Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Nu ik 'm zo in het echt zie wordt het pas goed duidelijk wat een enorm ding het wordt. Maar goed, dat schrikt me (nog) niet af. :D

AutoCAD is een heerlijk programma voor dit soort dingen. Als je er een beetje handig mee bent kun je heel snel en nauwkeurig dingen tekenen.

Citaat van: Gerard op zondag 23 januari 2011, 19:06:54
je maakt er wel een echt studie-object van op deze manier.

Klopt, dat onderzoeken vind ik ook erg leuk om te doen. :)
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Ha die Rutger.
Wat een fantastisch mooi studie- en bouwproject wordt dit gebouw!  B)
Niet alleen is zo'n loods een enorme blikvanger op je baan, het onderzoek en daarna de bouw is enorm interessant en waarschijnlijk ook vrij uniek.
Wel zal zo'n groot gebouw een hele bijzondere plek op je baan moeten krijgen, het inpassen van dit gebouw en omgeving zal zeker de moeite waard blijken.

Veel succes en plezier met dit prachtige en unieke bouwproject.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Hoi AlbertJan,

Als de locloods af is zal 'ie niet op m'n baan passen; daar is op m'n kleine zolderkamertje helaas geen ruimte voor. Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee waar ik 'm ga laten. Maar goed, we zullen niet eeuwig in dit huisje blijven wonen, dus daarom laat ik me er niet door tegenhouden. Ik denk dat ik er nu een soort diorama van maak en als ik ooit meer ruimte voor m'n modelbaan heb zal ik 'm zeker meenemen in het ontwerp. :)

Ik zal eens wat rails in de papieren maquette leggen, dan wordt de volledige grootte denk ik wat duidelijker.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Even een nieuw screenshot vanuit AutoCAD. Ik heb nu alle verschillende muurdiktes aangegeven. Onderaan bleek nog een foutje te zitten, maar dat is nu gecorrigeerd. Op m'n eigen foto's kon ik dat vanwege de sneeuw niet zo goed zien. :D



De muur bestaat dus uit flink wat lagen. Aan de achterkant is de muur vlak, dus dat heb ik als basis genomen. Alleen in de hoeken is er stukje met een verdikking van een halve steen, maar dat is later goed toe te voegen.

Dat de muur nu vlak is aan de achterkant maakt de productie van een muurdeel ook makkelijker. Hoe ik het ga maken weet ik echter nog niet. Rieske had me gewezen op de mogelijkheden van een graveerplotter, die je lijnen vanuit AutoCAD overneemt. Deze plotter (van Gerco; www.sleutelspoor.nl) is echter naar de eeuwige jachtvelden, dus dat gaat op dit moment helaas niet.

Een andere mogelijkheid is Rapid Prototyping (en dan daarmee zelf een mal maken voor de andere delen), maar ik heb nog geen idee waar dat kan wat dat kost. Dat zal allemaal nog uitgezocht moeten worden. Er is gelukkig geen haast bij. ;)

Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Hallo Rutger

Bij de buren van Beneluxspoor loopt een draadje over 3d plotten.
Komen complete treinstellen voorbij.Dus mogelijkheden genoeg.
Ook worden diverse fabrikanten besproken.

Groeten Robin
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Hoi Robin,

Bedankt voor de tip. Ik zal dat eens opzoeken. Is dat die machine waarmee ze op Eurospoor stonden?

Op dit moment ben ik een muurdeel 3D in AutoCAD aan het maken. Plaatjes volgen!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Hoi Rutger, een ambitieus project en zeer interessant om te lezen hoe je dit allemaal aanpakt. Nu las ik laatst een artikel over een nederlands bedrijf dat 3D printen maakt. Misschien een idee voor je? Succes met je loods.
gr Gerard
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Geweldig hoe je dit allemaal aanpakt! En een super mooi project, maar dat had ik al eerder gezegd.

Inderdaad stonden ze op eurospoor met een 3D printer. Misschien is dat wel een idee ja, maar ik heb geen idee, of het dan nog wel betaalbaar is.

Roy
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Voordeel is dat je inderdaad maar een muurdeel hoeft te laten printen.
De rest kan je zelf gieten met Hars/gips.

Robin
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Het nadeel van 3D printen op dit moment is dat de details nog niet heel fijn zijn.
Het is een vrij nieuwe techniek die vrij snel ontwikkeld. Maar momenteel door het gebruik van poeders worden fijne details(zoals muren) vrij grof. Nog niet echt geschikt hierrvoor denk ik dus.

