Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24

Gestart door 10103 maandag 16 augustus 2010, 14:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
De modelbaan van '10103' - "Jachtslot" - 02/01/24
Modelbesprekingen op het forum
E 40 156 - Märklin 39140
E 41 012 - Märklin 39415
E 50 058 - Märklin 37852
E 93 07  -  Märklin 37870
V100 2263 - Märklin 37008

E 60 05  -  Fleischmann 396072
E 69 05  -  Fleischmann 390074
Rh 4061.22 - Roco 79307
Rh 1110.01 - Roco 78369

Railreinigingswagon - Märklin 48333


Modelbesprekingen in de Wiki
E 10 190 - Märklin 39110
E 41 208 - Märklin 39410
E 69 02  - Märklin 37475

V 90 030 - Märklin 37903
VT 98 9667 - Märklin 39984


Boek- en tijdschriftbesprekingen
* Gerhard Greß, Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt. Farbaufnahmen aus den fünfziger und sechziger Jahren, EK-Verlag 2007/2014.
* Roland Hartwig, Die Baureihe E 40. Einheitsellok für den Güterzugdienst, EK-Verlag 2013.
* Udo Kandler, Elloks fürs Wirtschaftswunder, EK-Verlag 2015.
* Peter Goette, Rheingold. Legende auf Schienen, EK-Verlag 2014.
* Jörg Sauter (red.), Elektrische Lokomotiven. Aus dem berühmten Lokomotiv-Archiv von Carl Bellingrodt, EK-Verlag 2016.
* Rolf Brüning, Neubau-Elektroloks der Deutschen Bundesbahn, DGEG Medien 2010.
* Rolf Brüning, Altbau-Elektroloks, DGEG Medien 2016.
* Karl-Ernst Maedel, Bekenntnisse eines Eisenbahnnarren, Transpress 1997.

* Eisenbahn Journal - Vorbild und Modell: Ladegut Holz (Nr. 1, 2015)

____________________________________________________________

De modelbaan
Zoals al vele van jullie gedaan hebben, leek het ook mij leuk om een topic aan mijn eigen (toekomstige) baan te gaan wijden. Na ruim twintig jaar niet echt meer met modeltreinen bezig te zijn geweest, is daar afgelopen herfst eindelijk verandering in gekomen. Een nieuwe woning met meer ruimte bood genoeg mogelijkheden om weer te starten. In de afgelopen maanden heb ik me hier op het forum ingelezen en zo een beetje de achterstand ingehaald, vooral met betrekking tot het hele digitale gebeuren. Meteen ook maar besloten 'digitaal' te gaan en na de aanschaf van de MS2 ook wat nieuwe mfx/fx-loks aangeschaft.
Tot nu toe had ik een proefbaantje in mijn werkkamer staan maar nu ik eindelijk tijd heb om de opslagkamer (= nieuwe hobbykamer!) aan te pakken, kan de bouw van een vaste baan gaan beginnen.


Zo ligt het proefbaantje er momenteel nog bij:




En in dit kamertje (ongeveer 2.10m x 1.80m en inganggedeelte) moet de baan komen. Zoals je ziet wordt er nog volop gewerkt:




En een foto van de andere zijde met de gang. Maar hé, wat zie ik daarachter uit de werkkamer komen?




Jawel, de kleine DHG 500 is nieuwsgierig geworden naar al die bouwwerkzaamheden en ...




... besluit om eens een kijkje te gaan nemen in de nieuwe hobbykamer:




Daar aangekomen wordt het nieuwe onderkomen eens goed geinspecteerd!




En een paar minuten later.... Tsja, als één schaap over de dam is...




Tenslotte zijn ze allemaal aangekomen en wordt - na kort overleg - de ruimte waar de nieuwe baan moet komen unaniem goedgekeurd!  :D



De locs zijn inmiddels weer terug zodat er verder gewerkt kan worden aan het onderkomen.
Wordt vervolgd.
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Dat meer rails en wissels en.... wagons enz. maar mogen volgen

Leuk gedaan !! :D

Gert Jan
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
ben erg benieuwd naar wat dit gaat worden
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Mooie ruimte heb je daar!

Gaat je volledige baanplan is K-Rails zijn of ook C-Rails?

Die railbus is toch prachtig eh  :lol: Verder heb je veel mooie loks?

Heb je ook een specifiek tijdperk of is het alles dooreen?

Groetjes,

Alexander
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8

spannend hoor

mvg
Reinder
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Grappige start van je topic ;-). Ik hou wel van dit soort verhalen...
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Leuk bedacht om zo je hobby kamer aan ons te laten zien :lol:


Gr, Maarten
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Dit is in ieder geval een leuke start!

Ik ben erg benieuwd, veel succes!

Groetjes Daniël
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Bedankt voor jullie eerste reacties allemaal! :D
Ik hoop er iets moois van te maken, maar aangezien dit mijn eerste echte baan gaat worden zal er nogal het een en ander geleerd en uitgeprobeerd moeten worden...

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op maandag 16 augustus 2010, 15:53:25
Gaat je volledige baanplan is K-Rails zijn of ook C-Rails?

Die railbus is toch prachtig eh  :lol: Verder heb je veel mooie loks?

Heb je ook een specifiek tijdperk of is het alles dooreen?

De baan gaat volledig uit K-rails bestaan. Ik heb nog wel wat M-rails liggen hier, maar daar wilde ik niet meer aan beginnen. Tsja, tijdperk... Eigenlijk nooit echt bij stil gestaan. Mijn eerste analoge loks zijn uit periode IV maar de laatste vier die ik dit jaar gekocht heb, komen (toevallig?) allemaal uit periode III. Het zal dus een combinatie van deze twee gaan worden met een enkele "V" ertussen (zoals de 10103.)
De railbus is inderdaad fantastisch. Ziet er mooi uit, rijdt prima en het geluid is geweldig. Het enige nadeeltje blijft de binnenverlichting die iets te fel is en die je niet apart kunt uitzetten. Daar moet ik misschien nog eens mee aan de slag. Ook moeten er nog wat figuurtjes in geplaatst worden want het ziet er wel erg leeg uit zo. Vooral omdat de binnenverlichting niet uit kan, blijf je dat goed zien.
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Terwijl de verf op de muren aan het drogen is, ben ik maar aan de slag gegaan om wat wagonladingen in elkaar te knutselen. Twee platte goederenwagons zijn nu van een metalen lading voorzien.
De buizen stammen af van een oude gordijnroede die ik in stukjes heb gezaagd en vervolgens matzwart gespoten heb. De pallets zijn gemaakt van lucifershoutje en 'geverfd' met roestwater. Over de spanbanden ben ik nog niet helemaal tevreden, daarvoor ga ik nog op zoek naar iets beters.








Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
dunner zwart garen gebruiken om spanbanden uit te beelden .. wat je nu hebt, lijkt te groot/dik
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
mooie wagon lading!! :D
ik ben benieuwd hoe de baan gaat worden, dus ik ga het zeker volgen!

Mvg Myron
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Ha 10103,

Leuk begin van je topic over je baantje. Die 3078 heb ik ook (weer). Ik heb hem omgebouwd met een Märklin decoder. Leuk, dat rijtje loks dat om de hoek komt kijken en de kamer keurt voor jouw plannen.
Veel succes met de bouw van je baan.

Groetjes

Harry

PS: Zwitsers thema??
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Citaat van: Vince op donderdag 19 augustus 2010, 18:17:07
dunner zwart garen gebruiken om spanbanden uit te beelden .. wat je nu hebt, lijkt te groot/dik
Klopt, je hebt gelijk. Daarom ben ik er ook nog niet helemaal tevreden mee. Ik zit zelf te denken aan platte, witte of grijze 'spanbanden'. Maar eens kijken wat ik daarvoor kan vinden.

Citaat van: Kroko14253 op donderdag 19 augustus 2010, 20:07:37
Ha 10103,

Leuk begin van je topic over je baantje. Die 3078 heb ik ook (weer). Ik heb hem omgebouwd met een Märklin decoder. Leuk, dat rijtje loks dat om de hoek komt kijken en de kamer keurt voor jouw plannen.
Veel succes met de bouw van je baan.

Groetjes

Harry

PS: Zwitsers thema??

