Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Sinds gisteren heb ik ook rare problemen met koploper.

Hij geeft aan in de logging dat een trein gestopt is maar stuurt hem nog steeds aan met een lage snelheid.

Ik ga er zo weer mee aan de slag eens kijken wat er aan te doen is.

Ik hoop dat jij ook snel het euvel gevonden hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Hallo Peter, allen,

ik weet zeker dat jouw probleem niets heeft te maken met die van Tilly en omgekeerd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Hallo allemaal,

Paul Haagsma een mail gestuurd en binnen no time een reactie :D

Hier komt zijn antwoord:

Hallo John,

Stel je wil 5x per seconde bezetmelders uitlezen. Dan moet het interval op 200 msec staan. Als nu de tussenruimte tussen twee opvragingen langer duurt dan 200 msec komt die melding. Het getal tussen haakjes is de tijd in msec sinds de vorige keer opvragen van de S88. Een tijd van 219 msec vind ik zeker niet verontrustend.

Mvg,
Paul Haagsma.


Peter,

ik ben nu ook echt met de logging aan het spelen. Het kost allemaal veel tijd maar hiermee zijn veel problemen op te lossen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Top van Paul dat hij reageert. :D Het helpt je weer een stapje verder. Mij ook trouwens, zo leren we van elkaar.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Ben,

inderdaad, super van hem :D Hij heeft mij wel aangegeven dat hij eigenlijk geen "privésupport" meer geeft en dat daar het forum voor is, ook begrijpelijk trouwens. Stel je voor dat je iedere dag lastig gevallen wordt met vragen van honderden Koplopergebruikers :roll:

Ik heb trouwens wel enkele vragen over dit uitlezen:

Waar kun je het interval ergens instellen?
Wat wordt er precies uitgelezen? Alle 496 bezetmeldpunten of alleen die aangesloten zijn?(aantal modules)
Waardoor ontstaat deze vertraging? Belasting van de PC? HSI?
Wanneer wordt deze vertraging wel een probleem?

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Citaat van: Tilly op donderdag 02 december 2010, 15:51:04

Hij heeft mij wel aangegeven dat hij eigenlijk geen "privésupport" meer geeft en dat daar het forum voor is,


hmmm, dus ook al geen support meer, lijkt me echt einde zaak..

Dirk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Dirk,

ik kan mij helemaal vinden in zijn beslissing. Meer dan 10 jaar lang een GRATIS softwarepakket aanbieden EN support geven! Me dunkt, dan heb je je bijdrage wel geleverd.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
John,

Hoewel ik absoluut niet wil pretenderen een Koploper specialist te zijn, zit het volgens mij als volgt (en een ieder de beter weet: alsjeblieft corrigeer/vul aan)

Waar kun je het interval ergens instellen? dat kan bij instellingen database, maar alleen voor bepaalde systemen waar dit relevant is. Wat ik van TAMS heb kunnen terugvinden in de Koploper manual, kun je dat voor deze centrale NIET instellen.

Wat wordt er precies uitgelezen? Alle 496 bezetmeldpunten of alleen die aangesloten zijn?(aantal modules) Dit is de reden dat je bij "digitale onderdelen" het aantal modules opvoert. Om te voorkomen dat er data van niet bestaande modules wordt verwerkt. Alleen het aantal opgegeven modules wordt verwerkt.

Waardoor ontstaat deze vertraging? Belasting van de PC? HSI? Dit weet ik niet precies, maar gezien het feit dat het aantal keer per seconde uitlezen voor TAMS niet ingesteld kan worden, suggereert dat de TAMS hier het initiatief heeft en de data gewoon aan Koploper aanbiedt. Blijkbaar signaleert Koploper dat het langer dan 200 ms duurt. Ik kan me daarbij iets voorstellen, gezien het aantal S88 modules dat je hebt. Naar ik begrijp is het geen probleem, maar een gevolg van de instelling bij het loggen. Dit kun je instellen bij "bezetmeldingtijden". Zou je hier "nooit" of "Tonen bij 25% te lang geduurd" zou invullen, krijg je ook geen melding. De 200ms komt van de instelling die Paul voor zijn Selectrix systeem (en daar kun je het instellen) heeft gekozen. Het wil niet zeggen dat een langere tijd een probleem is.

