Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
wouw, ziet er strak uit.

Olaf
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Citaat van: dolphin op zondag 10 januari 2010, 17:41:08

Hoi John, kun je geen krantenwijk erbij nemen  8) neeee begrijpelijk dat je wat bespaard, vr gr en bouwse Arie


Ha, ha Arie, dat is onderhand wel nodig ja :?

Olaf, bedankt voor je reactie.

Vandaag kwam dit voor me binnen, 2 dozen 100m flexibele kabel 2.5mm2 rood en bruin voor de ringleidingen.



Gekocht bij deze Ebayer. Perfect afhandeling tegen een aantrekkelijke prijs, misschien dat iemand zijn voordeel hiermee kan doen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Mooi spul. Ik ga normale isolatiedraad gebruiken. Heb nog best veel over van de verbouwing hier.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Citaat van: degeluidsman op zondag 10 januari 2010, 17:01:31
Dan moet je later in koploper wel nummers door elkaar halen om ze er eventueel  te gebruiken.

De reden dat ik het wel gedaan heb is mijn redelijk kleine baan, het scheeld 1 of 2 decoders en die heb ik van AJ totale kosten rond de 30 euro.

Bij jou ligt dat iets anders  :D.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter, dat maakt toch niet uit? Als het goed is stel je de nummers eenmalig in Koploper in. Op het moment ben ik mijn hele baan aan het verbouwen. Daarbij verzamel ik steeds 8 terugmeldleidingen bij elkaar. Die gaan samen op een halve decoder. Het is gewoon een kwestie van een goeie administratie bijhouden. Bij aanleg codeer ik de leidingen met bloknr + i(ngang) of m(idden) of u(itgang). Middels een tabel is snel terug te zoeken dat 25i op decoderpoort 5.12 zit en andersom.


John, het is allemaal weer goed doordacht en secuur uitgevoerd. Toch nog een paar vraagjes:
Waarom nu pas een ringleiding? Had die niet al moeten liggen?
Waarom deze specifieke draad en geen installatiedraad?

Blij voor je dat je weer beter en aan het bouwen bent.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Arjan,

de ringleiding(en) komen in de kabelgoot te liggen die onder dit schaduwstation doorloopt. Omdat deze overal doorheen getrokken moet worden, werk ik liever met flexibele draad ipv die stugge stroomdraden die in huis gebruikt worden. Ook kun je op deze manier het correcte kleurenschema blijven aanhouden(rood/bruin). Voor het geringe prijsverschil hoef je dit niet te laten, vind ik :wink:

In het onderste schaduwstation ligt nu één ringleiding maar dit moeten er ook nog twee worden. Ieder schaduwstation wordt nl opgedeeld in 2 boosterkringen. Nog aansluitwerk genoeg dus.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 7)
Hallo allemaal,

hier op het forum lees ik regelmatig discussies mbt de bekabeling tussen de diverse terugmelddecoders. Heb deze vraag eens neergelegd bij Jaap Kramer, importeur van Littfinsky decoders. Hier zijn uitgebreide antwoord:

Geachte heer,

In antwoord op uw bijgaande mail laat ik u het volgende weten:

Allereerst hartelijk dank voor de ontvangstbevestiging van de
RM-88-O-N-G.

Vanuit de oorsprong van het digitale modeltrein tijdperk (midden jaren '80)
werden terugmelddecoders (spoorbezetmelders) tussen centrale/interface en de
eerste terugmelddecoder en tussen de terugmelddecoders onderling bekabeld
met een 6-polige vlakbandkabel (Märklin/Fleischmann/Viessmann etc.)

Toen Littfinski DatenTechnik (kortweg LDT te noemen) rond 1998 terugmelddecoders
ging produceren, maakte hij ipv. de stugge 6-polige vlakbandkabel gebruik van
onafgeschermde 6-polige ronde kabel. Tot op heden functioneert dit nog steeds
naar wens.

Wanneer de lengte van de s88-kabel tussen decoders onderling te lang worden
(bijv. > 6m) bestaat de kans, dat deze lange kabels gevoelig worden voor omgevings-
invloeden zoals bijv. capacitief en-/of minductief geschkelde TL-verlichting, magnetische
velden van transformatoren e.d. Dit kan er de oorzaak van zijn, dan enkele of meerdere
terug-/bezet meldingen omvallen met alle gevallen van dien.

In dergelijke gevallen worden terugmelddecoders/spoorbezetmelders geadviseerd die
zijn uitgerust met Optokopplers. Dergelijk uitgevoerde decoders zijn hoegenaamd ongevoelig
voor de genoemde storende invloeden, ofschoon de kabellengte van de s88-aansluiting
niet oneindig lang mag en kan zijn.

In 2009 hebben een aantal producenten naast de standaard oplossing voor de 6-polige s88-bus
verbinding een nieuwe standaard in het leven geroepen namelijk s88-N(etwerk) - op basis van
8-polige kabels (getwiste aderparen), waarbij twee aders worden gebrukt als afscherming.
Deze twee aders zijn verbonden met het metalen deel van de RJ-45 stekker.

Helaas zijn er op dit moment nog geen centrales en interfaces op de markt, waarbij de s88-bus
is uitgevoerd als RJ-45 contrastekker. Dit betekent, dat de verbinding tussen de centrale/interface
en de eerste terugmelddecoder nog steeds moet worden gemaakt mbv. een 6-polige tradionele
s88-kabel + stekkers.

Gelet op de afscherming bij de RJ-45 kabels en het feit, dat deze kabels eenvoudig zelf zijn te maken
in de gewenste lengte(s), geniet het gebruik van deze kabels mijn voorkeur.

Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd,

Mvg. DeSpoorkraam,
n.d. Jaap Kramer


Misschien dat het jullie kan helpen in het maken van de juiste keuzes.

Met dank aan de heer Kramer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Hallo allemaal,

er leek geen einde aan te komen maar eindelijk kan ik jullie weer een update met foto?s laten zien. De railzen zijn allemaal doorgeslepen (massadetectie), alle draden zijn gesoldeerd, de wisselaandrijvingen zijn aangepast en ingebouwd, de wisselstraatdetecties zijn gemaakt en alles is op z?n plaats gelegd. Hier 2 foto?s:





Het rijden van de treinen is weer een stuk dichterbij gekomen. Nu volgt echter het moeizame proces van aansluiten en testen, nog even volhouden dus.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Ziet er goed uit, maar wat een hoop draden al zeg! Ben benieuwd naar het vervolg.
Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Tsja, da's het nadeel van zo een grote baan, het brengt wel heel veel "productiewerk" met zich mee. Maar, troost je, het is eenmalig en je hebt er heel veel eer van.

Ik kan me voorstellen dat je onderhand wel weer eens wilt rijden. Zo te zien duurt het niet lang meer voor de testritten kunnen beginnen.

Mooi strak werk, je geduld en doorzetten zijn een voorbeeld voor me.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Roy,

in post#1194 kun je zien dat er 7 aansluitingen per blok nodig zijn maal 32 blokken maakt 224 soldeerpunten. Daar bovenop komen nog 4 wisselstraten met elk 10 soldeerpunten en 12 x 3 draden(die verlengt moeten worden) tbv de wisselaandrijvingen. Totaal dus 300 draden :?

Arjan, je hebt hier inderdaad veel geduld voor nodig en het is gelukkig nog niet op :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Dag John.
Zo, dat is alweer een mijlpaal bereikt! 8)
Nu nog "even" aansluiten en testen en dan even tijd nemen om, lekker ontspannen, te genieten van alle prestaties tot nu toe.

Bedankt voor het plaatsen van het antwoord van Jaap Kramer, dit geeft duidelijk aan, waar en hoe je knelpunten in de bezetmeldingen kunt verwachten, en de evt. oplossing.

Veel succes en plezier met de volgende fase! :wink:   

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Hi John

Even niet langs geweest op je draadje. Het ziet er allemaal perfect uit. Goed beschreven ook, daar kan iedereen zijn voordeel mee doen.
Succes met de verdere uitbouw en het testen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Hoi John,

De Blauwe Briesser staat al in de startblokken om een rondje mee te rijden. Laat maar weten wanneer het zover is.

Ik hoef niet te vertellen dat het er weer geweldig uitziet wat je gemaakt hebt tot nu toe.

Groetjes

willie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
John, weer een etage hoger, het wordt toch wel een gigantsche baan zo, met hoeveel treinstellen denk je uiteindelijk te kunnen gaan rijden  :?: ( bij benaderig hoor, we hangen je er niet aan op) vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
zoals altijd weer perfecte precisie  :D

ga je eigenlijk ook nog scenery maken?? dit "bloot" bouwen gaat je duidelijk heel goed af  :D

veel respect, en natuurlijk hoopt iedereen ooit zulke mooie spiralen en schaduwstations te kunnen bouwen.  :)

met hele vriendelijke groeten, Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Jongens,

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: wakkie op vrijdag 22 januari 2010, 14:58:02

De Blauwe Briesser staat al in de startblokken om een rondje mee te rijden. Laat maar weten wanneer het zover is.


