Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin motoren op rolletjes

Gestart door Blausee-Mitholz woensdag 07 juni 2006, 12:03:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin motoren op rolletjes
Fred dat klinkt goed. Wanneer begin je aan het locs ombouwen voor het forum.  :shock:
Re: Märklin motoren op rolletjes
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 16 oktober 2008, 09:06:15
Fred dat klinkt goed. Wanneer begin je aan het locs ombouwen voor het forum.  :shock:

Hallo, ho ho niet te snel moet eerst nog even op mijn eigen loks uit proberen. Eigenlijk zoals gewoonlijk nog te weinig tijd, veel te druk bezig met mijn volcontinu diensten draaien en de studie, om daaraan te beginnen. Heb er wel voor gezorgt dat ik het materiaal en gereedschap zo langzamerhand gekocht heb of ga kopen.

Fred Vonk
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Hey mensen,

evt centerboren, 3-snijders en ruimers enzo kan ik wel leveren. Ik heb een eigen metaalbewerkingsbedrijfje (www.rowimetaal.nl). Ik koop dus ook geregeld zulke spullen in.

Wellicht dat ik ook nog weleens ga proberen om kogellagers aan te brengen in een loc. Met mijn machines moet het wel kunnen lijkt me.

Roy
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Hey hallo,

even een reactie op dit oudere topic.

Ik schreef in de reactie hierboven, dat ik wellicht ook nog el een keer kogellagers ga plaatsen in mijn loc´s. Nu is het zo, dat ik via marktplaats een NS1139 heb gekocht, die slecht reed. Dit vind ik altijd leuk om aan te pakken, dus maar meteen gekocht. (?30).

Pakket kwam vandaag aan, en heb alles gedemonteerd. Nu is het kunststof lagerbusje in het collectorhuis uitgesleten. (aan de wielen van het model te zien, heeft ie veel gelopen. De glanslaag is gedeeltelijk van de wielen af, en het koper wat eronder zit komt naar boven).

Ook mist het model 1 buffer, is de sleper een heel eind op, en waren de koolborstels ook nietmeer veel.

Ik denk dat ik bij dit model dan maar eens kogellagers ga plaatsen. Kan iemand mij vertellen, welke lagers ik moet hebben? En er wordt hier niet gesproken over de diameter van het anker-asje. Past deze zo meteen in het lager?

Groetend

Roy
Re: Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin motoren op rolletjes
Anker van trommelcollector heeft een diameter van 1,5 mm

Wil je bij Conrad bestellen zie deze link

Wil je goedkoper in Duitsland bestellen zie deze link

Als je behoefte hebt kan ik je een centerboortje lenen ik leen uit op basis van vertrouwen, gaat het mis dan wordt niet meer geleend

Succes, Johan
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Johan,

ik heb zelf een metaalbewerkingsbedrijfje. Ik denk dat ik wel een ruimer van 4 heb liggen. Boortjes heb ik zelf ook voldoende. (en anders een klein freesje).

Ik denk dat ik het schilt op de motor schroef. Daarna dit geheel inspannen en uitklokken op het gat in het blok. Daarna door dit gat heen, het schild bewerken. Op deze mannier zitten ze ten alle tijden netjes in lijn.

Roy
Re: Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Big-Roy op vrijdag 06 februari 2009, 20:35:27
Op deze mannier zitten ze ten alle tijden netjes in lijn.

Roy

Yep.

Maar bij deze gemeld aan iedereen die wil ombouwen maar onvoldoende middelen heeft.
Ik heb één centerboortje die geleend kan worden.

Spoorman (Ben) was een tijdje geleden de eerste en heeft hem netjes per post terug gestuurd. Ik vraag je alleen de postzegel te betalen meer niet. Wie het eerst komt wie het eerste maalt, de rest komt op een eventuele wachtlijst.

Mvg, Johan.
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
En als mensen het zelf niet durven, ik wil het straks ook wel voor anderen gaan doen. Je kunt dan evt je hele loc opsturen, of alleen de onderdelen.

Johan,

welke ruimer gebruik jij ervoor, op je werk? Een 4P7, of nog kleiner? Moet deze even bestellen nl.

Roy
Re: Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 februari 2009, 20:43:11Ik heb één centerboortje die geleend kan worden.