Wanneer wordt deze vertraging wel een probleem? Wanneer meldingen te laat komen. Mijn schatting is dat dat normaal gesproken pas in orde grootte 500ms zou zijn. Maar dit is afhankelijk van hoe ruim je de baan hebt opgezet en hoe hard de treinen rijden.

Bekijk ook eens de Koploper manual pagina 246.

Volgens mij heb je hier niet echt een probleem, maar is de melding een gevolg van de logging instellingen. Bekijk eens in de gevallen waar het mis is gegaan of de 20ms te laat de melding binnen reden kan zijn dat je treinen "verdwaalt" waren. Volgens mij is dit het niet.

En John wat je opmerking over Paul betreft: helemaal mee eens. Die man heeft zoveel voor de treinenwereld gedaan en zo weinig teruggevraagd dat wij allen daar alleen maar diep respect voor kunnen hebben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Citaat van: ArjanM op donderdag 02 december 2010, 17:48:49

Waar kun je het interval ergens instellen? dat kan bij instellingen database, maar alleen voor bepaalde systemen waar dit relevant is. Wat ik van TAMS heb kunnen terugvinden in de Koploper manual, kun je dat voor deze centrale NIET instellen.


Ook bij de Tams is het in te stellen (onder "speciaal digitaal systeem"). Maar is het relevant? John werkt immers met een HSI en dat gaat buiten de centrale om. Da's juist de kracht van de HSI: deze meldt aan Koploper i.p.v dat Koploper moet pollen bij de centrale voor bezetmeldveranderingen.

Da's zoals ik het begrijp maar kan het zo maar mis hebben.

Citaat van: ArjanM op donderdag 02 december 2010, 17:48:49

Bekijk eens in de gevallen waar het mis is gegaan of de 20ms te laat de melding binnen reden kan zijn dat je treinen "verdwaalt" waren. Volgens mij is dit het niet.


Goede tip. Ik denk ook dat die 20 ms te laat geen probleem is. Paul zegt dat ook. Dus: logging aan en kijken indien het fout gaat of die tijd sterk is opgelopen. Dan weet je waar het probleem zit.

Citaat van: ArjanM op donderdag 02 december 2010, 17:48:49

En John wat je opmerking over Paul betreft: helemaal mee eens. Die man heeft zoveel voor de treinenwereld gedaan en zo weinig teruggevraagd dat wij allen daar alleen maar diep respect voor kunnen hebben.


Helemaal mee eens!

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Hallo John,

Fijn dat je Koploper weer kunt oplossen. Ik ben er nog niet zo diep ingedoken, mijn treinen rijden (nog) prima. Maar fijn dat je dit aanhankelijk gemaakt heb, zodat ik er ook bedachtzaam op kan zijn, mocht het gebeuren.
Inderdaan Paul heeft veel betekent voor de modelbouw, hij krijgt ook mijn respect.

Succes met het corrigeren.

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Arjan, Ben,

jullie hebben mij op het goede spoor gebracht :D

Zoals Ben al aangeeft kun je dit instellen via instellingen per database, hier een schermprint:



Dit stond ingesteld op 5 en toen kreeg ik dus de ene naar de andere foutmelding in de logging dat het uitlezen langer duurde dan 200ms nl 219.
Heb dit nu ingesteld op 4 en nu zie je dat er maar af en toe een foutmelding komt die aangeeft dat het 266ms geduurd heeft ipv minder dan 250. Deze instelling heeft dus wel degelijk effect op het uitlezen van de HSI. Ik laat dit voorlopig op 4 staan, eens kijken wat het brengt.

