Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin Mallet Ho tenderstoomloc nr 37964 serie 96

Gestart door Davy vrijdag 26 mei 2006, 14:01:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Marklin Mallet Ho tenderstoomloc nr 37964 serie 96
Marklin Mallet Ho tenderstoomloc nr 37964 serie 96

In 2005 uitgebrachte Ho stoomloc door Marklin. Het is trouwens een loc die wordt uitgebracht door het Marklin handelaren initiatief en is een 1 malig model

Het is nr. 37964 en het betreft een mallet Gt 2x4/4 van de Koninglich Bayerische Staatsbahn de latere Br 96 uit de Reichsbahn periode. De loc werd in Beieren voornamelijk gebruikt voor het beslechten van de steile hellingen daar en was toendertijd de sterkste tenderloc ter wereld.
De loc is uitgebracht in de periode I uitvoering 1913-1922 in dondergroen met witte strepen op machinstenhuis en waterketels.
http://www.eurobahntrains.com/pictures.asp?iProductID=7365

De tenderstoomloc heeft een lengte van 20,3 cm. De aandrijving vindt plaats op vier assen dat wil zeggen de assen onder het machinistenhuis. De andere vier assen worden niet aangedreven.

De motor is de zeer betrouwbare vijfpolige motor van Marklin en die is met de nieuwe mfx decoder stil en alleen bij hoge snelheden hoorbaar. De kap, ketel, machinistenhuis en waterketels bestaan voor het grootste deel uit metaal, dit geldt ook voor het hekwerk achter het machinstenhuis ook de leidingen op de ketels zijn van metaal. Verlichting vindt voor achter plaats door een lampje.

De loc heeft ook voor de eerste keer nu een esu mfx loksounddecoder aan boord. Volgens het boekje kan je met een mobile station inclusief de verlichting 8 functies bedienen met een centraal station moeten dit er 11 zijn.
De mapping van de symbolen op een mobiel station is echter niet correct. Je kan inderdaad 8 functies bedienen ermee, maar achter 1 symbool zit geen functie en achter drie toetsen zonder symbool zitten wel drie functies namelijk geluid piepende remmen, kolenscheppen en luchtpomp. Op een CS is het wel goed trouwens.

De andere functies zijn: licht, geluid stoomaandrijving, geluid locfluit 1 deze blijft fluiten totdat je nog een keertje op de knop drukt, locfluit 2 kort en optrek en afremvertraging uitzetten.

Wil je de loc bedienen via een control unit of IB dan kan dit via adres 9. F2 is dan geluid stoomaandrijving, f3 geluid lokfluit 1, f4 uitzetten optrek en afremvertraging.

Ik heb deze loc tot nu op drie banen al laten rijden en heb bijna geen haperingen gezien. En de 2 haperingen die ik heb gezien gebeurden bij lage snelheid en waren het gevolg van vuile rails. De loc rijdt bij de eerste rijstap al weg trouwens en de snelheid die door Marklin altijd op 100% wordt gezet is niet hoog te noemen. Zowel snelheid als volume geluidsdecoder heb ik op 85% gezet.

Ook heb ik de trekkracht van de loc op mijn baan getest. Inclusief mijn beruchte helling van 5% op.
Dit heb ik achteruit gedaan, omdat de trekkracht van de meeste tenderlocs achteruit want minder is bij de meeste modellen.
Ik heb de loc met geluid aan en met 16 twee assers op mijn baan laten rijden met een gematigde snelheid. Ik heb geen haperingen gezien. Ook niet mijn helling op. Waar ik de snelheid nog verder terugdraaide. Ook op helling heb ik geen enkele hapering gezien of gehoord.

Kortom de loc heeft een behoorlijke trekkracht, die heel netjes rijdt, en een mooi geluid heeft.

De loc is verpakt in een donderbruin gelakt kistje met koperbeslag met in de deksel weer een orginele foto van de loc. Op de foto staat de loc afgebeeld met nr 5751, de loc heeft nr 5752.

Deze verpakking is heel degelijk en met de grijze doos er nog eens omheen ideaal om de loc naar clubs of beurzen mee te nemen.
De prijs bedraagt in winkels tussen de 350 en 399 euro. Waarbij de laatste prijs de adviesprijs van Marklin is. De versie uit 2003 zonder geluid ook een eenmalige model had toendertijd een prijs van rond de 330 tot 370 euro in de winkel.

Van de 7 mfx locomotieven met geluid die ik tot nu heb van 149 euro tot 399 euro is dit wel 1 van mijn mooiste. Stoomlocgeluid vind ik zowiezo het mooiste geluid. Al heeft elokgeluid ook wel wat. Dieselgeluid vind ik verschrikkelijk.
Marklin Mallet Ho tenderstoomloc nr 37964 serie 96
Beste Davy.
Na het lezen van een aantal beschrijvingen wil ik je toch eens bedanken voor de geweldige en zeer bruikbare beschrijvingen!
Heel erg fijn dat je ook de gebruiksmogelijkheden op de baan beschrijft!
Vind deze loc tot dusverre zeker behorend bij de allermooiste!
Ga zo door en dat er nog vele mogen volgen!
AlbertJan.