Eventueel iemand zoeken met een CNC Dremel frees....

Succses verder met dit toch wel heel stoere project B)

Gr Joost
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's papieren model
Ik zal eens gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en hoe nauwkeurig ze zijn. En wat het gaat kosten natuurlijk. :D

Het 3D-model van de muur vordert aardig; ik denk dat ik morgen al wat plaatjes kan laten zien.

Maar daarvóór gaan we even terug naar het papieren model. Ik heb namelijk rails in de loods gelegd en met Lego een omtrek gemaakt. Daarmee wordt de schaal nu echt goed duidelijk. Nogmaals; de loods is nu 1:100 i.p.v. 1:87, dus het wordt nog ietsje groter. Voor het idee: de tafel is 75x125cm. De inrijsporen zitten op de goede plek (dus zoals bij het origineel).











Groot wordt 'ie hè?! :P

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Foto's papieren model (nu met spoor).
Maar wat voor draaischijf ga je hier dan in plaatsen :question:
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Foto's papieren model (nu met spoor).
ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien als het af is  :thumbup:
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Foto's papieren model (nu met spoor).
Hallo Rutger



kwijl kwijl

wat mooi

veel succes met de rest bouwen

Re:Lange termijn project: ronde locloods - Foto's papieren model (nu met spoor).
Citaat van: Mike op dinsdag 25 januari 2011, 19:07:20
Maar wat voor draaischijf ga je hier dan in plaatsen :question:

Er zijn een paar bedrijfjes die kleinere draaischijven maken. Deze zijn echter behoorlijk prijzig. Misschien dat ik dus zelf wat ga knutselen. De grote Märklin-draaischijf zou er overigens ook wel in passen (zelfs met nog genoeg ruimte voor de locs) maar dat is natuurlijk niet realistisch.

Ik zal zo eens wat renderingen van het 3D muurdeel plaatsen; dat is nu zo goed als af.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Het muurdeel in 3D is eindelijk af. Hoewel AutoCAD niet briljant is voor het maken van 3D-tekeningen, vind ik het zelf toch best fijn en overzichtelijk werken. Enfin, kijk zelf maar!

Dit is de muur in de verschillende layers:



En na het renderen ziet het er dan zo uit:



Vanuit de andere kant:



En nog enkele details:









Het is nog niet perfect; op sommige plaatsen is cement te zien waar dat eigenlijk niet hoort en ik heb een fout gemaakt ben tot een nieuw inzicht gekomen bij het raamkozijn. Dat moet wat smaller zijn zodat de buitenrand niet wegvalt in de muur, zoals dat op sommige foto's wel het geval leek te zijn.

Verder... niet slecht voor een eerste poging, toch? :P :D

Van dit muurdeel moeten de zijkanten nog schuin gemaakt worden, zodat de delen tegen elkaar geplaatst kunnen worden.

Als ik dit deel nog een beetje aanpas is het overigens ook geschikt om 3D te printen, maar dat is nu nog even toekomstmuziek. Ik ga nu eerst een muurdeel met deuren uitwerken.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Foto's papieren model (nu met spoor).
Hallo Rutger

het ziet er mooi uit  :important: :important:

ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien als bouwpakket (ook al wordt hij maar 1 keer gemaakt)
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Hij is al bijna klaar zo te zien, nu alleen nog in het echie! (kortom, goed bezig)

Kun je straks de tekeningen en gegevens niet verkopen aan bijvoorbeeld faller, met als vereiste dat jij het eerste model ontvangt?

Roy
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Dag Rutger.

Als mede-gebruiker van AutoCAD neem ik mijn petje voor jou af!
Mooi 3D resultaat (al is het nog digitaal ...), inderdaad niet eenvoudig in AutoCAD.
Citaat van: Rutger
Het is nog niet perfect; op sommige plaatsen is cement te zien waar dat eigenlijk niet hoort en ik heb een fout gemaakt ben tot een nieuw inzicht gekomen bij het raamkozijn. Dat moet wat smaller zijn zodat de buitenrand niet wegvalt in de muur, zoals dat op sommige foto's wel het geval leek te zijn.
Als je toch nog het kozijn gaat aanpassen:
Zoals Rieske in post #26 al meldde en de twee foto's uit 1984 lieten zien:
Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 21:40:27
... alleen blijken de ronde ramen boven recht te zijn

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Citaat van: RoWi op dinsdag 25 januari 2011, 22:01:30
Kun je straks de tekeningen en gegevens niet verkopen aan bijvoorbeeld faller, met als vereiste dat jij het eerste model ontvangt?

