Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verbeteren Massa draaistellocs

Gestart door wissels maandag 04 oktober 2010, 23:28:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren Massa draaistellocs
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Verbeteren Massa draaistellocs
Hallo allen,

naast het sleperdraadje, kan ook nog wel eens een draadje bij een draaistelloc van het niet aangedreven draaistel naar het chassis als extra massa wonderen doen. Speciaal heb ik met mijn slechts rijdende loc uit mijn verzameling zo toch nog acceptabele rijeigenschappen kunnen verkijgen. Betreft hier een NS1139.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: wissels op maandag 04 oktober 2010, 23:28:32naast het sleperdraadje, kan ook nog wel eens een draadje bij een draaistelloc van het niet aangedreven draaistel naar het chassis als extra massa wonderen doen.

Hallo Walter,

ook hierin ben ik zeer ge-interresseerd daar ik ook een lok in mijn bezit heb die ik "ervan verdenk" dit soort problemen te hebben.

Vraag: kan / wil jij jouw idee, zoals Johan zo mooi heeft gedaan,  ook met een afbeelding (foto) illustreeren?

Alvast bedankt!
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: wissels op maandag 04 oktober 2010, 23:28:32
Hallo allen,

naast het sleperdraadje, kan ook nog wel eens een draadje bij een draaistelloc van het niet aangedreven draaistel naar het chassis als extra massa wonderen doen. Speciaal heb ik met mijn slechts rijdende loc uit mijn verzameling zo toch nog acceptabele rijeigenschappen kunnen verkijgen. Betreft hier een NS1139.

met vriendelijke groet,

Walter

Ook toevallig Walter. Mijn beide 1100-en hebben daar last van gehad.

Ik heb dat iets anders opgelost. Ik heb een draadje met meerdere tieren een redelijk strak om de as gewikkeld, wel zo dat de as soepel blijft draaien. Dan op een plekje een soldering gemaakt dat het draadje niet eraf lopen kan.

Eigenschappen 100% verbeterd.


Johan, wereldtip.

Ik heb een aantal nieuwe locs op nieuwe rails bij mijn nieuwe draaischijf die haperen af en toe. Ga ik uitproberen.
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citeerkontankspray lost geen oxidatie op dus het probleem blijft bestaan.


jawel hoor! dat doet contactspray nou juist!


verder vind ik het wel een goeie oplossing, maar aan de andere kant merk ik juist vaak dat als er stilstand problemen zijn dit meestal aan de massa ligt en niet aan de sleper!
Mijn Br86 stond regelmatig stil, en na de tip om de massa ook aan het voorste en achterste draaistel (of hoe dit in vaktermen dan ook heet) te verbinden, was het probleem opgelost

Roland

Roland
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 05 oktober 2010, 00:30:32
Citaat van: wissels op maandag 04 oktober 2010, 23:28:32naast het sleperdraadje, kan ook nog wel eens een draadje bij een draaistelloc van het niet aangedreven draaistel naar het chassis als extra massa wonderen doen.

Hallo Walter,

ook hierin ben ik zeer ge-interresseerd daar ik ook een lok in mijn bezit heb die ik "ervan verdenk" dit soort problemen te hebben.

Vraag: kan / wil jij jouw idee, zoals Johan zo mooi heeft gedaan,  ook met een afbeelding (foto) illustreeren?

Alvast bedankt!

Hallo Hans,

sorry ik heb er geen foto van, maar het is niet zo moeilijk hoor, soldeer een draadje aan het niet aangedreven draaistel, trek dit draadje langs het gaatje waar ook de rode draad van de sleper doorheen gaat naar het massaaansluitpunt van je loc,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: wissels op zondag 10 oktober 2010, 23:13:49soldeer een draadje aan het niet aangedreven draaistel, trek dit draadje langs het gaatje waar ook de rode draad van de sleper doorheen gaat naar het massaaansluitpunt van je loc,

Hoi Walter,

Bedankt voor de tip. "soldeer een draadje aan het niet aangedreven draaistel" Kan / wil je ook zeggen waar?
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Ik kan het solderen van een draadje ook van harte aanbevelen.
Diverse loks waar kontaktproblemen mee waren rijden nu prima.
Om uit te zoeken of de sleper dan wel de massa het probleem veroorzaakt kun je met een geisoleerd pennetje proberen de sleper naar beneden te duwen op de punten waar de lok stopt.
je merkt dan snel waar het probleem zit.
In onze ervaring bij MSG den Bosch zit het probleem net zo vaak in de sleper als in de massa.

