Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mannheim in 1983, de periode IV-baan van Richard

Gestart door Kermit65 woensdag 17 maart 2010, 15:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Hey Richard,

Dat is dan mooi balen voor Gerard, maar ook voor jou ! Gerard geeft (soms) advies waardoor jij tot grote hoogte kan stijgen. Hijzelf loopt dan ook regelmatig met zijn hoofd in de wolken !  :lol: Krijg je nou eindelijk de stoeptegels waar je op zat te wachten ?

groeten, Willem.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Ha, je weet nog niet half hoe hoog ik kan stijgen hoor. Met of zonder Gerard.
Ja, de tegels zijn besteld, ik moet alleen nog even wachten op een mailtje over de verzendkosten. Schat in dat die zo elk moment binnen kan komen.
Re:UPDATE 14 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Poehee, dat duurde even..maar ik kan weer verder.

Eerst een overzichtsfoto, de scherpe kijkers zien al wat meer stadshuizen aan de rechterkant verschijnen..



Die staan in de zijstraat die nu in aanbouw is en waar ook eindelijk (althans aan de rechter kant) de stoep is doorgetrokken. Eindelijk baggeren de Preisertjes niet meer door de modder heen..



Hoewel niet helemaal scherp geeft dit wel een beetje weer wat ik wil. Van dit soort huizenblokken komen er uiteindelijk 6 op de baan:



Eind van de week hoop ik weer een fase af te kunnen sluiten en komen er meer foto's.
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Dag Richard.

Zoooo, dat wordt al een echt stadsgezicht
met deftige straten en huizenblokken!
Heb je in de zijstraat wel genoeg ruimte
voor eventuele straatverlichting?  :wink:

Groeten,

Erik
Re:UPDATE 14 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 14 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Ja, daar is rekening mee gehouden. Het worden of dezelfde lampen als in de hoofdstraat, of ik plaats hanglampen aan kabels. Als ik het voorbeeld volg dan wordt het 't laatste, betekent alleen wel iets meer gepruts met de huisjes. Leuke uitdaging.  :shock:
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
hallo richard,

even je draadje noorgenomen,en moet zeggen dat het er allemaal mooi uitziet.ik ben jammer genoeg zo ver nog niet,ga ook een leuke stad maken.


groeten peter(ke33)
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:UPDATE 30 maart: De baan van Richard (Kermit65)
Het begint al echt op een stads tafereeltje te lijken hoor Richard!

Laurent
Re:UPDATE 14 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:UPDATE 14 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Vrijdag zal ik een groter overzicht vastleggen. Met wat geluk is dan ook het achterste stadsdeel klaar voor wat betreft de bestrating.
Re:UPDATE 14 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Dat ziet er al intressant uit. en krijgt mooi het idee van een stadje

mvg
Reinder
Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Update!

De huizenblokken nemen nu wat meer vorm aan. Ik heb enkele straten kunnen doortrekken en ben nu bezig om straatfolie, stoeptegels en ook gras aan te leggen. Waar nodig breng ik alvast wat details aan maar het grote detailwerk moet nog beginnen.
Een waarschuwing vooraf: je ziet op onderstaande foto's een aantal huisjes die heel belabberd gelijmd zijn (zowel grote lijmresten als scheef). Het betreft hier een partij tweedehands huisjes met liters lijm, scheef geplakt zijn en onder een hele dikke laag stof zaten. Ik ben die allemaal aan het restaureren en heb eerst de bodemplaten verwijderd en de ergste misstanden verholpen. Het detailwerk volgt als de straten af zijn en ik aan patineren toe kan komen. Ook worden alle huizen gedigitaliseerd met verlichting en heb ik een aantal stelmotortjes em schoorstenen klaar liggen om in te bouwen. Met de stelmotortjes gaan dan deuren open en dicht of dakramen of komen er nog andere functies.
Ik wil dit klaar hebben voor ik 85 ben..  :lol:















(ps: mij zijn vragen gesteld over de op een paar foto's waarneembare persoon die op een bankje uit aan het rusten is en naar verluid de bestuurder is van de VW Kever Cabrio. Naar het schijnt heeft deze zwart haar en is onlosmakelijk met het 3 Railforum verbonden, maar enige zekerheid is er niet omdat het haar bedekt wordt door een pet. Enige gelijkenis met bestaande, in de regio Eindhoven levende personen berust dan ook op toeval).   :mrgreen:
Re:Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Ik kan hier meer één ding op zeggen: GEWELDIG & TOPPIE. Oh sjips, dat zijn 2 dingen :oops:. Nou ja, dan ga ik nog maar even door: "Doe zo voort", zoals onze zuiderburen zo mooi kunnen zeggen.

Citaat van: Kermit65 op maandag 19 juli 2010, 20:26:29
Ik wil dit klaar hebben voor ik 85 ben..  :lol:
Dan heb je nog 40 jaar de tijd :lol:.

Citeer(ps: mij zijn vragen gesteld over de op een paar foto's waarneembare persoon die op een bankje uit aan het rusten is en naar verluid de bestuurder is van de VW Kever Cabrio. Naar het schijnt heeft deze zwart haar en is onlosmakelijk met het 3 Railforum verbonden, maar enige zekerheid is er niet omdat het haar bedekt wordt door een pet. Enige gelijkenis met bestaande, in de regio Eindhoven levende personen berust dan ook op toeval).   :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:. Je komt ze ook overal tegen hè (en dan bedoel ik die bijna onverslijtbare, onverwoestbare VW Kevertjes). Ik zou wel die afschuwelijk lelijke trekhaak van die ontzettend mooie VW1300 Cabrio verwijderen 8).
Re:Mega-update 19 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Hoi Richard,

Prachtige update weer. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Re:Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: Gerard op maandag 19 juli 2010, 20:41:16Ik zou wel die afschuwelijk lelijke trekhaak van die ontzettend mooie VW1300 Cabrio verwijderen 8).

Da's geen trekhaak, da's een uitschuifbare bekerhouder. Optie bij Karmann vandaan..  :mrgreen:

Ja, helaas, de tijd gaat voort dus het zijn niet eens meer 40 hele jaren. Moet ik nog haasten ook..  8)

Dank allemaal voor de complimenten!

Als mijn badkamer is afgetegeld (morgen?) dan hoop ik de volgende fase te kunnen starten: het busstation en de tunnelingang bij de berg aan de achterkant van de baan. Ik hik nog tegen wat problemen aan daar, vooral bij het passend maken van de tunnelingang zelf....
Re:Mega-update 19 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
hallo richard,

knappe update van je baan,vind het een leuke stad supper mooi gedaan.


groeten peter(ke33)
Re:Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: Kermit65 op maandag 19 juli 2010, 21:32:34
Da's geen trekhaak, da's een uitschuifbare bekerhouder. Optie bij Karmann vandaan..  :mrgreen:
Die optie heb ik niet op mijn ontzettend mooie blauwe Cabrio :(. Werd die alleen bij groene Cabrio's geleverd?

CiteerJa, helaas, de tijd gaat voort dus het zijn niet eens meer 40 hele jaren. Moet ik nog haasten ook..  8)
"De tijd gaat snel, gebruik hem wel", zei ene meneer Vondel al in de 17e eeuw. En toen was er nog geen sprake van treinen en Cabrio's, dus die man had toen al (last van?) een vooruitziende blik :D.
Re:Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Megaupdate 19 juli: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: Gerard op maandag 19 juli 2010, 21:46:11
Die optie heb ik niet op mijn ontzettend mooie blauwe Cabrio :(. Werd die alleen bij groene Cabrio's geleverd?

Ja, dat waren Eco Kevers. Bedoeld om redelijk onopvallend de bossen in te gaan en te picknicken. Zo waren de beroemde wieldoppen afneembaar en dienden ze gelijk als bordjes om te eten. De antenne kon uitklappen en was verstevigd om de parasol op vast te klikken. Achterin, bij de motor, zat een kleine boiler (toch iets met water maar geen koeling dus) voor theewater of instant-koffie. Vanzelfsprekend op 6 Volt..  :lol:
Re:Mega-update 19 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Aha, lag het aan de groene kleur en die "beroemde" 6 Volts installatie :shock:.

Mijn fantastische blauwe Kever heeft een 12 Volts installatie en dan zou die boiler zo maar kunnen doorbranden :?.
Re:Mega-update 19 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Yep, maar het water kookt dan wel twee keer zo snel.  :lol:

Enfin, back on topic maar weer. Vandaag staat de tunnelingang op het programma..
Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Vandaag nog op verschillende plaatsen op de treinbaan gewerkt, waaronder het voortzetten van het traject voor het Faller Car System. Omdat op sommige plaatsen nog aftakkingen komen en stopplaatsen (o.a. bij het tankstation en het busstation) en het materiaal daarvoor nog niet binnen is, gaat het werk aan de weg op die plaatsen pas door als ik dat wel heb.

Rondom het stadhuis ziet het er nu als volgt uit, een eerste aanzet naar een boulevard-idee met gescheiden rijbanen, fontein en een oversteek naar het stadspark met speeltuin:







Je ziet al het mangat wat nog dicht gaat en waar nog enkele straten op komen:



En verder natuurlijk veel rondliggend materiaal, wachtend om verwerkt te worden...










Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Zo te zien wordt het geen kleine stad. Ga zo door en laat de update´s maar komen

Reinder
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Hoi Richard,

Leuk dat je ook met FCS aan de slag gaat.
Ik zie dat je de rijdraad op de ondergrond legt.
Gaat het wegdek dan niet ietsje bol staan?

Groeten,
Ton.
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Hoi Ton,

Er zit een klein sleufje in de ondergrond, het volledige traject is ingefreesd. Ondanks dat kan ik echter niet geheel voorkomen dat je hier en daar een bobbeltje in het wegdek ziet. Dat is ook niet erg, in werkelijkheid zijn de straten (zeker in een industriestad als Mannheim) ook niet overal glad en strak.

Nadat de gleuf is gefreesd is het eerst een kwestie van voorzichtig inlijmen, even wachten tot het bijna droog is maar nog voldoende plakt en dan de draad er in. Hier en daar zet ik dat nog vast met Scotch-tape. Daarna gaat het wegdek er overheen (Noch, Faller).

Alles bij elkaar een moeizaam en langdurig werkje maar zolang er nog plezier in zit hoor je mij niet klagen!  :lol:

Groetjes,

Richard
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Hoi Richard,

Dat is een zeer fraaie update. 8)
Mooi hoor zo een grote stad.

Gr.
René
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Ik vind vooral dat boulevard-idee prachtig. Ik wil dat nog wel eens zien als dat helemaal klaar is.
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Dit weekend een update van de "Boulevard-Pers" , Gerard!
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Top, ik zie het wel komen.
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Vol bouwen en asfalteren is mijn advies! :lol:

Mooi mooi Richard. Heb je die achtergrond ook zelf gemaakt?
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Hoi Richard,

Op een of andere manier heb ik dit draadje nooit gezien.

Dat gaat nu veranderen  :D complimenten voor je baan.

Zier er top uit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
@Peter; dank je wel voor je complimenten. Ik zie mezelf nog zo ongeveer in "de beginfase" eigenlijk. Maar ik ben een pietlut en de details moeten het straks afmaken, inclusief optische trucs en een paar ton humor. Geen enkel gebouw blijft standaard uit de doos, aan alles is wel wat aangepast.

