Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw uiterlijk DD-AR

Gestart door Acido woensdag 11 november 2009, 22:25:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Via het NS Panel is een onderzoek gestart onder reizigers naar het uiterlijk van "vernieuwde Intercities". Aangenomen mag worden dat het hier gaat om het tot IC-materieel op te waarderen DD-AR. De vraag staat onder de opties!
Kleurenschema 1

117 (65.7%)

Kleurenschema 2

23 (12.9%)

Kleurenschema 3

38 (21.3%)

Totaal aantal stemmen: 111

Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Nieuw uiterlijk DD-AR
Welk kleurenschema past volgens jou het best bij een "comfortabele Intercity met een warme uitstraling en waar je je vrij in voelt"?

(echt waar, dat vragen ze! :-P)

Kleurenschema 1:






Kleurenschema 2:






Kleurenschema 3:








Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken... Uiteraard kun je slechts één optie aanvinken.

By the way: Je kunt je HIER opgeven voor dergelijke onderzoekjes (via mail).
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Blausee-Mitholz
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Ik zal wel weer negatief zijn maar ik vindt geen van drieën wat.

Mvg, Johan
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Wat mij betreft is de eerste versie het best passend bij de VIRM en de ICR etc., de beide andere versies zijn wel heel erg blauw. In elk geval vind ik alles beter dan de huidige kleurstelling.

Groet,
Ronald
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Erik Baas
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Totaal onbelangrijk. Ik zou liever zien dat NS zich wat meer om de werkelijk belangrijke zaken bekommerde, zoals stoelen waar je langer dan een kwartier op kunt zitten zonder een houten kont te krijgen, meer beenruimte voor lange mensen (zoals ik, en velen zijn nog langer), en toiletten in de SLT. Maar nee, de kleurtjes zijn weer hoofdzaak. Pfft...
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Erik Baas op woensdag 11 november 2009, 22:39:28
Totaal onbelangrijk. Ik zou liever zien dat NS zich wat meer om de werkelijk belangrijke zaken bekommerde, zoals stoelen waar je langer dan een kwartier op kunt zitten zonder een houten kont te krijgen, meer beenruimte voor lange mensen (zoals ik, en velen zijn nog langer), en toiletten in de SLT. Maar nee, de kleurtjes zijn weer hoofdzaak. Pfft...

Tjongejonge... hoe negatief kun je zijn... Denk je nou echt dat er geen onderzoek wordt gedaan naar de meningen over het interieur? Dit is slechts een klein deelonderzoekje, dat "de kleurtjes weer hoofdzaak zijn" slaat echt nergens op, sorry.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Erik Baas
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Acido op woensdag 11 november 2009, 22:58:57
Tjongejonge... hoe negatief kun je zijn...

Ervaring. Hoe NS dit een "comfortabele Intercity" durft te noemen is mij dan ook een raadsel. Bij elk nieuw type trein is weer minder ruimte per reiziger beschikbaar, het enige wat telt is dat er zoveel mogelijk vee mensen ingepropt moeten worden. In een SLT moet ik verplicht "knietje vrijen" met degene die tegenover me zit, en de stoelen zijn net zo hard als de vloer; kortom, genoeg ergernis ! Begrijp je dan dat het uiterlijk van zo'n trein en de kleuren van het interieur me worst zal wezen ? En zo'n enquete is alleen maar bedoeld om ons het gevoel te geven dat we inspraak hebben...
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Van mij mag NS hun DD-ARrijtuigen deze kleurstelling geven, uiteraard in NS-kleuren:

bron: www.railfaneurope.net

Dus de vorm van de rijtuigen, dat het doorloopt van boven naar onder via de bakovergang.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Vind kleurstelling 2 het mooiste, al zie ik niet de noodzaak in om de kleuren ook te wijzigen.
Zoals ze nu rijden is het goed, ja vaker een wasbeurt zou geen kwaad kunnen....
Dit soort acties drijft alleen de prijs (van het al zo dure) OV op.

Groeten van Jarno
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
@ Jarno: Het gaat hier om DD-AR materieel wat gerenoveerd gaat worden (mid-life revisie zeg maar). Daarbij zullen ze omgebouwd worden van stoptreinmaterieel naar Intercitymaterieel. Ze zullen daarbij sowieso geschilderd moeten worden omdat ze nu nog in het stoptrein-kleurenschema rijden (en er op sommigen bijna geen verf meer zit :-P).

Kennelijk is NS aan het kijken of ze dan in het van VIRM bekende schema gestoken moeten worden, of dat er ruimte is voor iets anders, een variant erop. Ik denk niet dat dat direct van invloed zal zijn op de prijs van je treinkaartje ;-)
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
marklinfanaat
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
ze maken dus ook de zij-raampjes van de cabineraam dicht?
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Erik Baas op woensdag 11 november 2009, 22:39:28
...zoals stoelen waar je langer dan een kwartier op kunt zitten zonder een houten kont te krijgen, meer beenruimte voor lange mensen (zoals ik, en velen zijn nog langer), en toiletten in de SLT.

Erik, misschien is dit wat:
Klikkerdeklik en dan iets naar beneden scrollen.

@Martijn: Wel je bron vermelden hoor. :wink:
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: marklinfanaat op donderdag 12 november 2009, 01:00:32
ze maken dus ook de zij-raampjes van de cabineraam dicht?
Dit zijn slechts schetsen om het kleurenschema in grote lijnen weer te geven. Ze zeggen verder niks over dat soort details, dus ik zou me nog geen zorgen gaan maken om de cabinezijraampjes ;-)

Citaat van: Kappa op donderdag 12 november 2009, 08:34:51
@Martijn: Wel je bron vermelden hoor. :wink:
Dat héb ik gedaan: NS Panel, compleet met link.

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 11 november 2009, 22:33:30
Ik zal wel weer negatief zijn maar ik vindt geen van drieën wat.

Ik deel de mening van Johan en over de binnenkant heb ik geen oordeel om reden dat ik nooit in een trein zit. :P

De kleuren geel en blauw zijn, ongeacht het kleurschema, niet mijn kleuren. Als je zo'n treinstel door ons toch mooie landje ziet rijden is het voor mij wel heel erg landschapsvervuiling. Waarom die felle kleuren als huisstijl?

NS groen, dat waren nog eens tijden. 8)

Gr, Ben.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
In mijn optiek is optie 1 de enige die 'past' in het huidige schema.
De andere zijn (zoals al gezegd) te blauw.
Ik vind de suggestie van Fermon trouwens ook wel mooi, dus aan de ene kant de band van bovenaf doortrekken en aan de andere kant van benedenaf. Dat is weer wat speelser. Wel geel/blauw houden, ik vind dat juist een mooie combinatie.

Wat betreft de beenruimtediscussie: Ik ben 2,05m dus mag erover meepraten. Toch vind ik dat het de laatste jaren (/decennia) toch wel een en ander verbeterd is hoor. Als ik de VIRM vergelijk met de hondekop IC's van weleer... De koploper kan ik ook goed in zitten. En de DD-AR is helaas minder ruim inderdaad maar als ik die nieuwe stoel zie (zouden ze echt zo hard zijn?) dan winnen we toch weer een paar cm beenruimte. Laten we het maar van de positieve kant bekijken. 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR

Als ik de plaatjes zo zie dan is mijn persoonlijke mening nee, er zit niet echt iets vernieuwends tussen zeg maar.
Het lijkt allemaal sterk op wat er nu al rondrijd, dus in vergelijking met het huidige materieel ( bijvoorbeeld de Virm's )  gaat het behoorlijk op elkaar lijken denk ik.
Maar goed, een compleet nieuw ontwerp is ook niet 1 2 3 te realiseren.
Dus afwachten denk ik.

