Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Golfer's kelderbaanproject : afgebroken

Gestart door Golfer zaterdag 12 februari 2011, 14:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Golfer's kelderbaanproject : afgebroken
Hallo allemaal,

inhoudsopgave ( met terugwerkende kracht  ;)  )

post
02-03-2011  #14     naar modules,
06-03-2011  #20     bouw onderkasten
23-03-2011  #49     klimovaal onderkast
31-03-2011  #71     bouw klimovaal
07-04-2011  #74     verlichting
17-04-2011  #80     isolatieplaat
19-04-2011  #86     schaduwstationoverwegingen
25-04-2011  #96     nieuwe hardware
26-04-2011  #110   bouw klimovaal II
05-05-2011  #151   testtrack
18-05-2011  #161   fotografie modellen
25-05-2011  #182   diodes plaatsen / bezetmelders maken
26-05-2011       Cursus ombouwen NS1212 Märklin 3055 60904
30-05-2011  #209    2x DIODES plaatsen A en B
15-06-2011  #242   Uitrol Schaduwstation
18-07-2011  #325   Soldeerstation kapot
30-07-2011  #336   Aansluiten Schaduwstation
06-08-2011  #375   Aansluiten AJ boosters
16-09-2011  #409   Hoofdtraject in ontwerp
26-10-2011  #444   Kalk line up
29-10-2011  #448   De terugmelders zie ik niet alle
06-11-2011  #482   Wat achter de EP5 ?
07-11-2011  #489   LED-strips op rol in het schaduwstation
13-11-2011  #543   Koploper rijdt
16-11-2011  #549   Het ijken van div. loc's met foto's
09-12-2011  #648   Baanwerk LUX reiniger
19-12-2011  #700   Naar nieuwe brug
01-01-2012  #716   Achtergronden plaatsen
19-01-2012  #769   Hellingbaan
22-02-2012  #800   Bedieningspaneel AJ Boosters
28-05-2012  #821   2e berg met pantovanger
04-06-2012  #848   Portaalhoogte en wissel met verkanting ?
08-06-2012  #856   Elektrostaat - Gras-Master gemaakt
26-06-2012  #869   2e berg in skelet
12-07-2012  #941   Test roestkleur spoorstaven
28-07-2012  #971   Tunnelelementen kleuren en plaatsen
03-08-2012  #990   Muurelelementen op kleur brengen
05-08-2012  #1014   Berg op kleur brengen
11-09-2012  #1051   Bovenleiding aan de pantovanger
16-11-2012  #1115   Filmpjes
27-11-2012  #1142   Segment in K-rail
22-12-2012  #1174   Diode in K-rail
07-09-2015        M-track-rail
mei 2020  afbraak baan wegens verhuizing nadat het eigenlijk stilstond sinds 2016


Na 2006 ben ik na ca. ruim 25 jaar weer artikelen gaan bijkopen. Vooral rollend spul maar zeker ook veel C-rail materiaal. In de kelder hebben we een ruimte van ca. 3,5 m bij ruim 8 m waarin een baan staat. Deze baan kan veel beter en heb me dan ook goed ingelezen. Met name op elektronicagebied valt er nog veel te bestuderen. De lay-out hebben we het maar niet over maar meer ruimte mag ik me niet toeëigenen.  :D

Voor een deel ben ik al te ver om weer te gaan breken maar met een programma als wintrack wil ik een andere hoek eens opnieuw ontwerpen.

Anyway, we gaan beginnen; er is te weinig vermogen en daarom is een booster (Power 3) is in bestelling. Deze mag naast de CU 6021 voorlopig de boel dekken. Ik ben nog steeds content met de Control Unit maar af en toe kriebelt er wat. Wellicht eens via een interface naar Koploper?

In Acido's baanproject]
12-2-2011:
De afgelopen vier vier/vijf jaren ben ik na ruim 25 jaar weer artikelen gaan bijkopen. Vooral rollend spul maar zeker ook veel C-rail materiaal. In de kelder hebben we een ruimte van ca. 3,5 m bij ruim 8 m waarin een baan staat. Deze baan kan veel beter en heb me dan ook goed ingelezen. Met name op elektronicagebied valt er nog veel te bestuderen. De lay-out hebben we het maar niet over maar meer ruimte mag ik me niet toeëigenen.  :D

Voor een deel ben ik al te ver om weer te gaan breken maar met een programma als wintrack wil ik een andere hoek eens opnieuw ontwerpen.

Anyway, we gaan beginnen; er is te weinig vermogen en daarom is een booster (Power 3) is in bestelling. Deze mag naast de CU 6021 voorlopig de boel dekken. Ik ben nog steeds content met de Control Unit maar af en toe kriebelt er wat. Wellicht eens via een interface naar Koploper?

In [url=http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2174.msg42364#msg42364]Acido's baanproject
vond ik een tip over kurk. IKEA had Duga en nu hebben ze Tyst. Daarnaast wordt het lokaal opgehoogd met 5mm multiplex. In Tilly's modelbaanproject las ik over XPS plaat van Depron (3 of 6 mm). Lijkt me ook super en heb een offerte aangevraagd.





Verder ben ik bezig met het hier en daar creëren van spoorbezetmeldingen op het rangeerterrein zodat daarop straks seinen gaan reageren. De c-rails worden daartoe aan de onderzijde opengeknipt en uiteraard met rode verf gemerkt. Anders ben ik ze straks weer kwijt  :?



Ik heb (nog ?  :) ) geen schaduwstation maar wel een vrij lange tunnelbak en daar parkeer ik ook wel treinen in. Beetje tegen het stof maar ook voor het leuke. Om er goed zicht op te houden is er verlichting in aangebracht.

Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Michiel,

Dat ziet eruit als een leuk project! Ik markeer ook altijd mijn rails. Mocht je in de toekomst naar de PC willen, toch eens overwegen nu al overal blokken en bezetmelders te bouwen ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Golfer's kelderbaanproject
Dank je Dennis!
Blokken gaan er zeker komen en detectie in het dubbele hoofdtraject denk ik ook. Het moment om het te doen is natuurlijk nu. Voorlopig wil ik zeker 3 blokken maken met remsecties in het parcours. Ben nog niet helemaal uit het verschil tussen massa- en stroomdetectie. Kun je hiermee automatisch een remsectie en sein mee activeren zonder een computer of centrale? Neem aan dat de CU niet als centrale wordt gezien.

groet Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Dag Michiel.
Bijzonder leuk en interessant om jouw kelderbaan project te kunnen volgen! B)
Je hebt een mooie grote ruimte ter beschikking waar blijkbaar al (gedeeltelijk?) een bestaande baan ligt.
De laatste tijd heb ik veel mensen gesproken en banen gezien waar men nu met een nieuwe centrale of met de PC wil gaan besturen.
(de Control Unit is zeker wel een centrale, heeft alleen wat minder nieuwe mogelijkheden)
Met jouw bestaande centrale + een interface en PC, heb jij alle mogelijkheden om je baan met de PC te besturen.
Dit betekent in de meeste gevallen, rails (gedeeltelijk) opbreken en voorzien van bezetmelders, vaak wordt dit gelijk gecombineerd met ringleiding voor stroom, boosters enz.

Bedenk wel goed van te voren wat je wilt gaan doen, het is zo zonde om dit later weer te moeten veranderen! 8o
Op het forum zijn in veel topics te volgen wat je te wachten staat.

Succes met je keuze en de werkzaamheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re:Golfer's kelderbaanproject
Dank AlbertJan, ja de baan beslaat slechts een gedeelte van de ruimte en dat mag van de dame hier ook zo blijven  ;) De CU is dus ook een centrale en via een interface aan bijv. Koploper te koppelen. Veel gelezen heb ik al maar hier wordt je de info dan ook overal toegereikt..  de bomen en het bos. Bovendien moet je ergens een grens gaan trekken met investeren in verouderd materiaal.

Ik ben instaat zo'n zo'n rail gedeeltelijk open te breken, massa en aanvoerleiding per sectie te scheiden, de geïsoleerde railstaaf van een blauw draadje te voorzien en die moet dan tzt naar een S88 . Maar wat betekent voorzien van bezetmelder? Ik dacht dat die geïsoleerde railsectie "de bezetmelder" werd. Heb je een link naar een voorbeeld van wat dan te kopen?
Re:Golfer's kelderbaanproject
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Citaat van: Golfer op zondag 13 februari 2011, 09:26:32
Ik ben instaat zo'n zo'n rail gedeeltelijk open te breken, massa en aanvoerleiding per sectie te scheiden, de geïsoleerde railstaaf van een blauw draadje te voorzien en die moet dan tzt naar een S88 . Maar wat betekent voorzien van bezetmelder? Ik dacht dat die geïsoleerde railsectie "de bezetmelder" werd. Heb je een link naar een voorbeeld van wat dan te kopen?

Michiel, dat is iig al mooi dat dit mogelijk is.
Voor bezetmelders (S88) zijn er vele mogelijkheden, van goedkoop naar duur maar daar staat al veel over geschreven op ons forum. (zoek maar op S88 of bezetmelder)
Nu zie ik dat jij aardig in de buurt woont dus je kunt rustig even komen kijken en overleggen. (je hebt een PB! ;))

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Golfer's kelderbaanproject
AlbertJan, nogmaals dank voor je hartelijke uitleg en leuk je te leren kennen. Weer wat geleerd over de bezetmelders en inmiddels ben ik voortvarend te werk gegaan met een paneel voor de boosters en voedingen. De power moet eerst. Aangezien er nog één Uhlenbrock Power 3 in bestelling is, kunnen ze niet meer op/naast de tafel maar moet het nu maar geordend eronder. Er is nog plaats vrij gehouden..

Tot mijn verbazing heeft dit type booster geen typisch Märklin kabeltje nodig (van 6021 naar 6017). (Toch?)
Re:Golfer's kelderbaanproject
Het begin ziet er goed uit hoor, nice!
Re:Golfer's kelderbaanproject
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Citaat van: Golfer op dinsdag 15 februari 2011, 17:02:01
AlbertJan, nogmaals dank voor je hartelijke uitleg en leuk je te leren kennen. Weer wat geleerd over de bezetmelders en inmiddels ben ik voortvarend te werk gegaan met een paneel voor de boosters en voedingen. De power moet eerst. Aangezien er nog één Uhlenbrock Power 3 in bestelling is, kunnen ze niet meer op/naast de tafel maar moet het nu maar geordend eronder. Er is nog plaats vrij gehouden..

Tot mijn verbazing heeft dit type booster geen typisch Märklin kabeltje nodig (van 6021 naar 6017). (Toch?)

Michiel, altijd leuk om een enthousiaste modelspoorder het e.e.a. te kunnen laten zien en daarbij gezellig praten over allerlei onderwerpen.
Dus graag gedaan en het begin ziet er al veelbelovend uit.
Je hebt inderdaad geen speciale kabel nodig, alleen maar de normale aansluitdraden.

Veel succes met je verdere "ontdekkings reis" en de bouw van je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Afgelopen vrijdag kwamen de kabelgoten (doos van 8 stuks 2m) binnen. Dit moet een geweldige oplossing zijn voor de berg draden. In de vrije uurtjes ben ik de voedingsdraden aan het solderen en kies er tich voor de standaard stekkertjes erop te zetten. Direct solderen op de railsstukken is zo definitief  :?  maar ja, aangezien de krengen eigenlijk een belachelijke prijs hebben, weet ik niet of ik hier mee doorga.

Vandaag voor het eerst in Houten geweest. De beurs voldeed aan mijn verwachtingen maar ik had toch wat meer banen van bijv. verenigingen verwacht. Ik weet niet waarom eigenlijk, het is handel. Maar goed ik heb me beperkt tot mijn lijstje en deels geslaagd. Div. Audi's voor de te bouwen Audidealer en een mal voor rotsen van Woodland scenics gevonden bij Locdepot. Vooral de mogelijkheden met de mal lijkt me erg realisitisch worden op de te maken berg.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Volgens mij kun je dit formaat stekker  ook in een AMP klem uitvoering kopen.
Werkt een stuk sneller.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hoi Michiel,

Ik zie dat je de laatste 2 jaar aardig bezig bent geweest met de opbouw en het onder de knie krijgen van het digitale deel.

Ik ben precies op dezelfde manier begonnen. Had ook 2 jaar aan een digitale Märklin baan gewerkt tot ik via dit forum er achter kwam dat een goed schaduwstation voorzien van vrij- en bezetmelding een belangrijk gegeven is. Ik had wel wat onderliggende sporen, maar dit waren niet allemaal van dezelfde lengte, hadden geen vrij- en bezetmelding en stopsecties. Ik moest dus altijd onder de baan kijken tot waar de trein kon rijden en moest stoppen.
Tevens was ik al aardig op weg met de scenery er stonden namelijk al flinke bergen en tunnels.

