Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Thalys radome

Gestart door Brenner donderdag 19 november 2009, 00:56:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Thalys radome
Brenner
gast

Thalys radome
Ik ben bezig met het superen van mijn Mehano Thalys.

Wat nog ontbreekt is de Radome zodat mijn preisertjes kunnen internetten...
Het adres waar ik hem schaal 1:1 kan bestellen heb ik al: http://www.radomes.co.uk/news.html

Heeft iemand een idee hoe ik hier op schaal H0 aan kom?
Re:Thalys radome
AnalogDriver
gast

Re:Thalys radome

Ik heb ook nog zo'n ding staan, vond hem ook mooi en heb onderdelen om hem naar 3rail te maken, oude moterola decoder zit er al in bij mij. (ik had voor bijna niets een ac versie overgenomen)

Ik ben benieuwd wat jij er qua supering aan doet.


Wat betreft die dome: wat een lelijk groot ding.
Maar goed, als jij hem er op wil modeleren, zou ik zeggen zelf maken.
Stukje rondhout van bijna juiste schaal diameter? En die ruw bol zagen en dan vijlen en schuren, dan pas afzagen en dan gronden en witten?

Of iets anders wat al die vorm heeft: een zwart kunstof dopje dat onder poten gebruikt wordt? Kun je zo bij de gamma's en praxis krijgen, maar wel in bepaalde maten.
Of een dopje van een klein flesje, dat het daarvan te maken is, zoiets. Kijk eens rond.
Weet je de 1:1 diameter ne hoogte van dat ding of een inschatting daarvan?


Kun je hier een lijstje plaatsen van wat jij aan dit model verbetert?


Groet, Hajo
Re:Thalys radome
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Thalys radome
Een pennendopje ? :D
Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Ik heb de volledige set met 5 rijtuigen en 2 locomotieven.

Aanpassingen tot dusver:

1. sleper eronder en dig. decoder erin.
2. interieur beschilderd (tafels en bar wit , vloeren aubergine)
3. preisers erin en een machinist op de bok
4. wisselende verlichting aan de achterzijde dmv. 2e decoder.
5. gele ledjes in de koplampen v/a vervangen voor witte
6. interieur verlichting in de rijtuigen
7. wielstellen geweathered
8. vouwbalgen mat gemaakt (allemaal veel te plastic)

Nog te doen:

1. Radome antenne op het 2e rijtuig voor internet aan boord
2. Kortkoppelingen tussen Loco en 1e rijtuig  (weet nog niet hoe)

De Radome is in werkelijkheid 72 cm hoog dat wordt dus  8.275 mm. op schaal.
Ik bezit helaas geen draaibank, dus wie om zich heenkijkt, en het perfecte pennendopje
ziet, kan er hier iemand gelukkig mee maken.

Ik geef er graag een nieuwe ballpoint voor terug!


Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome

Mooi? 
Kwestie van smaak...
Ik heb ze gezien met witte en grijze eierdop.
Helaas nog geen betere foto gevonden - ik zal er zelf met de camera op uit moeten.
Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Hier wordt ie op het dak van een treinstel gehesen...


Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
En nadat de boel vastgezet en uitgericht is ziet het er zo uit:

en nu moet ik er maar snel patent op aanvragen, want ze zijn in Göppingen of bij Hornby
zomaar in staat om dit idee over te nemen...
Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Het ziet er natuurlijk eigenwijs uit, sommigen noemen het oneerbiedig "de eierdop" of  "de geschutskoepel"
Ik ben er maar wat trots op om de eerste H0 TGV te hebben met internet aan boord.


Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Inmiddels ook al getest op volle snelheid:



Bij 370 km/h vallen de preisers van de G-krachten van hun stoel, maar het internet blijft het doen.
Re:Thalys radome
ucsdcom
gast

Re:Thalys radome
De koepel zie ik liever niet, al is het idee en de uitvoering wel top. Het mooiste vind ik nog de verlichting die je er in hebt zitten.
Re:Thalys radome
Lid sinds: 2006

offline
Re:Thalys radome
Ik vind het eerlijk gezegt geen porum :?, maar das puur persoonlijk :D

Mvg Gert
Re:Thalys radome
redskin
gast

Re:Thalys radome
Vind het persoonlijk geen verbetering van de thalys (grootspoor). Het ziet er gewoon niet uit zo'n pukkel. Maar goed, jij hebt je model naar de werkelijkheid aangepast en die aanpassing ziet er wel goed uit.
Re:Thalys radome
Lid sinds: 2007

offline
Re:Thalys radome
Goed gedaan hoor. Net zo lelijk als in het echt.
Re:Thalys radome
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Thalys radome
Citaat van: henkv op donderdag 28 januari 2010, 14:58:41
Goed gedaan hoor. Net zo lelijk als in het echt.


:D :D :D

Erik
Re:Thalys radome
Wasmi
gast

Re:Thalys radome
ziet er echt niet uit zeg, dat ze geen fatsoenlijke vlakkere antenne hebben kunnen vinden..... in luchtvaart toepassingen bestan die wel, dus dat kan het probleem niet zijn... Wel netjes nagebouwd!
Re:Thalys radome
AnalogDriver
gast

Re:Thalys radome
Leuke foto serie!  En met die snelheden in het halfdonker zie je die koepel toch niet zo heel erg. Mooi verzorgd 'gesupperd' model zo.
Re:Thalys radome
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Thalys radome
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 28 januari 2010, 22:07:55
Leuke foto serie!  En met die snelheden in het halfdonker zie je die koepel toch niet zo heel erg. Mooi verzorgd 'gesupperd' model zo.