Groet Paul
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
1 en 3.
Een compleet nieuw ontwerp willen ze niet, ze willen herkenning van de NS, dus gaan ze geen compleet nieuw ontwerp neerzetten.

1 heeft mijn voorkeur.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
OmeLaurus
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Ik mis eigenlijk het kleurenschema van de 'Sprinters' in het rijtje..
of is dat juist omdat dit de 'sprinterkleuren' zijn?

Van de getoonde 3 opties spreekt nummer 1 mij het meest aan.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Sprinters zijn voor de stoptreinSprinterdiensten, dit worden Intercitystellen...
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 11 november 2009, 22:33:30
Ik zal wel weer negatief zijn maar ik vindt geen van drieën wat.

Mvg, Johan

Ben ik het helemaal mee eens. Dan liever die mintgroene suggestie idd
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Dat het iets op een Virm ging lijken was al bekend, vind zelf de 2e wel stijlvol.  :D
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Acido op donderdag 12 november 2009, 08:44:44
Citaat van: Kappa op donderdag 12 november 2009, 08:34:51
@Martijn: Wel je bron vermelden hoor. :wink:
Dat héb ik gedaan: NS Panel, compleet met link.

Dat weet ik wel Martijn , het was met een knipoog.
Ik kon die mooie plaatjes van jouw daar echter niet vinden, of zoek ik niet ver genoeg?
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
De plaatjes krijg je te zien als je meedoet aan dit onderzoekje. Daarvoor moet je je wel even aanmelden. Als je dat doet krijg je zo af en toe een mailtje met een link naar zo'n (anoniem in te vullen) vragenlijstje. De uitslagen van eerdere onderzoeken vind je hier ;-)
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Ik kom net uit Hoorn en daar zag ik een stammetje met 3 rijtuigen rijden, de stoptrein Schiphol - Hoofddorp.
Loc 1708 met stam 7365 aan de haak.
Dit zie ik weinig meer, meestal zijn de stammen vierdelig.

Weet iemand wat hiermee aan de hand is....

@Acido; zelf ben ik ook ingeschreven bij het NS Panel en heb al een tijd geen onderzoeken meer gehad, de laatste ging over de Fyra.

Groeten van Jarno
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
@ Jarno: Het mailtje voor deze heb ik gisteravond ontvangen. Misschien benaderen ze niet iedereen voor alle onderzoeken? Misschien komt-ie nog ;-)
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Zou zomaar weleens kunnen, dat het mailtje nog komt.
Leuk dat je al zo snel hier heb gepost op het forum.

Ben benieuwd of iemand meer weet over die 3 delige stam DD-AR.

Groeten van Jarno
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Ik heb niet helemaal scherp wat op dit moment de stand van zaken is (ik mis HOV :-() maar een driedelige stam is bijna altijd het gevolg van schadegevallen. Het kan bv zijn dat de mDDM motorwagen door een loc is vervangen, of dat er een rijtuig met schade (brand bijvoorbeeld) uit is gehaald.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 11 november 2009, 22:33:30
Ik zal wel weer negatief zijn maar ik vindt geen van drieën wat.

Met jou kan ik praten.

Groeten,

Thierry
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
en ik ook... VIRM kleur vind ik ook niks
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Als ze niet kiezen voor een ander kleuren schema dan kies ik voor nummer 1

Groetjes Bert
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Wat het ook wordt, ook de lok aanpassen aan de stam.

Optie 1 lijkt te veel op de VRIM, de anderen zijn te blauw.
Ik zou gaan voor 3 maar dan wel met wat aanpassingen.


groet, Bram
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Blausee-Mitholz
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: 111 op donderdag 12 november 2009, 22:40:18
Wat het ook wordt, ook de lok aanpassen aan de stam.

groet, Bram

1700-en zijn bij deze versie niet meer in beeld, enkel de motorwagens worden er voor gezet.

Mvg, Johan
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Erik Baas
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: vriend op donderdag 12 november 2009, 17:19:00
een stammetje met 3 rijtuigen rijden, de stoptrein Schiphol - Hoofddorp.
Loc 1708 met stam 7365 aan de haak.
Dit zie ik weinig meer, meestal zijn de stammen vierdelig.
Weet iemand wat hiermee aan de hand is....

Daar weten ze op het forum van http://www.somda.nl/ waarschijnlijk alles van. Ze houden ook bij waar het ding uithangt (zie http://somda.nl/spots/m7365/0/7/ ) , en kunnen zelfs voorspellen waar 'ie morgen naar toe gaat.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
ruben2.tk
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
ik heb gestemd  op optie 3,


groeten
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Doe mij maar optie 3. Hoe minder geel hoe mooier. :mrgreen:
Nee, onzin. Ik vind de 1e het best er uit zien. Mooie verhouding tussen geel en blauw.

Gr.  Charlie
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2009

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Het is te hopen dat met het exterieur het interieur mee wijzigt, dus comfortabelere stoelen en een goede afstand tussen de stoelen. Wat mij betreft wat meer 'coach' opstelling ipv tegenover elkaar, al schijnt dat laatste meer plaatsen op te leveren.

Wat betreft het uiterlijk: Ze hebben er moeite mee om de ontwerpen naar de kop toe goed af te maken. Van de SLT krijg je tranen in de ogen hoe het lijnenspel aan de onderzijde naar de kop toe loopt. Heeft daar iemand zitten slapen? Maar ik zie het hier ook. Alle drie ontwerpen hebben een goede basis, maar geen enkele overtuigt in de uitwerking. Dubbeldekkers hebben een manco door de verspringing in de ramen ter hoogte van de entrees. Daar is uit te komen, zoals andere ontwerpen bewijzen, maar de NS lukt het niet. VIRM is acceptabel, maar niet meer dan dat. De blauwe balken over de ramen duiken naar beneden bij de overgang, waar je zou verwachten dat ze naar boven gaan. De zwiterse dubbeldekkers negeren de overgang gewoon. Helemaal niet slecht eigenlijk...

Wat ik ook mis is subtiliteit. Er is geen 'achtergrond' meer; alles is kleur: het grijs zoals dat op de 1100/1200/1300 zat en dat via het onderstel en het dak langzaam geheel aan het verdwijnen is. Het dak van de SLT en deze voorstellen is blauw. Ik moet nageven dat het wit(lichtgrijs) van de Sprinters de functie van het grijs lijkt over te nemen, maar het chic van de duitse treinen wordt hier niet bereikt. En bij het IC materieel verandert er weinig. Behalve die blauwe daken dan...

Van sommigen mag ik het niet zeggen, maar het geel en blauw hangen me ook de keel uit. Er zijn zoveel mooie kleuren en er zit heel veel kracht in intensiteitscontrasten. Stel je voor: een bak met twee tinten groengrijs, een donkere en een lichte. En boven de ramen een knallende gele balk met logo. Dan reist iedereen eerste klas

Jeroen
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
@ Jeroen: Het is jammer dat Paul Arzens niet meer leeft, de Fransman die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de SNCF CC6500 (zowel kleur als vorm) en nog véél meer moois. Die had hier wel raad mee geweten :-)
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Dat witte ns logo bij optie 3 doet me ergens aan denken op die blauwe achtergrond, nl de oude beneluxtreinen.
retro is helemaal in, kan de NS hier niet eens naar kijken?

groet, Bram
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2006

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Optie 1 vind ik de beste van deze 3 varianten en 3 is in mijn ogen zeker de lelijkste.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
T ja...  :?

Doe mij maar gewoon de oude uitvoering van de DD-AR stammen.
Dit is toch niet om aan te zien?

Mvg,

Romar
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Romar op zondag 15 november 2009, 19:49:16Doe mij maar gewoon de oude uitvoering van de DD-AR stammen.

