Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3022 motor probleempje

Gestart door nikife maandag 29 november 2010, 23:59:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3022 motor probleempje
Heb een 3022 waarvan de motor alleen bromt en niet rijdt,
heb gekeken of de olie verharst is maar dat is niet het geval.
waar ik wel achter kwam een van de twee draden van de veldmagneet is los geraakt en nu rijdt de lok
logischerwijze 1 kant uit, dus hij rijdt.
als ik nu de draad weer aansluit op de magneet dan bromt hij alleen weer en rijdt niet.

kan ik hieruit opmaken dat de veldmagneet het probleem is?
moet ik deze vervangen?
of is het toch iets heel anders.

Graag advies.

Met groet,

Marcel
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3022 motor probleempje
Hallo naamgenoot,

Draait de motor wel soepel in de richting die het wel doet?
Misschien heb je een 2e breuk in je wikkeling van je veldspoel. (beide wikkelingen doormeten; moeten ongeveer dezelfde waarde aangeven)
Relais werkt wel goed. Bij de eerste 3022 schakeld de verlichting ook mee. werkt dit wel in beide richtingen, als je de draadbreuk hebt verbonden?

Gr. Marcel
Re:3022 motor probleempje
Heb iets ontdekt wat nogal essentieel is denk ik, ik had 1 zijde van de loc geopend
en er van uit gaande dat aan de andere zijde het schakelrelais onder de kap zou zitten (krokodil 3022 dezelfde voor/achterkant)
maar wat verbaasd mij er zit geen schakelrelais in.
zoals je op de foto kunt zien is hier kwistig moet soldeersel omgesprongen en weet niet wat ze precies hebben
willen bereiken.
Is het misschien slim om deze lok digitaal te maken of restaureren?

met groet,

Marcel
Re:3022 motor probleempje
hij is "omgebouwd  :(" voor gelijkstroom. daarom bromt ie.

voor een paar Euro kan je er een relais inzetten, dan heb je m origineel.

of digitaal met een simpele decoder, deze motor is verder prima zo.
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3022 motor probleempje
Hallo naamgenoot,

Ik sluit mij bij mijn voorganger aan.

Hoewel ik mij afvraag of de lok echt voor gelijkstroom is omgebouwd.
Als je goed kijkt, zou je ook geïsoleerde assen moeten aantreffen.

Relais (2e hands ? 5,-; nieuw ongeveer ?12,-)
ESU LokPilot V3 of V4 met magneet 51960 voor 32,- tot 37,-.
Bij laatstgenoemde kan de lok in ALLE Märklin-systeemen worden ingezet
en kan je ook de rangeerverlichting "Dubbel A"activeren.

Eventueel kan ik de ombouw voor je doen.

M.vr.gr. Marcel
Re:3022 motor probleempje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3022 motor probleempje
Verbaasd me dat je geen sluiting had met de kap er nog op.
Het lijkt wel op er met een strijkbout is gesoldeerd...... :lol:
Ik zou eerst alle bedrading eruit halen, voordat je verder gaat.
Aan de motor te zien is het al een heel oude 3022.
Deze kunnen met doos en al nog best wel wat waard zijn, dus met respect behandelen. :D
Re:3022 motor probleempje
in de soldeerknoop zit wel op elk draadje een relais/weerstand misschien daarom dat er geen sluiting is gemaakt

Dit is bij mijn weten de 3022.1  de eerste versie rode bliksemschicht gele kabine letters.
De doos die ik erbij heb is op een hoek van de klep ingescheurd verder als nieuw.

heeft iemand enig indicatie van de waarde?

is het dan verstandig om hem digitaal te maken of doe je de waarde hiervan verminderen.

met groet,

Marcel
Re:3022 motor probleempje
Ik zou maar niet inzitten over de waarde van de lok.
Er is al danig aan "verherbouwd". De panto's zijn ook niet origineel.
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2007

offline
Re:3022 motor probleempje
Citaat van: loc1200 op dinsdag 30 november 2010, 10:37:45Hoewel ik mij afvraag of de lok echt voor gelijkstroom is omgebouwd.
Als je goed kijkt, zou je ook geïsoleerde assen moeten aantreffen.

Nee, dat hoeft niet. Gelijkstroom is niet hetzelfde als tweerail.
In het pré-digitale tijdperk waren er drierailrijders die met gelijkstroom op hun Märklinbaan (dus geen Trix Express) reden en hun Märklinmodellen naar gelijkstroom ombouwden. Dit is zo'n verbouwd exemplaar.
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3022 motor probleempje
Oké Henk,

Lijkt mij wel aannemelijk. Dan zou het de 8322 moeten zijn.

Voor een versie 3022.1 wijken inderdaad de pantografen af. Dit horen vernikkelde types 8 te zijn.
Wat mij echter ook opvalt, is dat de buffers gewoon zwart zijn. Deze zijn bij mijn 3022.1 voorzien van witte randen.

