Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lima Panda dubbeldekker

Gestart door Aad woensdag 27 december 2006, 17:42:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima Panda dubbeldekker
Hallo allemaal,

ik heb een Lima dubbeldekker gekocht. Dit is natuurlijk een gelijkstroomversie. Ik ga er een Marklin 1600 lok voorzetten.
Alleen wil ik gaan proberen om  verlichting in te krijgen.

Hoe kan ik dit het beste doen?? Ben nog een leek in dit hele treingebeuren

groetjes,

Aad
Re: Lima Panda dubbeldekker
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Citaat van: Freak op woensdag 27 december 2006, 17:53:19Je kunt kijken of je er een sleper onder kunt monteren.
Heey,

Moet kunnen! Bij mij zit er ook 1 onder, vanwege sluitlicht van het treinstel :).

Marcel
Re: Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Aad,
Wat ik ook nog bij mijn Panda heb gedaan is het wisselen van het draaistel van de kopbak met een andere bak. Op twee assen met de massa verbonden vind ik wat krap waardoor de binnenverlichting bij mij te veel knipperden.
De beide draaistellen van de  kopbakken hebben een contact op de assen. Dit contact zit het sleepcontact in de weg. Door deze te wisselen met een andere bak kon ik het sleepcontact op het gewisselde draaistel monteren. Het draaistel  met massacontact op de andere bak zit via een starre koppeling elektrisch met de kopbak verbonden. Hierdoor heb je dan toch een verbinding met de massa over 4 assen. In de kopbak heb ik een delta decoder zitten.
Hiermee kan ik de front en sluitlichten wisselen. Op de motoraansluiting van de delta decoder
heb ik de binnenverlichting aangesloten. Hiermee kan ik de helderheid van de verlichting variëren.
Op de starre koppeling heb ik ook twee draden meegevoerd (gelijmd)  voor de binnenverlichting. Op deze manier heb ik de spanning voor de binnenverlichting ook in de andere twee bakken beschikbaar.
De bakken zijn onderling met een vaste koppeling verbonden.
Ik hoop dat dit een Beetje duidelijk is, anders plaats ik wel een fotootje.

Dit is een weg naar Rome of dit de beste is ?? maar ik ben er.

m.v.g
Paul
Re: Lima Panda dubbeldekker
Ha Paul,

wil je zo vriendelijke zijn om een foto tet plaatsen en/of te mailen?

groetjes,

Aad
Re: Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Paul , ook hier interesse voor een foto , graag een mailtje .
Re: Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Aad en Riender

Hier zijn dan de foto?s.



Op de eerste foto is het verplaatste draaistel van de kopbak te zien. Via de vaste koppeling lopen 3 draden 2 voor de binnenverlichting en 1 voor het doorverbinden van de massa.
Op de vaste koppeling heb ik de draden met secondenlijm vastgezet.
De vaste koppelingen worden door o.a door Marklin verkocht voor goederenwagonnen als imitatie koppelingen. Een nummer typenummer weet ik zo even niet.



De delta decoder zit tussen de twee dekken in het midden geschoven. De dekoder Past eigenlijk net niet vandaar dat het bovendek wat gebogen is. De verlichting is aangesloten op de motor aansluiting van de dekoder ( blauw en groen met elkaar doorverbonden anders werkt de verlichting niet als je van richting veranderd.)



Hier dan het eindresultaat. De bedrading tussen de bakken hebben voldoende ruimte nodig om goed door de bocht te kunnen gaan. Vandaar dat ze als een lusje onder de bakken hangen.
Maar zorg er wel voor dat lussen niet te lang zijn of naar beneden kunnen zakken. Anders rijd de DD over zijn eigen lussen. En touwtje springen is de DD nog niet aangeleerd.

Ik hoop dat het zo duidelijk is .

m.v.g
Paul

Re: Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Paul , erg duidelijk . Dank je .
Re: Lima Panda dubbeldekker
Ik heb ook een stuurstandrijtuig die ik graag wil voorzien van sleper en een functiedecoder.
Maar er zijn blijkbaar foto's geplaats maar die kan ik niet zien.
Wat voor sleper is er gebruikt,want de ruimte is niet groot.
Re: Lima Panda dubbeldekker
zie ook geen foto's :(
Re: Lima Panda dubbeldekker
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Foto-links gefixed ;)
Re: Lima Panda dubbeldekker
Bedankt Sascha!!
Re: Lima Panda dubbeldekker
Hallo,

Ik heb onder mijn DDM-1 stuurstandrijtuig een marklin 7175 geplaatst, want de grotere 7164 is te lang.

Maar misschien ook een idee om viesmann stroomvoerende koppelingen toe te passen onder de DDM-1? Dan kun je gebruik maken van de slper van de 1600 of 1800, want dat is wel een 7164.