Roy

Op zich geen gek idee, maar vanwege de grootte en de beperkingen van het model (je zien de treintjes niet en je kan er moeilijk bij) denk ik niet dat het voor een fabrikant als Faller interessant zal zijn. Als ik een keer een wat populairder gebouwtje ga uitwerken kan ik eens informeren bij ze.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 25 januari 2011, 22:01:53
Als je toch nog het kozijn gaat aanpassen:
Zoals Rieske in post #26 al meldde en de twee foto's uit 1984 lieten zien:
Citaat van: Rieske op maandag 17 januari 2011, 21:40:27
... alleen blijken de ronde ramen boven recht te zijn

De raamopeningen zijn inderdaad recht aan de bovenkant, maar de ramen zelf niet. Ze zijn ooit dicht gemaakt; ergens in de DDR-tijd. Ik heb ooit wel iets van architectuur meegekregen en een architect uit die tijd zou denk ik nooit een afgeronde opening maken voor een recht raam. Ik heb trouwens ook een foto gevonden waarop de staalplaat er niet (meer) voor zit :D:


bron

Ik wil de loods toch zoveel mogelijk in originele staat nabouwen, dus met de afgeronde ramen. Bovendien vind ik het zo mooier.  :P
100% zeker ben ik echter nog niet van de ramen. Er zijn er namelijk ook een paar die niet 3x5 maar 5x5 ruitjes hebben. Met smallere ruiten dus. Gezien de grootte van de ruiten in de strook onder de koepel denk ik dat 3x5 origineel is, maar ik heb nog geen zekerheid.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Inmiddels ben ik ook wat opgeschoten met het muurdeel met de toegangsdeuren. Het was weer even wat speurwerk om alle bakstenen er goed in te krijgen, maar het is gelukt. Alleen het naar binnen liggende deel (de blauwe en gele gebieden) moest opnieuw getekend worden; de rest is hetzelfde als bij een muurdeel met ramen.



Renderingen volgen, maar dat zal wel morgen worden. Acad krijgt het een beetje zwaar... ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Dag Rutger,

Een geweldig project :thumbup: en alles in CAD. Ik volg je al een poosje en verbaas me over de stappen die je zet. Begrijp me goed, je werkt van buiten naar binnen en dat is misschien niet helemaal correct. Ik denk dat je de constructie moet opbouwen van binnen naar buiten en dan veel problemen kunt elimineren. Daarbij is de dakconstructie heel moeilijk voor styreen, want styreen laat zich niet plooien en zal op korte termijn toch zijn eigen weg kiezen. Mijn advies is dan ook kleine dakoppervlakten snijden en plakken om op deze wijze de rondingen definitief te positioneren.

Met vriendelijke groet, Hans
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Hallo Hans,

Tja, ik ben eigenlijk zomaar ergens begonnen. Na het opzoeken van de maten van het dak in Google Earth waren de clous een beetje op. Het enige dat ik had was de baksteen. En daarmee weet ik nu pas de rest. :D

Het dak wordt nog interessant, want dat is best een overspanning. Maar styreen kan ik op dit moment niet gebruiken omdat ik maar één persoon "ken" met zo'n plotter en die plotter is kapot. Ik zal binnenkort eens kijken of de kunststof dakplaten van Faller of Auhagen geschikt zijn voor dit model. Ik zal ook een deel van de constructie onder het dak gaan namaken denk ik.

:important:
Over de muurdelen heb ik waarschijnlijk nog goed nieuws: Ik heb een bedrijfje gevonden dat redelijk goedkoop 3D modellen kan printen. Ergens in de komende week ga ik een testmodel laten maken. Erg spannend dus!  :O

Als dit lukt kan ik de twee muurdelen helemaal laten printen en er mallen van maken voor de andere delen. Voor zover ik kan nagaan zijn er origineel namelijk maar 2 delen (met ramen of met deuren) en was er in 1893 nog geen enkele aanbouw.

