Harrie,
Ik herken het snelheidsprobleem, want ik rijdt ook analoog met M rails. Het snelheidsverschil wordt veroorzaakt door de decoder, die een deel van de spanning gebruikt, waardoor er minder vermogen over blijft voor de motor. Dat betekent dat de meeste delta en digital locs langzamer rijden. In combinatie met de snelheidsverschillen die je op de analoge baan toch al hebt, levert dat soms een onacceptabel rijgedrag op.
Ik los dit probleem op door de decoder uit de loc te halen en één rijdraad rechtstreeks naar de sleper door te koppelen. De loc kan op die manier niet meer van rijrichting veranderen, maar dat is bij mij ook niet nodig omdat alle treinen automatisch rijden. (Ik ga er dus niet meer rangeren.)
Je kan eventueel een conventioneel omschakelrelais inbouwen, zodat je de rijrichting weer kunt schakelen.
Een ander nadeeel van mijn oplossing is het ontbreken van verlichting. De LED verlichting wordt aangestuurt vanuit de decoder. Ik heb de verlichting een keer aangesloten op de rijspanning, maar dat hebben ze niet overleeft, omdat die spanning te hoog is.
Met mijn oplossing wordt het snelheidsprobleem echter opgelost en dat is voor een moderne personentrein natuurlijk we zo mooi.
Ik moet er misschien nog bij vermelden dat ik tot op heden alleen locs heb met een 3 polige motor. Ik weet niet of nieuwe motoren zonder decoder kunnen functioneren.
Groeten, Frank
P.S. Achter je koploper zie ik eenzelfde TEE trein staan als ik heb, met zo'n prachtige BR 103. Voor de wagons heb ik de originele koppelingen zelf aangepast tot kortkoppelingen. In het draadje van mijn vloerbaan staat een stukje hoe ik dat gedaan heb.