Toch heb ik het advies van andere forumleden opgevolgd (ik baalde best wel even) en de volledige baan afgebroken. Daarna m.b.v. Wintrack een nieuwe baan ontworpen en opnieuw aan het bouwen gegaan. Eerst dus een compleet schaduwstation dat zonder storingen moest werken.

Tot op de dag van vandaag kan ik je zeggen dat ik totaal geen spijt heb gehad van deze rigoureuze ingreep, omdat ik er nu continue profijt van heb.

Ik kan niet voor jouw beslissen, maar ik hoop dat ik je een beetje behulpzaam ben geweest met dit stukje.

Groet  Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject
Citaat van: Jajekra op zaterdag 19 februari 2011, 20:45:56
Volgens mij kun je dit formaat stekker  ook in een AMP klem uitvoering kopen.
Werkt een stuk sneller.

Dank Jajekra voor de tip, zag het nu, ze zijn er in drie maten zelfs

Citaat van: M.user op zondag 20 februari 2011, 22:18:22
..... Ik had wel wat onderliggende sporen, maar dit waren niet allemaal van dezelfde lengte, hadden geen vrij- en bezetmelding en stopsecties. Ik moest dus altijd onder de baan kijken tot waar de trein kon rijden en moest stoppen..

Toch heb ik het advies van andere forumleden opgevolgd (ik baalde best wel even) en de volledige baan afgebroken. Daarna m.b.v. Wintrack een nieuwe baan ontworpen en opnieuw aan het bouwen gegaan. Eerst dus een compleet schaduwstation dat zonder storingen moest werken....   

Die gelijke lengte van de ondersporen is ook weer een hele belangrijke! Ik las het ergens al en dacht nog "Wat maakt het uit"?"
Maar bij random gebruik van de sporen ben je er continue mee bezig, realiseer ik me nu. Op het moment ben ik aan het tekenen. Er broeit iets.. en bovendien de baan staat nu op platen van 60x110cm op tafels. Een soort van dubbele bodem. Dat is te demonteren, alhoewel: van het een komt natuurlijk het ander..
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hoi Michiel,

Ja een dubbele bodem kan misschien ook als een compleet schaduwstation waarbij je met een klimspiraal omhoog gaat.

Die lengtes van je opstelsporen zijn super belangrijk en die moeten zolang zijn als je langste trein, zodat die daar op stil kan staan. De andere opstelsporen moeten dezelfde baanlengte hebben, omdat de binnenkomende trein niet altijd op het zelfde opstelspoor binnen zal komen. Kan best dat het spoor waarvan die vertrokken is dan bezet is door een andere trein.

Groet  Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject
Citaat van: M.user op maandag 21 februari 2011, 20:33:17
Ja een dubbele bodem kan misschien ook als een compleet schaduwstation waarbij je met een klimspiraal omhoog gaat.

Die lengtes van je opstelsporen zijn super belangrijk en die moeten zolang zijn als je langste trein, zodat die daar op stil kan staan. De andere opstelsporen moeten dezelfde baanlengte hebben....  Groet  Ronald

Ben er inmiddels uit en ook ik denk dat dat beter is. Ik ga het doen, de boel gaat om!  :P Wat je noemt, komt er. Dank voor de tip.

Beste modelspoorders; Hebben jullie dat nou ook? Heb je een ruimte vol staan met een baan en alle bijbehorende zaken en dan komt de huiver van ojee! Als ik hier alles omgooi kan ik m'n kont niet keren laat staan werken. Maar goed, waar een wil is is een weg. De baan gaat meer naar de wanden en dat betekent meer spoorlengte. Met name op het doorgaande traject en meer ruimte voor een schaduwstation. Gerekend met Biztraintrack zag ik wel dat je dan meters moet hebben.

Tevens zijn er twee berkenhouten modulebakken (120x60x20) gemaakt met een frame wat 18 cm hoog is zodat er altijd kabels en leidingen onderdoor kunnen. Tja, ik heb de kunst hier goed afgekeken.  ;)
Re:Golfer's kelderbaanproject
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Michiel,

Net in een sneltreinvaart jou bouwplannen bekeken en je hebt een mooie ruimte, daar zijn veel mensen jaloers op.

Als ik je een tip mag geven, soldeer je draden aan de railzen dit is veel beter dan de stekkertjes.

