Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Erasion's plan

Gestart door erasion woensdag 20 januari 2010, 23:12:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Erasion's plan
erasion
gast

Erasion's plan
hallo,

ik ben reeds begonnen met de bouw, maar heb volgens mij nog even wat feedback nodig wat betreft mijn baanplan.

het schaduwstation en het 2e niveau liggen al, maar ik zet ze er toch nog even bij.

waar het mij vooral om gaat is het 3e niveau, (station) ik ben hier eigenlijk niet helemaal tevreden mee, maar ik zou zo niet weten hoe ik dit nog anders in kan delen.







dit is het station. de ruimte spreek voor zich, het is het lange stuk wat op het plaatje van het 1e niveau staat, het is de bedoeling dat hier een dorp op komt, met een station dus, en een goederenlaadplek, de 2 doodlopende in de draai. als thema eromheen moet het een bergdorpje voorstellen wat als laatste met de trein bereikbaar is, in de(denkbeeldige) "bergen"erachter liggen dus nog enkele dorpjes. vandaar ook de wat grotere goederenoverlaadplaats.

hoe kan ik dit station nog leuker en speelser maken??

gr, Ron
Re:Erasion's plan
Ha Ron,

Omdat dit je enige station is zou ik proberen er een doorgaand spoor van te maken. Kopstation is leuk maar (ligt ook aan je treinen natuurlijk) je moet rekening houden met een opgesloten loc die je vrij moet maken door een andere loc.

Die 4 doodlopende in je schaduwstation, is dat handig, of heb je er goed zicht op?

Mooie baan, kan je je lekker op uitleven.

Gr Peter
Re:Erasion's plan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Erasion's plan
Hoi,

Zoals eerder in je andere draadje aangegeven zou ik in ieder geval het doorgaande spoor op op het middelste stationsspoor aanleggen. Om het speelser te maken zou je het station en de perrons op het schuine gedeelte kunnen makten. Dit geeft je ook een iets langer perron. De goederensporen zou je dan wel recht kunnen leggen zodat je wat afwisseling maakt.

Olaf
Re:Erasion's plan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Erasion's plan
Kun je het station niet diagonaal leggen, en de lus naar de achterzijde? Dus het plan spiegelen? Je krijgt dan meer ruimte voor je station. je loods kun je dan rechtvoor zetten, of in de lus aan de achterzijde.

Roy
Re:Erasion's plan
erasion
gast

Re:Erasion's plan
zoiets, ik vind dit alleen iets minder speels lijken ?



gr, Ron
Re:Erasion's plan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Erasion's plan
waarom leg je niet een stuk of 3 of 4 stationssporen?

Roy
Re:Erasion's plan
erasion
gast

Re:Erasion's plan
simpelweg geen ruimte voor, dan kom ik niet meer uit met de ruimten, (tenzij je iets kunt tekenen wat aan alle 4 de zijkanten dezelfde grote houd) :)
Re:Erasion's plan
Erik Middel
gast

Re:Erasion's plan
Hoi Hoi,

Leuk plan! Je hebt ongeveer dezelfde afmetingen als mijn baan, alleen een volledig ander ontwerp natuurlijk.

Wat ik zat te denken, zie je een mogelijkheid om bij het blauwe deel in de bocht rechts (bij 100 cm) een clubje gebogen wissels te leggen? Dan kun je die 2 op elkaar aansluiten en je schaduwstation van 2 kanten benaderen. Begrijp je wat ik bedoel?

Heb je trouwens al een draadje van je bouw?

Groetjes en succes!

Erik

Re:Erasion's plan
erasion
gast

Re:Erasion's plan
hoi erik,

dat blauwe is allemaal m-rail, dat is ook de reden dat er een 188 in het begin van het groene ligt, (overgangsrails), en ik heb niet meer gebogen m-rail wissels.

draadje van de bouw kun je hier vinden http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17818.0

de bouw gaat alleen wat langzaam dus er zijn niet zo veel updates achter elkaar :( maarja mijn vader moet tijd hebben om te helpen en dan is het moeilijk om veel te doen. maarja :) het vordert gestaag,

gr, Ron
Re:Erasion's plan
Erik Middel
gast

Re:Erasion's plan
Hoi Ron,

Leuk, heb zojuist even je baanopbouw bekeken en inspiratie opgedaan voor mijn eigen frame. Leuk dat je er zo mee bezig bent.