Bedankt!
De 3078 is nog steeds een van mijn lievelingen, ook na meer dan 30 jaar blijf ik het een leuk lokje vinden. Wellicht dat deze ook nog omgebouwd gaat worden.
De baan moet een landelijk karakter krijgen, maar niet typisch Zwitsers met hoge bergen en zo. Eerder landelijk Duits met wat lage heuveltjes en veel groen.  :D
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Zo, het verfwerk is klaar. Volgende week nog een vloertje in de hobbykamer leggen en dan kan eindelijk met de bouw van de tafel worden begonnen.
In de tussentijd verder bezig geweest met een wagonlading. Dit keer heeft een 4624 een lading kolen gekregen volgens het bekende procede: laagje schuimrubber op maat knippen en in de wagon stoppen (in dit geval afkomstig van een overbodig geworden, zachte rugbeschermer uit mijn motorjas), insmeren met houtlijm, kooltjes er op (afkomstig uit een gesneuvelde orchidee-vaas waar ze als steentjes op de bodem lagen... Het zijn volgens mij overigens precies dezelfde als die je in de hobbywinkel kan kopen) en nadruppelen met een mix van water en houtlijm (verhouding 1:3). Dagje laten drogen en klaar:

Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - start 16/8
Okay, toegegeven. Dat weekje waar ik het in mijn vorige berichtje nog over had duurde iets langer dan gebruikelijke zeven dagen... Maar het vloertje is er afgelopen week dan eindelijk ingelegd.


De plintjes liggen overigens nog los en worden pas later vastgemaakt.

Omdat ik wat dagen vrij had, was ik ook al begonnen met de bouwplanning van een tafel. Vervolgens hout gekocht en timmeren maar! De pootjes staan op een rubber matje vanwege de geluidsisolatie. Ook tussen het geraamte en de muren zijn wat rubberlaagjes aangebracht.



Nadat het eerste deel van het geraamte klaar was, heb ik de MDF-platen er maar eens opgelegd voor een eerste testje. Hmmm, dat maakt toch ietsje meer herrie zo dan een tapijtbaantje. Maar goed, daar was ook al op gerekend. Ik ga nog even bekijken of ik de mdf-platen misschien ook nog via een rubberlaagje ga isoleren van het geraamte om nog wat geluid weg te kunnen filteren. Een isolerend laagje direct onder de rails zal dan de laatste stap worden.



Goed, de bouw van mijn eerste echte baan is nu eindelijk begonnen. De komende weken zal er nog veel getimmerd, gepland, getest en aangerommeld gaan worden. :D
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Succes je bouwt bijna op de grootte van mijn baan (210cm x 110cm) alleen is de breedte wat langer...


groeten minitreintje/Dylan
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Dat ziet er al goed uit. Heb je ook al een baanplan voor al die locs?

Ik kijk uit naar de volgende up date!

Groeten,

Tim
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Dylan en Tim, bedankt voor julie reactie!
De tafel wordt iets kleiner dan 2.10 x 1.80 omdat er nog een hoekje van ongeveer 80 x 50 uit gaat, aangezien ik daar wil gaan zitten met de besturing (en om nog bepaalde plekjes op de baan te kunnen bereiken...)
Niet alle locs zullen overigens tegelijkertijd kunnen gaan rijden. Vanwege het banenplan schat ik dat het er hoogstens zo'n drie zullen zijn. Ze mogen dus om de beurt wat rondjes gaan draaien. :D

Hieronder het voorlopige banenplan: het schaduwstation....



... waar dan ooit nog een verdieping boven moet komen met deze "zichtbaan".



Er zweven nu nog wat rails door de lucht rechtsonder, maar dat zal grotendeels nog op de plaat komen te liggen of via een brug opgelost gaan worden.
Het is mijn bedoeling om eerst (het grootste deel van) de zichtbaan eens neer te leggen op de "onderste verdieping" en dan te bekijken hoe dat bevalt. Als dat goed gaat en uitpakt zoals ik me dat had bedacht, dan komt het schaduwstation op die plek en wordt de bovenverdieping gebouwd met de zichtbaan. Op deze manier kan ik een beetje ervaring opdoen en voor de uiteindelijke uitvoering nog aanpassingen doen. Dan pas zal de baan ook echt aangekleed gaan worden. 
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
leuk compact plan, ik zie alleen erg veel rails erg dicht naast elkaar liggen, met name na al die gebogen wissels..........

denk dat je hier problemen gaat krijgen als er toevallig twee treinen rijden...........
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Citaat van: digi-jacques op dinsdag 26 oktober 2010, 00:01:47
leuk compact plan, ik zie alleen erg veel rails erg dicht naast elkaar liggen, met name na al die gebogen wissels..........

denk dat je hier problemen gaat krijgen als er toevallig twee treinen rijden...........