De veerspanning van de sleper verhogen helpt ook vaak wel, maar een draadje is nog beter.
Groetjes,
Hans Noordhoff
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Hallo Allen,

ik zal een loopdraaistel van een NS1100 meenemen naar de gastendag. Mijn Märklin  NS 1139 loopt na zijn hele leven gekwakkeld te hebben nu feilloos met een minimum snelheid over de baan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Voor diegene die er iets aan hebben, een extra massa- punt kun je op diverse manieren toepassen.
Hieronder 2 voorbeelden.





Verbeteren Massa draaistellocs
Er lopen hier wat zaken door elkaar: massa afname en sleper verbetering, vandaar. De argeloze lezer gaat het zo niet begrijpen. Het zou handig zijn als een moderator dat even afsplitst.

Gr, Ben.
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Citaat van: Spoorman op zondag 16 januari 2011, 09:31:31
Er lopen hier wat zaken door elkaar: massa afname en sleper verbetering, vandaar. De argeloze lezer gaat het zo niet begrijpen. Het zou handig zijn als een moderator dat even afsplitst.

Gr, Ben.

Done.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Riny op vrijdag 07 januari 2011, 08:30:46

Beste Riny,

dank voor het plaatsen; de bovenste foto is mij duidelijk maar op deze zie ik (ouder wordende ogen.....? :lol:) het niet zo gauw. Kun je 'm nog ietsje uitvergroten?

Alvast bedankt.
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Hans,

goed kijken :mrgreen:, op de 2 koperlipjes op de voorloopwieltjes zitten 2 extra massadraden gesoldeerd.

Mvg Gert
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Citaat van: v200marklin op zondag 16 januari 2011, 13:40:52goed kijken :mrgreen:, op de 2 koperlipjes op de voorloopwieltjes zitten 2 extra massadraden gesoldeerd.

Eureka! Gert, bedankt!
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
dat is een br86,

Als de mijne na de ombouw ook flauw gaat doen, dat maar uit proberen.
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Hans, de meeste oudere draaistelloks hebben een gevouwen metalen draaistelchassis.
Ik soldeer meestal een draadje ergens vlakbij het draaipunt van het draaistel en laat de draad door hetzelfde gat als dat van de sleper de lok in gaan.
Bij een oude Br 50 (3084) heb ik ook een draad op één van de tenderdraaistellen gesoldeerd, werkt erg goed.
je moet wel eerste met een scherp mes de zwarte laag wegkrabben en met een vrij zware soldeerbout eerst het draaistelchassis verhitten, anders pakt het soldeer niet.
Eventueel een beetje S39 gebruiken, maar na het solderen wel goed reinigen.
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Citaat van: Kappa op maandag 17 januari 2011, 00:02:16
Eventueel een beetje S39 gebruiken, maar na het solderen wel goed reinigen.

Hoi Ad, dank voor je tip. Hoewel ik tot nu toe altijd geleerd heb dat S39 en electronica absoluut niet samengaan.  :oops:

Maar als je er voorzichtig mee omgaat en zoals je zegt achteraf grondig reinigt zou het een optie kunnen zijn.

Ik heb laatst een elok SNCF (zusje van de Nederlandse 1600) helemaal uit elkaar gehaald en de daarvoor in aanmerking komende onderdelen een ultrasoonbad gegund. Bovendien een digitale (5*) M* 60901 decoder geplaatst inclusief bijbehorende onderdelen. Mij dunkt een grondige revisie en upgrade! Ook de verlichting naar de hedendaagse stand der techniek met orginele Märklin-onderdelen aangepast.

