Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Emil's winterproject...

Gestart door EmilVegas zondag 07 maart 2010, 18:56:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Emil's winterproject...
EmilVegas
gast

Emil's winterproject...
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum en gelijk maar een introductie,

Goed een maand geleden de kolder weer in de kop gekregen, mede veroorzaakt door de barre winter, en mijn oude hobby na 25 jaar weer opgepakt. Na een avondje goed poetsen met het blokje had ik de meeste rails weer keurig schoon en reden mijn treinen tot een ieders verbazing weer prachtige rondjes! Ik moet bekennen dat ik ook zelf nog steeds versteld sta van de kwaliteit.
Ik besloot tevens om geheel analoog te blijven rijden, ik ben werkzaam in de IT en vind het prachtig om "old-skool" te rijden  :D

Een kamer was vrij snel leeggemaakt en na een zaterdagje timmeren in vaders werkplaats kon de constructie zoals te zien is op foto 1 worden opgebouwd.
Het geheel heeft een afmeting van 2.50 x 1.50 x1.45. Het staat op wielen en aan iedere kant heb ik ruim een halve meter werk- danwel loopruimte.

Nu kon de baan dan vorm gaan krijgen en na heel wat avondjes stoeien met Wintrack kon er gelegd gaan worden. Ik kwam tot de volgende tracks, zie de overige foto's.
Wat een crime is dit geweest. rekening houdende met rijrichtingen, stijgingspercentage's, seinen, in te vullen scenery etc.
Eerlijk toegegeven, net als iedere beginnende bouwer heb ik ook de nodige fouten gemaakt en heeft het heel wat uurtjes aan hersenbrekers opgeleverd, haha.
Maar....ik ben eruit gekomen en de baan ligt nu zoals hij op de foto's staat. Er is nog een heeeeele lange weg te gaan maar het begin ligt er.
De volgende stap zal zijn het aanbrengen van kurk onder de rails, zal wel ff duren , is toch een tijdrovend klusje.
In een volgende post zal ik verder ingaan op de indeling qua scenery.

Groet en keep on building!

Emil




Re:Emil's winterproject...
Ziet er goed uit. 8)
Mooie stevige tafel en ik ben heel benieuwd naar de verdere bouw.
Succes.

Gr.
René
Re:Emil's winterproject...
dat lijkt al heel aardig.
maar is de helling bij de brug niet wat stijl?
vaak word gezegd dat een helling van 5% het maximum is, maar in praktijk blijk voor sommige locs dat al te veel te zijn.
Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Emil's winterproject...
vette baan, echt old skool :D
Re:Emil's winterproject...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Emil's winterproject...
Dag Emil.
Hartelijk welkom op ons gezellige en leerzame forum.

Prachtig, om een introductie gelijk te voorzien van een prachtige M-rail baan in wording! 8)
Ook heel bijzonder om zo 2 niveau's met scenery te zien.

Heel veel succes en plezier met forum en bouw van de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Emil's winterproject...
als je je hellingen ondersteunt met cassettes, dan heb je inderdaad helemaal de juiste instelling om 'old skool' te gaan hé! Maak maar eens zo'n tunnelingangetje met 5 cd-doosjes: dat gaat je niet lukken!
:D

Johan

Re:Emil's winterproject...
marklin1992
gast

Re:Emil's winterproject...
voor de pijler van marklin heb ik gewoon hout genomen en het gewoon vast geschroefd
Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Emil's winterproject...
Dag Emil,

welkom op dit forum!

Heerlijk om weer een bouw van een m-rail baan te zien,
ik ben zelf een groot voorstander van de analoge 'old skool'.
Het heeft wat beperkingen maar daardoor ook z'n charme!  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Emil's winterproject...
Dit gaat heel leuk worden, ik blijf dit volgen.



                                                                Arie
Re:Emil's winterproject...
Erik Middel
gast

Re:Emil's winterproject...
Hoi Emil,

Ziet er erg leuk uit zeg! Zou je ook je baanplan willen publiceren? Ik ben benieuwd naar dat 8tje wat je gelegd heb en welke kruiswissel je daarvoor gebruikt.

Leuk dat je M-rails rijd. Ga je digitaal of niet?

Kun je vertellen welke beginnersfouten je zoal gemaakt heb?

Groetjes,

Erik
Re:Emil's winterproject...
Emil,

Je hebt een bijzonder leuke baan ontworpen.

Met de keuze voor M-rails krijg je dat oeroude M* gevoel weer helemaal te pakken. Ik houd het om diezelfde reden ook bij het oude origineel. De C of K rails kunnen misschien dan wel beter of natuurgetrouwer zijn, maar de M rails maken toch die echte nostalgische gevoelens los.

Je baan heeft twee niveaus met bebouwing en dat vind ik heerlijk ongedwongen. Het laat zien dat je lak hebt aan realiteit en lekker doet wat jij leuk vindt. Een kraan op het onderste niveau is volgens mij uniek. Super !!

De metalen brug is erg mooi op je baan. Ik heb nog wel wat bedenkingen bij de stijle hellingen, maar dat had je zelf ook al ontdekt.

Veel plezier met het oppakken van deze oude hobby en succes met de bouw.

Groeten,
Frank

Re:Emil's winterproject...
Zo, een drukke week achter de rug en weinig tijd gehad. Toch gisteren begonnen met het maken van een proefopstelling met scenery. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Om gelijk een aantal vragen te beantwoorden:
- Rene: ik zal later een baanplan posten. Maar dit achtje is vrij eenvoudig met wintrack te leggen.
- Nee, de cassetebandjes blijven niet staan en zijn ook niet te koop! :-)
- door het wegvallen van de bovenleiding zal het bovenblad flink wat centimers gaan zakken waardoor en geen hellingsproblemen zijn. Ik ga morgen het houtwerk van de bovenste verdieping vervangen door 1 plaat van 9mm.

Ik heb ook mijn lokomotiefpark compleet en ben met de wagonnetjes aardig op weg, mede dankzij Marktplaats en de beurs in Houten. Ik zal hiervan later deze week wat posten.

Groet,

Emil


Foto's:
foto 1: Altstad
foto 2: Grotendeels wordt dit berg met kabelbaan, skipiste en ijsbaan. De tribune haal ik eraf, deze komt bij het voetbalveldje
foto 3: Kermis: het gedeelte wordt verhoogd en links komen wat reliefhuisjes en een "stadje"
foto 4: Ruimte voor half relief huisjes daar waar nu nog ruimt tussen de verhogingen is en voldoende ruimte voor diverse sportvelden + mijn golfbaan! :-)
foto 5: Industriegebied entree
foto 6: Loods + schijf
foto 7: Kolenmijn en kranen
foto 8:  Raffinaderij en overslag










Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Emil's winterproject...
jaja, echt een bijzondere baan:D
Re:Emil's winterproject...
Update...

Lekker hoor, paar dagen vrij. Slecht weer vandaag dus wat meters kunnen maken. :-)
Het bovenplateau vandaag vervangen door een dikkere plaat, totaalhoogteverschil met plaat eronder is 11 cm.
Voor het idee de zaak enigzins dichtgemaakt. Plaat eraf gehaald en begonnen met het leukste klusje van de hele baan.....NOT....het leggen van kurk onder de rails.... :-(
Zeer tijdrovend maar uiterst prettig. Bij het proefrijden met 5 loks kreeg ik bekant een gehoorbeschadeging. Het middenplateau is inmiddels voorzien, morgen maar eens start maken met de onderplaat.....


Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Emil's winterproject...
je kon ook de hele platen bekleden met kurk, gaat stuk sneller? :P heb ik ook gedaan

(tsjah ik had ook 10 vierkante meter voor 10 euro :P)
Re:Emil's winterproject...
:-) Had gekunt ja maaruh..dit heeft een reden.
Het spoor ligt nu 4 mm hoger t.o.v. de plaat. Tussen de sporen maak ik kleine plaatjes van 4 mm dik die ertussen passen.
Op deze losse plaatjes plaats en bouw ik de scenery. Makkelijk scenery op te bouwen, veranderen etc.
Get the picture? :-)

Ps, Wijbe, waar kan ik jouw baan bewonderen?



Re:Emil's winterproject...
digi-jacques
gast

Re:Emil's winterproject...
Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Emil's winterproject...
wijbe z'n foto's pleite :shock:, ik zal van het weekend of misschien vandaag wel even de foto's er op nieuw op zetten, ben bang dat foto-uploaden ze maar bepaalde tijd host... :x
Re:Emil's winterproject...
Update:

Na dagje kurk plakken was het tegen vijven dan zover, de postbode kwam de laatste, door mij bestelde, lokomotieven brengen.
Mijn park is hiermee compleet! :-)

Hieronder: SHOWTIME..........:-) :-) :-)












Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2010

offline
Re:Emil's winterproject...
allemaal in 1 koop?  :shock: :shock:

Mooie oude treinen zijn het wel  :)

MVG Clint
Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Emil's winterproject...
Ontzettend mooi die oude treinen.




                                                          Arie
Re:Emil's winterproject...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Emil's winterproject...
Hoi Emil,

wat een mooie combinaties, kerel! Ik heb zo'n beetje dezelfde smaak.  :o
Alleen de eerste zou naar mijn smaak iets te veel 'speelgoed' zijn, vanwege de wagons.  :lol: :lol: :lol:

Heb je alles met het motto "Alles nur Dampf" of komen er nog diesels bij?

Groeten,

Erik
Re:Emil's winterproject...
Hoi Emil,

Gefeliciteerd met al deze prachtige loks. 8)
Er zitten een paar hele fraaie tussen.

Gr.
René
Re:Emil's winterproject...
Nee, niet alle loks in 1x gekocht. Ik heb er 4 bijgehaald.

Nee, er komen geen diesels op de baan alleen lokomotieven met tender. Verder hebben alle lokomotieven maximaal 3 grote wielen. Persoonlijk vind ik dit het mooiste staan.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de wagons achter de lokomotieven. Het is allemaal een kwestie van eigen voorkeur maar mijn personenwagons zijn niet groter dan de donderbussen. Maximaal 6 achter elkaar. 5 staat nog beter.  Ik vind het geen gezicht als een trein 3 meter lang is met 4 meter spoor.  :D
En...als het enigzins kan de kleur van de lok in overeenstemming met de wagons.
Op de foto's heb ik snel wat proefopstellingen gemaakt.
De rode kiepwagens geven inderdaad wel een enigzins "speelgoed" idee. Ik weet ook nog niet of ze bij mij de baan opgaan.

Vandaag de spiraal verder uit elkaar gehaald om te kurken, morgen het laatste gedeelte en dan is alles gekurkt. Op naar de volgende fase.....

Zijn er overigens nog analoge rijders met een leuke modelbaan in de buurt van Arnhem/Ede waar ik eens een kijkje zou mogen nemen?

Afijn, tijd voor de andere zaken des levens nu. (lees: huishouden  :x )