Spoorman (Ben) was een tijdje geleden de eerste en heeft hem netjes per post terug gestuurd.
Klopt. 8)

En ze lopen nog steeds op rolletjes. Heb er geen omkijken naar.:wink:

Lagers in BRD besteld via de link van Johan, prima service en veel goedkoper als Conrad.

Gr, Ben.
Re: Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Big-Roy op vrijdag 06 februari 2009, 20:45:04
welke ruimer gebruik jij ervoor,

Roy

3.98 met 900 omw/min. Gat wordt dan 3.96 kunstof knijpt. Lagertje klemt dan prima.

Mvg, Johan
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Hey,

vanmorgen heb ik in mijn werkplaats een opspanmalletje gemaakt voor het huis:



Daarna het huis erop geschroeft, en gaan bewerken. Aangezien ik geen freesje had van 3.7/3.8, heb ik een boortje van 3.7 genomen. Dit gaat ook, maar een nadeel hiervan is, dat je een braam aan de binnenzijde krijgt. Met frezen zal dit minder spelen denk ik. Ik heb kwam er pas achter, toen ik het lager eringedrukt had. Toen heb ik die braam dus met wat gepiel weg moeten halen. Volgend keer toch maar eerst verwijderen.



Verder ging alles prima. Blausee-mitholz had de huisjes gepositioneerd op de kleine gaatjes. Ik heb ervoor gekozen, om 2 gaatjes van rond 2 voor de positie te gebruiken, en met de andere 2 schroef ik hem vast. Resultaat is een mooie stabiele opspanning.

Daarna lager erin gedrukt. Deze zit steviger, dan die aan de andere zijde van het anker. (gat in het blok daar is al op maat, maar wellicht iets groter dan deze.) Voor de zekerheid heb ik er wat lager-borgmiddel aangedaan.

Wel vond ik het opvallend, dat de binnendiameter van de lagers eigenlijk iets aan de ruime kant is, voor het ankerasje. Hier heb ik ook maar wat lagerborging aangedaan.

Daarna gaan testen. Hij liep meteen al een stuk mooier als mijn 1135! Ik denk, dat ik die laatste binnenkort ook maar van lagers ga voorzien.

Als er mensen zijn, die ook hun model van kogellagers voorzien willen hebben, neem gerust contact op! Nu ik de mal en gereedschap al heb, stelt het niet zoveel meer voor.

Groetjes en bedankt voor de tips en hulp

Roy
Wat is het toch fijn, om een forum te hebben!
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Maakt de lok ook minder geluid?
Ik heb n.l een br928 dieseltreinstel en deze maakt bij een bepaald toerental een pokke herrie!
Zal deze ombouw dat verminderen?

groet

erik
Re: Märklin motoren op rolletjes
mooi opspanmalletje , moet ook maar is collega frezer lief aankijken , of zelf is een keer maken .

Is wel lekkerbekken voor niet metaalarbeiders forumlezers om zulke malletjes te zien  :lol:

Heb je ook een kantentaster of stel je um op de gok af onder boormachine
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
CiteerHeb je ook een kantentaster of stel je um op de gok af onder boormachine

Aangezien ik heel slecht ben in gokken, doe ik dat maar niet  :D

Ik zet een klokje in de kop, en kan hem zo precies centeren in het gat, wat in de mal zit. Gokken bestaat niet in de metaal!

Ik weet niet, of hij minder kabaal maakt. Heb hem daarvoor nooit horen rijden. (heb hem defect gekocht). Hij loopt wel wat mooier, dan mijn andere 1100

Roy
Re: Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Big-Roy op donderdag 19 februari 2009, 20:43:54
Aangezien ik heel slecht ben in gokken, doe ik dat maar niet  :D

Roy

Meten is weten, gissen is missen  :wink:

Klasse Roy  8)

Mvg, Johan
Re: Märklin motoren op rolletjes
Dacht ik al dat er iets van een uitklokker aan te pas moet komen anders komt het lagertje er nog scheef in .

Dacht dat ik al wel ergens gelezen had ,dat er ook wel geboord word uit de hand , maar das de reden dat ik er nog niet bezig mee ben, ik zou het inderdaad ook niet zo uit de hand of op de gok willen doen .

Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Licht eraan. Als je alles kunt vastzetten op je kolomboormachine, kan er niet zoveel misgaan. Maar je moet wel zuiver in het midden van het gaatje zitten, anders komt je anker scheef te zitten.

Roy
Re: Märklin motoren op rolletjes
Heren gatenboorders,

Als je een centerboor gebuikt als het type van Johan zet je deze eenvoudig in een losse boorkop (voor de grip) en boor je met de hand een gaatje. Zolang je dat een beetje secuur doet zal het lagertje gewoon netjes in het midden zitten. Dus als je niet al die mogelijkheden van Roy hebt (kolomboor en malletje) gaat het met de hand ook prima.

Gr, Ben.
Re: Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re: Märklin motoren op rolletjes


Het gaatje in het schildje is 1.5 mm
Deze centerboor verloopt van 1.6 mm naar 4 mm. Met 1.6 mm zoek je het midden van het gaatje op dus als je met beleid uit de hand boort verloop je niet en blijft het ontstane gaatje van 3.98 mm kunstof knijpt mooi in de midden.

Mvg, Johan
Re: Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: RoWi op donderdag 19 februari 2009, 19:30:48
Hey,

vanmorgen heb ik in mijn werkplaats een opspanmalletje gemaakt voor het huis:



Daarna het huis erop geschroeft, en gaan bewerken. Aangezien ik geen freesje had van 3.7/3.8, heb ik een boortje van 3.7 genomen. Dit gaat ook, maar een nadeel hiervan is, dat je een braam aan de binnenzijde krijgt. Met frezen zal dit minder spelen denk ik. Ik heb kwam er pas achter, toen ik het lager eringedrukt had. Toen heb ik die braam dus met wat gepiel weg moeten halen. Volgend keer toch maar eerst verwijderen.




Verder ging alles prima. Blausee-mitholz had de huisjes gepositioneerd op de kleine gaatjes. Ik heb ervoor gekozen, om 2 gaatjes van rond 2 voor de positie te gebruiken, en met de andere 2 schroef ik hem vast. Resultaat is een mooie stabiele opspanning.

Daarna lager erin gedrukt. Deze zit steviger, dan die aan de andere zijde van het anker. (gat in het blok daar is al op maat, maar wellicht iets groter dan deze.) Voor de zekerheid heb ik er wat lager-borgmiddel aangedaan.

Wel vond ik het opvallend, dat de binnendiameter van de lagers eigenlijk iets aan de ruime kant is, voor het ankerasje. Hier heb ik ook maar wat lagerborging aangedaan.

Daarna gaan testen. Hij liep meteen al een stuk mooier als mijn 1135! Ik denk, dat ik die laatste binnenkort ook maar van lagers ga voorzien.

Als er mensen zijn, die ook hun model van kogellagers voorzien willen hebben, neem gerust contact op! Nu ik de mal en gereedschap al heb, stelt het niet zoveel meer voor.

Groetjes en bedankt voor de tips en hulp

Roy
Wat is het toch fijn, om een forum te hebben!

Rowi,

Kun je dit opspanmalletje niet in je verkoopprogramma opnemen? Mij kun je alvast noteren als eerste klant
Re:Märklin motoren op rolletjes
Ja ik wil er ook wel 1.

Misschien een setje met de juiste ruimer/boor  8)

Groeten

Ron
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Mag hij alleen doen tegen materiaal kosten.

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Nou , dat zou wel mooi zijn als Roy iets zou kunnen/willen/mogen samenstellen.

Ik heb al tijden de lagertjes, maar durf het boren zonder mal toch niet aan.


groeten Tobo.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Roy;

Ik loop al geruime tijd te denken over het ombouwen van mijn Märklin loks. Maar durfde niet te boren. Maar met een  boormal denk ik dat ik het wel aan durf. Dus als je ze in de aanbieding heb ben een van je klanten.
Gr. Aad

Gevonden op internet:
www.cnc modellsport.de
Lagertjes 1,5x4x2 Bij afname van 100 stuks 0.85 euris
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Aan een opspan mal als deze heb je alleen wat aan als je ook een machine hebt waarmee je kunt frezen en ruimen. Met zo'n  opstelling kun je vrij snel achter elkaar meerdere motorschilden bewerken. Heb je de apparatuur niet dan heb je vrij weinig aan zo'n precisie opspanmal.

