Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?

Gestart door marklin150jaar! woensdag 23 december 2009, 21:39:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Hallo ik ben een beginnende marklin rijder weet nog niet zoveel heb een klein analoog baantje.
Kan ik ook met een delta trafo rijden dat ik meerdere loc's kan besturen?
Of moet ik er dan speciaale delta decorders inbouwen?
En hoe duur kost een delta decorder?

Groetjes Maarten.
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
je kan volgensmij gewoon een delta control aanschaffen, alle draden verbinden, en rijden maar.
bestaan er delta decoders? :?
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
D'er bestaan inderdaad delta-decoders (kosten zo'n 30 euro).
Hebben al uw lok's een decoder (delte of digitaal), dan kan je met een delta-control tot 4 (of 5 met nog handregelaar derbij) treinen laten rijden.
Wil je nog meer treinen laten rijden, dan zul je op digitaal moeten overschakelen (maar uw delta-decoders gaan daar ook op).

Guy
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Hoi Maarten,

Analoog kun je alleen met meerdere treinen rijden door met stroomkringen te werken (met elk hun eigen trafo).

Wil je met meerdere treinen op hetzelfde spoor rijden zul je digitaal moeten gaan rijden. Het Delta-systeem is gewoon Märklin Digital maar dan met een beperkte functionaliteit. Dat geldt zowel voor de regelaar als de decoders. Zo hebben Delta-locs geen continu brandende lampen en geen extra functies. De regelaar kan maar een heel beperkt aantal treinen aansturen.

Als ik jou was zou ik Delta overslaan en meteen "volledig" digitaal gaan rijden. Als je baan groeit en je wil met meer locs rijden, die ook de volledige digitale functionaliteit hebben, dan kan al dat Delta-spul namelijk weer de prullenbak in... :?

Mijn advies: Kijk eens naar een Mobile Station (of een startsetje waar er één bij zit) en voorzie je locs van een volwaardige decoder, die niet eens duurder hoeft te zijn dan een Delta-decoder...

Martijn ;-)
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Hallo Maarten.
Ik ben ook analoog rijder en laat wel 15 treinen automatisch over mijn baan rijden.Op 1trafo laat ik wel 3 treinen tegelijk rijden zonder problemen met botsen ,als je je baan maar goed beveiligt met de nodige seinen.
Groet Harrie
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Dat is inderdaad een optie die ik niet genoemd had (net als rijden op bovenleiding als aparte stroomkring) maar wel eentje voor de meer gevorderde analoogrijder ;-)
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
halo,ik ben nog aan het opbouwen hier ,na 30 jaar,weer het spul actief aan het maken.ik wil 4 treinen laten lopen en dat kan met seinen,je kan
handmatig schakelen of met schakel rail,nu heb ik een probleempje dat ik dat met aansluiten van de schakelrail ff kwijt ben hoe dat moest,dus maar
weer ouderwets op de schakel blokjes en handschakelen.
was al wat met de schakelrail in de weer geweest maar die bleven hangen,oud he,dus der maar weer tussen uit gehaald.wat wel zo is,vindt ik dan als je handmatig schakeld ben je wel meer met je hobbie bezich.en analoog rijden heeft mijn hart gestolen ,reeds van uit ouderlijk huis
en veel materiaal als ervenis bewaard,en als een stukje nostalgie
maar weer opgebouwd.
vgr tonsr.
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Vroeger werden vele analoge banen bestuurd met seinen en kontaktrail.
Deze werden zodanig geplaatst dat een rijdende trein een andere trein liet rijden en zichzelf naar een stroomloos spoor reed.
Alleen een andere rijdende trein kon deze stilstaande trein weer laten rijden.
Veel oude marklin baanontwerpen waren in het ontwerp al voorzien van deze seinen en kontaktrail.
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?

Hallo
Op 1trafo laat ik wel 3 treinen tegelijk rijden zonder problemen met botsen ,als je je baan maar goed beveiligt met de nodige seinen.
Mijn vraag:
Is er niet ergens een voorbeeld op internet of door iemand, hoe je dit kan beveiligen met seinen enz.
bijvoorbeeld een cirkel met een zijspoor ??
groetjes
TonvS
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Citaat van: Kappa op zaterdag 26 december 2009, 19:38:43
Vroeger werden vele analoge banen bestuurd met seinen en kontaktrail.
Deze werden zodanig geplaatst dat een rijdende trein een andere trein liet rijden en zichzelf naar een stroomloos spoor reed.
Alleen een andere rijdende trein kon deze stilstaande trein weer laten rijden.
Veel oude marklin baanontwerpen waren in het ontwerp al voorzien van deze seinen en kontaktrail.
VROEGER?Ik rijd nog steeds op deze manier en heb daar geen problemen mee en kan zoveel treinen laten rijden dat ik wil.
Harrie
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Als het al moet gebeuren zou ik zeker geen Delta-decoders aanschaffen, maar moderne exemplaren.
Die werken ook op een Delta-besturing en geven veel betere rij-eigenschappen.
Complete setjes - met magneet - kosten ca 35 Euro en die voldoen bij mij uitstekend.
Als je zoekt zijn ze ook iets goedkoper uit te halen, voor 32,95 - ebay.de.

Wel moeten die decoders dan op een geldig Delta-adres geprogrammeerd worden.
Dat kan o.a. met elke CS, MS of Ecos. Dus iemand in de buurt met zo'n apparaat vragen.

Als je zo'n besluit neemt, vraag gerust na wat je nodig hebt.....
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
ja kan ook bovenleiding op je baan zetten en dan en dan een lok op de bovenleiding laten rijden dan moet je wel een aparte travo op de bovenleiding zeten
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Citaat van: tonvans37 op dinsdag 29 december 2009, 13:18:02
Is er niet ergens een voorbeeld op internet of door iemand, hoe je dit kan beveiligen met seinen enz.
bijvoorbeeld een cirkel met een zijspoor ??

In dit topic staat hoe je met een sein een baanvak aan en uit kunt zetten. De rode draad is voor de rijspanning.
Schakelrails kunnen de seinen bedienen. De 2 klassieke soorten zijn:
- via de sleper: de sleper duwt een palletje om, waardoor een schakelaar onder de rails contact maakt. Bijvoorbeeld Märklin 5146;
- via wielcontact: de trein maakt via de wielen/assen contact. Bijvoorbeeld Märklin 5105.
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Citaat van: marklin1992 op dinsdag 05 januari 2010, 13:33:22
ja kan ook bovenleiding op je baan zetten en dan en dan een lok op de bovenleiding laten rijden dan moet je wel een aparte travo op de bovenleiding zeten
Ik zou beslist geen travo op je bovenleiding zetten, want die wordt dan plat :mrgreen:
Met een trafo gaat het beter.
Re:kan ik bij analoog ook met meerder locomotiefen rijden?
Kinky hoor, een travo op bovenleiding.........