Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Dit vind ik niet mooi  :?

Ga maar wat anders verzinnen  :mrgreen: :mrgreen:

Volgens mij zijn de treinen daar ook niet blij mee met passeren van elkaar.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
erasion
gast

Re:Baan Hans(je)
ik ben het met einte eens hans,

dat samenknijpen staat niet erg mooi  :?
kun je het niet normaal naast mekaar leggen ??

gr, Ron
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
Ik heb ook deze portalen en bij de normale hartafstand (K-rails) kunnen de lange 1/87 wagonnen er lekker door.Je hebt nog een halve cm over langs de kanten.Mijn portaal staat ook voor een bocht.De kleine enkelspoorportalen heb ik wel een cm verbreed door ze boven te halveren en er een blokje tussen te lijmen.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Hoe ga jij de bergen maken ook met gaat en en houten frame, of heb jij iets nieuws verzonnen.

Ben nu bezig deel 1 te voorzien van kippengaas, gaat boven verwachting goed vast lijmen met hete lijm  8)

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Duidelijk...terug naar de tekentafel  :)

Dit heb ik met puzzelen bereikt, de andere kant...heb geen rechte maar een paar hele flauwe bochten ertussen gelegd, zo krijg je toch aardig optisch het idee dat het niet precies onder het kopstation doorgaat.
De steunmuurtjes staan nog in 1 lijn ook  8)
Onder het kopstation wringt het nergens !!!! ...wat een kunst en vliegwerk zeg  :shock:

Walter...helluppppp  :lol:

Einte, gaas in ieder geval ;)



Groeten, en bedankt weer !!

Hans :)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

En nou een tunnel idee creeeren met een stukje steentjes karton van 20 cm, of hoe dat ook heet, en je ziet de bocht niet meer  :D

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zo krijg je al een idee Einte  :P



Misschien de flauwe bochten eerst de andere kant opleggen ?? breng je mensen nog meer op het verkeerde been :) ...haal ik denk ik niet meer  :?

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik denk dat het 'm wel zal zijn zo  :D

Van het achterste portaal moet je zeker een stuk afhalen aan de linkerkant, en dan een steenstrip er tussen, lijkt mij.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zo heb ik het nu passend gekregen...uitgangen beide zijde , sluiten zo perfect aan (onder het kopstation)

Fractie samengeknepen  :P



Dit kan wel, lijkt me :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

De sporen liggen naar mijn idee toch nog te dicht op elkaar, maar dat is mijn mening.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op woensdag 30 december 2009, 16:19:15
Hallo Hans,

De sporen liggen naar mijn idee toch nog te dicht op elkaar, maar dat is mijn mening.

Gr Einte

Optisch lijkt dit maar zo  :lol:

Kijk naar de buitenranden (rails) ongeveer maar 1 CM !! rode pijlen.



Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
erasion
gast

Re:Baan Hans(je)
zo zie je er bijna niks meer van hans  :D toppie gedaan  8)

trouwens, ga je hierna eerst die "bergen" maken, of ga je eerst weer een ander hoekje doen ??

gr, Ron
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,
ik heb even je foto's bekeken,en vind het er goed uitzien zo.beter als bij de eerste foto's en sporen,ik doe da ook nooit is niet realistis is mijn meening he.zo is het veel beter en ook echter,en ik hou je goed in het oog met je vorderingen.


groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ron, goeie vraag  :) ...ga toch eerst de bedrading afmaken, seinen aansluiten, ontkoppelrails e.d

En dan...wie zal het zeggen, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte ;)

Peter, jij ook bedankt voor je reactie en succes met je eigen vorderingen :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

zo zeg, wat een snelheid! Ik vind de beide laatste oplossingen helemaal top. Het protaal bij je station is prima hoor, is juist goed dat de rails dicht bij elkaar ligt, in werkelijkheid is in het duitse profiel de afstand tussen de rails ook maar iets van 4,5 m, dus op schaal z'n 51 mm. Dat gaat vaak niet ivm bochten en de overhang van lange wagons bij onze beperkte bochtstralen, maar op rechte stukken kan het best.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Walter  :oops: :D

Dus ook deze neem ik aan (foto) hoe denk jij over hoe dat ze nu liggen/staan (de twee enkele ten opzichte van elkaar) goed..of voor verbetering nog vatbaar ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

doen zo! mooi man  :D
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 31 december 2009, 08:00:30
Dank je Walter  :oops: :D

Dus ook deze neem ik aan (foto) hoe denk jij over hoe dat ze nu liggen/staan (de twee enkele ten opzichte van elkaar) goed..of voor verbetering nog vatbaar ??



Groeten,

Hans ;)

Ik vind het zo wel mooi staan.
Om de overgang wat mooier te maken zou je aan de rechterkant nog een schuin aflopende steunmuur van dezelfde structuur kunnen maken. Als je die een beetje dik maakt (1 cm) en deze er aan de buitenkant tegen aan plakt hebt je een mooie overgang.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de reacties  8)

Piet, bedoel je ongeveer zoiets..heb het voor de duidelijkheid maar even in rood gedaan.



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Zoals de laatste foto vind ik dit de mooiste oplossing, het verspringen van de tunnel portalen geeft een leuker effect dan een grote.

De ingetekende muur ( in het rood ) zou ik doen, nu wordt het een geheel.

Succes verder.

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
yes yes yes!!!!!!!! toppie!
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op donderdag 31 december 2009, 16:19:58
yes yes yes!!!!!!!! toppie!

Dank je Peter en Walter...we zien elkaar weer in 2010  :)

Iedereen een super 2010 met veel trein-plezier !!!!!!!!!!!!

                             

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan Hans(je)
Laatste foto ziet er top uit Hans.

Twee tunnel portalen vindt ik mooier dan een grote.

Jij ook een goed 2010, met veel spoor plezier.

Groetjes Jac.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Staat inderdaad beter, die aflopende steunmuur. Houden zo, zou ik zeggen
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zal ik doen Piet  :) ...Jac ook bedankt voor je reactie.

Het is niet helemaal donker, maar toch maar een foto gemaakt van de brandende seinen en wissels.
Later een foto als het echt donker is  :P

Ik heb nu alle wissels KOPSTATION aangesloten, en de seinen en alle ontkoppel-railen..wow wat een werk en niet in de meest makkelijke houding, ben ook geen 16 meer  :lol:



Hier de bedrading, zie je toch later niets meer van...alhoewel, ik die boekbinders beter bovenin had kunnen lijmen...stom maar ik heb geen zin dit allemaal weer te veranderen  :shock:
Ach dit zal wel niet de laatste keer zijn, blijft mensewerk...let niet op de rommel ;)
Voor de verlichting heb ik aparte trafo's.



Groeten en allen een fijn 2010 toegewenst !!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Op die laatste foto ziet het er netjes uit met die boekbinders.
Een vraagje, lijm je die met het lijmpistool en doe je dan op een paar punten wat lijm of doe je over de hele lengte lijm?
Ik wil dit zelf nl ook gaan gebruiken.

Groetjes Jac.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Dat ziet er goed uit zo met die boek binders, alleen een vraagje hoe heb je die draden doorverbonden?
Gesoldeerd hoop ik, anders loop je later je rot te zoeken naar storingen.
Bij mij heb ik alle draden van af het wissel er af gehaald en nieuwe op gesoldeerd.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Jac, ik doe her en der een kwakkie op een paar punten  :)

Was een goeie tip die boekbinders, veel beter dan die kroonsteentjes.
Maar beter laat dan nooit zeg ik altijd maar ;)

Einte, ik stroop ze vrij lang af zeg maar...draai ze dan een heleboel keer om elkaar heen, dan buig ik ze en draai er strak tape omheen.
Misschien soldeer ik ze alsnog, bedankt voor de tip Einte :)

Wat aanvullende info, i.p.v de decoder-kastjes allemaal op een centraal punt te doen...heb ik ze in de buurt van de wissels, seinen gemonteerd...scheelt veel draad !!!!
Heb daar toch een soort ringleiding, dus aftakken is geen probleem.

Dit is de beste die ik kan maken...sorry maar ik ben geen fotograaf  :lol:



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Je moet niet flitsen dan lukt het wel beter, mischien even met de belichtings correctie spelen.

Ziet er nu al leuk uit zonder flits een stuk beter, een kleine lamp er op richten beetje spelen met verlichting dan kom je er wel  :lol: :lol:

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik vind het een mooie foto, en ja beter kan altijd, probeer zoals Einte al zij met wat verlichting te spelen.

Gr.
Piwie.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Ik las dat je de draden in elkaar twist en dan met tape isoleerd.

Dit is geen top verbinding helaas, er gaat niet alleen spanning door de draden maar ook digitale informatie.

Als je ooit aan een draad trekt kan het geheel slecht kontakt maken met alle gevolgen van dien.

Koop wat krimpkous en soldeer de verbindingen en isoleer het geheel met krimpkous.

Zo krijg je een bedrijfs zekere verbinding.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 01 januari 2010, 22:45:48

Ik las dat je de draden in elkaar twist en dan met tape isoleerd.

Dit is geen top verbinding helaas, er gaat niet alleen spanning door de draden maar ook digitale informatie.

Als je ooit aan een draad trekt kan het geheel slecht kontakt maken met alle gevolgen van dien.

Koop wat krimpkous en soldeer de verbindingen en isoleer het geheel met krimpkous.


Hans, dit is geen onzin, daar ben ik te lang elekromonteur voor ook met solderen.

Succes er mee  :D

Gr Einte

Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

knappe foto's van je seinen,gaat goed komen hoor blijven proberen en meerdere foto's maken en de beste dan op forum plaatsen.voor de rest supper hard gewerkt weer en veel succes hans.en het beste voor 2010;mag het een fijn spoorjaar voor je zijn.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hartelijk dank voor de leuke reacties en nuttige tips  :)

Had toch ook nog een paar nieuwe sokken nodig, dan kunnen er een paar kousen ook nog wel bij  :lol:
Ik heb nog wel een paar gekrompen sokken in de kast, maar die zal ik maar niet gebruiken  :P

Peterke, bedankt en jij ook een geweldig spoorjaar ;)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Wat tipjes voor in donker fotograferen.
In het donker krijg je bijna altijd overstraling van de lampjes, is onvermijdelijk bij lange sluiterijden.
Je kunt wat experimenteren door de baanverlichting heel snel uit te schakelen. Even wat opnamen maken om te kijken hoe lang (of liever gezegd kort) de verlichting aan moet. Bij een belichtingstijd van 30 seconden zou dat niet meer mogen zijn dan 5 seconden.
Gebruik een stabiele ondergrond (niet vasthouden dus). Alleen al je ademhaling en hartslag zorgen voor beweging van de camera. Ook het indrukken van het knopje zorgt voor beweging, gebruik daarom liever de timer.
En verder maar hopen dat er geen zware (vracht)auto door de straat gaat of de wasmachine net gaat centrifugeren.

Zie deze foto in mijn bijna geheel donkere treinkamer
Vanaf een statief, met afstandbediening, belichting 30 seconden, licht uit na een paar seconden.

Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op vrijdag 01 januari 2010, 16:03:35
Hallo Hans,

Dat ziet er goed uit zo met die boek binders, alleen een vraagje hoe heb je die draden doorverbonden?
Gesoldeerd hoop ik, anders loop je later je rot te zoeken naar storingen.
Bij mij heb ik alle draden van af het wissel er af gehaald en nieuwe op gesoldeerd.

Gr Einte


inderdaad, het is de beste oplossing om zo weinig mogelijk koppelingen nodig te hebben.

als je toch draden moet verlengen, kan het ook met een amp-klembuisje, snel en stevig en zonder solderen.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
pab,

schiiterende foto! leerzame tips ook...

walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de tips Piet, inderdaad heel leerzaam  :)

Hessel, welcome back ;)

Heb nog een leuk seinhuisje gekocht !!



Groeten en dank voor de reacties !!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans

Wat een mooi seinhuisje heb je gekocht, zo iets heb ik ook maar dan een
Stuk kleiner. :)

Vr Gr Wim
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: wl op zaterdag 02 januari 2010, 16:18:20
Hoi Hans

Wat een mooi seinhuisje heb je gekocht, zo iets heb ik ook maar dan een
Stuk kleiner. :)

Vr Gr Wim


Dank je...klein maar fijn zeggen we dan  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

mooi seinhuisje heb je daar gekocht,heel mooi kijk uit hoe het gaat staan op je baan



groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt...hij zal zeker mooi staan bij het kopstation :)

Ben op het moment aan het uitvogelen hoe ik mijn wartesignal 4519 aan de gang krijg  :shock:
Ik heb de gebruiksaanwijzing maar ik snap er geen bal van...volgens mij heeft iemand met een borrel op die dingen geschreven  :lol:

In de gebruiksaanwijzing staan twee bruine draden en een gele, nou die heb ik niet...dit heb ik:

Gele draad met een witte huls

Bruine draad met een zwarte huls

Zwarte (donker bruin)  draad met een gele huls  :shock: :shock:

Ik gebruik de schakeldecoder 5213 (Viessmann)

Kan iemand mij op weg helpen..liefst met tekening, paint of zo :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hansje,

Ziet er weer mooi uit. Met de seinen heb ik ook veel problemen. Soms helpt het op de side van Viessmann te kijken. Daar staan de laatste updates op van de gebruiksaanwijzingen.

mvg.

Olaf
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
http://www.viessmann-modell.com/pdf/4519.pdf
weis =wit : gelb = geel.
Wist je ook wel denk ik.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt, maar deze had ik al gezien...ik heb een 5213 decoderkastje dat is mijn probleem :)
Voor mij is dit een wirwar van draden !!!!

Ik ben een bout op dat gebied, maar staat tegenover dat ik weer goed kan drummen  :mrgreen:

Gaarne uitleg met 5213 ;)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,
gewoon ff uitproberen op de lichtuitgang van je trafo welke draad wat is. De bruine met zwarte huls aan je massa (bruin), de andere twee zijn voor de verlichting, waarbij het aanstraal licht in het donker aan hoort te zijn (dus aan/uit schakelen met je wisselverlichting/perronverlichting), de andere draad zal de twee lampen die aan de W vastzitten van stroom voorzien, die draad hang je dus aan één uitgang van de schakeldecoder.

op de Viessmann site het schema gevonden:

geel met zwarte huls moet aan geel van trafo is gemeenschappelijke + (kan dus aan middenaansluiting van decoder)
zwart met witte huls aan bruin (massa van aanstraal lamp)
zwart met geel aan decoder uitgang (massa van seinlampen)

met jouw kleuren kan ik er zo geen wijs uit, maar je kan ht uitproberen, er kan niets kapot. Het meest waarschijnlijk is dat :

geel met wit gemeenschappelijk + (aan midden uitgang decoder)
bruin met zwart aan digitale massa (bruine aansluiting decoder)
dbruin met geel aan decoder uitgang (seinlampen massa, aan schakeluitgang van de decoder dus groen of rood, maakt niet uit, je kunt een ander sein op dezelfde manier aansluiten aan dezelfde decoderuitgang, maar dan de andere schakeluitgang gebruiken)

Ik hoop dat je er zo uitkomt :-)

Walter

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hartelijk dank Walter  :)

Zal vandaag de mogelijkheden eens uitproberen  8)

Geef wel een seintje als het lukt...leuke woordspeling  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

veel succes gewenst met het aansluiten van je seinen,ik gebruik de iets duurdere van marklin.er kan niets gebeuren hans,alleen dat ze niet werken als er een draadje niet goed zit maar dat vind je wel hoor ik geloof in je. :wink: :wink:



groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Geloof maar niet te veel in me Peter....mijn Viessmann 5213 decoder-kastje is kapot  :(

Heb wat draden geprobeerd, hoorde een gezoem in mijn 5213 en sindsdien doet hij helemaal niets meer op mijn CS2  :shock:
Vrees een draadversmelting of zoiets...stom, stom !!

Waarom maken ze nou eens niet een echt begrijpelijke gebruiksaanwijzing  :roll:

Nog een duur ding ook, denk zo'n 30 euro.

Mijn treinplezier is effe over voor vandaag ;)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Dat zou jammer zijn een decoder naar de kn...  :?

Ik hoop dat je niet het treinplezier voor langere tijd over is  :mrgreen:

Gr Einte