Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BLS of SBB Station

Gestart door Alves dinsdag 02 februari 2010, 16:37:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BLS of SBB Station
Alves
gast

BLS of SBB Station
Hallo Allen,

Ik wil graag een baan maken naar BLS en SBB voorbeeld. Ik wil er natuurlijk wel een station in verwerken alleen telkens als ik iets probeer te maken vindt ik het te recht of oogt het niet realistisch. Ik wil nu proberen een station naar BLS ( SBB vindt ik ook niet erg ) voorbeeld maken, alleen ik weet niet welke stations van de BLS zijn. Weet iemand misschien een station dat niet al te groot is ( Zoals Blausse Mitholtz ) dat van de BLS is en in mijn ruimte van 650 bij 300 past. Alleen ik heb nog wel wat speciale eisen namelijk, een grote loc loods ( 3 of 4 sporen ), er moeten EC's passeren, er moeten IC's passeren en er moeten goederentreinen passeren. Alvast bedankt.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Hallo Dewey,

Misschien zou je op het volgende forum-draadje kunnen kijken !!
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.msg6215#msg6215

Mooi station trouwens Blausee/Mitholz

succes
Jos
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Op de site van de BLS zelf vind je een overzicht van al hun netwerk.


Persoonlijk ga ik voor het station van Kandersteg: het heeft een locloods met 3 sporen en er passeren goederentreinen (vroeger wel meer dan nu, na de bouw van de Loetschberg basistunnel uiteraard). Er rijdt helaas nog maar 1 IC trein per dag, maar als je de situatie van de jaren '80 of '90 neemt, kan je toch wel een heleboel laten rijden. En aangezien in Kandersteg ook de autotreinen vertrekken en aankomen, is dat nog een extra troef!

hier kan je alles netjes nakijken:
uurregeling Kandersteg

En een pdf van het sporenplan van het station zelf vind je op mijn site:

veel succes!

Johan

Re:BLS of SBB Station
Hallo,

Ik vind Trubschachen wel erg interessant, want ik ben er zelf ook 3 dagen geweest en er rijdt erg vaak een IC Tussen Luzern en Bern en een Re tussen Trubschachen en Luzern. Alleen daar rijden niet erg veel goederentreinen langs. Kandersteg vindt ik zelf ook een mooi station alleen een beetje te groot en misschien is Lalden ook wel iets, maar dat is toch geen BLS station, want ik zie hem er niet tussen staan en daar komen wel Cisalpino, IC en goederentreinen langs.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op dinsdag 02 februari 2010, 16:37:46
Alleen ik heb nog wel wat speciale eisen namelijk, een grote loc loods ( 3 of 4 sporen ), er moeten EC's passeren, er moeten IC's passeren en er moeten goederentreinen passeren. Alvast bedankt.

MVG Dewey

Brig  :roll: je kunt ook een gedeelte van Brig maken............

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Hallo Johan,

Dat is wel wat. Ik ga er wel na kijken, maar Lalden lijkt me ook wel een mooi station.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Lalden is wel BLS hoor!
Maar de Cisalpino komt er wel niet meer, want die is onlangs opgedoekt... (door de 'schuld' van de Italianen).

Van Trubschachen had ik nog nooit gehoord!

Voor IC, EC en goederen zou Spiez nog een optie zijn, maar dat station is nog groter dan Kandersteg... (ik denk trouwens ook niet dat die een locloods heeft, kan ik me toch niet voor de geest halen waar dat wel zou staan)

Frutigen beantwoord wel aan je eisen, maar wederom, groot... Daar is een paar jaar geleden wel een heel mooie locloods gebouwd.

Johan
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Johan_VH op dinsdag 02 februari 2010, 18:09:23
Frutigen beantwoord wel aan je eisen, maar wederom, groot... Daar is een paar jaar geleden wel een heel mooie locloods gebouwd.

Johan


Oooo waar staat die dan  :roll:

ik weet wel wat je bedoelt maar dat is geen lokloods

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Trubschachen heeft een 3 sporig station met smalle perrons zoek maar eens op op Youtube. Speiz is wel een mooi station, maar is zoals je al zei erg groot. Hoeveel sporen heeft Frutigen eigenlijk? Ik wil eigenlijk 3 stations in mijn baan, ( Druk he  :lol: ) namelijk Lalden, Trubschachen ( Als ik mijn foto's weer kan vinden ) en Brig of Frutigen.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op dinsdag 02 februari 2010, 18:19:38
Hoeveel sporen heeft Frutigen eigenlijk?