Hallo Romar,

dat is mijn ogen het meest vreselijke scenario als dat zo blijft. Werkelijk afschuwelijk zoals die "bananen" door het land rijden. Dat is mijn mening.

Zoals Martijn al zei:

Citaat van: Acido op zaterdag 14 november 2009, 12:27:23
Het is jammer dat Paul Arzens niet meer leeft, de Fransman die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de SNCF CC6500 (zowel kleur als vorm) en nog véél meer moois. Die had hier wel raad mee geweten :-)

Daar ben ik het natuurlijk geheel en al mee eens.

Maar alles anders dan het huidige is al een verbetering. Slechter kan niet.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Tja, aan een lelijk ontwerp kun je met wat kleurtjes niet veel veranderen.
Ik heb voor het derde kleurschema gekozen, dat past nog het beste bij de gereviseerde Koploper.
Maar ik zou dan wel voor grijze daken kiezen en de blauwe band aan de koppen weer versmald tot over de deuren heen laten lopen.
Ik vind die gele deuren maar niets.
En een geheel andere kleurstelling zou me ook wel wat lijken, zoals jeroen al vermeldde.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: Hans Biere op zondag 15 november 2009, 19:58:38
Citaat van: Romar op zondag 15 november 2009, 19:49:16Doe mij maar gewoon de oude uitvoering van de DD-AR stammen.

Hallo Romar,

dat is mijn ogen het meest vreselijke scenario als dat zo blijft. Werkelijk afschuwelijk zoals die "bananen" door het land rijden. Dat is mijn mening.

Zoals Martijn al zei:

Citaat van: Acido op zaterdag 14 november 2009, 12:27:23
Het is jammer dat Paul Arzens niet meer leeft, de Fransman die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de SNCF CC6500 (zowel kleur als vorm) en nog véél meer moois. Die had hier wel raad mee geweten :-)

Daar ben ik het natuurlijk geheel en al mee eens.

Maar alles anders dan het huidige is al een verbetering. Slechter kan niet.




Hahaha, Prima omschrijving van de Dubbeldekkers, mijn zoontje van 5 noemt ze als we zitten te fotograferen ze al 'irritante dubbeldekkers'!

groet, Bram
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
hopelijk wordt het niet nodeloos ingewikkeld en wordt gewoon het kleurenschema van VIRM toegepast. Anders wordt het nog een bende ook.

wat wel een goed idee zou zijn is  (als je een vent bent doe je dat): helemaal donkerblauw (dwz het blauw dat nu gebruikt wordt rondom de ramenrij en een dunne gele rand (standaard ns geel) onder de ramen. Zie het koninklijke rijtuig ex-ICR (het gaat me niet om de koninklijke toepassing) maar om de kleuren. Fronten wel geel.

groet,
Willem
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Citaat van: aleva000 op zondag 22 november 2009, 00:15:04
Fronten wel geel.
Daar kom je toch niet onderuit: het is wettelijk verplicht om een geel (of wit) vlak van minimaal 1 m2 op het front te hebben.
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2009

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Met wit of geel als verplichte front.
Kan je wel een leuke combinatie's maken als altijd maar het geel/blauw.
Daar wordt ik een beetje zout van.
Doe je haar los en wees creatief,dan dat eeuwige geel/blauw.

Groeten Michiel
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Danielrailer
gast

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Herkenbaarheid en huisstijl
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Ik vind de derde wat lijken op de oude IC+ bakken... Ziet er wel leuk uit ;)
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
tot u toe is het kleuenschema 1 geworden gister gezien met t afplakken ervan
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
Oke!

Heb je er ook een foto van? ik ben wel benieuwd! (alhoewel ik de kleurstelling(en) niet echt mooi vind :(, want ik vind, zoals andere ook zeggen, dat er teveel blauw en geel in zit, dat vind ik bij de VIRM en ICMm anders.)

Groetjes Daniël
Re:Nieuw uiterlijk DD-AR
ik zal es kijken..