Alles is vlekkeloos verlopen maar toch vertoont mijns inziens de lok toch een enigzins onrustige loop; ik heb de indruk dat ook hier de "massa" het probleem is en zal dan ook met behulp van jouw en Riny's tips proberen er wat aan te gaan doen. Overigens staat mij bij dat in de handleiding van de decoder hier ook iets over vermeld staat maar dat ga ik nog is na. Ik heb het in iedergeval niet in acht genomen en verklaart waarschijnlijk de door mij geconstateerde onrustige loop. Naar ik van jou en Riny begrijp dus vrij eenvoudig op te lossen.

De betreffende lok wordt eerdaags in mijn "Ausbesserungs Werk" binnen genomen voor dit "nawerk".  :lol:
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Hans, heb je al een massadraad aan het chassis en naar het motordraaistel gemaakt?
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Citaat van: Kappa op maandag 17 januari 2011, 08:39:15
Hans, heb je al een massadraad aan het chassis en naar het motordraaistel gemaakt?

Ad, nee nog niet. Ik zal dat vandaag of morgen als ik even tijd heb gaan doen. Je hoort van mij.
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Hans Biere op zondag 16 januari 2011, 12:58:40
Citaat van: Riny op vrijdag 07 januari 2011, 08:30:46

Beste Riny,

dank voor het plaatsen; de bovenste foto is mij duidelijk maar op deze zie ik (ouder wordende ogen.....? :lol:) het niet zo gauw. Kun je 'm nog ietsje uitvergroten?

Alvast bedankt.

Beste Hans,

Wanneer je op de foto/afbeelding klik vergroot deze.
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
hallo mede denkers,'

Ik denk heb een oplosssing gevonden te hebben, voor een slechte massa 1135 /1139 en andere.

Je plaatst een massaveer artnr. 72050 op het draaistel. Deze soldeer je hierop.
De 4 uiteinden rusten nu op de twee assen, draadje naar binnen en klaar.

De moeilijkheid is het verwijderen van de verf tussen de wielen, eerst vertinnen en dan samen laten smelten. Hiervoor grote soldeerbout gebruiken,  vasthouden met een tang en let op de ondergrond wordt n.l. erg heet.

afbeelding massaveer h0 catalogus 2009/2010 bladzijde 301.  Foto van de werkzaamheden is niet nodig.

Tijd eerste 1/2 uur, de tweede 1/4 uur.

Letop bij solderen in de trein kleinere bout gebruiken.



Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Hallo Roos

dus ongeveer hetzelfde als bij het 1e bericht

PS: wij op het forum houden van foto's  ;)
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verbeteren Massa draaistellocs
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Ik heb even een oud topic opgezocht, over het veel voorkomende massa-probleem bij locs met draaistellen. Ook ik had erg veel last van slechte massa bij mijn beide mä 1100en (1135 en 1139). Ik heb dit als volgt opgelost:
Na demontage van het draaistel, ziet het eruit als op de eerste foto. Daarna maak ik het metaal even wat blank, beetje s39rvs erop en vertinnen. Nu had ik nog 2 stuks koperen massa-slepers liggen, die bij een set binnenverlichting zaten. (digirails?). Deze heb ik zo gebogen, dat de lipjes net op de assen rusten. deze heb ik op het draaistel gesoldeerd. Daarna draaistel even goed schoonspoelen onder de kraan, en afdrogen.

Als je vervolgens een draadje trekt vanaf die massa-sleper naar de decoder, heeft je loc een vele betere massa, dan wanneer die draad van je decoder, aan het chassis van je loc zit. De beide locs lopen nu veel mooier!!! Had ik veel eerder  moeten doen.

Roy
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Alle problemen die ik hier voorbij zie komen zijn het gevolg van corrosie,en ook alle aanpassingen kunnen weer last gaan krijgen van corrosie! de beste oplossing is maak alles goed schoon en gebruik een middel wat goed smeert maar ook goed spanning geleid!
De enigste aanpassing die ik doe is de motor behuizing van modellen met een 5 polige ook aan de massa leggen(marklin is dit zelf ook vanaf een bepaald bouwjaar gaan doen)door tussen een van de motor schroeven een soldeer lipje te plaatsen!
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Ls

Om de massa te verbeteren kun je op het loopstel van welke loc dan ook, een verende ring monteren (op de bevestigingschroef) welke wordt gebruikt bij het loopstel van de Motorposten. Zie foto.
Dus loopstel demonteren, de genoemde ring op de schroef schuiven, tussen loopstel en chassis,en het geheel weer monteren en je massa probleem is opgelost.