Ronald,

zo ontdekken we inderdaad weer iedere keer nieuwe dingen, of daarmee problemen opgelost worden is moeilijk te zeggen maar het is wel interessant :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Citaat uit de Koploper Helpbestand:
CiteerEen van de in te stellen zaken is de frequentie van het uitlezen van de bezetmelders. Märklin Digital leest tien bezetmeldmodules (S88s) uit in ongeveer 0,10 - 0,12 seconde. Een kleiner aantal duurt natuurlijk korter. Als je tien bezetmeldmodules hebt en je leest deze drie maal per seconde uit, dan kost dit reeds ongeveer 0,4 seconde. Dit geeft het programma ruim de tijd om nog andere zaken af te handelen. Als je deze waarde echter te groot maakt, kan het gebeuren dat het programma alleen maar bezig is met het uitlezen van de bezetmelders. Bij Märklin Digital gaat nooit een bezetmelding verloren, ook al is het contact maar heel even gedetecteerd. Je hoeft je dus niet snel zorgen te maken dat de waarde te laag is.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Foutmelding in logging Koploper)
Hoi Peter,

Als ik dit zo lees dan lijkt het erop dat Koploper een hogere prioriteit geeft aan het uitlezen van de terugmeldingen dan aan het versturen van lok- en wisselcommando?s. Dat zou betekenen dat als deze instelling te hoog gekozen is het kan zijn dat lok- en wisselopdrachten later  en misschien wel te laat verstuurd worden. Klopt dit?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hallo allemaal,

volgens mij eindelijk een vraag gevonden die Peter niet kan beantwoorden :mrgreen:

Wie zegt nu dat modelspoor een hobby is voor in de winter? Ik stond vanmiddag te boren en te slijpen in een complete sneeuwstorm :mrgreen:

Maar goed, we zijn lekker opgeschoten. Eerst alle draadeinden met afscherming geplaatst:



En daarna de platen gelegd:



Hier nog een foto "van onder":



Het lijkt misschien niet veel maar dit was toch wel een flinke klus. Deze platen dienen er dus voor om het schaduwstation te beschermen en bieden gelijktijdig een mooie basis voor de bouw van het zichtbare gedeelte.

De volgende stap is het bouwen van de klimspiraal, hopelijk kunnen we hier in de loop van de week een update over plaatsen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
John,

Je gaat weer hard.......op de tweede foto ben je zo te zien al met de scenery begonnen   :lol: :lol: :lol:

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Toppie :cool:
Leuk dat er ook bomen kunnen groeien :mrgreen:

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op vrijdag 03 december 2010, 08:54:14
Als ik dit zo lees dan lijkt het erop dat Koploper een hogere prioriteit geeft aan het uitlezen van de terugmeldingen dan aan het versturen van lok- en wisselcommando?s. Dat zou betekenen dat als deze instelling te hoog gekozen is het kan zijn dat lok- en wisselopdrachten later  en misschien wel te laat verstuurd worden. Klopt dit?
Niet helemaal. Zie eens in één van je vorige berichten het aantal lok-commando?s voor één lok met daartussen een enkele keer een bezet of vrijgave van een melder.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Prachtig, ik volg dit topic al heel lang en sinds vandaag kan ik ook zelf digitaal rijden. Het is werkelijk verbluffend hoe netjes alles wordt opgebouwd.

Even een vraag... straks is je 3e klimspiraal ook helemaal klaar. Ga je dan een tijdelijke aansluiting maken op de verbinding tussen je twee andere schaduwstations? Of wacht je tot er een definitief baanplan is?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Dag John,

Ik sta iedere keer weer versteld met jou manier van bouwen, het lijkt wel of dit je vak is  :D.

Alles is even strak gebouwd en over nagedacht.

Succes met je spiraal.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi John,

Ha dat wat weer vakwerk wat je liet zien. Ik zag dat je ook een aantal kerstbomen neergezet had, geeft toch sfeer op je baan toch? Ik als sceneryfreak kijk daar graag naar  :lol:

Succes met het voortbouwen van je volgende spiraal (de laatste toch, als ik me goed herinner?)