Mag toch duidelijk zijn dat voor wie geen apparatuur heeft er wel een alternatief is nl het draaierscenter.

Zie een schijven hier boven met dit stukje gereedschap kun je letterlijk met de hand boren.
Het is dan ook veel zinvoller van deze draaicenters te regelen dan zo'n opspanmal met ruimer.
Ik heb geen kontakten waar ik het kan regelen, waarschijnlijk Roy wel.

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi Allemaal
Misschien kan Roy een setje maken opspanmal + centreerboor?
gr. Aad
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
heren,

ik kan alles maken, maar ik denk dat het handiger is, als jullie mij jullie schilden laten bewerken. Als ik er een stuk of wat tegenlijk kan bewerken, kost het maar een paar cent. Zo'n mal is leuk, maar je gebruikt het een paar keer, en daarna ligt hij in de kast.

Als jullie een paar schildjes opsturen, bewerk ik ze achter elkaar. Dan is het maar een paar minuten per schildje werk. Daarnaast loop je dan zelf geen risico dat het evt misgaat.

Dus mijn voorstel:
verzamel al je schilden bij elkaar.
Opsturen naar mij
Ik bewerk ze, en plaats de lagers
Ik stuur ze terug.

Dit dan tegen kosten van het verzenden+bewerken+lagers.

Ik hoor het wel, of het interessant is.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 14 februari 2010, 15:45:52
Aan een opspan mal als deze heb je alleen wat aan als je ook een machine hebt waarmee je kunt frezen en ruimen. Met zo'n  opstelling kun je vrij snel achter elkaar meerdere motorschilden bewerken. Heb je de apparatuur niet dan heb je vrij weinig aan zo'n precisie opspanmal.

Mag toch duidelijk zijn dat voor wie geen apparatuur heeft er wel een alternatief is nl het draaierscenter.

Zie een schijven hier boven met dit stukje gereedschap kun je letterlijk met de hand boren.
Het is dan ook veel zinvoller van deze draaicenters te regelen dan zo'n opspanmal met ruimer.
Ik heb geen kontakten waar ik het kan regelen, waarschijnlijk Roy wel.

Mvg, Johan

Johan,

Er zullen toch veel mensen zijn die een kolomboormachine hebben? Of zeker een boorstandaard voor hun boor. Dan is zo'n malletje zeker handig. En kunnen veel mensen de drempel overhalen. Zoveel mogelijk zelf doen is toch ook een deel van onze hobby.
Re: Märklin motoren op rolletjes
Een kolomboor is niet persé nodig, losse boorkop waar je de centerboor inzet volstaat. En dan met de hand gaatje boren. Stelt echt niets voor.

Gr, Ben.

Citaat van: spoorman op donderdag 19 februari 2009, 22:30:56
Heren gatenboorders,

Als je een centerboor gebuikt als het type van Johan zet je deze eenvoudig in een losse boorkop (voor de grip) en boor je met de hand een gaatje. Zolang je dat een beetje secuur doet zal het lagertje gewoon netjes in het midden zitten. Dus als je niet al die mogelijkheden van Roy hebt (kolomboor en malletje) gaat het met de hand ook prima.

Gr, Ben.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Heren,

dergelijke centerboortjes kan ik natuurlijk leveren. Deze kosten jullie ? 6,50 per stuk. Bij genoeg animo ben ik ook wel bereid om lagers erbij te gaan leveren.

Maar let op. ik geef natuurlijk geen garantie op het wel-of-niet slagen van het door jullie zelf boren van de gaten. Ik lever de boortjes, en daarmee af. Ik heb het zelf nog nooit gedaan met een centerboortje, dus ik ga ook puur af op het feit, dat medeforummers zeggen dat het hiermee ook kan.

De centerboortjes die ik hiervoor wil leveren hebben een punt van 1.6mm, schacht 4mm. Ipv het boortje van de foto, verkoop ik ze liever met een radius, ipv een scherpe overgang naar de 60° hoek. Dit omdat een radiusboortje nog beter centreerd. (in het midden boort)



Het door mij bewerken van een schild kost jullie ? 6 per schild, incl 2 lagers. Ik moet wel even kijken, of ik die dan kan krijgen bij die cnc-modellsport.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Ik heb alle schildjes met de hand uitgeboord.
Gewoon de draaicenter in de accuboor en voorzichtig en langzaam het schildje uitboren.
Let tijdens het boren goed op of je de boor goed haaks op het werkstuk houdt, dat is alles.
En als je eens een schildje verknalt, dan heb je zo weer een nieuwe.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Roy
Ik vind het een leuk aanbod dat je de schilden wilt boren, maar ik heb nog al veel loks en ik vind het zelf pielen juist een van de leukste dingen van onze hobby.
Dus mijn vraag kun je me aan een op span mal helpen en een center boor op jouw specs.
De prijs worden we het zeker over eens.De zon enz.
Groetjes Aad
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Heren,

een eenvoudig malletje kan ik wel leveren voor ? 6,50/stuk. Dit is dan gewoon een blokje/plaatje, met 2 gaatjes van M2 erin. Hierop kun je dan het schild schroeven, en daarna in de bankschroef of boorklem zetten. In combinatie met een centerboortje kost het dus ? 13 euro. Incl verzenden wordt het dan ? 14,-

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hallo Roy,

Zitten er dan ook de pasnokjes op of in ieder geval de gaatjes hiervoor?

Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Op mijn mal wel, maar eigenlijk hoeft het niet. Je schroef immers het schild vast met 2 M2 boutjes, en die zorgen er ook voor, dat hij op de juiste plaats zit.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Roy,

Maar op schroefdraad heb je toch een ruimere passing? Als je meerdere schilden tegelijk wil boren is het wel handig dat je de mal maar 1 x maal hoeft te centreren. Dan lijken de extra pasnokjes me wel wat beter.

Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
M2 schroefdraad heeft misschien een paar hondersten speling. Het gat in het schild is maar iets groter als m2. Dus hooguit zit je er 2 tienden langs. Ik vind het knap, als jullie het zonder uitmeetgereedschappen al zo nauwkeurig gaan krijgen!

Maar ik best de pennetjes erbij maken. Maar dan wordt het meer werk===»duurder.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Ik heb al een een vijftal loks van kogellagers voorzien. Het lijkt allemaal een stuk lastiger dan het is.
Vooral de 5 sterren motoren willen nog wel eens gaan "gillen" als de smering opgedroogd is.
De Märklin trommelmororen hebben een stalen asje van 1 mm die aan een kant in in een kunststof
plaatje valt en aan de andere zijde in het plastic motorschild. Smering zou dus eigenlijk niet nodig  zijn.

Ik was er wel een beetje klaar mee om ieder half jaar een lok open te moeten schroeven om de motoras
te smeren. Nu hoef slechts nog een keer per 2 jaar de koolborstels te vervangen.

Het gat opboren in het motorschild lijkt een hachelijke zaak. Toch lukt dit ook zonder speciaal gereedschap
in 10 minuutjes.
- zet het motorschild vast op een plankje
- boor het asgat langzaam op met 1.5mm , 2mm , 3mm
pas op dat de boor niet hapt.
Controleer nu of het gat nog mooi in het midden zit.
Als het gat uit het midden zit kan je dit gemakkelijk bijsturen met een rond vijltje.
rustig doorvijlen totdat je op 4 mm. zit. regelmatig controleren met een boortje.

Als het gat eenmaal op 4mm zit, blijft er een mooi randje rondom het gat staan van 1 mm.
Dit is een mooie referentie om te contoleren dat het gat gecentreerd is.
Het is de bedoeling dat het lagertje klemvast in het motorschild blijft zitten.
Na afloop zorgvuldig alle kunstof bramen verwijderen.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Brenner op woensdag 17 februari 2010, 23:34:30
De Märklin trommelmororen hebben een stalen asje van 1 mm

Correctie, asje heeft een maat van rond 1,5 mm

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Beste mensen, ik ben slechts een werknemer en kan alleen voor mij zelf knutselen met de machines van mijn werkgever. Voor anderen kan ik dat niet doen, kan ik niet verantwoorden tegen over de chef.