MVG Dewey

Uit blote hoofd 3 perron sporen en 6 goederensporen.
Vroeger was er een klein lokloodsje en graanopslag maar dat is voor jou tijd

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Hallo Johan,

Das wel jammer, want ik heb toch er graag een Loc loods in mijn station, maar anders maak ik langs mijn paradebaan een rangeer terrein met een grote Loc loods. Blaussee is ook een schitterend station, maar ik voel me een na aper als ik het station ook nabouw. Station Brig is dan nog een mogelijk heid.



Filmpje van Trubschachen. Het station ligt aan een dubbelsporige lijn.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op dinsdag 02 februari 2010, 18:42:56
Station Brig is dan nog een mogelijk heid.

MVG Dewey

Brig heeft twee depots, SBB en BLS, beide hebben een lokloods.
Brig is groot maar maak alleen het BLS gedeelte en je hebt een mooi station.

Je noemt Lalden, heb je ook wel aan Hothenn gedacht?

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Ik heb nog nooit van Hothenn gehoord, maar rijden in het BLS gedeelte van Brig ook SBB treinen?

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op dinsdag 02 februari 2010, 18:51:18
Ik heb nog nooit van Hothenn gehoord,

Ik wel kijk maar onder aan

Citaat van: Alves op dinsdag 02 februari 2010, 18:51:18
maar rijden in het BLS gedeelte van Brig ook SBB treinen?

MVG Dewey

Van en naar de Lötschberg, ja

Mvg.Johan
Re:BLS of SBB Station
Joost B.
gast

Re:BLS of SBB Station
Solothurn komt aardig in de buurt? Heb je nog een leuke splitsing ook, voor en na het station :D.

Gr Joost
Re:BLS of SBB Station
Hallo Johan en Joost,

Ik ga het BLS gedeelte van Brig denk ik dan nabouwen en dan nog even na denken over mijn 2e station.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Blausee-Mitholzik weet wel wat je bedoelt maar dat is geen lokloods

Het is in elk geval iets groot... Wat is het dan wel? De foto hieronder is van toen 'het' nog in aanbouw was, in 2005, blijkbaar heb ik er sinds dan geen foto meer van genomen. :?



Johan
Re:BLS of SBB Station
Hallo Johan, 

Leuke foto, maar volgens mij is dat een goederen loods. En in Frutigen komt toch ook de auto trein uit Kandersteg?

MVG Dewey

Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Nee, het op- en afrijden gebeurt in Kandersteg en Goppenstein, de Rollende Landstrasse komt wel in Frutigen, maar die duikt daar de basistunnel in. Als er geen trein in stilvalt zoals op 1 februari weer gebeurde uiteraard   :? Want dan, hoi hoi, mogen ze nog eens via Kandersteg! Hopen dat er nog eens een trein stuk gaat wanneer ik in Kandersteg ben deze zomer!  :lol:

Johan
Re:BLS of SBB Station
Oké das wel jammer, maar gelukkig stopt de Rollende Landstrasse er wel. En er passeren toch ook SBB IC's?

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Joost B.
gast

Re:BLS of SBB Station
Stoppen doet de RoLa er niet, passeren doet ie wel.



Re:BLS of SBB Station
Ik zag op een filmpje dat er wel een Rola stil stond. Bedankt voor de tijdtafel ( Of wat het ook is ). En onder EC's bedoelen ze toch ook Cisalpino? En kwamen er ook de Etr 470 en 610? Hoeveel sporen heeft Brig, want op filmpjes zie ik er maar 4.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op woensdag 03 februari 2010, 19:08:04
Ik zag op een filmpje dat er wel een Rola stil stond.

MVG Dewey

Te Frutigen zijn wachtsporen voor goedrentreinen om de nieuwe tunnel in te gaan. Met regelmaat wachten daar dus treinen waaronder de Rola hun beurt af om door de tunnel te mogen. In een vorige post melde ik al, er zijn 6 sporen.

De loods het zijn er twee te Frutigen zijn ook ten behoeve van de nieuwe tunnel. Daar liggen reserve onderdelen opgeslagen en onderhoud in de tunnel wordt daar voorbereid. Tevens heeft de BLS reddingstrein daar zijn zetel samen met de Brandweer van Frutigen. Nadat de tunnel is geopend is de reddingstrein verhuist van Spiez naar Frutigen

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Joost B.
gast

Re:BLS of SBB Station
Cisalpino bestaat sinds 13 December 2009 niet meer.

