Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Geluids Isolatie onderzijde baan.

Gestart door wilsma maandag 24 mei 2010, 02:52:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Alle medeforummers.

Misschien is dit onderwerp al aan de orde geweest, maar ik heb het niet zo gauw kunnen vinden,!  Bij deze een theoretische vraag : Heeft iemand ervaring met het isoleren van de houten onderzijde van de treintafel, zodat het rijgeluid hierdoor sterk verminderd wordt ? Wat zijn hier de voor- en nadelen van?  Iemand dit al geprobeerd ?

groeten,Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Willem.

Daar ben ik met mijn vorige baan wel eens mee bezig geweest maar ik kwam er al snel achter dat er haken en ogen aan zitten.
De ruimte onder je baan helemaal opvullen is de enige oplossing. Een plaat onder maken met daar boven isolatie materiaal werkt niet. Je hebt toch ruimte en dat werkt als een klankkast denk aan een gitaar of viool
Onder je baan heb je bedrading en veelal elktronica das ook niet handig als je daar niet bij kunt.

Mvg, Johan
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Johan,

Daar had ik al zo'n idee van dat het niet erg goed zou werken, en ik voorzag ook al problemen met de bedrading onder de baan. Maar eigenwijs als ik ben, wilde ik het toch even zeker weten.  De meeste treintafels hebben een basis van b.v. een rechthoek, gemaakt van latten, en daartussen nog eens een kruis van latten om het geheel wat steviger te maken. Zou het ook niet helpen om er meer latten onder te zetten i.p.v. één kruis, meerdere latten in de breedte, zodat er minder "ruimtes" ontstaan aan de onderkant, dus minder geluid ? (kleinere klankkasten)

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Willem, daar heb ik al eens een topic van gestart.

Ik had ballast aangebracht op mijn baan en daarna werd ik geconfronteerd met een enorme toename in rijgeluiden.
Dat kwam omdat de baan dmv de lijm contact kreeg met de houten ondergrond.

Ik kreeg toen van iemand een tip om onder de hele baan balken dwars op mijn tafel aan te brengen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14288.msg225163#msg225163

Bij mij heeft dit goed gewerkt en het geluid is hierdoor flink afgenomen.

Succes met de isolatie,
Gijs
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
tja, het beste blijft nog altijd het voorkomen van contactgeluid tussen de rails en de houten (harde) ondergrond. en da's niet simpel. Rails vastschroeven is eigenlijk uit den boze, net als knalhard opdrogende lijm. In iedergeval isolatiemateriaal aanbrengen tussen het hout en de rails, en als het even kan vast zetten met elastisch blijvende lijm, of zoals Tilly het doet (KLIK), opsluiten met elastisch materiaal. Geluidsbruggen voorkomen, dus zorgen dat er geen starre verbinding is van de ondergrond met de rails. Da's heel lastig, want bv een servoaandrijving voor een wissel direct aan de plaat schroeven en dan een recht staafje in de wissel is een beproefde methode, die mechanisch erg goed werkt, maar toch ook voor een geluidsbrug zorgt. Kun je wel weer wat aan doen door rubber ringetjes tussen te plaatsen, maar het blijft lastig. Voor schaduwstations gebruik ik zelf neopreen, vastgelijmd op de ondergrond, en dan de (K) rails met elastisch blijvende contactlijm op het neopreen. Tot nu toe gebruik ik de M aandrijvingen, die ook op het neopreen liggen.
geluidloos zal je baan nooit worden, er zijn nog andere grote geluidsproducenten zoals de motoren en de slepers, maar je kan het door goed plannen en zorgvuldig bouwen wel heel ver beperken.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Vaak komt een gedeelte van het geluid ook uit de ondergrond. Als je een modern huis hebt wat opgebouwd is van (voornamelijk) beton, willen de lichte trillingen van je modelbaan wel eens overslaan naar de grond, hetgeen een onaangenaam geluid veroorzaakt. Indien je hier vanaf wilt komen kun je rubber blokjes onder de 'poten' van je modelbaan aanbrengen. Bij mij werkte dit zeer goed.

Bij de gamma zijn deze voor nog geen euro per stuk te verkrijgen, ze worden normaal gesproken gebruikt om je plamuurmes aan af te vegen, ik weet niet hoe ze precies heten. Uiteraard lost dit niet je probleem op met het klankkast principe, maar helpen doet het zeker wel. Deze trillingen zijn overigens ook de reden dat je een modelbaan nooit direct vast moet maken aan de muur, maar als het even kan een losstaande tafel moet gebruiken.

Grt. Mischa
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo allemaal.

@Gijs, Goed te horen van jou dat die latten overdwars goed hebben geholpen, en mocht ik zo ver zijn, dan denk ik dat ik dat ook zo doe. Wel denk ik er over om er gaten doorheen te boren zo dat ik de bedrading er door kan laten lopen.

@Walter, Ik ben inderdaad van plan om alle rails op een isolatieplaat te leggen, zonder deze vast te lijmen of te schroeven. Hélemaal geluidloos zal het denk ik nooit worden, maar dat hoeft ook niet, want dat krijg je toch niet voor elkaar denk ik.