Groet Koos
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Mijne heren, interessant topic wat ik al wat maanden geleden eens heb gelezen. Ben pas net lid en wil dit wat oudere topic toch nog eens aanspreken als mag met mijn ervaring.

Ik heb oa een Marklin Eloc BR 110, welke is omgebouwd met 5* motor en ESU Lopi 4 al wat jaren geleden. Met n massa probleem. Na t lezen van dit topic diverse ideeën geprobeerd maar niet echt resultaat. Extra massa had ik al gemaakt aan t chassis. Geen verbetering. Op 2rail massa no problemo, maar op meldpunten met een onderbreking in de massa rail vaak wel. Rails liggen mooi vlak. Alles schoon...de wiel assen, elke verbinding die massa zou kunnen verbeteren....zelfs n draadje aan de moer waarmee t draaistel vastzit. Dus alles geprobeerd aan de lok. Nu kwam ik op het idee om n oud marklin Rijtuig vast te koppelen via n dun decoder draadje en wat ik verwachtte gebeurde. Probleemloos...ook op de meldpunten. Tot op heden dus de enigste manier voor mij om niet constant n melding te krijgen op de Pc van onterecht stilstaande lok. Ik heb ook echt oude loks omgebouwd van de jaren 60....bv de E41 en n E04 (DB 104). Rijden solo werkelijk perfect. Dus mijn conclusie....de ene lok wel....een andere om onverklaarbare reden niet....

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Hoi Seb,

Gebruik je ook de diode truc bij je bezetmelders?
Want die geeft ook een oplossing als je slechte massa hebt in je terugmeld secties.

Groeten Sander
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Hallo Sander, ik heb gelezen van die truc maar dat zou idg niet de oplossing zijn denk ik. Hoewel ik t zeker nog kan testen. Zogauw ik n verbinding metcde loc maak via n massa draadje is t probleem weg. Zou n diode daarbij dan helpen....en....waarom is dat dan? Want juist de wielas moet voor een melding zorgen

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Hoi Seb,

Zie deze link,
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Ik zou het gewoon proberen en waarschijnlijk zul je merken dat je geen probleem meer hebt.

Groeten Sander
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Dank je Sander, ik ga t deze week eens testen en de resultaten nog eens.delen. Ik meende dat de diode truc eerder bedoeld was om de S88 melder een beetje te beschermen ( deur richting melder dicht ) maar heb dat dus nooit aangebracht. Ik deel de info weer zogauw ik wst weet.

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Hoi Sander, na t zien van t aansluitschema in de wiki link begrijp ik dat de met vaste massa spoorstaaf idd de geïsoleerde spoorstaaf direct van massa voorziet (dus vanuit de massa zelf, niet perse alleen door de wielas) en door de diode de spanning niet naar de S88 gaat. Dit moet dus werken zoals je zegt....geen twijfel mogelijk. Ik ga iig de probleem plekken zo verbeteren...want niet overal bleef de DB 110 stilstaan.
Super bedankt Sander....ik had t kunnen weten haha....soms heb je ff n zetje nodig he :P

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Beste Sander,  het werkt idd....perfect. Ook met een test met de N5408 direct over de spoorstaven ( massa en isolatie gedeelte) blijft de loc rijden...diode weg en loc weigert weer. Geweldig. Misschien dat dit draadje waar Walter mee begon niet perse de diode truc behandelde maar ik ben geholpen. Dank dus aan beide.

Rest me nog een laatste vraag hierover. De N4148 diode....is die perse nodig of zit deze misschien al in de .Viessmann terugmelder 5217? Want dan is die overbodig.

Greetz Seb :)
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Hoi Seb,

Mooi dat het een oplossing geboden heeft.
Ik gebruik alleen maar diodes voor de massa verbetering en nooit problemen gehad met mijn s88 bus.