De ETR 610 is nog niet planmatig in dienst, je vind ze sporadisch.

Gr Joost
Re:BLS of SBB Station
Ik weet dat Cisalpino niet meer bestaat. Daarom vroeg ik ook of ze er kwamen.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op woensdag 03 februari 2010, 19:48:26
Ik weet dat Cisalpino niet meer bestaat. Daarom vroeg ik ook of ze er kwamen.

MVG Dewey

Klikje  8)

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Joost B.
gast

Re:BLS of SBB Station
Je moet die ETR 410 stellen wel natuurgetrouw met 2 uur vertraging laten rijden :mrgreen: :mrgreen:
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Joost B. op woensdag 03 februari 2010, 20:51:32
Je moet die ETR 410 stellen wel natuurgetrouw met 2 uur vertraging laten rijden :mrgreen: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :lol:

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
Ik denk toch dat ik een gedeelte van Brig ga maken. En het 2e station weet ik nog niet.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
sbbmarklin
gast

Re:BLS of SBB Station
Ze moesten die ETR 610 is in model maken. Kijk eens op sporenplan.nl. Daar kun je het zwitserse spoornet vinden. Ook de westzijde van Brig. Met zo,n ruimte als jij zou je de westelijke kant kunnen na maken. Eventueel als kopstation. Heb je ook gelijk 2 aftakkingen. 1 laat je gelijk verdwijnen in een schaduwstation en de ander is de zuidhelling van de Lotschberg. eventueel met een stationnetje zoals lalden of Eggersberg.

Veel succes.

Gr Arnout.
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Cisalpino reed voor de tunnelopening ook met getrokken treinen over de Lötschberg.
Klikkie-1 klikkie-2

Hothenn - Lalden - Brig, mooi motief voor een modelbaan wat de zuidhelling van de Lötschberg uit kan beelden.

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
sbbmarklin
gast

Re:BLS of SBB Station
Ik zou alleen voor de 1e 2 stations gaan. Die kun je mooi kopen van Tip Top modell. Brig hebben ze ook maar dan moet je wel enige financieele draag kracht hebben.

Met die kleine projecten blijft er eerdergeld over om te investeren in typische scenery atributen zoals bijv.: BLS bovenleiding van Yalcin Barin of mooie seinen van Micro scale. Grote projecten gaan op een gegeven moment vervelen. Kort om denk ook aan het haalbaarheids niveau. Neem als voorbeeld Johan,s baan. hoe lang is die al niet bezig.

Gr Arnout.
Re:BLS of SBB Station
Blausee-Mitholz
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: sbbmarklin op woensdag 03 februari 2010, 21:28:19
Neem als voorbeeld Johan,s baan. hoe lang is die al niet bezig.

Gr Arnout.

Ehum, ben meer voor anderen bezich als voor mij zelf........................
Als je maar fijn bezich bent, af hoeft het niet zo nodig kan sinds een helf jaar nu wel echt rond rijden  8)

Mvg, Johan
Re:BLS of SBB Station
sbbmarklin
gast

Re:BLS of SBB Station
Als dat gewaardeerd word is het niet erg. O ja hij kan rond rijden. Dat wil ik wel eens zien ( foto,s). Ik hoop na Houten ook rond te kunnen rijden. Nog 3 dozen 2205. En een bruggetje bouwen.

Gr Arnout.
Re:BLS of SBB Station
Joost B.
gast

Re:BLS of SBB Station
Iedereen haalt wel zn plezier eruit op zijn of haar eigen manier. Bij Johan is dat duidelijk de techniek en minder de natuurheids getrouw van de omgeving. De ander bouwt lekker een fantasie station met mooie scenery en de ander verzamelt alleen weer.

Kortom, het is een hobby :mrgreen:. Doe wat je leuk vind.

Gr Joost Mijn voorkeur gaat uit naar Lalden, geweldig plekje
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: Alves op woensdag 03 februari 2010, 19:08:04
En onder EC's bedoelen ze toch ook Cisalpino?

de CisAlpino rijdt nu inderdaad als EuroCity. Kijk maar in dit artikel. Zo te lezen hebben de zwitsers er echter ook niet al te veel vertrouwen in... :lol:

En nog eens on-topic: als je waarheidgetrouw wil bouwen is Hohtenn interessant, want dan kan je de Bietschtall-brug gebruiken.