@Mischa,Iemand heeft mij ook al verteld dat je de poten op van die rubber dingen moet zetten, waar wasmachines wel eens op staan. Verder heb ik een vooroorlogs huis met houten vloeren, dus of dat nog nadelig is, weet ik ook (nog) niet.

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Willem,

Met houten vloeren bestaat dit probleem ook, maar het probleem is uniek voor iedere ondergrond, de theorie is als volgt:
Door het rijden met de treinen, ontstaan er trillingen, deze worden doorgegeven aan alles waar je modelbaan aan vast zit, of op staat. Als er verschil in snelheid van trillen ontstaat, bijvoorbeeld doordat de ondergrond waar de baan-tafel op rust, harder of zachter is dan het materiaal die jij gebruikt dan ontstaat dit probleem. Het komt niet vaak voor dat 2 stukken hout precies even hard zijn, en dus zal je geluid hebben. Hoe erg dit geluid is, is van een hoop faktoren afhankelijk en dus voor iedereen anders. Ik zou het een keer proberen als ik jou was, veel geld kost het niet, en het is bij mij in ieder geval enorm effectief.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Grt. Mischa
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hey Mischa,

Bedankt voor je uiteenzetting, Als ik zover ben, zal ik het zéker proberen.

@ andere Forummmers :

Een gekke gedachte.... Ik heb mijn luidsprekers op spikes staan om zo weinig mogelijk geluidstrillingen via de vloer te verspreiden.  Vraag : Heeft iemand dit al eens met z'n treinbaan geprobeerd, en wat zijn de effecten daarvan ?

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
luidspreker op spikes? zal wel toeval zijn maar volgens mij heb ik je avatar elders ook gezien? :D

Groeten,
Gijs
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Gijs,

Ik denk dat het toeval is, en een héle stomme vraag van mijn kant....Wat is een avatar ? ( ja, ik begin een ouderwetse L..  te worden !?!)

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Avatar is de afbeelding die je gebruikt onder je naam . Maar er blijkt ook een film te bestaan met de naam avatar
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Avatar is een virtuele ego...
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Johnny,

Kijk, dat heb ik nou nooit geweten. Zo leer je nog eens wat ! Aangezien ik geen eigen avatar had, heb ik er één genomen die op dit Forum stond bij de voorbeelden. Aangezien ik o.a. Queen-fan ben, heb ik deze uitgezocht. Er zijn dus wel meer mensen die deze afbeelding hebben gekozen, maar onder een andere naam op het Forum actief zijn! (Queen-fans ??)
Citaat van: Nobody op woensdag 26 mei 2010, 14:42:14
Avatar is een virtuele ego...
@ Wim : Als jij het zegt vind ik het prima !

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hoi Willem, nog een keer off topic. Ik kom ook wel eens op een hifi forum, je weet wel dat zijn van die liefhebbers die bijvoorbeeld spikes onder hun speakers zetten.

Daar komt ook iemand met dezelfde avatar als jij.

Ik wist weer niet dat je deze niet zelf hebt gemaakt.
Ik dacht dat het "jouw" avatar was....... :)

Let maar niet op mij ik ben de laatste week alleen maar met een hele ingewikkelde
stroomklus bezig geweest en mijn vrouw vind ook al dat ik alles door elkaar haal :(

Nu maar weer on-topic.

Groeten,
Gijs
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hoi Gijs,

Bedankt voor je berichtje. Ik ben ook zo'n liefhebber met spikes onder mijn speakers, vandaar ook mijn vraag.  Goh, jouw vrouw en de mijne lijken wel veel op elkaar...!?!  (niet laten lezen hoor !)

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hoi Willem.

Kijk voor isolatie aan de onderzijde van de baan eens op het draadje van Ronald Varekamp. :lol:

Zelf heb ik zijn advies op de volgende wijze uitgevoerd t.p.v. het schaduwstation:



Eigenlijk best wel naar tevredenheid. Het rijgeluid is toch aanzienlijk minder.
De M-rail ligt bij mij al op 3mm kurk of op 3mm anti-sliprubber (uit zicht).
De toegevoegde waarde van de isolatie aan de onderzijde is toch wel dermate,
dat ik van plan ben dit daar waar mogelijk toe te passen. 8)
De isolatie voor aan de onderzijde is 2cm Armaflex, wat wordt
toegepast als geluids- en temperatuur-isolatie bij luchtkanalen.
Je hoeft dit ook niet onder de volledige onderzijde te plaatsen;
het gaat er om dat de geluidstrilling wordt geabsorbeerd door de isolatie.
Alle isolatie is trouwens gelijmd met DZ-tape. De M-rails ligt geklemd tussen
rubber blokjes (uit zicht) of wordt met acrylaatkit gelijmd.

Groeten,

Erik
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Dit vind ik een goed idee, mijn helling maakt veel herrie mischien dit spul er onder plakken.
Zat al te denken om er iets onder te plakken goed idee, ook voor onder de tafel.