Groeten Sander
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Citaat van: SebkeVT op maandag 11 januari 2021, 11:48:08Rest me nog een laatste vraag hierover. De N4148 diode....is die perse nodig of zit deze misschien al in de .Viessmann terugmelder 5217? Want dan is die overbodig.

De 1N4148 is niet geschikt voor wat grotere stromen. Normaal gesproken maakt dat niet uit, er zal nauwelijks stroom door de diode te lopen. Bij een kortsluiting tussen middenleider en railstaaf loopt er echter heel even een paar Ampère voordat de kortsluitingsbeveiliging in werking treedt en de spanning van de baan haalt. Als je pech hebt en die kortsluiting is toevallig tussen een geïsoleerde railstaaf en middenleider, zal alle stroom door de diode lopen en daar kan de N4148 niet tegen. Je zit er vast niet op te wachten om hem te vervangen. Met de 1N5408 waarmee je al hebt getest heb je daar geen last van, die kan 3 A aan.

Ik vermoed dat de Viessmann 5217 zonder diode-truc is, maar als je er al een hebt, kun je het zelf simpel uitproberen. Daarvoor sluit je de 5217 aan op de terugmeldsectie waar jouw loc problemen had toen je nog geen diode tussen de railstaven had gestopt. Voor deze test doet het er niet toe of de 5217 verder nog ergens op aangesloten is of niet, het gaat er niet om of hij als terugmelder werkt. Als er een diode in zit, zit die nu op precies dezelfde manier in de stroomkring als de diode die je zelf had toegevoegd. Rijdt de loc nu door waar hij voorheen stopte? Dan zit er een diode in de 5217.

Als je hem nog níet hebt, ben ik wel benieuwd waarom je juist deze Viessman 5217 overweegt.
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Hoi Sander en Rob,

Tja....de truc blijft dus n truc. Hij werkt iig wel zoals ik al vermeldde. Veel mensen gebruiken t daardoor op de modelbaan zo te lezen. Gelukkig heb ik op maar n paar plekken met dat massa probleem en daar kan ik bij calamiteiten goed bij. De gok zal ik moeten nemen...ik ben geen electronicus dan kan geen ingewikkelde schakelingen gaan maken die t hele circus beveiligen bij kortsluiting zoals jij aangeeft Rob. Maar t klopt zeker wat je zegt gezien jouw kennis op dit gebied zoals ik begrijp.

Ik heb al zo'n 12 jaar 5 viessmann melders 5217 in gebruik op mijn baan...bijna 80 meldpunten. Eigenlijk nooit problemen als dan alleen fysiek op de railmassa. Niet iedereen zal viessmann willen hebben, doch ik ben er iig tevreden ermee.Op 4 stopplekken heb ik wat massa problemen en ga die plekken nu voorzien van de diode truc. En....gaat t n keer fout wordt t vervangen...hoort erbij Rob. Bij Sander gaat t ook al n tijdje goed zo te lezen...en zonder die N4148. Hoewel ik denk dat er wel tussen moet zitten in de tekening van de stroomkring van Freak.(peter)

Iig zeer bedankt voor jullie reacties...ik leer er sowieso veel van.

Greetz Seb :)
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
De 1N4148 is overbodig en heeft niets met de diodetruuk te maken, de dikke diode is voldoende. Maar...... zo'n zware Marklin draaistellok met 4 assen moet natuurlijk gladjes kunnen lopen zonder truuk.

Gr, Ben.
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
 @citaat
Ah, ik was op het verkeerde been gezet, ik dacht dat Seb met de 1N4148 bedoelde dat die in plaats van de 1N5408 zou zitten.
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Ben, de N4148 is toch nodig zoals ik begreep om enig of elk mogelijke vreemde storing naar de S88 te voorkomen?
Of zeg ik wat raars? Baat t niet schaad t niet? 

En ja....zo'n 110 zou de truc niet nodig moeten hebben...dat dacht ik ook. Helaas tot nu toe lukte t alleen metvdie diode truc.....op een aantal plekken dan.

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Beste Seb,

Nodig is een heel groot woord, het beschermt de uitgang van de "sensors" van de terugmelders tegen een hoge spanningspiek, maar als die gevoelig zouden zijn dan  zouden de fabrikanten dat wel doen.

