Zo, tijd voor het 7e en laatste deel van de grote rondreis. Deze keer een echte must-see, namelijk het DB-Museum in Nürnberg. Dit museum heeft een enorme collectie; van complete treinen, tot schaalmodellen, posters, seinen, etc. Als je er een keer heen gaat, zorg dan dat je vroeg voor de poort ligt. Dan red je het misschien nèt in één dag. Ik heb een selectie van "van alles wat" gemaakt om een zo goed mogelijk beeld van het museum te geven. Helaas was er vocht in m'n lens gekomen, dus ik heb alle foto's moeten bijwerken. Hopelijk valt het niet te hard op.
Deze kolenwagen dateert uit 1829 en is het oudste stukje spoorgeschiedenis van het museum.
Dit is het oudste rijtuig. Het is van 1835 en was ingezet op de eerste Duitse spoorlijn. Dit is DB-Genesis. De reden dat het behouden is, is dat koning Ludwig I erin heeft meegereden. Al in 1877 werd het in een museum geplaatst en sinds 1925 hoort het bij de collectie van dit museum. In 1952 is het gedeeltelijk opgeknapt.
In het museum zijn veel 1 op 5 en 1 op 10 modellen te vinden. Sommige zijn modellen van iets, andere zijn studiemodellen (dus gebouwd vóór de grote versie). In het techniekmuseum in Berlijn vind je overigens ook een grote collectie van dit soort modellen.
Een prachtig model van de S3/6.
Een model van een coupérijtuig uit Beieren. Let op de afwerking van de binnenbekleding!
Dit is geen model; het is een rijtuig van de hoftrein van koning Ludwig II. Aan de sobere stijl is goed te zien dat Ludwig II (die o.a. ook slot Neuschwanstein liet bouwen) een hekel had aan luxe en graag tot het gewone volk gerekend wilde worden.
Een bijzonderheid waar er maar 1 van gebouwd is: de S2/6. Deze loc (nr. 3201) komt uit 1906.
In de voertuighal staat het behoorlijk vol, maar er staan prachtige locs tussen.
Een echte Vliegende Hamburger:
Een 1 op 1 model van een ICE3:
Na deze hal kun je de straat oversteken (spoor volgen!). Als eerste kom je een loods tegen waar speciale tentoonstellingen worden gehouden. Deze keer was er een tentoonstelling over de pioniers van de spoorwegen. De bekendste daarvan is natuurlijk de Rocket. Deze loc (een replica uit 1935) was geleend van het spoorwegmuseum van York. Het origineel reed in 1829.
In de wedstrijd om de eerste opdracht voor te bouwen locomotieven in Engeland was dit een van de concurrenten van de Rocket: de Novelty. Dit is een replica uit 1980.
Deze mocht natuurlijk ook niet ontbreken: de Adler. Dit was Duitslands eerste locomotief; gebouwd in Engeland door ene Robert Stephenson & Co. Het is een replica uit 1935 en hij is na de brand in het depot van het museum in 2005 weer helemaal opgeknapt. Daarachter staat de Saxonia; dat is de eerste in Duitsland gebouwde loc.
Dit is ook een adequaat bakbeest! De 05 001 uit 1935. 200,4 km/h is er mee gereden en dat is/was een wereldrecord. Het record staat officieel op naam van de Engelse Mallard, maar daar zijn altijd vraagtekens bij gezet hoe eerlijk dat is verlopen. De 05 zou nog harder moeten kunnen, maar door het uitbreken van de oorlog is dat nooit meer bewezen. Iemand een projectje?
Sterk staaltje steam-punk voor de machinisten om mee te spelen. Ik vind dit zoooo mooi!
Deze hadden ze ook geleend; de bijzonder elegante 10 001.
Omdat het (even) mooi weer was zijn we snel door naar buiten gegaan. Daar stond namelijk nog iets dat ik er graag wilde zien:
Kwijlen voor gevorderden, kan ik u melden.
Dit is een deel van de motor van de 602 (de turbineversie van de VT11.5):
In mijn ogen de mooiste trein sinds de S3/6 en volgens mij nog niet overtroffen. Dit is de andere kant, met de niet omgebouwde kop:
Nog wat plaatjes, omdat het kan.
Ook geen misselijk locje: Een BR 78 (voormalig Pruisische T18):
En deze blijft natuurlijk ook gewoon schitterend:
Het eerste prototype voor de latere Baureihe 103.
Als je die lucht zo ziet zou je het niet zeggen, maar vrij snel na die laatste foto zijn we naar binnen gevlucht voor een enorme onweersbui. Daarna bleef het de rest van de dag regenen (zoals zoveel dagen die vakantie).
Een afdeling op een bovenverdieping had een interessant "toegangsbord":
Allemaal modeltreinen dus. Sommige hadden een of andere rare ski tussen de wielen (heeft iemand dat wel eens eerder gezien?)
Een schaal- en studiemodel van een E18. Op de achtergrond zie je dat deze loc ook voor propagandadoeleinden is gebruikt. Dat stukje geschiedenis slaan ze (gelukkig) niet over in dit museum. Ze laten alles zien en zijn er eerlijk over. Ik vind het erg belangrijk dat dat (weer) kan.
De zaal met als thema de periode van de Duitse tweedeling is erg mooi opgezet. Aan de linkerkant zie je de treinen, posters, prullaria, etc. van de DB in West-Duitsland; aan de rechter kant ligt alles van de DR in de DDR. De tijd is links en rechts steeds ongeveer het zelfde, zodat je een beetje kan vergelijken.
Hier een Oostduitse V180
Uiteraard komen de TEE-treinen ook aan bod:
Een origineel schildje van de Alpen-See-Express:
Coupé van het treinsecretariaat.
Introductie van de InterCity. In het allereerste begin reden deze treinen eens per 2 uur met alleen 1e klasse, maar al vrij snel werd de dienst uitgebreid naar 1x per uur met 1e en 2e klasse.
Promomateriaal van de DB uit de jaren '70.
Voor de DDR waren de spoorwegen altijd een belangrijk propaganda-instrument.
Een tourtrein voor leden van de
Freie Deutsche Jugend, zeg maar de partijscouting van de DDR.
Een verzameling oude seinen. Links de Beierse variant.
Een model van de oorlogsloc 42 001:
Een model van een experiment voor elektrische treinen. Deze trein werkt met draaistroom via 3 bovenleidingkabels die boven elkaar zijn geplaatst. Met het rigineel is in 1903 (!!!) een snelheid van meer dan 200 km/h gehaald. Ongekend voor die tijd!
Wagontransport. Märklin heeft deze dacht ik ook.
Dat was het uit Nürnberg. Ik hoop dat jullie van de foto's genoten hebben. Ik heb ze maar niet alle 472 geplaatst, maar als iemand van iets nog een foto zoekt dan kan ik altijd nog even zoeken. Ik sluit af met een foto uit Rothenburg ob der Tauber, waar we de laatste 3 dagen van onze vakantie hebben doorgebracht. Deze toren is de Klingentor en is in model ook op m'n treinbaan te vinden.
Groetjes,
Rutger