Gr Einte
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Ik heb ook ervaring met isolatie onder de basisplaat. Ik heb voor de baan 3 stukken mdf gebruikt met daaronder isolatie van laminaat dat groene spul. Dit fungeert als tussenlaag van de schragen en de mdf planken. Maar waarmee ik het meeste resultaat mee heb behaalt is toch wel van de underlayment foam van forbo. Ik heb dit gebruikt om het Fleischmann spoor op de zelfde hoogte te krijgen als de C-rails en hierna was een duidelijke reductie van het geluid te bespeuren. Bij de C-rails was dit niet het geval hoewel ik hier ook de flexibele boekbinderslijm heb gebruikt om te ballasten.

Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
@ Erik,

Ik denk dat dit misschien een goede oplossing is, en de moeite waard om het te proberen als ik met een baan bezig ga, bedankt !

@ Einte,

Dus kan ik concluderen dat jij het idee van Erik ook interresant vindt ?

@ Bjorn,

De boekbinderslijm wordt in het bedrijfsleven ook wel "vinyllijm" genoemd. Het wordt gebruikt om een boekblok in een omslag te bevestigen, en is zeer flexibel, zodat je het boek goed kan openleggen tijdens het lezen. Nadeel voor toepassing op de modelbaan is dat het een beetje glimmend opdroogt, dus bijna altijd "nabehandeling" nodig heeft tegen het glimmen, zoals schilderen of airbrush !

groeten. Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hoi Willem,

heb je de poster nog zien hangen . . . . . ? :wink:

Groeten,

Erik
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
QUEEN....!!!!

Hey Erik,
Wat zitten we eigenlijk te zeuren over geluidsisolatie van een paar treintjes, terwijl we de versterker vet hard hebben staan met muziek van Queen, die aan het begin van de straat al te horen is....!!  (Ik ben een beetje blij dat de buurvrouw op vakantie is.)

groeten, Willem.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Dag Willem.

Inderdaad, ik had deze poster met alle albumhoezen ooit van mijn vrouw gekregen,
maar verder geen ruimte behalve in de treinenkamer.
(N.B.: op de overloop hangen al 'A kind of magic' en 'Bicycle race'! 8))
Eigenlijk heb ik alleen een radiootje staan voor de nodige arbeidsvitaminen.
Maar deze staat dan wel afgestemd op Veronica, dus er komt vaak genoeg Queen voorbij!
Echter in de kamer ernaast is de babykamer van de buren, dus echt harde muziek is er niet bij . . . . .

Groeten,

Erik
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Geluidsisolatie aanbrengen  :D
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
De enige oplossing is om isolatiemateriaal onder je rails aan te brengen. Kurk of het blauwe isolatieschuim van de bouwmarkt.
Op het Railforum zie bij modelbaanbouwtopics genoeg voorbeelden hiervan.
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Citaat van: Johnnytrein
Geluidsisolatie aanbrengen  :D

Tja, misschien wel, Johnny!  :lol: :lol:  Over paar jaar is dat jochie
oud genoeg om zelf harde muziek te draaien . . . . .
Maar je kan het ook overdrijven natuurlijk, dus ik denk dat de
beste opyie is om radio op een aanvaardbaar volume te houden,
dan is iedereen heppie! [Johnny: Nou moe! :mrgreen:]

Citaat van: Maarten Marklin
De enige oplossing is om isolatiemateriaal onder je rails aan te brengen.
Kurk of het blauwe isolatieschuim van de bouwmarkt.
Op het Railforum zie bij modelbaanbouwtopics genoeg voorbeelden hiervan.
Maarten, even vanaf het begin het topic doorlezen,
dan snap je beter de strekking van het topic over
geluidsisolatie aan de onderzijde van de baan! :wink:

Groeten,

Erik
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Willem,

Voor het isoleren van de onderkant van de tafel heb ik geen advies. Het rijgeluid kan je door middel van de volgende middelen zo veel mogelijk reduceren; kurken railbedding, indien je k rail rijdt en je rails begrindt is er van Heki een bepaalde railbeddingmassa die ook isoleert (dit in tegenstelling tot verdunde houtlijm dat geluiden juist versterkt) en de al eerder genoemde rubber pootjes of rubberen wielen.

Misschien overbodige tips maar hee, alle beetjes helpen jouw geluidloos te laten treinen.

Laatste oplossing:  Tie your mother down op volume 15 en rijden maar  :mrgreen:

Groet,
Veen
Re:Geluids Isolatie onderzijde baan.
Hallo Forummers,

@ Johnny : Ik heb nu rondom mijn speakers geluidsisolatie aangebracht, werkt prima.!!?

@ Maarten : Zoals Erik al opmerkt, zoek ik een eventuele oplossing voor rijgeluiden op de baan, óók onder de baan.!  Dit alles in combinatie met de isolatie die jij al noemt. In ieder geval, bedankt voor het meedenken.!

@ Veen, : Bedankt voor je berichtje. De laatste oplossing is vèruit de beste : "We will rock you" op standje 23, en je hoort géén treintje meer rijden...!  Superoplossing dus...! :D

groeten, Willem.