Groeten Ronald  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi John,

Ziet er weer prima uit hoor. Die 18mm platen zijn echt wel stevig denk ik zo. Volgens mij kun je er probleemloos overheen lopen als je wil.

Succes met de spiraal.

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi John,

Het ziet er weer allemaal zo perfect uit, gewoon top. Maar je snapt het al, toen ik hoorde het zichtbare gedeelte begon het bij toch te kriebelen, en ik ben toch zo nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien.

gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Goedemiddag,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties, de vrouw kan inderdaad niet meer wachten om te beginnen met de scenery :lol:

Citaat van: Freak op zaterdag 04 december 2010, 20:16:13

Citaat van: Tilly op vrijdag 03 december 2010, 08:54:14
Als ik dit zo lees dan lijkt het erop dat Koploper een hogere prioriteit geeft aan het uitlezen van de terugmeldingen dan aan het versturen van lok- en wisselcommando’s. Dat zou betekenen dat als deze instelling te hoog gekozen is het kan zijn dat lok- en wisselopdrachten later  en misschien wel te laat verstuurd worden. Klopt dit?
Niet helemaal. Zie eens in één van je vorige berichten het aantal lok-commando’s voor één lok met daartussen een enkele keer een bezet of vrijgave van een melder.


Peter,

het lijkt er inderdaad op dat op zo'n moment het uitlezen van de bezetmelding langer geduurd heeft omdat er een lokopdracht aan vooraf gegaan is :?

Citaat van: Dennis1984 op zondag 05 december 2010, 00:55:59

Even een vraag... straks is je 3e klimspiraal ook helemaal klaar. Ga je dan een tijdelijke aansluiting maken op de verbinding tussen je twee andere schaduwstations? Of wacht je tot er een definitief baanplan is?


Hoi Dennis,

het is inderdaad de bedoeling om de verbinding tussen station 1 en 3 los te maken en om dit station dan met één van de twee te verbinden. Op die manier kan ook dit station eerst getest worden alvorens verder te gaan met het zichtbare gedeelte. Stap voor stap bouwen we zo de baan verder uit en blijft het overzichtelijk.

Citaat van: Varekamp op zondag 05 december 2010, 09:29:17

Succes met het voortbouwen van je volgende spiraal (de laatste toch, als ik me goed herinner?)


Ronald,

hoogstwaarschijnlijk wel :D

Citaat van: daanknoben op zondag 05 december 2010, 12:01:42

Ziet er weer prima uit hoor. Die 18mm platen zijn echt wel stevig denk ik zo. Volgens mij kun je er probleemloos overheen lopen als je wil.


Daan,

vanmorgen getest, geen enkel probleem :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op zondag 05 december 2010, 12:13:11
het lijkt er inderdaad op dat op zo'n moment het uitlezen van de bezetmelding langer geduurd heeft omdat er een lokopdracht aan vooraf gegaan is :?
Één lokopdracht ?. Kijk eens in je logwindow: lokopdrachten voor 1 lok (adres 47)
4 lokopdrachten, bezetmelder, 3 lokopdrachten, foutmelding, 2 lokopdrachten, foutmelding, 2 lokopdrachten, foutmelding, 1 lokopdracht enz.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Een foutmelding betekent nog niet dat het mis gaat. Het is meer een indicatie dat een melding later binnen komt. Maar de melding wordt wel degelijk verwerkt zoals ik het begrijp.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi Ben,

inderdaad, de meldingen worden allemaal verwerkt en alles gaat ook goed :D Gisteren en vanmorgen hebben de treinen zonder problemen rondgereden. Het gekke is dat ik geen relatie kan vinden tussen bevoorbeeld het aantal foutmeldingen en het aantal rijdende treinen. Soms komt er geen enkele foutmelding en op een ander moment volgen ze elkaar zeer snel op :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
John,

