toepassen.
Ja, al is de aanleiding voor mij anders. Jij hebt 's-nachts gewoon geen licht, en ik heb een lange sluitertijd nodig omdat ik al het licht "verstook" aan het diafragma, ten behoeve van de scherptediepte.

Citaat van: Laurent op zondag 13 februari 2011, 14:03:59
Overigens is verlichting ook met filmen een probleem, wat voor lampen gebruik jij? Gewoon huis tuin en keuken halogeenspots of wat anders?
Bij voorkeur daglicht, dat scheelt een hoop gedoe. Daarnaast heb ik aan het plafond een balkje met vier halogeenspots, die ik kan richten. Ter aanvulling heb ik ook nog een los halogeen bureaulampje wat ik ergens neer kan zetten. Soms, met name als een vriend van mij langs komt om filmpjes te maken, pak ik er een 500W bouwlamp bij, die ik op het plafond richt om het algemene lichtniveau wat op te krikken.

Re:Acido's Bouwverslag (22-01-2011: De Voetbrug; nieuwe aanwinst op pad)
Echt een heel mooi verslag Martijn, over de eerste rit van je nieuwe stoomloc.
Dit type verhaal trekt me heel erg aan, ook omdat ik dit bij VincentKloeg zie.

Erg mooi, ik heb er van genoten. En wat zou er gebeuren als de 2 beste scenarioschrijvers Martijn en Vincent een Sonderzug organiseren 8o Kan nu al bijna niet meer wachten, !!

Groetjes Elden
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Aloha :cool:

Er is weer activiteit...



Er wordt weer een stukje scenery gebouwd maar voordat dat kan gebeuren moeten er wat voorbereidende werkzaamheden gedaan worden.




Een strook ballast waar geen kurk onder ligt en waar ik niet tevreden over was (aanleg ging niet lekker) gaat eruit. De platte wagen is al snel vol...




Ook de resten kurk moeten eraan geloven.




Met een beetje hulp van de stofzuiger ziet het er weer netjes uit :smile:




Nu het mooi schoon is, kan er een verse laag kurk in, waarmee ik meteen de ruimte tussen de sporen opvul met een onderlaag voor de scenery. Dat wordt overigens niet veel bijzonders, hoor, voornamelijk groenvoer :wink:




De aandrijving van wissel 11 was rot en dat is een cruciaal wissel. Aangezien ik dat nu in de ballast ga leggen was het nu of nooit.... Dus snel naar de winkel om half vijf en meteen de nieuwe wisselaandrijving erin. Hij loopt weer zoals het hoort: tsjak!




Daarmee zijn de voorbereidende werkzaamheden afgerond en is dit stukje klaat om aangekleed te worden!

Wordt - obviously - vervolgd :wink:

Martijn :smile:
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Hoi Martijn,

Jammer dat je iets moet slopen  :-( :-( maar er komt vast iets moois voor in de plaats.

Ik vind die graaf machine op de rails erg leuk, ik dit zo te koop??

Succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsaman.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: Acido op zaterdag 19 februari 2011, 18:02:15Er is weer activiteit...
De aandrijving van wissel 11 was rot en dat is een cruciaal wissel. Aangezien ik dat nu in de ballast ga leggen was het nu of nooit.... Dus snel naar de winkel on half vijf en meteen de nieuwe wisselaandrijving erin. Hij loopt weer zoals het hoort: tsjak!

Geweldig mooi allemaal en ook weer met geweldige foto's ge-illustreerd.

Maar waarom nou toch geen servo's voor je wissels? Het zou zo geweldig mooi passen op jouw baan. Zeker die "cruciale"... ;)
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Martijn, een heel erg leuke foto reportage, met een cliffhanger...... :D

Groet,

Ronald
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Weer zo'n prachtig in beeld gebracht (klein) werkje waar we allemaal van kunnen genieten.
Ga zo door!
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 19 februari 2011, 18:08:12
Ik vind die graaf machine op de rails erg leuk, ik dit zo te koop??



:smile:

Citaat van: Hans Biere op zaterdag 19 februari 2011, 18:08:31
Maar waarom nou toch geen servo's voor je wissels? Het zou zo geweldig mooi passen op jouw baan. Zeker die "cruciale"... ;)
Dat wordt iets voor de volgende baan :wink:
Al zei onze gewaardeerde dealer wel dat er een nieuwe generatie wisselaandrijvingen onderweg is. Je mag aannemen dat die het beter zullen doen...
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Wat kotste die graafmachine? Ik zoek er zo een voor weinig :-)
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Bedankt voor de info over de graafmachine, deze staat op de favorieten lijst die ik altijd meeneem naar beurzen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Hoi Martijn.
Ook deze "kleine" update is weer een plaatje!
De foto reportage ziet er geweldig en, zoals eigenlijk altijd, bijzonder verzorgd uit.
Bijzonder leuk om ook deze kleine veranderingen in woord en beeld vastgelegd te zien. (ik weet hoeveel werk dit altijd met zich meebrengt)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: Acido op zondag 20 februari 2011, 00:49:16Al zei onze gewaardeerde dealer wel dat er een nieuwe generatie wisselaandrijvingen onderweg is. Je mag aannemen dat die het beter zullen doen...