Jeroen
Re: Lima Panda dubbeldekker
Heb je ook een foto daarvan Jeroen?
Heb je nog wat moeten aanpassen aan het draaistel?
Re: Lima Panda dubbeldekker
Hoi BGK,

Helaas heb ik er geen foto van. Het enige wat ik heb gedaan is een plaatje styreen onder het draaistel geplakt, waar de sleper onder is gezet. Ik heb de sleper onder het kopdraasitel, dus onder de cabine geplaatst.

Jeroen
Re: Lima Panda dubbeldekker
Hallo Paul,

Citaat van: paulH op maandag 05 februari 2007, 16:14:50
De verlichting is aangesloten op de motor aansluiting van de dekoder ( blauw en groen met elkaar doorverbonden anders werkt de verlichting niet als je van richting veranderd.)

Ik ben ook begonnen met het inbouwen van binnenverlichting in de Panda. Welke verlichting heb je gebruikt? Zie ik het goed dat de bovenste aan het eind ombuigt naar beneden? En zitten er in de onderste verdieping ook twee stripjes?

Groeten,

Ferdi.
Re: Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lima Panda dubbeldekker
Hallo Ferdi,

Deze ombouw heb ik een paar jaar geleden al gedaan. Toen waren ledstrips erg prijzig. Als ik het nu over zal doen zal ik dit heroverwegen.

Toen had ik gekozen voor lampjes. Drie lampjes van 6V in serie.
Om het licht goed te verdelen had ik een stuk plexiglas van 6mm dik genomen.
Deze dikte past tussen de banken van de bovenetage.
De vloer van de bovenetage heb ik op de plaats waar de ramen op de b.g. verlicht moeten worden weggezaagd.
Het plexiglas steekt op deze plaats door de bovenvloer heen. De trappen zijn blijven zitten maar ik wilde toch ook licht bij de deuren hebben. Daarom loopt de plexiglas lichtgeleider met de trap gebogen mee.

De drie lampjes zitten verdeeld op drie plaatsen in een gat in het plexiglas. Omdat het licht van het lampje niet rechtstreeks door de ramen moet schijnen maar zoveel mogelijk in het plexiglas zijn de lampjes met schilderstape aan de zijkant afgeplakt.

Het licht wat in de in het plexiglas terecht komt zie je alleen maar als dit verstrooid word.
Daarom zijn de randen rondgeveild. Hierdoor zie je alleen op deze rondingen het licht schijnen.
Nog een voordeel van het plexiglas is dat je er gewoon doorheen kan kijken, je kan dus via de ramen de andere kant zien.

De kosten waren voor mij nihil. De lampjes kwamen uit een lichtslang welke kapot was.
(Afmeting lampjes 3 bij 6 mm met 2 aansluitdraadjes) Het plexiglas waren wat afvalstukjes.

Er is wel een nadeel. Dat is n.l het gewicht. (ongeveer hetzelfde gewicht van de originele lichtgeleiders van Marklin.) Mijn driedelige panter neemt samen met zijn 1600 alle bochten en hellingen goed. Maar met  een stam van 6 bakken daar heb ik geen ervaring mee.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

m.v.g

Paul
Re:Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Lima Panda dubbeldekker
Ik ben momenteel ook bezig met de ombouw van een Lima DDM set (tijger). De Lima assen zijn al vervangen door Marklin assen (ontspoor problemen waren meteen over). Wanneer ik er een sleepcontact onder probeer te zetten heb ik het  probleem dat verende gedeelten van de sleper tegen de assen aan komen wat kortsluiting geeft. Welk sleepcontact past er echt zonder problemen onder en hoe kan ik deze vastzetten zodat de assen niet geraakt worden.
Re:Lima Panda dubbeldekker
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Lima Panda dubbeldekker
De ombouw is bij mij ook gelukt. Ik heb op de beide draaistellen van de stuurstand de massa contacten laten zitten. Bij het achterste draaistel heb ik over het massacontact een bruggetje gemaakt van een stukje styreen U-profiel. En op dit U profiel heb ik een Metalen plaatje zitten waaraan ik de draad voor de sleper heb gesoldeerd. Zo kan ik, wanneer nodig, vrij eenvoudig van sleper wisselen. Sleepcontact wat ik gebruikt heb is de 7175 deze is kort genoeg en wanneer op de verhoging gemonteerd steekt hij precies voldoende uit, wel heb ik het mica plaatje van de sleper iets in moeten korten aan beide kanten zodat deze tussen de assen past.

Functie decoder aangesloten, en een zelf in elkaar gesoldeerd led lichtsetje  (front- en sluitsein) maken het geheel af. Had wat moeite met de Tams functie decoder, haalde de CV en register waardes door elkaar, en had toen even helemaal geen of knipperende verlichting. Maar dit is inmiddels ook allemaal opgelost.

Helaas van de ombouw geen foto's vanwege afwezigheid van de digitale camera.