Succes met je baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Michiel,

Je neemt flinke stappen. Gaat aardig snel, maar je zult er geen spijt van hebben dat je alles omgegooid hebt.

Heb je trouwens de kabel goed ontvangen??

Groet  Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject
Citaat van: degeluidsman op woensdag 02 maart 2011, 19:48:37
...Als ik je een tip mag geven, soldeer je draden aan de railzen dit is veel beter dan de stekkertjes...
Peter / degeluidsman.

Dank, ja het is zeker een mooie ruimte al mis ik af en toe daglicht maar je tip zal ik ter harte nemen. Ik had wat huiver omdat het zo definitief is maar ik moet toegeven dat mijn baan ook dat karakter meer en meer krijgt.

Citaat van: M.user op woensdag 02 maart 2011, 22:12:16
Hallo Michiel,
Je neemt flinke stappen. Gaat aardig snel, maar je zult er geen spijt van hebben dat je alles omgegooid hebt.
Heb je trouwens de kabel goed ontvangen??
Groet  Ronald

Klopt, maar ik was natuurlijk al maanden steeds meer met de hobby bezig en krijg hier zoveel goede input dat ik snel conclusies kan trekken. ;) Bovendien ben ik nu bezig met de ruimtelijke indeling van de tafels en kijk met een schuin oog naar de grootte van de te bouwen klimovaal. Geen grote maar hij heeft ook zijn ruimte nodig.

De kabels heb ik uiteraard in goede orde ontvangen, waarvoor dank! Als de eerste kasten staan, hoop ik me bij je te mogen melden inzake het meedenken over wat ijzerwerk.

Morgen ga ik aan de slag met wat kasten als onderbouw voor het schaduwstation en uiteindelijk het zichtbare niveau. Zal wel even duren.

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Op de foto's kun je nu goed zien wat een fantastische ruimte je hebt.  :thumbup:

Hier zullen er vast een boel jaloers op zijn >:-D

Groet  Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hoi Michiel.
Een heel verstandig besluit om nu het roer helemaal om te gooien.
Op dit moment misschien jammer van het al gedane werk maar voor de toekomst alleen maar voordelen.

Zo te zien gaat het werken met hout je goed af, de eerste "bakken" staan al klaar en ook al heel wat soldeerwerk gedaan.

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Lekker weer hè, maar de ware modelbouwer is natuurlijk binnen bezig. Heerlijk weekend om verder te bouwen. Buiten (toch wel) zagen en binnen lijmen en schroeven.
Tegen de achterwand maak ik onder het toekomstige zichtbare niveau en het schaduwstation maar wat praktische kasten. De unit wordt 346 x 80 cm en de kasten zijn intern toch nog 40 cm hoog. Daar kan ik wat in kwijt. Lastig is wel dat mijn oude keldervloer uit stoeptegels bestaat. En ja, die liggen niet allemaal even vlak. Ik heb niet gekozen voor duurdere verstelbare poten maar voor een degelijk zwaar frame wat ook als plint dient.
Het staat iig horizontaal.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2007

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hoi Michiel,

dat ziet er al goed uit met die kasten :)

Citaat van: Golfer op zaterdag 19 februari 2011, 15:50:03

In de vrije uurtjes ben ik de voedingsdraden aan het solderen en kies er tich voor de standaard stekkertjes erop te zetten. Direct solderen op de railsstukken is zo definitief  :?  maar ja, aangezien de krengen eigenlijk een belachelijke prijs hebben, weet ik niet of ik hier mee doorga.


Als ik je één goed tip kan geven: soldeer ze!

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject
Maar ik had dan ook een goed voorbeeld.  ;) Dank voor het ontwerp!

Ja, het wordt veel solderen en ik hoor van meerdere kanten dat direct aan de onderkant van de rails te moeten doen. Dan maar meteen goed hè.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Michiel,

Het lijkt definitief, maar het solderen is natuurlijk later weer heel gemakkelijk te verwijderen! Het hoogteverschil in je kasten lijkt niet zo heel groot te zijn, dus hier valt vast mee te leven ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Up naar de next level: de laag voor de draden van het schaduwstation komt gereed.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Golfer,

Dat wordt een mooie strake treintafel en je kan je bedrading ook gelijk goed kwijt.
Hoeveel lagen komen er nog op.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Er komt op dit niveau (schaduwstation) een vrije ruimte van 15 cm. De begrenzing is een plaat van 2 cm dikte van het zichtbaqre niveau. Dat bevindt zich dan op 79 cm hoogte endat sluit mooi aan wat ik om de hoek links al heb staan. Het schaduw station loopt rechts onder een 90gr hoek door langs de lange wand.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Golfer,

