Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

nieuw baanplan (320 x 190)

Gestart door Shark zondag 06 mei 2007, 14:49:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw baanplan (320 x 190)
Beste Marklinisten,

Heb een eerste ontwerp af.

Graag jullie reacties. Mijn opzet is:

  • ik wil graag dubbelspoor
  • wil met een lus ook kunnen omdraaien
  • wil een paar mooie figuren (zoals rechts die 'dubbele afslag naar links' met die mooie bocht (met dank aan Rolf!) en de 'driehoek' links)
  • wil een 'groot' station (in dit geval 4 sporen)
  • wil een mooi schaduwstation

De lus vanuit de rechterrijrichting heb ik op niveau 0; de lus de andere kant op heb ik nu in het schaduwstation gemaakt.

Wat ik nog moet uitzoeken is of mijn hoogteverschillen te overbruggen zijn met de lengtes die ik daarvoor heb. Ook red ik het NET niet met mijn baan binnen de afmetingen die ik had. Ik hoop dus dat ik met wat smokkelen nog net de baan zo kan maken. Anders moet ik wellicht over de hele lengte overal een spoortje uit halen.....

Ter volledigheid: ik rijd modern Nederlands (vooralsnog zonder bovenleiding, maar wie weet komt dat nog...). En ook vooral personenvervoer; mis dus ook nog rangeersporen. Weet niet of ik daar nog ruimte voor heb. Want: ik moet ook nog twee mangaten in de baan maken (moet hiervoor ook nog rekenen of ik er tussen pas  :D)

Nog iets dat ik kan toevoegen ter verduidelijking? 

Ben benieuwd naar jullie reacties, overpijnzingen, opmerkingen, aanvullingen, verbeteringen, vragen etc etc.

DANK!


Mark.
Re: nieuw baanplan (320 x 190)
Nog een kleine toevoeging in de hoop wat leerzame reacties op mijn ontwerp te krijgen  :D

zwart = niveau 0
rood = -1
groen = -2 (=schaduwstation)

Ik moet 'dus' nog twee 'mangaten' maken waar ik in kan staan en overal bij kan. Rechtsonder in ieder geval. En links 'ergens'. Moet ik nog ff op broeden.

Thanks again!


Mark.
Re: nieuw baanplan (320 x 190)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuw baanplan (320 x 190)
Hallo Mark.
Heel mooi ontwerp met veel rij-mogelijkheden.
Het heeft wel wat weg van mijn eigen eerste (schets) ontwerp voor mijn nieuw te bouwen baan.
Alleen mis ik in jouw ontwerp wat rangeersporen om nog wat extra te kunnen "spelen" maar dat is waarschijnlijk een bewuste keuze!
Tevens zie ik maar 1 (goede) mogelijkheid om te stijgen of te dalen, zonder dat je in de knoop komt met andere sporen, het dubbele rondje van -2 naar 0, indien mogelijk zou je dit dan dubbelsporig kunnen uitvoeren, binnen omlaag en buiten omhoog maar dat kost natuurlijk wel extra ruimte.
Dit probleem heb ik ook omdat mijn grote hoofdspoor (dubbele ovaal) boven het andere dubbele ovaal ligt.
Ook v.w.b het maken van je mangaten zijn niet veel mogelijkheden, in het midden ligt aardig wat spoor en in de ruimtes die over zijn zal toch wel wat scenery gepland zijn?
Een mogelijkheid hiervoor is het maken van uitneembare mangaten met een stukje scenery er op.
Dit ga ik zelf ook doen, de treintafel is hier al op voorbereid maar de grootte van de mangaten kan ik, al naar behoefte, nog aanpassen.
Veel succes met je ontwerp en de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.     
Re: nieuw baanplan (320 x 190)
Om eea te verduidelijken heb ik de niveau's nog even gesplitst. En nog een kleine aanpassing gemaakt (linksonder inrijden station vanuit bocht). Graag jullie opmerkingen.









Ik moet nog steeds exact uitrekenen of de dalingsniveau's correct zijn, maar als ik met niet vergis heb ik al vaker een spiraal gezien waar je toch in 1 rondje onder het eerste niveau moet komen. Dan lijken me de  rondjes hier toch te doen, nietwaar?

AlbertJan, dank je wel voor je opmerkingen. Uitneembare mangaten is idd een goed idee. Al eens aan gedacht, maar weet nog niet hoe of wat. Ik zat te denken ze onder met 'schuifjes' vast te maken en ze dan naar beneden er uit te halen als ik er bij moet. Bovendien geven die mangaten je ook goed zicht op en bereik bij de onderliggende niveau's....

Ik ga nog puzzelen met of ik het schaduwstation niet gewoon horizontaal bovenin ga leggen. Dan zou ik mogelijk rechtsonder beter een mangat kunnen maken. Ben ik waarschijnlijk alleen nog voor linksboven 'te dik  :)

Dank wederom!


Mark. 
Re: nieuw baanplan (320 x 190)
CiteerIk moet nog steeds exact uitrekenen of de dalingsniveau's correct zijn, maar als ik met niet vergis heb ik al vaker een spiraal gezien waar je toch in 1 rondje onder het eerste niveau moet komen. Dan lijken me de  rondjes hier toch te doen, nietwaar?

Hallo Mark,

Dat zie je inderdaad vaak ja. Ikzelf ben daar toch sceptisch over :? Ik heb nu bijvoorbeeld twee kleine en lichte locjes en ik merk dat deze zelfs horizontaal soms al wat tractie-problemen ondervinden (komt volgens mij door gladheid ivm olie- en rookvloeistof-residu). Kan me voorstellen dat je dat in een (R1-)spiraal dus ook tegen zult komen. Zelf durf ik het niet aan, ik kies gewoon voor ruime hellingen en niet voor spiralen.

Vriendelijke groeten,

Rolf