Die relatie is er volgens mij ook niet. De "foutmelding" zegt alleen dat het niet gelukt is de terugmelders het gewenste(!) aantal keer uit te lezen. Dit lijkt te worden veroorzaakt doordat er net een heel aantal loc commando's aan vooraf zijn gegaan die voorgingen. Dit berust volgens mij op toeval, doordat er net een aantal loc's tegelijk van blok wisselt, harder/zachter moet gaan rijden, etc. Soms heb je geluk, soms niet.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi allemaal,

Ik heb er niet veel verstand van, maar toch.
Als het nu zoals Arjan zegt door te veel actie's komt moeten er dan geen vertragers worden ingebouwd zodat de PC wel de tijd krijgt om de meldingen goed te verwerken.
Of zou een tweede PC wat zijn.??
Of een PC met meer inhoud die sneller is??

vr.gr. Günther.  :idea: :oops:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi John,

Mooie foto's van je nieuwe schaduwstation. Wat me vooral opvalt is dat jij een fantastische ruimte tussen te schaduwstation en je bovenplaat houdt. Zo te zien zit dat op wel 30 cm.

Dit is een enorm voordeel, zodat je later overal nog gemakkelijk bij kunt komen.

Wederom een zeer nette bouw.

Groet

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hallo John,

Dat ziet er allemaal mooi uit zo hoor!
Echt knap gedaan.
Daar heb je zeker wel wat tijd voor nodig als ik dat allemaal zo eens zie!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Hoi John,

Het ziet er weer super stevig en verzorgd uit. 8)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 4-12: "afdak" schaduwstation gemaakt)
Er wordt alleen aangegeven wat in de logfile staat, dus wil ?foutmelding? ook niet zeggen dat er iets fout gaat of kan gaan.
Anders gezegd, er staat dat voor 1 lok (met adres 47) nogal wat opdrachten gegeven wordt met daartussen enkele andere meldingen en/of opdrachten.
Soortgelijk kan ook voorkomen voor andere locomotieven.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Hallo allemaal,

weer bedankt voor jullie reacties :D

De logfile laat ik nu voor wat het is, het geeft geen problemen dus waarom zouden we ons daar druk om maken :D

Deze update staat in het teken van de wisselstraatbeveiligingen. Zo heel af en toe ging er toch iets mis met de wisselstraatbeveiligingen van de inrij-wisselstraten van de schaduwstations. Omdat de wisselstraten van het nieuwe schaduwstation ook bewaakt gaan worden wilde ik dit probleem eerst oplossen. Nu wil ik het hier niet hebben over het nut van deze extra hardwarematige beveiliging maar wil jullie wel laten zien hoe je het zou kunnen programmeren in Koploper.

De afgelopen week hier mee aan het stoeien geweest en met de hulp van Walter tot een oplossing gekomen. Nu krijg ik hier via PB of mail regelmatig vragen over en ik hoop dan ook via deze update het verhaal duidelijk en helder te maken. Daarom hier een compleet verslag van zowel de inrij- als uitrijbeveiligingen.

Zoals jullie eerder in dit topic hebben kunnen lezen, gebruik ik de C-rail tussenstukjes 24071 voor de terugmelding. Één spoorstaaf van al deze stukjes is geïsoleerd. Vervolgens zijn al deze spoorstaven mbv kabeltjes met elkaar doorverbonden en aangesloten op één ingang van de S88 module. Ook hier wordt straks de diodetruck toegepast maar dit is voor dit verhaal niet van belang. Eerst een tekening/foto:



De wissels zelf hebben dus geen bezetmelding maar dit wordt enigsinds gecompenseerd door in Koploper onder ?instellingen per database? de bezetmeldingen vertraagd vrij te geven(3000ms). Hiermee wordt voorkomen dat tijdens het rijden van een klein lokje over de wisselstraat de belegmelding iedere keer ?hoog? en ?laag? geschakeld wordt. Hardware matig is deze oplossing dus niet waterdicht! Dit zou eventueel wel kunnen met een lichtsluis maar dat vond ik voor nu tever gaan.
Nu is er een duidelijk verschil in programmering tussen de inrij- en uitrijwisselstraat zodat ik dit in aparte hoofdstukken uitleg.