Het lijkt wel een beetje op de baan die ik aan het bouwen ben.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Ja, ik zie het als ik er even snel doorheen lees. Ik zal er eens goed voor gaan zitten maar de inspiratie van de kasten komt dus ook van John. Bij mij wordt de baan een U-vorm waarbij de schaduwstations onder het middenstuk en het rechterstuk zitten.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2007

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hoi Michiel,

ook dit komt mij heel bekent voor :D

Het ziet er strak uit :)

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo John en Michiel,

Ja, John zo zie je je steekt hier iedereen aan met je virus.
Na mij is Michiel ook al besmet, haha :D :D
Ik ga nu maar weer wat kleine klusjes opknappen moet ook gebeuren.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Er is een spreekwoord: beter goed gejat als slecht zelf bedacht. Da's het leuke van dit forum. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Golfer's kelderbaanproject
En zo is het! Je wordt er gewoon blij van
Re:Golfer's kelderbaanproject
je hebt echt een mooie ruimte in je bezit   :O
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Golfer,

Je hebt een prachtige ruimte, de kastjes lijken me handig zo onder je baan kun je veel spulletjes in kwijt ;).

Ik blijf de bouw van je baan zeker volgen.

Veel succes met bouwen.

Gr.
Piwie.
Re:Golfer's kelderbaanproject
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject
Hallo Michiel,

Je vorderingen gaan aardig vlot en het ziet er netjes uit.

Als je problemen hebt met de vloer waardoor het moeilijk is om een tafel goed te stellen kun je onder in de poten een gat boren en er een inslagmoer in slaan. Vervolgens draai je er een pootstuk in. Dit is een stukje draadeind met een kunststof onderzijde. Zo behaal je hetzelfde resultaat als bij die dure poten.

Groet  Ronald
Re:Golfer's kelderbaanproject
Dank voor de leuke reacties! In mniddels ben ik met de kastjes de hoek om voor de volgende 2.44x0.80 en de bodem en plint sluiten haarfijn en waterpas aan. Dat komt goed en ik denk dat ik daar nog door moet gaan want de beoogde klimovaal haal ik weg uit de lijn van het schadustation. Dan kan ik weer meer parkeren.
Dank voor de tip Ronald.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Modelspoorvrienden, er wordt druk verder gewerkt.
Er staat inmiddels weer wat maar het vergt enige tijd. Passen, meten, lijmen en schroeven want het moet recht en stevig zijn. Blijkbaar moeten we geduld hebben. De onderbouw van 244x80 is af tot op schaduwstationniveau.
De plank van het schaduwstation ligt vrij van de muur en ligt overal op 3mm kurk. Hopelijk vooorkomt dat een al te groot klankkast effect.
Nu ga ik bezig met een kast waarop de treinen moeten draaien op het einde van het schadusstation. Deze is 166x113 (op z'n breedst)

groet, Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Hoi Michiel,

Dat ziet er veel beloofend uit.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Hoi Michiel,

heel netjes allemaal :)

Groetjes, John
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Beste modelspoorvrienden,

Dank voor jullie fijne commentaar maar ik heb een vraagje.
Mijn schaduwstation ligt aan één zijde tegen de muur en is ca. 80 cm breed. Dan kan ik overal nog mooi bij met m'n lange armen.
Wat is een praktische hoogte om het plafond te hangen. Ik had het begroot op 15 cm en met een plaatdikte van 1,8 cm ligt het volgende nivo dus op ca. 17 cm. Ik begin nu te twijfelen of dat praktisch is maar aangezien de klimovaal nog gebouwd moet worden,, kan ik nu nog het hoogteverschil aanpassen. Ruimte hoger maken of niet?

groet,
Michiel
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Dat ligt er ook aan hoe breed de volgende laag wordt. Als dat ook 80 cm (of meer) is dan is 15 cm wel erg weinig. De wagons op spoor zijn ca 8cm hoog, dus als je er overheen wilt met je hand/arm heb je nog 7 cm over, als je achteraan iets weg wilt halen zonder de rest om te gooien moet je ongeveer amateur gynaecoloog zijn. 25 cm geeft je al veel meer ruimte om te prutsen (één niveau meer met je spiraal).