Jacques, dat klopt wat je zegt. Het is in elk geval iets waar ik ook mijn bedenkingen over heb. Nu zullen er geen lange rijtuigen gaan rijden op deze baan, maar een zesasser-loc heeft toch ook al een aardige overhang. Dit wordt een kwestie van testen en vervolgens aanpassen. Het is een eerste opzet om mee te beginnen en ik ga er vanuit, dat er nog wel het een en ander veranderd moet worden.
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
zo, het begin staat er.
Veel succes met de bouw!  :D

En je hebt idd veel rails op je plan.

Groet, Lesley
Re:De modelbaan van '10103' - Tafelbouw 24 oktober
bijv die meest rechtse gebogen wissel vervangen door een normale wissel naar links????
op niveau 1 dan.......

en in je schaduwstations die 2 gebogen wissels (onderaan) achter elkaar 1 rail naar links/ terug plaatsen en daaruit verder gaan.......
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
De afgelopen dagen heb ik fijn benut om weer verder te knutselen aan de tafel en modelbaan.

De eerste verdieping van de tafel is op onderstaande foto's bijna klaar en een eerste proefspooortje is al weer gelegd.






Omdat die zwevende sporen toch wel een beetje eng zijn, heb ik daar toch ook maar een stukje onder geplaatst. :D




Nadat dat stukje er aan was vastgemaakt, heb ik wat oude boompjes en huisjes geplaatst om een beetje een idee te krijgen hoe het moet gaan worden.





Nu moet ik nog wat wissels aanschaffen om de keerlus en opstelspoortjes voor de locs te kunnen maken. Dan is de test-layout van de zichtverdieping klaar en kan ik eens kijken hoe dat bevalt. 
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
10103

Leuk baanplan en aangekleed wordt het steeds echter.

Complimenten voor het benutten van de ruimte. Genoeg mogelijkheden en toch het idee van ruimte rondom de rails.

Marcel
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Dag Marc.
Even wat tijd genomen om eens de bouw van jouw nieuwe treinen ruimte en de bouw van je baan te bekijken.
De introductie is erg leuk en origineel gevonden.
Dit is met recht het overkomen van je materieel te noemen! 8)

Het baanontwerp is goed bedacht en de vorm, zeker in deze ruimte, past bijzonder mooi.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Kben benieuws naar een update  8o ;)
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op woensdag 09 februari 2011, 13:49:53
Kben benieuws naar een update  8o ;)

Hoi Alexander,

Bedankt voor je interesse voor mijn modelbaan. Tsja, wat zal ik zeggen. Op dit moment ligt het echte handwerk even stil (ik ben vooral met onze wiki bezig), maar het denken gaat verder. Ik ben tegen een paar beperkingen aangelopen van de lay out, die vooral te maken hebben met de kleine beschikbare ruimte. Ik bekijk momenteel of ik daar iets aan kan gaan doen, zoals een derde verdieping of een vloeiender verloop tussen de huidige twee geplande verdiepingen.

Groet, Marc
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Inmiddels toch nog een klein stukje toegevoegd aan de baan en de keerlus gemaakt. :) Deze lus maakt al wel een verschil voor wat betreft de "speelmogelijkheden" maar helemaal tevreden ben ik toch nog niet over deze lay out. Gaan we verder aan werken...



En nog twee plaatjes:


Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Leuk topic, met leuke foto's van een (zo te zien) erg mooie baan in opbouw. Ik blijf dit zeker volgen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Hallo Marc,

Al een leuk begin, maar waar is je 10103, ik zie hem nergens.

vr.gr. Günther.
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Citaat van: Günther op woensdag 16 februari 2011, 13:34:06
Hallo Marc,

Al een leuk begin, maar waar is je 10103, ik zie hem nergens.

vr.gr. Günther.

Klopt! :D
De 10103 ligt al een tijdje uit elkaar en wacht geduldig dat ze weer eens wat aandacht krijgt. De loc wordt namelijk omgebouwd met een esu decoder.
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Maar Marc toch dat is het opperhoofd onder je treinen, die kan je toch dit niet aan doen. :-(
Dus hup even op de tanden bijten en vlug in elkaar zetten.
Deze loc. behoort op elke foto vooraan te staan het is je logo.

vr.gr. Günther. :oops:
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
Hallo Marc,

Een erg mooie baan begint het al te worden :thumbup:
En ook erg mooi materieel!!

Gr, Myron
Re:De modelbaan van '10103' - 1ste verdieping tafel klaar
ik heb mss een tip voor je bomen  :D
heb dit zelf op het forum gelezen
je kan je bomen de voet ontdoen en dan met een boor een gaatje in je tafel boren
zo ziet het er veel echter uit dan met zo'n bombastische voet
je kan zelf nog altijd doen wat je wilt
hopelijk heb je hier wat aan

groeten flori2703(florian)
Re:De modelbaan van '10103' - E 10 aangekomen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - E 10 aangekomen
Vandaag nog wat foto's genomen van de nieuwste aanwinst op de baan: de E 10 190. :)



Hier alle periode III-dames bij elkaar:



De V 90 is er intussen even vandoor gegaan:

 

Groet, Marc
Re:De modelbaan van '10103' - E 10 aangekomen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:De modelbaan van '10103' - E 10 aangekomen
Nadat op de voorlopige baan de E 10 nog wat rondjes heeft mogen rijden, heb ik die vervolgens uit elkaar gehaald. Het plan van de bovenbaan - de eerste/zichtverdieping - had ik namelijk alleen maar neergelegd om het eens uit te testen. Omdat ik er niet helemaal tevreden over was, moest het ontwerp aangepast gaan worden. De nieuwe versie heb ik nu - voor het grootste deel - neergelegd om te kijken hoe dat weer bevalt en om te checken of het allemaal wel kon. Dat bleek redelijk goed te gaan.  :)

Nieuwe versie van de zichtverdieping (nog zonder stationsgedeelte en opstelsporen):







Bij deze nieuwe versie is er een aparte op- en afrit naar het schaduwstation gemaakt. Daardoor moet het makkelijker zijn om met wat meer treinen rond te rijden.

Daarna heb ik ook dit weer afgebroken en ben ik met de nieuwe variant van het schaduwstation aan de slag gegaan. Allemaal nog zeer provisorisch en nog niet goed "uitgelijnd" qua stijgingspercentages. Ook hier opnieuw om eens te kijken of het allemaal zo werkt als uitgedacht en getekend.

Het schaduwstation met bovenin de afrit van de zichtverdieping en rechts onderin de spiraal die naar boven gaat leiden:







Als er weer wat meer rails in huis is, ga ik de zichtverdieping hier bovenop knutselen. Hopelijk sluiten de twee delen dan zoals gepland goed op elkaar aan.
Ik ga alvast de volgende boekenkast leeg halen...


Ps. Tot mijn schande realiseer ik me nu dat ik op een aantal berichtjes nog niet heb gereageerd. :oops:

- Myron, bedankt voor je reactie!  :)
- Florian, bedankt voor de tip. Zoals je ziet zijn de bomen inmiddels weer gerooid. Als ze weer geplant gaan worden, zal ik je tip in gedachten houden.
- Günther, de 10103 staat weer op de baan. Alleen rijdt ze nog steeds niet naar tevredenheid. Daarom gaat ze voorlopig weer de vitrine in, temeer daar het DB-materiaal uit periode III steeds meer de voorkeur begint te krijgen.  :D
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: vraagje bovenleiding
Tussen de bedrijven door heb ik verder zitten werken aan mijn baan. De nieuwe testversie van mijn baan is nu bijna gereed en er wordt al druk proefgereden om te kijken of het bevalt. Op de foto's ontbreken eigenlijk alleen nog de opstelsporen in het schaduwstation - momenteel geen plaats voor in verband met de constructies waar de rails op liggen - en bij het toekomstig stationnetje in de binnenste ovaal.
Zoals je ziet is het een en ander zeer provisorisch in elkaar gezet. Ik durf op dit moment eigenlijk alleen de lichte Köf overal te laten rijden. Die komt alle hellingen met een wagonnetje gelukkig makkelijk omhoog.









Omdat ik de hellingen zo zacht mogelijk wil laten stijgen, heb ik hier en daar echter nog een klein probleempje met de hoogte tussen de sporen die precies boven elkaar lopen. Die ruimte is voor diesels genoeg, maar voor E-locs met bovenleiding eigenlijk niet.

Vraagje: zou iemand met K-rails en Märklin-bovenleiding op zijn baan misschien een centimeter willen pakken en het volgende voor me willen opmeten?

- Wat is de afstand tussen de bovenzijde van de K-rails en de onderzijde van de bovenleidingsdraad? Zie tekening 'A'
- Wat is de afstand tussen de boven- en onderzijde van de bovenleidingsdraad op het smalste stuk (in het midden dus: 'C' op de tekening) en op het breedste stuk (daar waar de draad aan de mast vast zit: 'B' op de tekening)?



Ik kan die gegevens namelijk nergens vinden en hiermee zou ik een beter idee hebben hoeveel ruimte ik minimaal moet reserveren voor de hoogte van mijn tunnels en onder mijn bruggen. Alvast bedankt! :)

Groet, Marc
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Hallo Marc,

Je grote tafel ziet er lekker gevuld uit zo en idd. het is wat fragiel. helaas kan ik je niet helpen want ik heb geen k-rail met bovenleiding. Ik zie mooie aanwinsten maar ik had, gelet op je naam, ergens stiekun een BR103 verwacht  :)

groet,
Michiel
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Hallo Marc,

Dat is 98,5 mm, dit staat in elke catalogus van Märklin.
Ik hou altijd 100 mm aan

vr.gr. Günther,
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
U bedoelt 100 mm ?
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Sorry, moet kunnen in 2011.
Foutje bedankt.
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Hallo Marc,

Ivm je beschikbare ruimte, zou je in je stations ook de wissel-bogen kunnen inkorten, en speciaal op maat maken. Zo kan je in je station de sporen dichter op elkaar kunnen leggen, als er geen perron tussen hoeft. Zeker als je de K-rails met ballast gaat vervuilen/lijmen. Hierdoor krijg je een veel natuurlijker station.

Gr. Marcel
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Grote vriend Marcel,

Hoe weet jij hoe mijn stationsporen er komen uit te zien.
Dit is nog bij niemand bekend, hoog uit bij 4 à 5 insiders.

Dus ik denk dat je 10103 bedoeld.
Geef niet je kan je vergissen >:-D >:-D

vr.gr. Günther.
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties maar ik heb geloof ik nog geen antwoord....  :)

Günther, met die 98,5 mm bedoel je neem ik aan de hoogte van de bovenzijde van de bovenleiding (aangezien een mast 100 mm hoog is.) Het gaat me echter specifiek om de maten 'A', 'B' en 'C' zoals ik die in de tekening heb gezet. Een hoogte van 100 mm ga ik namelijk niet redden hier en daar. Door de mast eventueel wat lager dan de rails te monteren, kan er misschien net genoeg ruimte gewonnen worden. Alleen moet ik dan weten wat de minimale afstand tussen de pantograaf en de onderzijde van de bovenleiding kan worden.

Michiel, mijn forumnaam verwijst naar de Re 4/4 IV '10103' zoals die ook in mijn avatar te zien is. Maar een BR 103 staat nog wel op het verlanglijstje dus wie weet...  ;)

Marcel, bedankt voor de tip. Over wissels inkorten had ik nog niet nagedacht. Dat is hier en daar misschien wel een goed idee!

Groet, Marc
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
als je de maat van 98,5 mm aanhoud dan kan je overal onderdoor met volledig opgeheven panto.Ik heb overal 100 mm aangehouden (zonder geleidedraad) en de sporen liggen op 4 mm dik kurk. Meet gewoon eens de hoogte die je nodig hebt om met een panto geheven op 10 mm boven de loc erdoor te kunnen. PS tip : waar je in het niet zichtbare gedeelte onvoldoende hoogte zou hebben kan je gewoon een geleide draad van 1,5 mm2 aanbrengen zodat de panto er gewoon onderdoor gaat.
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Marc,

Neem eens een kijkje HIER
Daar vind je de modelmaten. Op mijn diorama heb ik (afstand bovenkant rail->onderkant bovenleiding) 65 mm aangehouden. Op de bovenvermelde pagina zul je een normale hoogte vinden van 69 mm, met een minimum van 65 mm.
Je kunt er natuurlijk iets van afwijken.
Ik hoop, dat je er iets aan hebt.

Groetjes

Harry
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Harry, bedankt voor deze link! Die is heel erg handig om erbij te houden. Daar heb ik wat aan! :)

Johnny, bedankt voor je toevoeging!
Zoals gezegd heb ik op sommige punten helaas geen 100 mm ruimte tussen de twee sporen die boven elkaar liggen. Het moet dus echt met minder gaan gebeuren.
Ik ga voor de zekerheid maar twee paaltjes en een stukje bovenleiding kopen. Dan kan ik kijken of ik zo de draad onder de laagste stukjes kan krijgen. Anders moet het op die plekken inderdaad maar met een enkele geleide draad tot stand komen. Alleen moet ik dan nog even bekijken hoe ik de overgang van normale bovenleiding naar zo'n enkele draad een beetje mooi kan laten overlopen.

Groet, Marc   
Re:De modelbaan van '10103' - 30 mei: Vraagje bovenleiding
Citaat van: 10103 op maandag 30 mei 2011, 17:03:32
Michiel, mijn forumnaam verwijst naar de Re 4/4 IV '10103' zoals die ook in mijn avatar te zien is. Maar een BR 103 staat nog wel op het verlanglijstje dus wie weet...  ;)

Oeps  :oops:  dat was duidelijk zichtbaar, had ik kunnen weten. Hoop dat je je antwoord krijgt maar B en C hangen af van de hoeveelheid sporen die je wilt overspannen. Meer breedte , hogere masten?

groet,
Michiel
Re:De modelbaan van '10103' - 21 augustus: creatief met kurk
Na een paar weken lekker op vakantie te zijn geweest, heb ik mijn laatste vakantiedagen gebruikt om weer eens aan mijn modelbaan te werken.
Nadat ik de fragiele baan hier en daar nog wat had verstevigd, durfde ik het ook aan om met de zwaardere locs wat proefrondjes te rijden. Dat ging redelijk goed en hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben, heb ik besloten om de testbaan definitief te gaan opbouwen. Dat betekende dat alles weer afgebroken kon worden om vervolgens met de echte baan te gaan beginnen.
Hoewel ik het geluidsniveau van de locs met wagons op de K-rails wel mee vond vallen, wilde ik toch een geluiddempend laagje op de MDF-platen aanbrengen. Omdat het schaduwstation niet verder aangekleed zal worden maar wel voor een deel in het zicht ligt, leek het me mooi om lagen kurk aan te brengen. Via "kurkrol.nl" een rol van 8 x 0.5 meter en een dikte van 2 mm besteld (prima service: anderhalve dag na mijn bestelling was de waterdicht verpakte rol al binnen) en vandaag begonnen met leggen.
Zo'n kurkrol is mooi materiaal om mee te werken. Het laat zich prima knippen en snijden (altijd van je af...   :D) en het ziet er - vind ik tenminste - fraai uit als ondergrond.

De kurkrol




Na een tijdje knippen en plakken liggen de eerste laagjes er al op.



En nog wat later is dit het resultaat. Er moet nog een smal strookje achterin komen, maar de dubbelzijdige tape is helaas op. :(  Deze week dus nog verder afmaken.




Ps. Voor de nieuwsgierigen: Nee, die fles wijn was niet nodig om de stemming er in te houden tijdens het leggen, maar om de laagjes kurk aan te drukken bij gebrek aan een deegroller. Echt waar hoor!  ;)