Beveiliging uitrij-wisselstraat

Als voorbeeld heb ik genomen de wisselstraat tussen blok 1 en 34. Hier eerst weer een tekening:



Een trein vertrekt vanuit blok 1 en passeerd daarbij de bezetmelder van de wisselstraat(2.12). Daarna rijdt deze via de inrijsectie van blok 34(1.07) en stopmelder van blok 34(1.08) verder. Zolang één van deze 3 melders bezet is rijdt er geen volgende trein uit het schaduwstation. Dit is in koploper geprogrammeerd in de vensters ?Eigenschappen van blok 34? en ?Bezetmeldpunten van blok 1 naar 34?. Als er nu een trein in blok 1, 2, 3, 4 of 5 te ver doorrijdt dan wordt de bezetmelding van de wisselstraat(2.12) bezet die op zijn beurt blok 34 bezet houdt. Een volgende trein zal dus niet wegrijden en een botsing wordt voorkomen.

De bezetmelding van de wisselstraat wordt hier ook gebruikt om de wisselstraat vrij te geven. Eerst weer een tekening:



De snelheid in de opstelsporen is begrensd op 50km/u. De snelheid in de wisselstraat staat ingesteld op max 60km/u en de snelheid van blok 34 op 70km/u. Wat gebeurd er nu: zodra een trein wegrijdt dan trekt deze op naar een snelheid van 50km/u. Direct of tijdens dit optrekken wordt de bezetmelding van de wisselstraat gemaakt en wordt de snelheid verder opgevoerd naar 60km/u. Zolang er zich wagons op de wisselstraat begeven blijft deze snelheid gehandhaafd tot het moment dat de laatste wagen de wisselstraat verlaten heeft. De trein gaat dan naar 70km/h, de ingestelde max. snelheid van blok 34. Op de vensters hierboven is precies te zien hoe dit in Koploper ingesteld kan worden.


Beveiliging inrij-wisselstraat

Dit bleek een stuk lastiger te zijn en uiteindelijk met Walter tot een zeer creatieve oplossing gekomen. Als voorbeeld hebben we hier de route genomen van blok 32 naar blok 11, het onderste spoor op onderstaande tekening:



De wisselstraat met bezetmelder 6.16 is ingedeeld als zijnde een blok! Dit blok wordt dus vrijgegeven als bezetmeldpunt 6.16 vrij is. Daarnaast wordt de wisselstraat pas vrijgegeven op de laatste melder van blok 11 nl 5.12. Verder is de snelheid op deze wisselstraat begrensd op 50km/u, net als bij alle opstelsporen.
Om ervoor te zorgen dat in dit blok(blok 100) geen trein stopt, is in ?aanvulling blokgegevens? de lengte van dit blok ingesteld op 10cm! Alle treinen zijn bij mij langer dan 10cm dus hier zal geen trein stoppen. Ook zijn alle 3 de vinkjes geplaatst bij ?aktie bij te lange trein?. Hieronder het betreffende venster:



Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en het werkt bij mij nu al enkele dagen foutloos :D

Groetjes en Walter nogmaal bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Hallo John, Allen,

graag gedaan, het moge duidelijk zijn dat John niet over 1 nacht ijs gaat, en extra beveiligingen heeft ingesteld voor de wisselstraten, dit om extra lange treinen en/of delen van een trein die op een zeer lange wisselstraat zijn stilgevallen te detecteren. Dit zijn echter geen standaard Koploper oplossingen en dienen wat creatief denkwerk, wat ten goede komt aan dit mega project.

Normaal gesproken als je met treinen werkt met bloklengte en treinlengte is deze oplossing al afdoende in koploper om problemen te voorkomen.

met vriendelijke groet,

Walter

Walter

Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
'k Zit het allemaal te lezen... Ziet er goed uit!

