Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichtingsvraag ombouwen met 60760

Gestart door 111 zondag 13 december 2009, 11:59:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichtingsvraag ombouwen met 60760
Hallo,

Ik heb al diverse topics gelezen maar het antwoord nog niet gevonden;

Ik heb een lok omgebouwd met een 60760 setje en hierbij de lamphouders vervangen voor steekvittingen. De grijze draad naar het voorste lampje en retour via de oranje draad. Werkt prima lampje barnbd mooi zonder flikkeren.
De gele draad op het achterste lampje en een extra draad aangebracht van het andere pootje van de vitting naar het pootje van de vitting van het voorste lampje waar de oranje draad aanzit.
(Is dit de goede methode?? want er zit maar één oranje retourdraad aan de decoder).

Het voorste lampje brand vervolgens nog steeds netjes maar het achterste lampje doet het niet.
Nu vraag ik me dus af of ik de goede methode heb gebruikt met het doorverbinden van de oranje draad, want veder heb ik alles gecheckt; lampjes doen het bij testen gewoon, vittingen omgedraaid e.d.

groet, Bram

Re:Verlichtingsvraag ombouwen met 60760
Je hebt het goed gedaan, de oranje draad doorverbonden naar de andere fitting.
Lampje niet kapot?

Mvg Gert
Re:Verlichtingsvraag ombouwen met 60760
Het eerste wat ik zou doen is een multimeter ter hand nemen.
Maar ja, die moet je wel hebben en nog belangrijker is te weten WAT ermee te doen.....

Het kan b.v. zomaar zijn dat de decoder defect is.
Of toch nog een onderbreking ergens in de stroomkring van het betreffende lampje.

Heb je zo'n metertje misschien ?
Re:Verlichtingsvraag ombouwen met 60760
Bram,
Meten is weten!
Als je geen meter hebt kun je er bij mij 1 lenen!
Als je niet precies weet wat je moet meten bel dan even.
Heb je de decoder gecontroleerd voor inbouw?
Succes,
De (n)eef van Marklin
Re:Verlichtingsvraag ombouwen met 60760
Heel vriendelijk dat ik die meter even mag lenen Eef. Ben je vanavond thuis??

Maar..
Ja ik heb gemeten, ik heb vorig jaar van mijn schoonpa (die is hobby-electroloog, en maakt alles waar een snoer aan zit weer in orde, uitgezonderd vishengels) een multimeter gekregen (en me uitgelegd hoe die werkt).
Tussen de gele en oranje draad bleef de meter op nul staan...

De decoder was dus, wat het gele draadje betreft, al stuk in de doos...?

Ik sleutel hem dan wel in een 89-ertje die heeft toch allleen maar een voorlampje..

groet, Bram
Re:Verlichtingsvraag ombouwen met 60760
Lijkt er inderdaad op dat de decoder kaduuk is (behalve als je vergeten was het licht in te schakelen.....)

De Oranje draad (bij ESU blauw) is de plus.
De schakeluitgangen (zoals de gele draad) zijn elektrisch gezien eigenlijk ingangen.
Op de decoder zit een elektronische schakelaar (transistor of FET) die als aan/uit schakelaar dient.
Meet je op die 2 draden niks dan komt er niks uit de decoder.
Hooguit kan die gele draad inwendig gebroken zijn waardoor je het zelfde effect krijgt.
Als je direct op de decoder meet, kan je ook dat nog uitsluiten.
De draad zelf kan je met de weerstandsmeting van de meter controleren.
Wel eerst de lok van de rails halen...