Ha, ha, Willie, de ?Blauwe Briesser? zal nog even geduld moeten hebben. Na het aansluiten van dit schaduwstation is er nl nog geen verbinding tussen het schaduwstation van nivo 1 en dit van nivo 3. Het schaduwstation van nivo 1 heeft aan 1 zijde een keerlus en gaat via een klimovaal aan de andere zijde naar het zichtbare nivo. Dit geldt ook voor het schaduwstation van nivo 3. Om na voltooïng van dit station alles goed te kunnen testen, is het dus noodzakelijk dat er eerst een soort van ?testtraject? gebouwd wordt om deze verbinding tot stand te brengen. Een maandje of 2 gaat het toch zeker nog duren.

PS: bedankt voor het plaatsen van al deze foto?s op de server.

Citaat van: dolphin op vrijdag 22 januari 2010, 22:37:38

John, weer een etage hoger, het wordt toch wel een gigantsche baan zo, met hoeveel treinstellen denk je uiteindelijk te kunnen gaan rijden  :?: ( bij benaderig hoor, we hangen je er niet aan op)


Arie, 100? 8)

Citaat van: erasion op vrijdag 22 januari 2010, 22:48:35

ga je eigenlijk ook nog scenery maken?? dit "bloot" bouwen gaat je duidelijk heel goed af  :D


Ron, dat is wel de bedoeling maar dit zal helaas nog wel enkele jaren duren.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Tilly,

geweldig weer hoor! Jammer dat je nog zo lang moet wachten op je scenery, maar ik zag naar aanleiding van dit draadje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11726.0;topicseen) iets staan op de site van Vampisol waar je denk ik echt naar moet kijken: Die Tillyschanze - Turm über der Stadt (KLIK) die mag dan niet ontbreken ;-)

Walter

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Walter,

bedankt voor de tip, heb de link gelijk bij mijn favorieten gezet :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 8)
Inderdaad zeker een mooi linkie.
Bedankt voor het plaatsen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Hallo allemaal,

afgelopen donderdag eindelijk mijn favoriete band MANOWAR weer eens gezien. Ondanks het feit dat de zanger ietwat ziek was, heb ik er weer met volle teugen van genoten. 013 in Tilburg is trouwens een perfecte hal voor zo?n concert.

Maar goed, zij hebben ervoor gezorgd dat ik weer eens een dip te boven ben gekomen. Wat is het aansluiten van zoveel kabeltjes toch een kl?..werk. Gisteren en vandaag dan toch de voedingsleidingen gelegd. Eerst draden gegroepeerd en volgens de methode zoals te zien in Post #195 gesoldeerd. Daarna alles in de kabelgoot gefrot en gefixeerd met ty-rips zoals te zien op onderstaande foto:



Vervolgens de deksels aangebracht ,de ty-rips verwijderd en de dekens weggehaald. Ik kan jullie dit afdekken alleen maar aanraden, onvoorspelbaar wat een rommel er omlaag komt tijdens dit soort werkzaamheden. Nu eerst een foto:



Heerlijk om ook de onderliggende sporen weer te zien. Om jullie mee te laten genieten, hier nog een foto waarop het 2 ?etage parkeerdek? in vol ornaat zichtbaar is:



We zijn nu weer een flinke stap verder maar om een beetje afwisseling te houden, ga ik nu eerst de ?controlekamer? inrichten. De voorbereidingen lopen al en ik hoop jullie deze de volgende week te kunnen presenteren.

Dit was het dan weer voor nu.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Tilly,

soms heb je van die dagen, dat het je even allemaal niets interesseerd. Maar als ik dan naar mijn vitrinekast kijk denk ik telkens "wordt tijd dat die weer mooi kunnen rijden"!

Even 1 wellicht domme vraag. Waarvoor dienen de blokjes tussen je sporen?

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Citaat van: RoWi op zaterdag 30 januari 2010, 18:50:27

Even 1 wellicht domme vraag. Waarvoor dienen de blokjes tussen je sporen?


Roy,

het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar domme vragen bestaan niet!!!

