Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd

Gestart door muisr zondag 14 februari 2010, 12:08:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Hoi,

Ik ben al weken bezig een passend baanontwerp te maken. Doel is dat ik kan testen met koploper en ddw en dat Bas, 8 jaar, er ook leuk mee kan spelen.

Als een echte beginner heb ik de treintafel al klaar, 122*244. Ook hebben we de decoders, terugmelders, mensjes en lampjes al bij AlbertJan besteld en de nodige treinen gekocht (1100, 1200, 1600, D en W plannen, een kraan met magneet en nog wat spullen).

Nu de volgende stap ;-) een baanplan.

Wat ik tot nu heb gemaakt, met dank aan de vele voorbeelden op dit forum, staat hier (ik kan nog geen foto's plaatsen, moet ik nog even leren). http://picasaweb.google.com/lh/photo/PZ4EAYPdWfPlt8y1rEyaWQ?feat=directlink

Hebben jullie tips? Wat bijvoorbeeld onoplosbaar lijkt is dat ik geen hoogte kan maken vanwege de afmetingen. De keerlus die van buiten (start rechts boven) naar binnen gaat lijkt daarmee niet mogelijk.

Alvast dank voor jullie hulp.

Groeten René

ps, Tilly, als ik later groot ben doe ik jou na, maar eerst dit.
Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
hoi René lekker veel rail per M² daar hou ik van, leuk plan ook, als je dit plan uit wil voeren zul je het rangeer gedeelte iets moeten laten zakken en op het punt waar de wissel achter op de baan naar rechts gaat moet dan het hoogste punt worden je begint dan meteen naar de wissel vooraan te klimmen

groet,

peter
Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Hoi,

dank voor je reactie. Ik kan eigenlijk het rangeergedeelte niet laten zakken omdat ik de tafel al klaar heb. Ik had wel bedacht om de wisselstraat 3 cm te laten stijgen, eigenlijk hetzelfde effect als wat jij beschrijft. Ik heb het nog niet in WinTrack kunnen zetten, nog een beetjes onwennig met het pakket, om te toetsen of het dan goed komt.

Groeten René

Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Waarom maken mensen niet eerst het plan, om daarna een tafel te bouwen? Nu wordt je meteen heel erg beperkt in je kunnen!

Tsja, zoveel rails per m² is niet mijn ding. Bedenk even, dat minder vaak méér is.


Roy
Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Misschien zoiets?

Dat was mijn spoorbaan vroeger toen ik nog op een plaat had van 122x244cm







Groeten Martin
Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Hoi Martin en Roy,

dank voor jullie reactie.

Martin, een mooie baan die je toen had.

Roy, natuurlijk heb je helemaal gelijk om eerst een plan te maken, dan de rest. Maar onze situatie is dat dit ons eerste baan is en dat dit het maximaal haalbare was bij de 'baas'. Alles heeft een reden. Overigens ben ik het met je eens dat minder vaak meer is.

Er is een plan in de maak met meerdere niveau's. Ik mag wel de lucht in natuurlijk. Zodra ik deze klaar heb zal ik afbeeldingen posten.


Groeten René

Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baanplan Rene (beginner, 122*244), hulp gevraagd
Hoi René,

Je kunt zonder Wintrack ook te helling berekenen. Blijf tussen de 3 en 5% maximale stijging dan moeten de loks zonder probleem omhoog kunnen. Vervolgend kun je bepalen of de ruimte onder de oprit voldoende is om er met een rail onderdoor te kunnen. Voor E-loks heb je al gauw 10 cm nodig gerekend vanaf de bovenzijde van de rail.

Foto's kun je eenvoudig uploaden via TinyPic

http://nl.tinypic.com/

Wel even op het formaat letten ik had in het begin ook de fout gemaakt om ze te groot te uploaden.
Je kunt op verschillende topics zien hoe groot de maximale foto's zijn (rechtermuis clic op de foto en dan eigenschappen dan zie je de afmeting van de foto)

Succes

Groet

Ronald