Voor het werken met naukeurige CNC freesmachine heb ik voor mij zelf een malletje gemaakt. In ons werk maken we vaak gebruik van dergelijk gereedschap. Doel is om met korte insteltijd naukeurig te kunnen werken. Een precisie machine vraagt om een precisie mal.

Later kwam het alternatief naar voren met draaiercenter. Dat werkt net zo goed. Het boren gebeurt leterlijk uit de hand, je hebt er geen machine bij nodig ook geen kolomboormachine of een accu boormachine. Een precisie opspanmal heeft dan ook geen enkele zin.
Laat ik verklappen dat ik zelf bij enkel stuks ook gewoon gebruik maak van het draaiercenter gewoon thuis zonder mal of wat dan ook

Er is wel iets anders zinvol wat je Roy zou kunnen vragen te maken.


Dat is dit gereedschap om het lagertje in te persen.


Het drukt alleen op de buitenring van het lagertje. Je kunt flinke kracht uitoefenen zonder het risico dat je de binnenring van het lagertje er uit drukt.

Aanbod in post #56 geldt nogsteeds. Na Ben heeft er nog niemand anders gebruik van gemaakt. Tevens bestaat de mogelijkheid dat ik op een beurs te Houten ter plaatse een paar door u meegenomen schilden groter boor. Heeft u het lagertje meegenomen dan wordt het ook meteen gemonteerd.
Dit alles gratis

Mvg, Johan

Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Ik heb ook een inperstooltje. Ziet er wel iets anders uit, maar doet hetzelfde als dat van johan. Ik doe dat inpersen meteen op de freesbank. Gaat perfect. In het schild druk je hem redelijk makkelijk. In het motorhuis gaat het iets zwaarder.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Super, die vakmensen hier!

Johan: ik ben zeker van plan van je aanbod gebruik te maken om het boortje te lenen maar dan moet ik eerst zover zijn dat m'n treinen fantsoenlijk uitgepakt zijn en ik de mogelijkheid heb om een beetje te rijden.
Ik denk dat dat later dit jaar is...

Koen
Re:Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Re:Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 08 maart 2011, 20:49:19

*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***


Je verhaal is weinig samenhangend Lees het nog eens door. De tekst is zodanig dat het lijkt alsof je altijd moet freezen, assen en tandwielen moet verwijderen en dat is natuurlijk niet zo.

Gr, Ben.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hallo Ben

ik zal het zeker nog doorlezen (doe ik meestal wel), maar dan morgen om er een frisse kijk op te hebben

Bedankt voor de tip
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Ik zal het ook een keer doorlezen, en evt wijzigingen doorgeven.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: RoWi op dinsdag 08 maart 2011, 21:29:43
Ik zal het ook een keer doorlezen, en evt wijzigingen doorgeven.

Roy

Hallo Roy

fijn bedankt, hoe meer mensen het lezen (die er verstand van hebben) hoe minder fouten  (hoop ik dan)

als er nog opmerkingen over zijn meld het dan maar aan mij (graag via pb/mail)
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hallo allemaal,

dit weekend een 20-tal loks voorzien van lagertjes en dit gaat perfect met het inperstooltje en boortje van Roy. Vreemd is wel dat bij de ene lok het kogellagertje zonder problemen in het lokhuis geduwd kan worden en bij de andere niet :?
Door het huis ook ietwat met hetzelfde boortje op te boren lukt dit natuurlijk wel. Ik wil jullie hier wel voor waarschuwen! Het is mij helaas één maal gebeurd dat bij het opboren van het huis de boor "doorschoot" en het achterliggende tandwiel beschadigde :( :( :(
Ietjes opboren is al voldoende om het lagertje erin te krijgen dus de boor er niet volledig doorheen jassen.

Aldoende leert men en een gewaarschuwd man telt voor twee zullen we maar zeggen ;)

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
John,

0,01 of 0,02mm verschil in gatdiameter is het verschil tussen "kunt hem er makkelijk indrukken" en "krijgt hem er zonder kracht niet in". Maar je zou op het inperstooltje ook met een kleine hamer tikjes kunnen geven.

Mooi te horen dat het verder allemaal goed gelukt is! Jou locs zullen die lagers ook wel nodig hebben straks!

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Roy,

zelfs met een hamertje lukte dit niet :?

Groetjes, John