En verder: ik ben al meer dan een jaar bezig met het ontwerpen van m'n plan, beter traag maar goed doordacht dan snel en binnen een jaar al niet meer tevreden wat mij betreft! Veel lezen, fotootjes bekijken, en interessante zaken in een apart mapje bewaren.
En aangezien TipTop Modell mij net iets te duur uitvalt, ben ik zelf aan een plan van het station van Kandersteg begonnen ahv veeeeel foto's. Die heb ik daar deze zomer genomen, ik heb nu zo'n 200 foto's van het station van Kandersteg, en de mooiste huizen die in de buurt van het station liggen. Alles van alle kanten gefotografeerd, van veraf en van dichtbij. Daar kruipt ook wat tijd in...
Re:BLS of SBB Station
Ik vind TipTop Modell erg duur en ga liever voor zelfbouw. Ik wil het westelijke gedeelte van Brig nabouwen met misschien de draaischijf en een stukje emplacement. Ik zit nog na te denken over het 2e en of 3e station. Ik vind Hothenn en Lalden wel een erg leuk idee voor een modelbaan zo kan ik de Sud Rampe nabouwen en dus ook met SBB Cargo Re 474's rijden. Ik vindt het juist leuk om een tijdje bezig te zijn. Weet iemand misschien een merk dat een kleine draaischijf zoals deze in Zwitserland nog worden geworden gemaakt heeft. Ik bedoel zoiets. Dit is volgens mij de draaischijf in Brig.



MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Joost B.
gast

Re:BLS of SBB Station
Dewey,

Met alle respect. Haal je je niet teveel op je hals als 12 jarige?

Toen ik 12 was begon ik met een klein project, niet meteen met een levenswerk.

Gr Joost
Re:BLS of SBB Station
Joost,

Ik weet dat het erg lang ga duren voordat het af is, maar ook niet alles gebeurt in een keer. En het gaat ook erg lang duren voordat ik echt kan rijden, daarom maak ik op mijn slaap kamer eerst een klein baantje en probeer telkens als ik een locomotief of wagon koop ook wat rails te kopen. Zo kan ik rijden en ook werken aan de grote baan. Voordat ik een goed plan heb, ben ik ook wel wat jaartjes verder.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
sbbmarklin
gast

Re:BLS of SBB Station
Ach maak je niet druk. Die baan komt van zelf wel.
Re:BLS of SBB Station
Ik heb net wat gepuzzeld om Brig te tekenen in Wintrack, maar ik kom er niet uit, alleen al het stuk met de loc loods is 2 meter lang. Ik vind het plan op sporenplan.nl niet echt duidelijk. Weet iemand een site waar ik duidelijkere sporenplannen kan vinden.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Hallo,

Ik vindt station Brig toch iets te groot en ga toch liever voor Frutigen, Kandersteg of Goppenstein ze hebben alle drie een loc loods en zijn niet al te groot. Als ik voor Goppenstein ga kan ik nog steeds Hohtenn en Lalden maken, maar misschien is een kleine station zoals Lalden of Hohtenn alleen ook wel leuk, want zo heb ik meer ruimte voor Scenery. Of ik maak een fictief station met als 2e station Hohtenn of Lalden.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Goppenstein is zo ongelooflijk lelijk...  :( (vind ik toch) Ok, er staan veel bomen in de buurt, maar het emplacement zelf is asfalt, autowegen, asfalt en nog eens autowegen. Hier kan je in elk geval een boel foto's vinden. Als je het zo beziet, is het wel maar een mini-locloodsje dat ze daar hebben staan.
Je hebt wél een mooi tunnelportaal, dat je zelfs kan kopen, al weet ik niet meer uit het blote hoofd welke firma het nu al weer maakte.
Edit: even gezocht, het is Pirovino.

Om aan een sporenplan te geraken kan je gewoon een mail sturen naar de BLS, heb ik ook gedaan voor het station van Kandersteg: 's vrijdags verstuurd, maandag had ik al een PDF met het sporenplan en enkele foto's. Supervriendelijke mensen, wat de rest van de wereld ook mag zeggen over 'stugge' zwitsers.

Als je de pdf van Kandersteg wil, je vindt hem hier op mijn site.