Wordt zeker vervolgd !!!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Deze hadden jullie nog te goed:







De deuren zullen ongetwijfeld origineel niet van staal geweest zijn. De twee deuren die er nu in zitten zijn niet eens het zelfde. Ik zal binnenkort andere deuren maken (van hout). De vorderingen gaan nu even wat trager omdat ik mezelf vertrouwd aan het maken ben met een nieuwere versie van AutoCAD (en daarbij zijn wat dingen anders geworden). Die nieuwe versie is echter noodzakelijk voor het maken van stl-files voor 3D-printen, dus ik moet maar gewoon even doorbijten. ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Hallo Rutger

mooi  :important: :important:

veel verken plezier in de nieuwe versie  :D

PS: mijn 999e bericht :) ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Hoi Rutger,

Mooi project zeg, ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden. Absoluut iets speciaals in ieder geval.
Kom maar op met die eerste foto's

Groeten,

Daan
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Het gaat in ieder geval groot worden. Als het 3D-printen een succes is, dan kan ik ook kleinere dingen zoals de kolommen en liggers voor de dakconstructie laten maken. Al moet ik natuurlijk wel heel goed de kosten in de gaten houden. :O

Ik verwacht binnen twee weken een proefstuk te kunnen laten zien. In de tussentijd gaat het uittekenen van de rest van de loods natuurlijk gewoon door.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Tjonge wat een werk zeg. Moet er prachtig uit komen te zien als je hem eenmaal af hebt. Volgens mij is dit ook een toepassing waarvoor je beter autoCAD kan gebruiken dan SW.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Over de muurdelen heb ik waarschijnlijk nog goed nieuws: Ik heb een bedrijfje gevonden dat redelijk goedkoop 3D modellen kan printen. Ergens in de komende week ga ik een testmodel laten maken. Erg spannend dus!

Dit bedrijf is ook een mogelijkheid www.jmmodels.nl

Hans
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Citaat van: Rutger op vrijdag 28 januari 2011, 09:09:59
Het gaat in ieder geval groot worden. Als het 3D-printen een succes is, dan kan ik ook kleinere dingen zoals de kolommen en liggers voor de dakconstructie laten maken. Al moet ik natuurlijk wel heel goed de kosten in de gaten houden. :O

Ik verwacht binnen twee weken een proefstuk te kunnen laten zien. In de tussentijd gaat het uittekenen van de rest van de loods natuurlijk gewoon door.

Groetjes,

Rutger

Als ie perfect is, als bouwpakket gaan verkopen? :lol: Kun je vast wel kosten mee terugkrijgen!
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Eerst maar eens kijken hoe het wordt. Op dit moment is Acad héél druk bezig met het knutselen van een printfile van het eerste muurdeel. Er moeten een kleine 3300 objecten worden samengevoegd. :eek:

Ik zal 'm straks uploaden naar het printbedrijf, dan weet ik wat het gaat kosten om 'm te laten maken. Als het te duur wordt maak ik eerst een testversie van een deel van de muur.

Edit: vergeet het maar. Teveel solids en acad crasht steeds. Misschien kan ik wat dingen samenvoegen; maar hoe weet ik nog niet of dat het gewenste effect heeft zal straks blijken.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Ik moet blijkbaar in een bepaalde volgorde de delen samenvoegen en het lijkt te gaan lukken. Pffff, wat een gedoe... :O

AutoCAD 2010 maakt wel mooiere renderingen:







Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Deze renderings zien er idd goed uit. Dat terwijl Acad 2010 toch ook zo zijn nukken heeft. Succes met de rest van het project en kom maar snel met die 3D plots want ik ben daar erg benieuwd naar.

mvg, Corné
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Dag Rutger.

Super resultaat man!
Wellicht heeft Klaus Spörle wel interesse . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Hallo Rutger

het ziet er heel mooi uit  :important:

:thumbup: :thumbup:
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
AutoCAD is een keer of 20 vastgelopen en ik ben 3x op nieuw begonnen. Maar na 20 uur aanklooien met solids aan elkaar knutselen heb je dan ook wat; de 3D-print van het eerste muurdeel is besteld !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben heeeeeeeeel erg benieuwd hoe het wordt (en jullie zo te lezen ook). Levering binnen 10 dagen, dus we wachten af...  :cool:

Citaat van: corne_mo op vrijdag 28 januari 2011, 19:03:41
Deze renderings zien er idd goed uit. Dat terwijl Acad 2010 toch ook zo zijn nukken heeft.

Daar ben ik inmiddels achter ja!  :twisted:

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 28 januari 2011, 20:13:00
Super resultaat man!
Wellicht heeft Klaus Spörle wel interesse . . . .

Thanks, maar wie is Klaus Spörle? :lol:

Nu lekker weekend (even zonder al te veel computer denk ik).

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Dit is een preview van de printsite:



Ik kan haast niet wachten tot 'ie binnen is. :mrgreen:
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Dag Rutger,

Citaat van: Rutger op vrijdag 28 januari 2011, 22:26:13
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 28 januari 2011, 20:13:00
Wellicht heeft Klaus Spörle wel interesse . . . .