De railzen liggen los en worden mbv deze blokjes op hun plaats gehouden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Elke keer als ik kijk vind ik het weer indrukwekkend. Fantastisch gedaan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Dag John,

Man wat ziet het er allemaal gelikt uit bij jou.

Je hebt er goed aan gedaan om de railzen af te dekken, want je moet er niet aan denken wat kleine adertjes ( van de draad ) voor elende kunnen zorgen.

Succes met jou volgende uitdaging  :D


Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Dat ziet er weer super strak uit. 8)
Ben trouwens wel heel benieuwd naar je controle kamer. :)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
John,

Strak werk!!!

Waar jij de tyreps voor gebruikt hebt, heb ik opgelost door een klein 0,4mm massief draadje in de tongen van de kabelgoot te boren. Als je dan de draden erachterlangs rijgt blijft ook alles op zijn plek zitten.

Ben benieuwd naar je controle kamer!!

Groet,
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Hallo John,

Dat ziet er weer perfect uit zo, hoeveel meter draad heb je er nu al in zitten  :?: :?:

Ik heb op mijn werk een grote schakelkast gehad en had alle dozen bewaard op het eind 42 dozen van 100 meter, in een grote baan als van jou kan het ook oplopen.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Goedemorgen John,

Ongelooflijk wat zijn je foto's nee ik bedoel je vakwerk prachtig,strak,vakkundig,schoon en mooi afgewerkt zeg.
Slik,mooi hoor ben der stil van.

laterrrrrrr.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Hallo John,

Ziet er weer goed en doordacht uit, prachtig hoe jij alles afwerkt.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Machtig gezicht zo, en dan te bedenken dat dit straks niet eens in beeld komt. Ik wordt zo onderhand wel heel nieuwsgierig naar het plan voor het zichtbare deel, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Hoi John,

Ook bij jou gaat het onverdroten verder. Ziet er weer fraai en strak uit.
(ja. ik val in herhaling (anderen zeggen het ook al))
Ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoeveel draad/kabel je al verwerkt hebt in je baan.

OFF TOPIC:
013 is geweldig. Ben er 1 keer geweest voor een concert van Krezip.
BACK ON TOPIC

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Hallo,

allemaal weer bedankt voor de positieve reacties.

Citaat van: Einte op zaterdag 30 januari 2010, 21:30:02

hoeveel meter draad heb je er nu al in zitten  :?: :?:


Citaat van: Kroko14253 op zondag 31 januari 2010, 22:15:14

Ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoeveel draad/kabel je al verwerkt hebt in je baan.


Einte, Harry,

ik houd wel bij wat er ingekocht wordt maar niet wat er verbruikt is. Tot nu ziet die lijst er als volgt uit:

40m kabelgoot 35 x 35mm tbv de schaduwstations
8m kabelgoot 20 x 10mm tbv de klimovalen

100m enkelpolige installatiedraad bruin (fase 220v)
100m enkelpolige installatiedraad blauw (nul 220v)
100m enkelpolige installatiedraad zwart (schakeldraad 220v)
100m enkelpolige installatiedraad geel/groen (aarde 220v)
100m enkelpolige kabel rood 2.5mm2 (ringleiding)
100m enkelpolige kabel bruin 2.5mm2 (ringleiding)
30m enkelpolige kabel rood 1.5mm2 (voeding digitale spanning decoders)
30m enkelpolige kabel bruin 1.5mm2 (voeding digitale spanning decoders)
30m enkelpolige kabel geel 1.5mm2 (voeding analoge spanning decoders)
30m enkelpolige kabel zwart 1.5mm2 (voeding analoge spanning decoders)
800m enkelpolige kabel rood 0.25mm2 (voedingspunten baanspanning)
800m enkelpolige kabel bruin 0.25mm2 (voedingspunten baanspanning)
200m enkelpolige kabel geel 0.25mm2 (voeding wisselaandrijvingen)
200m enkelpolige kabel blauw 0.25mm2 (aansturing wisselaandrijvingen)
400m enkelpolige kabel groen 0.25mm2 (terugmeldleidingen links)
400m enkelpolige kabel oranje 0.25mm2 (terugmeldleidingen midden)
400m enkelpolige kabel paars 0.25mm2 (terugmeldleidingen rechts)
15m groene FTP cat5E kabel (terugmeldmodules links)
15m oranje FTP cat5E kabel (terugmeldmodules midden)
10m paarse FTP cat5E kabel (terugmeldmodules rechts)

Als ik deze lijst zo terugkijk en nadenk over de nu al gemaakte kosten, dan vraag ik mij af en toe wel af waar ik mee bezig ben :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Citaat van: Tilly op maandag 01 februari 2010, 00:14:12
Hallo,

allemaal weer bedankt voor de positieve reacties.