Dus baat het niet, het schaadt ook niet (waarschijnlijk)

Groet, Anne W
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Okay Anne, dan bouw ik ze voor de zekerheid in......ik had er toch al 100 besteld. Bedankt voor de ibfo....bij deze nog eens iedereen voor de feedback.

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Citaat van: SebkeVT op zaterdag 09 januari 2021, 13:24:12
van t aansluitschema in de wiki link begrijp ik dat de met vaste massa spoorstaaf idd de geïsoleerde spoorstaaf direct van massa voorziet (dus vanuit de massa zelf, niet perse alleen door de wielas)

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 11 januari 2021, 19:17:36
zo'n zware Marklin draaistellok met 4 assen moet natuurlijk gladjes kunnen lopen zonder truuk.

Als ik het goed begrijp gaat het om deze loc Märklin 3344. omgebouwd naar digitaal, met een esu-decoder, dus met een permanent-magneet.
Het origineel had steeklampjes (610040), t.b.v. een 3-punts frontsein. Heeft hij die nog, of zitten er nu leds in?
Het origineel had DCM, 3-polige motor, nu 5-polig?
Het analoge origineel is op 2 assen aangedreven en heeft 4 antislipbanden. Hoe zit dat nu?

Waarom pakt deze loc aan een kant de massa niet?
Wat gebeurt er als je 'm met de hand 180 graden omdraait, op zo'n stuk geïsoleerde rails (zonder diode)?
Staat hij dan ook stil?
Wat gebeurt er als je de sleper verbindt met prik, en beurtelings de wielen (of de 4 wiel assen) aantikt met massa?




Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Nog n laatste bericht over de de 110. Ik heb alle ideeën van iedereen, ook van Jan22,  zo'n beetje onder de loep genomen de afgelopen week. Waarom deze loc dit gedrag vertoont is zeer vreemd en vooral is er geen verbetering...wat ik ook aan draadjes soldeer of wat dan ook aan veertjes plaats. Alleen de diode truc werkt steeds perfect. Sluit ik die aan op n meldpunt loopt de loc perfect over t neldpunt,  ook super langzaam. Het moet in t massa wielstel zitten maar ik heb alles getest....no result. ik ben nu dus gegaan voor de diode truc met N4508 en N4148, t helpt iig ook andere locs die heel soms ook even n massa dipje hebben op n meldpunt.
Ik weet dat dit draadje niet begon over de diodetruc maar uiteindelijk heb ik hier dus wel voor gekozen nu. Geen raadsels meer. We houwe t dus hier maar bij betreft dit topic. Iedereen bedankt voor t meedenken.

JAN. Er zit n 5* motor in met marklin magneet, set 60943, en n ESU lopi 4...nog met steeklampjes. Tegenwoordig gebruik ik alleen leds. Links of rechts maakt niet uit...tik ik tegen de loc looot ie weer maar stottert dan weer. Tenminste....op meldpunten die geen diode truc hebben.

De loc loopt overal werkelijk schitterend, zelfs met 14 rijstappen. De schaalsnelheid is laag ( bij al mijn locomotieven op de baan)....top 90 km en daardoor zie je n zeer geleidelijke oplopende snelheid en mooie  geleidende massa stop.....en nu ook op de meldpunten.

Greetz Seb
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Mooi toch Seb. Je bent tevreden, daar gaat het om.

Gr, Ben.
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Beste Seb,

De mensheid bestaat o.a. uit techneuten en die willen altijd weten waarom iets gebeurt of niet gebeurt, ik ben er ook zo één, ik snap het ook niet, maar als jij tevreden bent dan accepteer is dat.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren Massa draaistellocs
Ja Ben en Anne...ik ben zeker tevreden met de diode oplossing voor nu maar.....blijf stiekum toch zoeken naar t waarom. Want dat zou de kers op de taart zijn. Dat ik t draadje niet teveel wil blijven vervuilen met mijn probleem wil dus niet zeggen dat ik t loslaat. Maar goed....t werkt voor deze loc anders had ik hem weer in de kast moeten zetten.
Dus mogelijk kom ik nog eens met t antwoord.

Greetz Seb