Walter
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Hallo Golfer,

Ja, inderdaad 15 cm is erg weinig ik zou het op 20 cm of meer houden.
Ik zelf hou 23 cmm aan in verband met het dak aan weerskanten??

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Als ik van mijn 15 naar 25 cm zou gaan, dan betekent dat ook dat het zichtbare niveau ipv op 80 cm op 90 cm begint. Wordt dat niet te hoog? Van de andere kant: Wellicht zit je meer met je neus op de baan en is het zelfs indrukwekkender?  :-)

Ondertussen is het einde van het lange stuk qua onderkasten in zicht. De laatste in die reeks is af. Volgende project wordt de klimspiraal maar dan moet ik wel de definitieve hoogte bepalen.  8o

Zojuist 34,5 meter c-rails ontvangen. Met de nieuwe 24360 denk ik sneller thuis te zijn maar dat gaat maar ten dele op. Deze nieuwe langere stukken zijn natuurlijk ideaal voor een schaduwstation maar wat schetst mijn verbazing. In feite is het een 24188 combi met 24172 gepaard met twee lange railstaven van 360 mm. Ik moet dus straks toch 4x knippen ipv 2x.   :? Dacht me wat werk te besparen.   :)  Anyway; de voorraad bij de betreffende hanelaar is op. De toelevering vanuit M* stokt wat dit item betreft.

Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Hallo Golfer,

Mijn kasten zijn 60 cm hoog een laat er op van 10 cm en een plaat van 18 mm, dat is ± 72 cm plus 23 cm dan wordt straks de bovenkant plaat 95 cm.
Ik vind dat een mooie hoogte.
Dus als jij aan 90 cm komt dat is dat toch fijn.
Gaan op een stoel zitten en zet iets op 90 cm hoog dat weet je hoe hoog je baan wordt, want er komt ook nog aankleding op.

vr.gr. Günther.
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Ziet er goed uit hoor, die onderbouw! En, ik ben het helemaal met Gunther eens, 90 cm is een stuk mooier dan 80. Bij een diepte van 80 cm is dat ook nog goed te bereiken allemaal.

Walter
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Hallo Michiel,

Mooie onderbouw voor je schaduw station, lijkt wel op de onderbouw van John ( Tilly )  :)

Ziet er goed uit  :)

Gr Einte
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Volgens mij hoef je maar 2 keer te knippen.
Die verbinding in het midden is voor de puko's
Ik zie geen verdere aansluitlipjes.(voor de railstaven.)
Heb je anders een detailfoto van dat middenstuk?

Gr. Robin
Re:Golfer's kelderbaanproject - bouw onderkasten
Dank voor jullie reacties en ik ben overtuigd van een verhoging naar 90 cm. Betekent ook een omwenteling meer in de klimspiraal maar die had toch nog de minimale grootte.

Citaat van: Hero op maandag 21 maart 2011, 19:39:48
Volgens mij hoef je maar 2 keer te knippen.
Die verbinding in het midden is voor de puko's

Zelf kijk ik ook nog eens goed en moet concluderen dat je gelijk hebt. Scheelt dus weer werk! Zie de foto's van het middenstuk van de 24360.
Bij het demonteren van de baan moet je met deze railstukken wel opletten dat je ze niet onnodig uit elkaar wil gaan trekken want het railbed laat een naadje zien.
Re:Golfer's kelderbaanproject - klimovaal onderkast
Ben druk bezig met de bodem van de klimovaal. Het is een ovaal geworden op R3-R4 formaat met een verlenging van 36 cm. Dit aangezien ik natuurlijk heb zitten rekenen met het af te leggen hoogteverschil, de minimale steiging per wendel (loc moet eronderdoor kunnen  :) ) en de hellingshoek. Deze laatsten worden volgens berekening 2,52 ( R4) en 2,78 ( R3) %. De binnencirkel bedraagt ca. 4 m en de buitenste ca. 4,35. Het ding is eigenlijk giga met buitenafmetingen van ca. 1,35 x 1,70 m. Hopelijk klopt het straks allemaal.

Ook heb ik getwijfeld over een R2-R3 met nog meer rails ertussen, in de hoeken bijvoorbeeld 94 mm, maar dan loopt een trein toch ook niet vloeiend denk ik.

De hoek rechtsachter is er niet afgehaald. Dat is de beoogde inrijplek  :D