Volgens Koll 2010 (nieuw) in doos:
3022.1 ? 170
8322.1 ?   85

M.vr.gr. Marcel
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2007

offline
Re:3022 motor probleempje
Het is gewoon de 3022 Marcel. Helemaal Märklin drierail, alleen is het relais vervangen door twee diodes zodat het model correct reageert op een gelijkstroom regeltrafo. Sommige mensen reden drierail-gelijkstroom op hun Märklinbaan omdat je met gelijkstroom door ompoling gemakkelijk van rijrichting kan veranderen. Waren ze af van het relais, de 24 volt overspanning en de bijbehorende bokkensprong.

De 8322 was de Hamo-versie voor tweerail-gelijkstroom. Die had geïsoleerde wielen en een permanent magneet in de motor. Ook goed herkenbaar aan de doos met oranje als steunkleur in plaats van blauw.
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3022 motor probleempje
Ik miste de oranje "Hamo"-verpakking al; maarja, als er andere pantografen op zitten, kijk ik ook niet op van een andere verpakking.  :D

Gr. marcel
Re:3022 motor probleempje
heb inmiddels al de 4 diodes verwijderd.
heb een bod uitgebracht op ebay voor chrome pantograven type 8.

Henk, bedankt voor de aanvullende informatie altijd leerzaam.

Naamgenoot Marcel,

de buffers zijn met witte rand zie foto.

Over het inbouwen van een digitale decoder, heb laatst voor het eerst een oude 3021 digitaal gemaakt en
moet zeggen dat het perfect gelukt is.
Als je in de buurt van Breda woont zou ik het zeker overwegen, omdat solderen voor mij redelijk nieuw is en ik
daar nog de nodige ervaring in mis.

met groet,

Marcel
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3022 motor probleempje
Hallo naamgenoot,

Helaas is Breda een mooie stad, maar net iets te ver weg van Haarlem.
Maar als je vorige soldeer-actie feilloos is verlopen, moet je dit ook kunnen.
Het is niet moeilijker dan een 3021. Ik ben wel benieuwd welke decoder je hebt gebruikt voor je 3021.

gr. Marcel
Re:3022 motor probleempje
Haarlem inderdaad, van " ik kom er zo aan " is even geen sprake.
maar inderdaad de vorige is goed gelukt en goed lezen en kijken is al de helft van het werk.

ik denk dat ik er een esu setje 54630 in ga zetten en de motor laat zo als hij is.
zie alleen nog nergens deze esu set in nederland te koop.
op ebay wel maar om dan ook nog eens 10 tot 16 euro verzendkosten te betalen om vind ik het
dan toch een dure set worden.

mvg,

Marcel
Re:3022 motor probleempje
Marcel,

ik woon in Breda en bouw regelmatig allerlei loks om naar digitaal. Laat maar horen of je hulp nodig hebt. Voor spullen kun je bij jou in de buurt mogelijk terecht in Wagenberg, die heeft deze decoders normaal wel liggen

Walter
Re:3022 motor probleempje
Citaat van: nikife op woensdag 01 december 2010, 18:11:03
ik denk dat ik er een esu setje 54630 in ga zetten en de motor laat zo als hij is.
zie alleen nog nergens deze esu set in nederland te koop.
54630? Bedoelt u misschien: 52630? Zie ===> Klik
Re:3022 motor probleempje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3022 motor probleempje
Citaat van: Nobody op woensdag 01 december 2010, 18:25:23
54630? Bedoelt u misschien: 52630? Zie ===> Klik
Ik denk het niet Wim, de 54630 is een set met een lokpilot V4, ipv de 52630 met V3 lokpilot.
Re:3022 motor probleempje
@ Ad,
Dank voor de info.
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3022 motor probleempje
Citaat van: Kappa op woensdag 01 december 2010, 19:19:43
Citaat van: Nobody op woensdag 01 december 2010, 18:25:23
54630? Bedoelt u misschien: 52630? Zie ===> Klik
Ik denk het niet Wim, de 54630 is een set met een lokpilot V4, ipv de 53630 met V3 lokpilot.

Ik ben geen mieren**ker, maar de nummertjes moeten wel kloppen.

LokPilot V3.0 => 52xxx
LokPilot V4.0 => 54xxx

Het resultaat kan heel anders zijn.

M.vr.gr. Marcel

PS: Walter,
op de beurs te Houten kost de 54630 ca. 34,=. (V4.0 + magneet)
Denk ook (indien gewenst) aan potentiaal vrije verlichting; hoewel de verlichting nauwelijks knippert.
Re:3022 motor probleempje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3022 motor probleempje
Citaat van: loc1200 op donderdag 02 december 2010, 11:58:28
Ik ben geen mieren**ker, maar de nummertjes moeten wel kloppen.
Het begint wel allebei met een m....... :lol:
Typefoutje miere... uh Marcel, bedankt voor de correctie.:wink:
Bericht is aangepast.
Re:3022 motor probleempje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:3022 motor probleempje
ik koop mijn setjes (V4.0) aan 32,95 euro + 5,50 euro verzendkosten (tot 2kg).Is bij aankoop van 3 setjes reeds goedkoper dan op de beurs.Bestellen en 3 dagen later zitten ze in de bus.