Op 20 september 2003 organiseerde de Werkgroep 1501 i.s.m. Stichting Klassieke Locomotieven de Magical Mystery Tour.
Voor zowel de deelnemers als de organisatie was het afhankelijk nog een volstrekt mysterie waar de rit heen zou gaan.
De rit begon in station Den Haag Hollands Spoor. Omdat ik wat aan de late kant was kon ik daar geen foto's maken.
Van Den Haag ging het naar Uitgeest. Daar konden we uitgebreid de andere trekkracht van die dag bewonderen. De 1302 van het Spoorwegmuseum. Aan de andere kant hing dus de 1501. We werden vervoerd in de toen nog strak uitziende ICK-rijtuigen.
Van Uitgeest ging het naar de Amsterdamse Westhaven. De 1302 werd weggerangeerd en de PB05 van Rail4Chem duwde de 1501 + rijtuigen naar de bovenleidingloze sporen.
Hier de beide machines naast elkaar. Beide met een smal profiel.
De PB05 was verder naar achteren gereden en dus waren alle ogen en camera's gericht op de 1501.
De PB05 werd achter de trein gerangeerd en duwde het geheel naar het Ceres-terrein. Vanuit de 1501 werd alles goed in de gaten gehouden.
En hier staan we dan. De 1501 stond strak tegen het stootblok aan. Iets waar de Engelse deelnemers dol op waren. Bufferkissing.
De excursietrein in combinatie met de imposante kranen.
Mijn persoonlijke hoogtepunt. De line-up in de Westhaven. Van links naar rechts: 2278, 6498, 1302, 1501 en 1617.
En hier nog even de 2278. Deze loc was toendertijd gehuurd door Railion voor rangeerwerk. Nu is deze loc van Stichting MuseumMaterieel Railion.
Van de Westhaven ging het naar de Watergraafsmeer. De 1302 trok het hele gevolg weer en de 1501 ging direct achter de 1302 mee in opzending. Naast de 1302 staan van voor naar achter: 508, 682, 2215 en 685.
Van Amsterdam naar Rotterdam. Op de Kijfhoek werden de 1302 en 1501 weggerangeerd en de PB05 bracht ons naar de Maasvlakte.
Toen kwam naast de PB05 van Rail4Chem de PB17 van Shortlines te staan. Later ging de PB17 naar R4C vanwege het einde van Shortlines.
Van links naar rechts: DLC PB19, Shortlines PB17, ERS PB09, HGK DE61 en R4C PB05.
Door wat openstaande bruggen was de excursie wat uitgelopen. Terug richting de Kijfhoek werd het zowel buiten als binnen in de trein donkerder. Want een Class66 kan geen stroom leveren aan de rijtuigen.
De accu's van de ICK's werden steeds leger en dus de verlichting steeds sfeervoller
Dit was mijn eerste excursie met de Werkgroep 1501. Ik vond het een topdag.
En hier nog de videoversie: