Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

marklin en mindstorms nxt 2.0

Gestart door lukskeluk woensdag 16 juni 2010, 20:39:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin en mindstorms nxt 2.0
hey

onlangs zag ik men "oude" doos van mindstorms nxt 2.0 (robot van lego met 3servo's en enkele sensoren + een drag and drop-software) liggen. ik had al enkele keren nagedacht over wat ik ermee kon bouwen en toen dacht ik aan dit

doel: een machine maken waardoor ik delen van mijn baan om de beurt kan aansturen zonder digitale besturing. vooral dus voor locs in en uit loodsen te rijden.

werking. de bruine draad gaat rechtstreeks naar het spoor. de rode draad gaat niet naar het spoor maar naar de robot waar hij op 3 servo's is aangesloten( voor horizontale beweging en verticale). hierdoor kan ik de rode draad op verschillende stukjes aluminium laten komen die dan weer in contact staan met de rails. zo kan ik de verschillende delen afzonderlijk besturen, welliswaar maar 1 tegelijk. toch bij mijn eerste project later kan ik het nog veranderen (heb 2 trafo) dat 1 trafo het hoofdspoor doet en trafo de bijstukken. momenteel heb ik mijn baan gewoon verdeelt over mijn 2 trafo's.

morgen ga ik programmerenen proberen nog een foto up te loaden
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
Leuk idee, maar kijk je uit dat je niets om zeep helpt?
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
de papa kijkt altijd wel eens na of ik geen "onveilig speelgoed maak". bovendien test ik mijn project vele keren voor ik het aansluit op de trafo en een kleine rail. pas na vele testen komt het op men echte baan

de schets staat op

http://s951.photobucket.com/albums/ad354/lukskeluk/?action=view&current=marklin.gif
het is niet zo duidelijk maar ik hoop dat je er toch iets van kunt zien en het een beetje beter kan begrijpen. (uitleg is misschien nogal verwarrend)
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
Je kan daarmee ook een draaischijf aansturen. Ben zelf ook een Lego fan, ben vorig jaar naar Legoland geweest en hebt daar ook aan NXT mogen programmeren. Maar voor jouw project kan je relais gebruiken. En je NXT voor een draaischijf ofzo,...
Maar het is jouw idee, ik wil je allen helpen.

Veel succes ermee!



groeten minitreintje/Dylan
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
extra tips en info zijn altijd bruikbaar. ik zal er zeker eens over nadenken. misschien kan ik zelf beide tegelijk maken. als ik 1 servo gebruik voor mijn systeem (dan moet ik gewoon mijn eerste ontwerp herzien) kan ik nog 2 servo's gebruiken voor een draaischijf (1is waarschijnlijk wel genoeg). het model dat ik nu al heb gebouwd zal ik dan gebruiken als testmodel om dan later te verbeteren.

wel leuk dat je ook een lego-fan bent. lego mindstorms biedt veel mogelijkheden en je kan er altijd wel iets van maken, zoals bijvoorbeeld iets voor marklin
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
heb zelf ook zoon 2.0 ding :lol:
alleen nooit veel mee geprogameerd, vond er niet zoveel aan (hij is/was trouwens van mijn broer, die vond het wel leuker :lol:)
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
je kan er altijd handige dingetjes mee maken zonder dat je nog eens moet investeren
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:marklin en mindstorms nxt 2.0
Is een gewone keuze-schakelaar niet wat eenvoudiger
om je probleem op te lossen. Kun je de servo's beter
gebruiken voor een spoorwegovergang of een kraan.

Groeten,

Erik