Het is te hopen dat met het exterieur het interieur mee wijzigt, dus comfortabelere stoelen en een goede afstand tussen de stoelen. Wat mij betreft wat meer 'coach' opstelling ipv tegenover elkaar, al schijnt dat laatste meer plaatsen op te leveren.
Wat betreft het uiterlijk: Ze hebben er moeite mee om de ontwerpen naar de kop toe goed af te maken. Van de SLT krijg je tranen in de ogen hoe het lijnenspel aan de onderzijde naar de kop toe loopt. Heeft daar iemand zitten slapen? Maar ik zie het hier ook. Alle drie ontwerpen hebben een goede basis, maar geen enkele overtuigt in de uitwerking. Dubbeldekkers hebben een manco door de verspringing in de ramen ter hoogte van de entrees. Daar is uit te komen, zoals andere ontwerpen bewijzen, maar de NS lukt het niet. VIRM is acceptabel, maar niet meer dan dat. De blauwe balken over de ramen duiken naar beneden bij de overgang, waar je zou verwachten dat ze naar boven gaan. De zwiterse dubbeldekkers negeren de overgang gewoon. Helemaal niet slecht eigenlijk...
Wat ik ook mis is subtiliteit. Er is geen 'achtergrond' meer; alles is kleur: het grijs zoals dat op de 1100/1200/1300 zat en dat via het onderstel en het dak langzaam geheel aan het verdwijnen is. Het dak van de SLT en deze voorstellen is blauw. Ik moet nageven dat het wit(lichtgrijs) van de Sprinters de functie van het grijs lijkt over te nemen, maar het chic van de duitse treinen wordt hier niet bereikt. En bij het IC materieel verandert er weinig. Behalve die blauwe daken dan...
Van sommigen mag ik het niet zeggen, maar het geel en blauw hangen me ook de keel uit. Er zijn zoveel mooie kleuren en er zit heel veel kracht in intensiteitscontrasten. Stel je voor: een bak met twee tinten groengrijs, een donkere en een lichte. En boven de ramen een knallende gele balk met logo. Dan reist iedereen eerste klas
Jeroen