Ja, dat las ik afgelopen week al eerder elders op het forum. Ik las er niets over in de "Nieuwighedencatalogus" maar zal het in ieder geval met grote belangstelling afwachten. Bespaard mij misschien (en hopelijk) een grote ombouw-actie. Heeft ie ook een termijn genoemd wanneer we dit kunnen verwachten?
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Mooie update Martijn!
De kibri 16305 moet hier ook nog komen voor de strukton plaats. :)

Groetjes,

Antal
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: treinfan070 op zondag 20 februari 2011, 06:22:24
Wat kotste die graafmachine?
Geen idee, ik kon uit de rotzooi niet meer opmaken wat-ie gegeten had.

Citaat van: degeluidsman op zondag 20 februari 2011, 08:54:04
Bedankt voor de info over de graafmachine, deze staat op de favorieten lijst die ik altijd meeneem naar beurzen  :)
Goed plan, ik heb 'm ook gekocht op de beurs in Houten, bij een stand met een "muur" van Kibri-dozen met zaken als vrachtwagens, railbouwvoertuigen etc, ik meen voor ongeveer 20 Euro (maar dat weet ik niet meer zeker). Het is trouwens wel even priegelen om 'n te bouwen, zeker als je de onderdelen beweegbaar wilt houden :wink:

Citaat van: Hans Biere op zondag 20 februari 2011, 12:29:14
Ja, dat las ik afgelopen week al eerder elders op het forum. Ik las er niets over in de "Nieuwighedencatalogus" maar zal het in ieder geval met grote belangstelling afwachten. Bespaard mij misschien (en hopelijk) een grote ombouw-actie. Heeft ie ook een termijn genoemd wanneer we dit kunnen verwachten?
Denk niet dat het echt als nieuw artikel aangekondigd wordt, eerder dat het bestaande artikel alleen verbeterd is. Geen idee hoe "groots" ze dat gaan aankondigen. Een termijn heeft-ie niet gegeven, alleen dat ze eraan komen en dat-ie ze nog niet had. Moet zeggen dat ik er ook niet naar gevraagd heb, had 'm immers meteen nodig.

Martijn
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: Acido op zondag 20 februari 2011, 13:33:41dat het bestaande artikel alleen verbeterd is.

Martijn

Oeps...........ik ben blij voor de C-railers; laat het bij mij nou om K-railwissels gaan.

Hopelijk komt daar dan ook een verbeterd product voor in de plaats anders kan ik er alsnog aan geloven.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
hallo martijn,

wauw die update van jou is supper seg,ik zag net dat jij ook kurk op je baan hebt liggen.even een vraagje,lijm jij die helemaal vast of laat je die los liggen.ik wil ook kurk toepassen eventuweel,maar ik weet het niet goed lijmen of los laten liggen.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: peterke33 op zondag 20 februari 2011, 16:12:33
even een vraagje,lijm jij die helemaal vast of laat je die los liggen.ik wil ook kurk toepassen eventuweel,maar ik weet het niet goed lijmen of los laten liggen.

Allebei, eigenlijk. De stroken onder de rails zijn niet gelijmd, om zoveel mogelijk van de geluiddempende werking van het kurk te behouden.
Bij stukken zoals dat waar ik nu mee bezig ben, of wanneer er meerdere lagen op elkaar liggen, lijm ik het wel vast, om te voorkomen dat het gaat opbollen als de scenery erop komt en om te voorkomen dat op elkaar liggende lagen gaan schuiven.

Kortom: In principe is alles ongelijmd gelegd, maar pas ik later lijm toe, daar waar het beter is om het toch vast te lijmen. De lijm die ik gebruik is gewone hobbylijm.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: Hans Biere op zondag 20 februari 2011, 15:58:50
Oeps...........ik ben blij voor de C-railers; laat het bij mij nou om K-railwissels gaan.

Hopelijk komt daar dan ook een verbeterd product voor in de plaats anders kan ik er alsnog aan geloven.


Als er net zoveel klachten zijn over de K-wisselaandrijvingen als over die voor C-rails, wie weet... Ik zou zeggen: vraag het 'm even als je weer in Bussum bent :wink:
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Dag Martijn.

Leuk fotoverslag, erg van genoten! :wink:

Citaat van: Acido op zondag 20 februari 2011, 13:33:41
Citaat van: treinfan070 op zondag 20 februari 2011, 06:22:24
Wat kotste die graafmachine?
Geen idee, ik kon uit de rotzooi niet meer opmaken wat-ie gegeten had.


Groeten,

Erik.
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
hallo martijn,

dank je wel voor je antwoord,ik zal gebruik maken schoenmakerslijm kost mij ook weer geen euro.breng dat gewoon mee van het werk,ik ga deze week nog wat kurk bijbestellen voor op de baan.

groeten en succes;

peter(ke33)
Re:Acido's Bouwverslag (19-2-2011: update-je)
Citaat van: Hans Biere op zondag 20 februari 2011, 12:29:14
.... Heeft ie ook een termijn genoemd wanneer we dit kunnen verwachten?

Vanuit "Bussum" vernomen dat de nieuwe C-rail wisselaandrijvingen volgend jaar zouden komen.

Vr. groet,
Michiel