Sorry ik kom niet meer bij, wat een scherpe opmerkingen zijn het af en toe toch  :D :D :D

Erik (die niet meer bij komt :D :D :D)

Doet die jongen zo zijn best en dan zo'n opmerking..........
Re:Thalys radome
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Thalys radome
Lijkt meer op een soort mega zwaailicht. :mrgreen:
Je zou verwachten dat ze op een HST een iets meer gestroomlijnde konstruktie zouden plaatsen, ipv zo'n dikke bult.
Re:Thalys radome
woutje
gast

Re:Thalys radome
Over de "geschutskoepel":  :mrgreen:


foto en tekst: ManuelSpot

Thalys 4533 staat te Zwijndrecht even stil met storing. Let op de geschutskoepel op het dak. 15 juni

Gr, Ben.
Re:Thalys radome
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Thalys radome
Citaat van: Rik v/d Burg op vrijdag 05 februari 2010, 15:39:43
Citaat van: henkv op donderdag 28 januari 2010, 14:58:41
Goed gedaan hoor. Net zo lelijk als in het echt.

Tsja, de waarheid kun je niet verdraaien. Gelukkig kun je op je modelbaan googelen naar eigen inzicht.

Geniet er van.
Hugy
Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Mooi of niet mooi, daar gaat het toch niet om?
Als je Epoche VI rijdt en je noemt jezelf modelbouwer, dan heb je gewoon het grootbedrijf te volgen. :)

Een Mehano Thalys bouw je niet om naar 3-rail, die koop je kant en klaar in een wisselstroom uitvoering.
Als je de exploded view die ook bij jouw DC versie geleverd is, dan vindt je daarop alle parts, ook die van
de 3-rail versie.  De kans dat je die parts ook allemaal vindt, is niet zo groot.

Het is eenvoudiger om je DC versie te verkopen. Je vindt nog regelmatig zo goed als nieuwe Thalyssen
op de diverse online veilingen voor ongeveer 50% van wat ze nieuw gekost hebben.
Veel succes met je Thalys !
Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Voor degenen die hem stiekum toch na willen bouwen:
Men neme - een lenskapje van een gloeilampje doorsnede 12 mm.
                  - een stukje messingplaat van 20 x 15 mm.
aan de korte zijden van het messing plaatje zetten we aan beide zijden een strookje van 3 mm onder een hoek van 30 graden om.
Het lenskapje zagen we op lengte af , schuren het mooi vlak, en laten het vol lopen met 2 componenten lijm.
Als de lijm uit begint te harden steken we een M2 boutje in de prut en zorgen we ervoor dat ie mooi gecentreerd in het lood staat.

Hierna boren we de gaatjes en spuiten de hele handel lichtgrijs. Als alles droog is schroef je hem vast op je geliefde treinstel.

Hij zit nu zo vast dat ie een aanrijding op volle snelheid met dat net-iets-te lage viaduct
moeiteloos doorstaat. De radome tenminste - ik heb het hier verder niet over het viaduct.

Re:Thalys radome
Lid sinds: 2010

Marklin C-rails; CS1-R;

offline
Re:Thalys radome
Ik ben ook van plan om mijn mehano Thalys om te bouwen naar 3-rail digitaal.

Nu ben ik benieuwd welke sleper jullie gebruiken en waar deze dan geplaatst wordt,
onder de draaistellen van de motor wagen is volgens mij onvoldoende ruimte.
Re:Thalys radome
redskin
gast

Re:Thalys radome
Toch nog een reactie op de internet koepel die je op het model hebt gezet, op jou foto's is de koepel anders van kleur dan in het echt of lijkt dat maar (bij jou donker grijs, in het echt licht grijs)
Re:Thalys radome
Brenner
gast

Re:Thalys radome
Toen ze afgeleverd werden waren ze gebroken wit. Dat zag er niet uit.
Daarna zijn ze grijs gespoten in (ongeveer) de kleur van het dak om e.e.a.a. een beetje te camoufleren.

Ik ben op het station Schiphol gaan kijken, daar staan ze vrij lang stil en je kan vanaf de roltrap goed op het dak kijken.
De Radomes hebben het zwaar te verduren. Ze lijken wel gezandstraald en dat worden ze waarschijnlijk
ook bij die hoge snelheden.
Door de afzetting van roetdeeltjes en fijnstof hebben ze zo ongeveer alle denkbare grijstinten.
Maar je hebt gelijk, ik ga dus nog op zoek naar een passender kleur grijs.

Overigens is dit weekend bekend geworden dat NS  alle intercity's gaat voorzien van gratis internet aan boord.
Minister Eurlings heeft hiervoor 15 Mln Euro in gestoken nadat een eerder expiriment met KPN in 2007 geflopt is.

De infrastructuur wordt verzorgd door het Britse Nomad Digital Ltd. De data komt binnen via het UMTS netwerk van T-Mobile.
Als eerste zal een Koploper hiermee uitgerust worden en al vanaf 1 maart gaan rondrijden.
Deze technologie werkt niet via de satelliet en er is dan ook geen schotel op het dak voor nodig.
Dit ter geruststelling voor iedereen die een koploper op zijn baan heeft rondrijden.