Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen

Gestart door veldkamp maandag 06 september 2010, 09:55:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen
Jaren terug liep ik op een  beurs, daar maakte ze van papieren bouwtekeningen van huizen maar ook van loks en wagons op schaal,"kunstof" modelen.
De werkwijze was en leek eenvoudig.
De bouwtekening werd uitgeknipt en daar waar nodig werden randen en dergelijke al gevouwen en kaaks gezet.

Vervolgens werd er een oplossing gemaakt van "piepschuim"en ether of tinner , of een ander chemisch goedje!.
Dit stuk ben ik dus kwijt.Hier door ver kreeg je een vloeibaar,cq strijkbaar mengselen werd het papier mee ingestreken zodat het verzadigd raakte . Vervolgens moest de vluchtige stof verdampen in de omgeving> :lol: :P :D
Na dit proces bleef er een "kunststof" model precies op schaal over.
Daarna kwam de afwerking.
Heeft iemand met de werkwijze ervaring??

Groet Erik
Re:Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen
Hoi Erik,

Eerlijk gezegd, kan ik me niets voorstellen bij deze methode.
Om bouwtekeningen van gebouwen en locs in te smeren met een chemisch goedje (als omschreven), lijkt mij een omslachtig knoei-werkje.  Detailering en reliëf is bij zo'n methode toch ook niet echt mogelijk, lijkt mij... Maar ik kan het natuurlijk mis hebben, heb het immers nog nooit gezien!

Vr. groet, Patrick
Re:Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen
Het grappige is dat juist jij hier op reageer.Met name omdat ik hier aandacht na het lezen van jouw lijntje.
Het waren des tijd wat "oudere" heren die bouwtekeningen op schaal uitknipte cq sneden vervolgens met het goedje  insmeerde en lieten drogen.
Voor zover mijn herinnering gaat was het een work shop in de Brabant hallen tijdens een van de modelbaan treffen toen der tijd.
Daarna  "lijmde"ze  de evt losse onderdelen te samen met het zelfde mengsel. Jaren lang heeft mijn vader een open goederen wagontje gehad wat op deze wijze was gemaakt.
Het feit dat er nu nog zo weinig van bekend is, zal dan ook wel liggen in de (on) mogelijkheden van de werkwijze en toepassingen.

Erik
Re:Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen
Citaat van: veldkamp op maandag 06 september 2010, 11:03:03
Het grappige is dat juist jij hier op reageer.

Tja, als zelfbouwer ben ik natuurlijk geïnteresseerd naar alle mogelijke methoden, ook al ken ik deze niet (of zelfs wanneer ik weinig vertrouwen heb in en bepaalde methode) :wink:

Citaat van: veldkamp op maandag 06 september 2010, 11:03:03
Met name omdat ik hier aandacht na het lezen van jouw lijntje.

Leuk om te horen!

Citaat van: veldkamp op maandag 06 september 2010, 11:03:03
Het feit dat er nu nog zo weinig van bekend is, zal dan ook wel liggen in de (on) mogelijkheden van de werkwijze en toepassingen.

Dat vermoed ik ook. Maar,.. zeker weten doe ik het dus niet... ben wel gewoon eens benieuwd naar deze werkwijze en eventuele  (eind)resultaten, dus als iemand meer weet of voorbeelden heeft, dan zou ik dat best eens willen zien!

Vr. groet, Patrick
Re:Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen

Ik liep aleen tijd met de gedachte rond met de vraag of er collega bouwers zijn die deze werkwijze  hebben gezien, gehanteerd hebben of er zelfs nog mee werken,vandaar dat ik het op het forum heb gezet, met name ben ik ook nieuwschierig naar de weekmaker die ze gebruikte om de tempex te doen smelten om deze vervolgens weer in een uit geharde toestand te krijgen met het gewenste resultaat.

Wie weet is, er nog een van die, met alle respect "oude mannen" die de methode kan toe lichten.
Nooit geschoten is altijd mis.

Groet Erik
Re:Bouwtekeningen worden kunstofmodelen door insmeren met tempex oplossingen
Die weekmaker zal waarschijnlijk MEK zijn