Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbouw boerderij

Gestart door Wim Vogel zondag 11 april 2010, 13:46:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbouw boerderij
Wim Vogel
gast

Verbouw boerderij
Hallo,

In veel plaatsen in Midden en Zuid-Duitsland vindt je boerderijen die gewoon in de dorpsstraat staan. Dat zijn vaak woonhuizen met daarnaast een poort waarachter de eigenlijke boerderij zich bevindt.
Het leek me wel leuk om dat na te maken.
In de partij huisjes dat ik gekocht had zaten een paar die volgens mij wel geschikt zijn om hiervoor te gebruiken. Ze moeten dan wel een beetje verbouwd worden.

Eerst een paar foto's:

Het kleine poortje lijkt me wel geschikt als poort voor de boerderij. Het andere huisje is een hotel maar kan hiervoor ook heel best gebruikt worden.
Verder moet er natuurlijk nog een soort binnenplaats gecreeerd worden.

Eerst nog een foto waarbij het poortje en het huis aan elkaar gelijmd zijn. Naast de poort is er nog een stukje bijgebouwd. Dat maakt het geheel wat groter.


Verder moet alles nog in de passende kleuren geschilderd worden.

Tot zover.

Vr.gr.
Wim
Re:Verbouw boerderij
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Verbouw boerderij
Ik ben benieuwd, dit zal ook wel mooi worden

Groeten
Martijn
Re:Verbouw boerderij
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbouw boerderij
Wim,

Leuk projectje. 't is me niet helemaal duidelijk wat je uitgangspunt is. Of je nu met materiaal  wat je toch al had een boerderij gaat bouwen, of dat je je zinnen hebt gezet op het maken van een boerderij en daarvoor materiaal bij elkaar hebt gezocht.

Als het om de boerderij te doen is kijk dan eens hier, die jongens hebben prachtig spul op dit gebied.
Voor jou nu misschien te laat en onnodig, je lijkt aardig op weg. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re:Verbouw boerderij
Wim Vogel
gast

Re:Verbouw boerderij
Arjan,

De boerderij die ik in m'n hoofd heb, zie je veel in plaatsjes in Zuid-Duitsland. Die staan vaak gewoon in de straten in het centrum van zo'n plaats. Ze worden niet allemaal meer als boerderij gebruikt.
Zo'n boerderij is eigenlijk een woonhuis met daarnaast een poort waardoor je op een binnenplaats komt. Rond die binnenplaats staan allemaal gebouwen(gebouwtjes) van de eigenlijke boerderij. Zo'n binnenplaats ziet er vaak heel schilderachtig uit. De bebouwing is onregelmatig, de bestrating is vaak met keien en overal staan bloempotten met geraniums.

Om op jouw vraag terug te komen, ik had dus een boerderij in mijn hoofd en daar heb ik materiaal bij gezocht.

Van deze boerderij is dus eigenlijk alleen de voorkant klaar. De binnenplaats met de gebouwen moet ik nog maken.

Ik heb ook even op de site gekeken die jij noemde, maar daar staan eigenlijk alleen boerderijen op die buiten de dorpen staan.
Re:Verbouw boerderij
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Verbouw boerderij
Hoe staat het er mee??
is ie al af?

Groeten,
Martijn
Re:Verbouw boerderij
de Hoeve
gast

Re:Verbouw boerderij
die boerderijen zie je in heel duitsland wel hoor!

ze heten dreiseitenhof of vierseitenhof.

groeten,
hessel
Re:Verbouw boerderij
Wim Vogel
gast

Re:Verbouw boerderij
Ok,  en dat wist ik weer niet.

Op het ogenblik zit ik zelf veel in Zuid Duitsland (chauffeur) en daar vielen ze mij op, vandaar.
Re:Verbouw boerderij
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verbouw boerderij
Dag Wim.
Bijzonder leuk en boeiend onderwerp zo'n stads boerderij.
Vroeger waren er in ons kleine geboorte dorp (eigenlijk stad) bij ons in de straat ook 2 van deze boerderijen.
Toen nog gewoon in gebruik als boerderij, waar je door een grote poort naar de achterliggende gronden en schuren ging, en aan de voorkant stond de boerderij gewoon aan de verharde straat.
Op maandagochtend wanneer er koeien naar de koeienmarkt gebracht werden, dan gingen de poorten open en kwamen de koeien in optocht door de straat naar de markt. (het spoor was makkelijk te volgen!  :wink:)
Nu zijn deze boerderijen gewoon woonhuizen en de poort is garage of iets anders geworden, maar héél soms zie je (vooral in Duitsland en België) nog wel eens van die echte stadsboerderijen die nog in bedrijf zijn.

Veel succes met de bouw van je stadsboerderij! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Verbouw boerderij
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re:Verbouw boerderij
Hoi Wim,

Wat een origineel idee, zo'n boerderij op je baan plaatsen! Succes met bouwen, het begin is er in ieder geval al!
Re:Verbouw boerderij
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbouw boerderij
Hallo Wim,

Leuk idee van die stadsboerderij.!  Deze komen in Nederland ook wel veel voor hoor, maar hoofdzakelijk in oude steden. Ik woon in Zutphen, en daar hebben we ook een stadsboerderij. (vlak bij mij in de buurt)
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.!

groeten, Willem.
Re:Verbouw boerderij
Wim Vogel
gast

Re:Verbouw boerderij
Goeienavond,

Ik heb weer wat aan de boerderij kunnen doen.
In onze doos met oude huisjes vond ik een vakwerkschuurtje.



Volgens mij is het in schaal TT maar dat is voor deze boerderij niet zo erg.
Eén zijgevel heb ik verlengd met een gedeelte van de andere zijgevel.



Een doorkijkje door de poort. Zo gaat het er ongeveer uitzien. Je kijkt zo door de poort naar de binnenplaats. Daar komen later natuurlijk nog klinkers



Ik moet nog uitvinden om de foto's scherper en mooier te krijgen, want ik ben er niet helemaal tevreden over.

Tot zover.

Groeten,
Wim
Re:Verbouw boerderij
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Verbouw boerderij
leuk vakwerkhuisje  :D
staat mooi op de binnenplaats!

Het begin is er!
Succes ermee!

Groeten,
Martijn
Re:Verbouw boerderij
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbouw boerderij
Hallo Wim,

Dat is leuk bedacht Wim, en over de foto's moet je je nog niet zo druk maken, dat komt vanzelf wel. Eerst gewoon alles proberen !

groeten, Willem.