Of het voor jou wellicht ergens bruikbaar voor is durf ik niet te zeggen, maar zelf maak ik op een aantal punten gebruik van de functie "vrijkomen bezetmelder" in het bezetmeldpunten-scherm.
Als je hier "Ja" invuld, dan geeft koploper pas een bezetmelding nadat het bezetmeldpunt bezet en weer vrij is.

Voor je inrij-beveiliging kun je dus alle 24071 stukjes van je opstelsporen koppelen aan 1 bezetmeldpunt. Dit bezetmeldpunt ken je toe als laatste bezetmeldpunt van blok 32 (blok voor je wisselstraat)...

Het blok 32 wordt dus pas vrijgegeven als er een trein volledig over je 24071 stukjes heen is gereden, en dus "echt" in je schaduwstation is aangekomen. Te lange treinen zorgen er dus ook voor dat er geen trein achterop kan knallen, omdat de 24071 niet vrijgekomen is (en dus blok 32 nog niet wordt vrijgegeven)

Nu ziet mijn schaduwstation er wel anders uit, dus of je er iets mee kan dat zal je voor jezelf uit kunnen vinden :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Walter,

bedankt voor je reactie.

Richard,

bedankt voor deze tip! Zodra de klimspiraal gebouwd is ga ik dit laatste schaduwstation aansluiten op de andere 2. Daarna ga ik me eens wat verder verdiepen in Koploper, ik heb het gevoel maar zo'n 20% onder de knie te hebben. Wat een mogelijkheden :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Mocht je ooit toekomen aan het zichtbare gedeelte dan heb ik nog een tip voor je ;)

Je kunt treinen laten stoppen aan het begin van het blok, ipv aan het eind van het blok.
Dit zou wenselijk kunnen zijn bij bepaalde perrons.

Bijv in mijn situatie kunnen de preisertjes het (toekomstige) perron maar vanaf 1 kant bereiken via de overweg. Wanneer de trein dan door rijd tot aan het einde van het perron, dan moeten de preisertjes erg ver lopen.

Je kunt dan de stopmelder helemaal aan het begin van het blok maken, ipv aan het eind. Je stelt hem dan in op "Vrijkomen bezetmelder". De trein stopt dan altijd helemaal aan het begin van het blok, ongeacht de treinlengte.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Citaat van: Tilly op dinsdag 07 december 2010, 17:32:07

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en het werkt bij mij nu al enkele dagen foutloos :D


Je maakt er werk van, zit er weer toppie uit. Zag deze foto vanavond. Bij jou zal dit niet gebeuren:



:mrgreen:

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
John

geweldig allemaal en niet normaal hoe secuur je werkt. Voor jou als perfectionist met 0,00000001% foutmarge heb ik alleen nog 1 tip als audio man: flikker die tl balken uit je schaduwstation want die krengen storen zowat op alles. Als je halogeen gebruikt: uitsluitend 220 volt en geen trafotjes voor 12 volt. Nog beter zijn die ledlampen van tegenwoordig omdat halogeen snel stuk gaat. En nooooooit een dimmer;-)

Maar tl balken: geen zichzelf respecterende studio gebruikt ze en niet zonder reden. Nou is audio gevoeliger dan stroom maar als je het perfect wilt hebben....

Roland
Re:Tilly?s modelbaanproject (Programmering wisselstraten in Koploper)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Richard,

opnieuw bedankt voor de tip :D

Ben,

ik hoop het :lol: :lol: :lol:

Roland, Bert,

jullie hebben helemaal gelijk maar 1 tot 2 jaar geleden waren deze strips nog veel te duur en gezien de huidige  ontwikkelingen zal de prijs van leds(strips) alleen nog maar verder zakken. Voorlopig kan ik vooruit met de TL-bakken, ze worden maar af en toe gebruikt en storen volgens mij niet.

