Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gutzold BR 118 gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom: Help, hoe doe ik dit ???

Gestart door DR Enthousiast zondag 25 oktober 2009, 15:41:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gutzold BR 118 gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom: Help, hoe doe ik dit ???
Hallo allemaal,

Ik heb op de afgelopen Modelspoorbeurs te Houten de hand weten te leggen op een door Modellbau Zwickau (het latere Gutzold) BR 118 (V 180) DR "Die Dicke" in gelijkstroom-uitvoering :D Aangezien ik wisselstroom voer zou ik graag weten hoe ik e.e.a. kan ombouwen. Zoals het zich ernaar laat uitzien wordt er per draaistel 1 as aangedreven. Als ik de kap loshaal zie ik dat de aandrijving (motor) centraal is geplaatst en dat er twee asjes naar elk draaistel lopen. Ik heb altijd begrepen dat er een sleper op een niet-aangedreven draaistel dient te worden geplaatst. Wie kan mij helpen ? Een beschrijving hoe te werk te gaan zou welkom zijn. De lok dateert volgens mij van de jaren '70 dus er is weinig tot geen ingewikkelde elektronica aanwezig. De verkoper gaf destijds aan dat het ombouwen van deze lok simpel te klaren is met een ESU-decoder en sleper maar ik heb zo mij twijfels...

Hoor graag van jullie

Groeten,

DR Enthousiast

Re:Gutzold BR 118 gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom: Help, hoe doe ik dit ???
ik zou het bericht even plaatsen in Ombouwen modellen ander fabrikaat of de digi hoek van dit forum. En foto van binnenwerk doet ook wonderen, want dit klinkt als een oude DC analoge lok, op zich prima basis voor digitaliseren.
Re:Gutzold BR 118 gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom: Help, hoe doe ik dit ???
Hallo DR Enthousiast,

Kijk even op de service pagina's van Guetzold. Zowel bij gelijkstroom als wisselstroom staan BR118's. Heb je nog een art# van de lok? Wellicht kun je er iets mee en misschien nog wel originele onderdelen bestellen zoals een draaistelraam en/of passende sleper.

Ombouw lijkt niet al te moeilijk, sleper eronder, bedrading aanpassen en decoder erin proppen.

Sleper gaat naar de rode draad van de decoder. Beide kanten stroomafname van de wielen doorverbinden en dat gaat naar de zwarte draad van de decoder. Zie verder ook de manual van de decoder die je er in gaat zetten. Eventueel kun je de wielen op maat zetten (14,0mm) maar misschien is het niet nodig op 3-rail.

Gr, Ben.
Re:Gutzold BR 118 gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom: Help, hoe doe ik dit ???
Sja een DDR uitvoering............. Het kan maar de rijeigenschappen zijn niet je van het (laat ik het zo maar zeggen).

Een Br 64 uit DDR tijden heb ik ook van een decoder laten voorzien maar er is wel een avond nodig geweest om de stomer netjes te kunnen laten rijden. Idem voor een Kö van Piko.

Tuurlijk kun je die 118 ombouwen naar 3 rail (digitaal). Met een decoder en een sleper ben je er. De verlichting op de functieuitgangen aansluiten en je stroomafname van de beide wielkanten aan elkaar verbinden. Je zou eventueel zelfs 3rail assen kunnen bestellen via de site.

Zelf heb ik ook een hele verzameling Gützold (2 rail digitaal) maar das van de latere uitgave en dat rijdt formidabel (ik mag haast wel zeggen uitmuntend en das beter dan van menig groot leverancier op 2 rail gebied).

graag foto's van je verzameling hier plaatsen.

Kees-Jan

NB op de site van Gützold staan wat voorbeelden van ombouw naar digitaal!