@Ronald; wat zou een stad zonder groen zijn...dus daar komt ook ruimte voor. De achtergrond is van Busch, van de Day & Night-serie. In een latere fase komt er licht achter waardoor je een nacht-effect krijgt. Zie: hier voor info.
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Okee, das wel mooi. Dus daardoor kun je juist een grote stad uitbeelden. Ga zo door. Enne, krijgen we ook nog wat van je materieel te zien? :)
Re:Update voor 24 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Ja, het materieel komt ook allemaal een keer aan bod. Jammer genoeg past dat niet allemaal op de baan dus ik zal wat creatief moeten zijn met fotograferen.  :lol:
Boulevard-Pers: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Boulevard-Pers: De baan van Richard (Kermit65)
Zoals beloofd hier dan een update van de "Boulevard-Pers" met daarbij enkele kanttekeningen:

* De boom wordt nog geveld en vervangen door een andere, mooier exemplaar. Kapvergunning inmiddels binnen;
* Ja, er loopt een paard in beeld. Dat zwerft al een tijd door de stad maar het houdt zich keurig aan de verkeersregels. Kijkt bijvoorbeeld rechts-links-rechts en steekt dan pas over. Foto is het bewijs;
* De middenberm krijgt een buitenrand van gras naast de stoeprandjes, daarbinnen aarde met beplanting;
* Over troep mekkeren doen we niet, er wordt immers heel hard gewerkt hier. Soms;  :P
* Verlichting is straks de Boulevard-lamp van Brawa, het stadsbestuur heeft echter tijdelijk geen geld hiervoor;
* De oversteekplaats krijgt nog een nette afwerking met zebra en verlichting. Er stat immers links een school in beeld en een speeltuin;
* De gehele plaat is (na tip van een professionele modelbouwer) matgrijs geschilderd. Asfalt komt niet voor, klinkerbestrating echter meer dan genoeg.  :lol:









Re:Boulevard-Pers update 31 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Bedankt voor de update. Even een paar kanttekeningen van mijn kant:

Citeer* De boom wordt nog geveld en vervangen door een andere, mooier exemplaar. Kapvergunning inmiddels binnen;
Als je toch bomen gaat kappen en nieuwe gaat planten zou ik er meteen een paar meer neerzetten op de middenberm, dat ziet er naar mijn mening mooier uit voor een boulevard-idee.

Citeer* Over troep mekkeren doen we niet, er wordt immers heel hard gewerkt hier. Soms; :P
Daarom heb ik foto 3 bewust overgeslagen :wink:.

Succes met de bouw en aankleding van de stad.
Re:Boulevard-Pers update 31 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: Gerard op zaterdag 31 juli 2010, 16:06:36
Bedankt voor de update. Even een paar kanttekeningen van mijn kant:

Citeer* De boom wordt nog geveld en vervangen door een andere, mooier exemplaar. Kapvergunning inmiddels binnen;
Als je toch bomen gaat kappen en nieuwe gaat planten zou ik er meteen een paar meer neerzetten op de middenberm, dat ziet er naar mijn mening mooier uit voor een boulevard-idee.

Da's precies de bedoeling inderdaad. Ik ben nog aan het opmeten of er vijf of zes op de hele rij komen. Een groene stad is immers net zoals het voorbeeld.  8)

Citeer* Over troep mekkeren doen we niet, er wordt immers heel hard gewerkt hier. Soms; :P
CiteerDaarom heb ik foto 3 bewust overgeslagen :wink:.

Succes met de bouw en aankleding van de stad.

Dank! Dat gaat zeker wel lukken, "stay tuned" zou ik zeggen  :)
Re:Boulevard-Pers update 31 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
jij genruikt dus van die plakwegen. Nou hen ik daar een vraagke over.. Blijft dat mooi zitten. Ik heb namelijk gehoord dat het na verloop van tijd gaat rafelen en los laten. Ik weet niet of je hier ervaring mee hebt? Tevens was ik ook nieuwschierig hoe je die straat zo netjes legt in de bochten.

Mvg
Reinder
Re:Boulevard-Pers update 31 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Hallo Reinder,

Het hangt een beetje ervan af hoe je het plakt is mij gebleken. Ik heb wegen van schuimachtig materiaal (Faller) en stoepjes van crêpe, wat van Noch is. Beide zijn flexibel maar wat vooral opvalt is dat het materiaal van Faller ook al is het iets gerekt op sommige plekken (bochten, aansluitpunten) erg goed in vorm blijft mits je ook bij het aanbrengen netjes gladstrijkt en iets aandrukt. Dan gaat het niet trekken.
Dit in tegenstelling tot het materiaal van Noch, waarbij ik gemerkt heb dat het iets kan krimpen als het eenmaal ligt. De oplossing daarvoor heb ik al, ik laat het ongeveer een halve tot een hele millimeter overlappen en na een week is het perfect strak.

Ergo: het kan dus allemaal wel zolang je het op de juiste manier toepast. Oh ja en heel belangrijk: een stofvrije en vetvrije ondergrond.
Re:Boulevard-Pers update 31 juli 2010: De baan van Richard (Kermit65)
Gisterenavond een stukje gewerkt aan de stadsfontein. Ik had er al eentje ooit tweedehands gekregen maar deze was incompleet en ik wilde -zoals alle bouwpakketten die ik maak- alles helemaal naar eigen hand zetten.

Wat je ziet is de gepatineerde uitvoering (= nieuw) naast de oude, nauwelijks toonbare versie.
De fontein krijgt een waterbak en pomp. Op de nieuwe mis je wellicht nog wat dingen. Dat klopt. Het mannetje bovenop moet nog worden aangepast: het zal afhankelijk van het seizoen vervangen moeten kunnen worden door een verlichte kerstboom die dan het plein voor het stadhuis siert.
De patinering heb ik zo gemaakt dat je marmer-effect krijgt en de plastic glans weg is. Voorts komen er mooiere bankjes dan de standaard-plastic dingen, ik heb namelijk claims van de familie Preiser ontvangen vanwege zware rugklachten bij diverse familieleden.
Tevens zijn de sproeikoppen voorzien van koperkleur. Dit wordt nog aangetipt met groen om de verwering aan te geven.






Re:Update 12 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
hoi richard

mooie stad  :D al die nederlandse straten zijn ook mooi  :P

veel succes verder
Re:Update 29 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Update 29 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
Na Houten kon ik aan de slag met het "technisch inrichten" van het stationsplein en het busstation.
Dat betekende het leggen van de rijdraden maar ook het inbouwen van twee wissels en twee parkeerplaatsen.

Ook de fontein iets verder aangekleed (althans het bloembed aan de kant van het stadhuis).










De parkeerplaatsen zijn nog niet ingeboord. Tot mijn grote schrik kom ik precies 40 centimeter rijdraad van Faller tekort. Om daar nou weer een hele rol voor te halen...  :(

Iemand toevallig nog een stukje over?  8)
Re:Update 29 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
Zit er nog schot in deze baan? :oops:

Mvg, Chopper
Re:Update 29 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Update 29 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
Nou zeg...  :shock:

Er moet een babykamer klaargemaakt worden, een nieuwe werkplek ingericht worden, twee bedrijven staande gehouden worden en veel werk is niet interessant om over te schrijven want niet zichtbaar.
Maar desondanks... ik ben bezig met een video (of foto's) over de problemen waar ik met FCS tegenaan loop.

Even geduld dus svp... 8)
Re:Update 29 augustus: De baan van Richard (Kermit65)
Okee bedankt voor de snelle reactie.
Ik blijf je topic in de gaten houden ;)

Mvg, Chopper
Update van 20 september: De baan van Richard (Kermit65)
Even een tussendoor-update van mijn project.

Wat ga je hieronder zien:

  • het stationsplein met (deels zichtbaar) de ingefreesde draden van het Faller Car System. Ik loop tegen een probleem aan dat de bus op een paar punten de draad kwijt is. Het lijkt mij wel. Intussen is magneetband besteld om dit euvel op te lossen en ook vangdraden te maken.
  • Het stadje in ontwikkeling. In de verte, ongeveer in het midden van de foto's, de bioscoop, waarin een luidsprekertje is geplaatst en de verlichting is aangebracht bij de kassa's. Ik moet nog verlichting aan de buitenkant aanbrengen die de filmposters verlichten.












Zo, en nu weer verder met de electra op de baan, in afwachting van de magneetbanden en ook een winkelpand bouwen...
Verlichting en bouwtips
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Verlichting en bouwtips
Zo dan, even laten weten wat de status is weer.

Om te beginnen: gebouwd wordt er op dit moment aan het station, een afgeleide van Kibri's station Bonn, wat aanmerkelijke overeenkomsten heeft met het station van Mannheim.
Er zal uiteindelijk nog veel aangepast moeten worden, het wordt daarom de grootste kitbash op mijn modelbaan. Zo zal de breedte moeten toenemen (12 cm), het middendeel en met name de centrale hal worden behoorlijk aangepakt tot het allemaal lijkt op Mannheim Hbf anno 1983.





Dan is er eindelijk een update voor de liefhebbers van de boulevard: de verlichting kwam eindelijk binnen en na het leggen van de kabels en het plaatsen van de voetjes een eerste impressie van de sfeer in de duisternis:







Tenslotte heb ik nog een bijzondere werkwijze uitgedacht voor de samenstelling van gebouwen, met name daar waar het gaat om de hoeken.
Ik stoorde mij aan het feit dat de hoeken niet altijd goed sloten en er dus bij duisternis licht doorheen kon komen, masker of niet.
Een aantal gebouwen hebben bij mijn baan ook nog eens de functie van elektrisch verdeelstation, dat wil zeggen: daar komen enkele leidingen samen en zitten de nodige verdeelplaten in. Zo hoef ik niet meer onder de baan te kruipen als een stekker los moet, ik til het gebouw op of...ik open een zijkant. Om dat laatste mogelijk te maken en het doorschijnprobleem op te lossen vond ik een pak carrosseriekit van 3M, normaal bedoeld om bijvoorbeeld ruiten of lampen van een auto mee af te dichten. Blijft flexibel, plakt als de ziekte en dicht perfect af. Ook te gebruiken voor fonteintjes en andere waterobjecten.
Zie onderstaande foto's voor de toepassing (je hebt er heel weinig van nodig!)










To be continued...  :lol:
Re:Mega-Update 19 oktober: De baan van Richard (Kermit65)
Carrosseriekit voor het verlijmen van huisjes, dat is nog eens wat je zegt een sneaky tip.
Waar koop je dat spul? Gewoon bij de Halfords?

Groetjes, Ron.
Re:Mega-Update 19 oktober: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: prutzer op dinsdag 19 oktober 2010, 20:29:08
Carrosseriekit voor het verlijmen van huisjes, dat is nog eens wat je zegt een sneaky tip.
Waar koop je dat spul? Gewoon bij de Halfords?

Groetjes, Ron.

Halfords zal het niet hebben, ik heb het bij Brezan gehaald. Het is professioneel spul namelijk. Voor een grote doos (daar doe ik al jaren mee!) heb ik iets van 15 euro betaald.
Re:Mega-Update 19 oktober: De baan van Richard (Kermit65)

Heel erg mooie baan. Vooral de bovenstaande foto bevalt mij :D !!! Wat een prachtige opname van een gezellige straat. Veel bouwplezier.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Mega-Update 19 oktober: De baan van Richard (Kermit65)
Dank je wel, RMW. En dan te bedenken dat ik er nog lang niet tevreden over ben zelf.
Gelukkig heeft nog niemand het lijk met de gele jas onderaan de trap rechts ontdekt....  8)
Re:Mega-Update 19 oktober: De baan van Richard (Kermit65)
Citaat van: Kermit65 op woensdag 20 oktober 2010, 15:22:37
Gelukkig heeft nog niemand het lijk met de gele jas onderaan de trap rechts ontdekt....  8)

:lol: :lol: :lol:

M.v.g.

Maikel (RMW)
Kleintje update 22 oktober: De baan van Richard (Kermit65)
Inmiddels een kleintje update voor de liefhebbers: het station in aanbouw is nu ook meegenomen en het weerschijnsel van de lantaarns geeft wel een mooi effect. Ook is de achtergrondverlichting aangezet waardoor je de bekende "nachtgloed" op de achtergrond krijgt.