Eindelijk heb ik mij nog eens kunnen verwennen met een nieuwe aanwinst, een kleine maar wel een mooie. Het gaat om een postwagen uit tijdperk IIIa uitgegeven door het postmuseum onder marklin artnr 48583(PMS 60-9). Hier de foto:



Ik heb hier zeker een jaar naar gezocht en ben op Ebay prijzen tegengekomen tot wel ?40,- :shock: Nu kunnen kopen voor ?11,- dus wat willen we nog meer :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)

mooie wagen  8)

gr matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Hoi John,

Dat is een mooie wagen voor een heel mooi prijsje. 8)
Veel plezier ermee.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Dag John.

Mooie nieuwe aanwinst, voor een zeer nette prijs!
Roland heeft op zich wel gelijk, maar TL-verlichting
zal alleen storen bij gebruik. Als ze uit zijn storen
ze natuurlijk niet!

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Hallo Tilly,

Bofkont, zo'n mooie wagen voor zo'n goedkope prijs.
Veel plezier ermee.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Hallo John,

Dat ziet er leuk uit, en wel lekker goedkoop!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Hallo John,

Dat is voor Märklin begrippen heel goedkoop. En een prachtige wagen. Meestal heb je voor dat geld alleen een koelwagentje met reclame....

Veel succes. Ik blijf je volgen.

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Kleine nieuwe aanwinst)
Prachtige wagon John.
Als je geduld hebt pak je vanzelf een keer iets wat je zoekt voor een zeer redelijke prijs.

Veel plezier ermee

Groet

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hallo allemaal,

opnieuw bedankt voor jullie reacties, het is inderdaad een heel mooie wagen. Ik vind dat dit soort 3-assers zowiezo iets aparts hebben 8)

Vandaag de eerste wending van de klimovaal(gebied G) definitief op z'n plaats bevestigd. De laatste wending wordt nog niet definitief gemaakt omdat ik er nog niet aan uit ben hoe het zichtbare gedeelte eruit komt te zien. Hier een foto:



En nog een foto van de andere kant waarop duidelijk te zien is dat het "afdak" van het schaduwstation verlengt is tot aan de spiraal:



Ook hier is gebruik gemaakt van stalen strips om een stevige constructie te krijgen. Op de volgende foto van "onderen" is dit zichtbaar:



Helaas ben ik door mijn voorraad railzen heen, ze zijn besteld en ik had ze dan ook vandaag verwacht maar helaas :( Morgen kan ik misschien wel al voorbereidingen treffen voor de aansluiting op het hoofdtraject. Ik ga alle 3 de schaduwstations "in serie" zetten zodat alles eerst getest kan worden alvorens verder te gaan.

Richard,

op onderstaand voorstel wil ik nog even terugkomen.

Citaat van: rscosworth op dinsdag 07 december 2010, 20:08:16

Voor je inrij-beveiliging kun je dus alle 24071 stukjes van je opstelsporen koppelen aan 1 bezetmeldpunt. Dit bezetmeldpunt ken je toe als laatste bezetmeldpunt van blok 32 (blok voor je wisselstraat)...

Het blok 32 wordt dus pas vrijgegeven als er een trein volledig over je 24071 stukjes heen is gereden, en dus "echt" in je schaduwstation is aangekomen. Te lange treinen zorgen er dus ook voor dat er geen trein achterop kan knallen, omdat de 24071 niet vrijgekomen is (en dus blok 32 nog niet wordt vrijgegeven)


Ik had dit al eens getest en dit had het nadeel dat loks stil komen te staan op de wisselstraat als het schaduwstation vol is :?

Dit was het dan weer voor vandaag.

Groetjes en allemaal een prettig weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 11-12: bouw klimovaal gebied G)
Hoi John,

Je weet wat er gaat komen...............



Super strak gebouwd  :D.

Ik ben benieuwd hoe het straks allemaal gaat rijden als de verbindingen tot stand zijn gekomen.

En nu maar wachten op de rails  :( :( :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.