Thanks, maar wie is Klaus Spörle? :lol:

Ter info: Klaus Spörle levert (via Anita Decor in NL) bijzonder
mooie gietmallen voor gips. Lees o.a. hier en hier er meer over.

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Hallo Rutger,


:help: Bedoel je met 3D printen stereo lithografie?

Kun je via ACAD een STL file genereren? 
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
De gebruikte techniek heet Selective-Laser-Sintered (SLS). Ik geloof dat het er op neer komt dat er steeds kleine laagjes plasticpoeder met een laser aan elkaar gebakken worden.

AutoCAD 2010 kan inderdaad een STL-file maken; vanaf welke acad-versie het kan weet ik niet.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 29 januari 2011, 12:49:06
Ter info: Klaus Spörle levert (via Anita Decor in NL) bijzonder
mooie gietmallen voor gips. Lees o.a. hier en hier er meer over.

Ah, duidelijk. Heel erg bedankt voor die linkjes!

Overigens weet ik nog niet of ik het uiteindelijk van gips ga gieten. Gips heeft als nadeel dat het erg kwetsbaar is en bovendien is het lastig om verschillende delen mooi aan elkaar te maken. Ik kan ook kijken of ik het met een kunsthars kan doen. Maar goed, laten we eerst het pakketje maar afwachten. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - muurdeel in 3D
Om de andere maten er goed in te krijgen zal ik de loods voor een groot deel in 3D maken. Vandaag heb ik gekeken of de muurdelen goed op elkaar passen (en met z'n 24'en helemaal rond komen). Gelukkig klopte het. :D



Er gebeurt alleen iets raars bij het renderen: de "afgesneden" stenen worden niet mee gerenderd. Alles staat in de goede laag, heeft het juiste materiaal en is 1 op 1 gekopieerd van het muurdeel waar het wel goed gaat. Ik begrijp er niets van... Dit zullen wel weer die nukken van AutoCAD zijn waar Corné het ook al over had...

Maar goed, voor de maten maakt het niets uit. Ik kan dus door met de rest. Als er een pakketje binnenkomt horen jullie het!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Ik ben verder aan het gaan met de rest van de loods. Nu heb ik een bouwtekening van de loods in Pila (Polen, voormalig Oost-Pruisen) waar ik wat maten uit kan halen ter referentie. De loods is wat kleiner, maar voor het idee is het wel nuttig. Echter, zoals alles met dit project is niets wat het lijkt. De maten, voor zover ze leesbaar zijn,  blijken in Preusische Fuß (313,85mm) en Zoll (1/12 Fuß) te zijn. 8o

Op dit moment probeer ik een schatting te maken van de groottes van de dakliggers van het "lage" dak en de hoogte van de kolommen. Als ik die netjes maak kan ik ze namelijk ook laten printen.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Kun je uit dit filmpje KLIK bij 2.01 tot 2.04 niet inschatten onder welke hoek de draagconstructie van het dak staat?

Grt Rieske
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
De hoek wel, die heb ik al uit de vele foto's kunnen afleiden en lijkt aardig te kloppen. De dikte van de kolommen en de hoogte van de liggers is wat lastiger. Misschien draaf ik wat door met het detailniveau. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Hallo Rutger

komt dit ook in de wiki  :D
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Niet voordat het af is. En dat kan nog heel lang duren... :P
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Ik heb de maten uitgezet voor een dakligger. Hij is bijna af in 2D.
De diktes van de kolom heb ik nu ook, maar daar zitten een hoop details in dus de verdere uitwerking daarvan komt later nog.

Om tussendoor toch wat te kunnen laten zien, zal ik af en toe wat screenshots van AutoCAD plaatsen.



Morgen verder!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Citaat van: Rutger op woensdag 02 februari 2011, 21:54:45
Niet voordat het af is. En dat kan nog heel lang duren... :P

Hallo Rutger

maar als het af is  :help: :help: :D
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Hoi Rutger, wat een machtig project, hier moet je wel echt de kennis voor hebben om te ontwerpen. Misschien kun je het eindprodukt aan Faller en consorten verkopen  :help:. Ik ben benieuwd als de tekeningen/ontwerpen leven worden ingeblazen, succes, vr gr Arie
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Hoi Arie,

Bedankt voor je interesse. Dit project zou niet misstaan bij jouw Stadtbahn; de loods is immers gebouwd voor het herbergen van S-Bahnlocs. Hij neemt echter wel een hoop ruimte in. ;)

Groetjes,

Rutger