Citaat van: Einte op zaterdag 30 januari 2010, 21:30:02

hoeveel meter draad heb je er nu al in zitten  :?: :?:


Citaat van: Kroko14253 op zondag 31 januari 2010, 22:15:14

Ben eigenlijk ook wel benieuwd, hoeveel draad/kabel je al verwerkt hebt in je baan.


Als ik deze lijst zo terugkijk en nadenk over de nu al gemaakte kosten, dan vraag ik mij af en toe wel af waar ik mee bezig ben :?


Troost je John,
Dat vraag ik me soms ook wel af en dat niet alleen bij mijn eigen baan.lol
Lekker doorgaan, zolang je er plezier aan hebt.
1 Ding is zeker je doet het netjes en maakt er altijd 'n leuk ( to the point ) verslag van.


P.s. je weet 't zeker ( opgeteld ) 48 mtr kabelgoot of zijn het 48 lengtes a 2mtr?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Citaat van: Rieske op maandag 01 februari 2010, 05:45:15

P.s. je weet 't zeker ( opgeteld ) 48 mtr kabelgoot of zijn het 48 lengtes a 2mtr?


Rieske,

het zijn tot nu toe echt maar 48 meter.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 9)
Citaat van: Tilly op maandag 01 februari 2010, 16:44:34
Citaat van: Rieske op maandag 01 februari 2010, 05:45:15

P.s. je weet 't zeker ( opgeteld ) 48 mtr kabelgoot of zijn het 48 lengtes a 2mtr?


Rieske,

het zijn tot nu toe echt maar 48 meter.

Groetjes, John

Ik heb maar 50 meter rails liggen  :shock: :shock: :shock: :?

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Hallo allemaal,

het was in eerste instantie niet de bedoeling om het controle/bedieningspaneel nu al te gaan maken maar de vrouw des huizes wilde de computerkast uit de woonkamer hebben. Met kerstmis heb ik haar een mooie laptop kado gedaan en zo kwam deze PC met breedbeeldmonitor ter beschikking voor de treinenkamer. Deze PC zal gebruikt gaan worden voor mail/internet/forum/foto?s, enz. De PC eerder besproken in dit draadje blijf ik voor de aansturing van de baan gebruiken maar deze stond nog in verbinding met een oude beeldbuis. Heb mijn kans gegrepen en maar gelijk 2 breedbeeldmonitoren bijgekocht die gebruikt gaan worden voor koploper waarbij het ene scherm het railplan gaat weergeven en het andere de aansturing van de lokomotieven. Deze PC moest daarvoor echter wel uitgebreid worden met een tweede monitoraansluiting en heb via een collega deze videokaart kunnen krijgen:



Zoals jullie kunnen zien heeft deze kaart één VGA en één DVI aansluiting, een VGA/DVI connector was dus noodzakelijk.

Maar goed, hier een verslag van de bouw van het controlepaneel. Een plan/tekening is daarbij onmisbaar dus hier komt ie:



Er is ruimte voor 4 monitoren maar in eerste instantie worden er 3 geplaatst. In de toekomst komt er misschien nog wel een vierde bij tbv de aansturing van de Marmitek componenten.

Het geheel wordt gemaakt met 25mm dikke Trespa volkernplaten, stevigheid is dus geen issue. Op deze lege plaats gaat het gebeuren:



De volkernplaten zijn eerst voorzien van de nodige gaten tbv kabeldoorvoeren en stopcontacten. De randjes zijn daarna ?gebroken? mbv van een bovenfrees en het geheel is vervolgens in elkaar gemonteerd met 50mm lange M6 boutjes. In positie gebracht ziet het er dan zo uit:



En nog een foto van de achterzijde:



Daar waar de kabels door de achterwand gevoerd moeten worden, heb ik deze kabeldoorvoeren geplaatst:



Daarna was het de beurt aan het ophangen van de monitoren. In de winkel schrok ik echter van de prijzen van deze beugels en heb daarom zelf maar iets gemaakt. Voor ?4,- een aluminium ?stoelprofiel? gekocht van 1 meter.  Vervolgens hier gaten in geboord en er 8 stukken van gezaagd met een lengte van 12.4cm, genoeg voor 4 monitoren. Hier een foto van het profiel:



Vervolgens een stuk profiel op de volkern gemonteerd??..



??..en daarna een stuk profiel bevestigd op de monitor??



Vervolgens kon de monitor opgehangen worden en met 2 M4 boutjes van 30mm lang die aan de onderzijde van de monitor bevestigd zijn, afgesteld worden:



Tot slot op de zijkanten nog enkele stopcontacten aangebracht en de toetsenborden en muizen geplaatst, zo ziet het er dan in z?n totaliteit uit:



Op bovenstaande foto zien jullie ook dat de Marmitek Interface inmiddels ook opgehangen is. Meer hierover is te lezen in dit Topic

De hardware  is nu geplaatst maar alles moet wel nog aangesloten worden aan de PC?s. Morgen eens kijken welke verlengkabels ik allemaal nodig heb.
Ook worden aan de achterzijde van het buro nog 2 TL-lampen aangebracht tbv de verlichting van het nog te bouwen schaduwstation van nivo 2.

Al met al lijkt het mij toch een modern bedieningspaneel geworden dat mij uiteindelijk minder gekost heeft als een CS2 :mrgreen:

Dit was het dan voor nu.

Groetjes en tot de volgende keer, John

PS: nogmaals dank aan Peter(freak) en Huub want zij hebben mij overtuigd van DDW en Koploper met als gevolg dat er budget over blijft om dit soort zaken te realiseren.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Hoi John, links lijkt toch nog plaats over voor een tv met sportkanaal  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ook het scherm voor het Forum is al gereserveerd zie ik. Geweldig man lijkt wel een studeo, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Hallo John,

Ik denk eerder plek voor een monitor verbonden met camara's in de schaduw stations  :mrgreen: :mrgreen:

Mooi gemaakt John, maar als je achter de moniotors zit zie je geen trein rijden  :shock: :?

Zou nou ook mooi zijn om de schermen te calibreren je ziet dat heel goed naast elkaar,  als dat niet is gebeurt  :shock: :?  en met jou perfectie niet mooi  :o

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
"eat my dust, Railz!!!" Wat een professionaliteit is dit zeg! Geweldig! Wat zijn wij daartegen maar een prutsers.

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Citaat van: RoWi op vrijdag 05 februari 2010, 18:52:40
"eat my dust, Railz!!!" Wat een professionaliteit is dit zeg! Geweldig! Wat zijn wij daartegen maar een prutsers.

Roy

ja of niet hé!

als ik alleen die rijen rails zie wordt ik al jaloers, dus laat staan met die pc's erbij...

echt profi klasse, of zoals de ooster buren het zeggen: spitzen klasse!

kan niet wachten om het allemaal werkend te zien...
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
John,

Wederom complimenten voor alles wat jij doet.

Wat een plaatje weer, het is een genot om jou bouw te volgen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Hallo John,

Ziet er goed uit, hangen de monitoren niet wat te laag of komt dit door de foto?


Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Wauw. :shock:
Ziet er weer super uit. 8)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
man man wat een supper mooi werk seg,kijk telkens met groote verbaazing naar jou vorderingen.wat een supper baan gaat dat worden seg,veel succes nog verder en ik kijk uit naar meer foto's of een leuk filmje.


groeten peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Ik raak hier helemaal gefrustreerd van....
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Fantastisch, fantastisch en nog eens..........
Mocht lijden dat ik:

a: zoveel ruimte ter beschikking had.
b: zo technisch was
c: zo ontzettend mooi "ruwbouw"kon maken.

Dit gaat iets beloven voor de scenery.
Bij deze een erg diepe buiging.

Mvrgr:
Erik
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Hoi,

.... als het een tijdje stil is bij John .......... dan mag je altijd aan een rake stoot verwachten, dikke pluim !!
Je leest andermans gedachten ..  :lol:

Tot later, steven.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Hoi Tilly

Ik kan niet meer zeggen dat dit een TOP baan is
Ik heb toch een vraag over je ftp-kabel.
Hang je de afscherming aan aarde? of laat je deze los want in je RJ 45 stekker kun je deze niet aansluiten.


gr Jeroen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Goeie oplossing die ophanging, en dit ziet er ook weer erg mooi uit allemaal, succes verder John!

(luister ook eens naar Tank  :wink:)

Gr Michel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw controle/bedieningspaneel)
Prachtig gemaakt John, pet je af.

Groetjes Jac.