Wat je zou kunnen doen is eens op E-bay zoeken. Daar heb ik vandeweek 2 gebogen wissels voor 16 euro op de kop getikt, inclusief verzenden uit Duitsland. Ik zoek er nog 2 om in de bocht te leggen.

Groetjes,

Erik
Re:Erasion's plan
erasion
gast

Re:Erasion's plan
hallo allemaal,

weer een heel gepuzzel geweest en er nog niet uit :)

ik heb lang zitten denken en ik heb te weinig schaduwstationsporen :( dus heb ik het 2e niveau omgetoverd tot 2e schaduwstation, dit is het ontwerp:



maar zoals te zien krijg ik de spiraal niet helemaal aansluitend, iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?? :(

natuurlijk mag commentaar leveren ook, graag zelfs. :)

de tussenruimte tussen het 2e en 3e niveau gaat ong 20 tot 25 cm bedragen, wat het best uitkomt met de spiraal, om de bereikbaarheid van het nieuwe schaduwstation te vergroten.

ook het plan voor het 3e niveau gaat op de schop, ben ik mee aan het puzzelen maar is nog niet klaar :)

gr, Ron
Re:Erasion's plan
Wasmi
gast

Re:Erasion's plan
Da's niet zo gek dat je het niet passend krijgt. De wissels zijn namelijk R2 en je gebruikt verder R1 bochten. De wissels zijn bovendien maar 22,5 graden en niet 30 zoals een bochtdeel. Dit kan alleen maar passen als je rechts van de onderste wissel de 24130 vervangt door 23230, en bij beide wissels de bijbehorende 7,5 graden stukjes toevoegt. Dan zul je ook buitenbocht moeten aanpassen en dan dus ook de het verticale stuk aan de rechterkant moeten verlengen.
Overigens, ik begrijp niet zo goed wat de functie is van deze 'kortsluitbocht', is dat om je hele schaduwstation te omzeilen???? je kunt het ook weglaten, scheelt een hoop gedoe
Re:Erasion's plan
erasion
gast

Re:Erasion's plan
Citaat van: Wasmi op donderdag 18 februari 2010, 11:46:43
Da's niet zo gek dat je het niet passend krijgt. De wissels zijn namelijk R2 en je gebruikt verder R1 bochten. De wissels zijn bovendien maar 22,5 graden en niet 30 zoals een bochtdeel. Dit kan alleen maar passen als je rechts van de onderste wissel de 24130 vervangt door 23230, en bij beide wissels de bijbehorende 7,5 graden stukjes toevoegt. Dan zul je ook buitenbocht moeten aanpassen en dan dus ook de het verticale stuk aan de rechterkant moeten verlengen.
Overigens, ik begrijp niet zo goed wat de functie is van deze 'kortsluitbocht', is dat om je hele schaduwstation te omzeilen???? je kunt het ook weglaten, scheelt een hoop gedoe

nou wasmi,

dat heb ik dus maar gedaan dat weglaten, ik heb geen ruimte voor een grotere spiraal :(

heb inmiddels een nieuwere versie gemaakt van dit baanplan. ben nu aan het tekenen met het 3e niveau.

hier het 2e niveau.


gr, Ron
Re:Erasion's plan
Wasmi
gast

Re:Erasion's plan
Prima toch zo, lekker veel sporen om treinen op te bergen!! suc6 verder ;-)

W
Re:Erasion's plan
erasion
gast

Re:Erasion's plan
hallo allemaal,

nog net ff voor het skieën (jahoeeee :D )

ik heb het plan voor het 3e niveau ook af, er zit een rare lus in, die moet onder het station komen. heb het nog niet in een andere kleur gezet. :(

verbeteringen en opmerkingen zijn altijd welkom :)

ik zal voor het gemak het hele plan nog even plaatsen.

het onderste schaduwstation (uitgevoerd in M-rails)




dit is het 2e schaduwstation (wel uitgevoerd in C-rails)



en het nieuwe niveau, het station + BW,
ondanks dat ik nederlands ga rijden blijft het een beetje grensgebied, waardoor er ook een BR 23 als museumlok aanwezig is, en de TEE ook is langs kan rijden.



mvg, Ron