Johan
Re:BLS of SBB Station
Goppenstein had ik nog nooit gezien en het is best wel een lelijk station. Dan blijven Kandersteg en Frutigen over. Beide zijn best wel groot. Waar wordt de Rollende landstrasse eigenlijk geladen, want misschien is dat iets.

Edit:

Ik stuur de BLS een Mail of ik het sporenplan van het westelijke gedeelte van Brig kan krijgen. Ik maak denk ik dan maar 3 of 5 sporen met wat stukjes Emplacement en de draaischijf.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Is je duits goed genoeg of heb je hulp nodig? Anders stuur ik je wel een PB en kan je hem doorsturen. (niet dat ik garandeer dat er dan geen fouten in zullen staan...)  :D

Waar de Rola in Zwitserland (bij)geladen wordt weet ik niet, Wiki heeft er wel een pagina over, meer details voor Zwitserland zal je van die andere Johan (Blausee-Mitholz) wel kunnen krijgen.

Wat ik wél weet, is dat er bij ons in  Antwerpen een Hupac terminal in de haven komt!

Johan

Re:BLS of SBB Station
sbbmarklin
gast

Re:BLS of SBB Station
De Rola word niet geladen in CH. Maar in Freiburg in Duitsland en Novaro in Italie.

Dewey,

Bouw nou maar een klein station. Op jouw leeftijd kun je beter geld bewaren om te feesten met leeftijd genoten en te ontdekken wat je allemaal met meisjes kunt doen. Later als je getrouwd bent of zo ben je blij dat je zo,n hobby hebt om je partner af en toe te ontvluchten. En mail dan maar over 20 jaar om je gedachten gang over dit soort mega projecten te praten.

Gr Arnout.
Re:BLS of SBB Station
Ik kan aardig Duits, maar mijn vader wou me wel helpen. Maar je hebt wel gelijk als ik voor een groot station ga ben ik erg lang bezig voor dat ik echt kan rijden. Ik kan dan beter voor een kleiner station gaan zoals Lalden, Hohtenn of Blaussee Mitholz.

MVG Dewey
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Waarom toch zo negatief allemaal?

Op je 12 geld sparen om te feesten met leeftijdgenoten? Daar ga je later echt veel aan hebben...
Wanneer Dewey met deze hobby bezig is leert hij over electronica, techniek, programmatie als hij er een pc gaat aanhangen, creatieve vorming bij het creeëren van z'n landschap, en gegarandeerd probleemoplossend denken en leren sparen.

Tot z'n 16 Wii'en of Playstation 3'en, en dan de disco in of op café en daar al je geld verbrassen is dan beter?

Ik hoop dat mijn zoon en dochter later even gedreven zullen zijn met een toffe hobby ipv rondhangen op straat of gekluisterd achter de pc of spelcomputer!!

Dewey, volg gewoon je droom over je modelbaan, je zal vanzelf wel zien waar je uitkomt, en je zal een boel bijgeleerd hebben!

Johan
Re:BLS of SBB Station
sbbmarklin
gast

Re:BLS of SBB Station
Helemaal niet negatief. Vanaf je 12e onder de mensen zijn en ontmoeten bieden mogelijkheden voor een goede ontwikkeling. Die belangrijk zijn voor later. dan leer je hoe de wereld in elkaar steekt. Met mischien wel als mogelijkheid dat je later goed boert. En daar door mogelijkheden hebt om dromen waar te maken.

Maar nu terug naar Dewey,s onderwerp. Hij moet doen waar hij zelf zin in heeft. Ik probeer hem alleen onderbouwt advies te geven. Het is zeker niet slecht dat hij dingen gaat uit proberen. Maar is het niet verstandig om het realiseerbaar aan te pakken. Al is het alleen maar om naar de kosten te kijken. Ik kan niet in zijn geldbuidel kijken. Maar toen ik 12 was waren de middelen beperkt. Mischien heeft hij een goed lopende Weed kwekerij en is geld geen probleem. in dat geval word het al weer makkelijker.

succes.
Re:BLS of SBB Station
Johan_VH
gast

Re:BLS of SBB Station
Citaat van: sbbmarklin op vrijdag 05 februari 2010, 12:18:09
Mischien heeft hij een goed lopende Weed kwekerij en is geld geen probleem. in dat geval word het al weer makkelijker.

Nu moet je hem niet op ideeën brengen hé  :lol: