Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik vind dit toch wel een leuk idee zo, dat inhaal spoor bij de oranje pijl, is een stuk langer, lijkt me handiger voor een langere kolentrein.



Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, het gaat met grote stappen vooruit! en Wasimi is de echte depot meester, vergeet dat niet.  :)

Citeerjouw laatste foto
- als je het linkse spoor laat vervallen, krijg je ruimte voor kleine gebouwtjes. schuif dan meteen de linkse sporen wat meer naar rechts voor nog meer ruimte. als het 4e spoor ook vervalt, mis je waarschijnlijk niks.
- ik snap niet zo erg goed waarom je doodlopende sporen op de draaischijf aansluit. alle loks die je daar opzet, zitten opgesloten. ik zou de doodlopende sporen juist aansluiten op de wisselstraat. dan kunnen er los- en laad-sporen van gemaakt worden. je hebt zo ook al ruim voldoende opstelsporen voor loks.
- kun je een verbinding tussen de wisselstraat en de loksporen fabriceren? dat heeft namelijk als voordeel dat de loods ook direct is te bereiken/verlaten

- mooie toren hoor! menigeen zal jaloers zijn op wat hier op stapel staat!!!

groeten, Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Piwie op zaterdag 10 oktober 2009, 15:31:44

@Walter,
CiteerJe kunt veel info vinden in de bijvoorbeeld de vier delen over Bahnbetriebswerke van Eisenbahn Journal (wel oud, 1989 of zo... heb ze hier voor me). In deel 4 staan ook allerlei voorbeelden voor de modelbaan.
Zij die afleveringen ook ergens nog te krijgen, of zijn ze digitaal?


Piwie,

in de Miba van oktober dit jaar staan deel 1, 2 en 4 achterin gewoon nog als verkrijgbaar,

deel 1            680102
deel 2            680204
deel 4            680404

13,70 per stuk

Walter
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
PS Hans kijk ook nog eens naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15672.msg298582#msg298582

dit lijkt al veel op wat we nu bespreken.

met vriendelijke groet,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re:Baan Hans(je)
@walter,
Dank je wel.

Groeten,
Piwie.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel....ik blijf vervelend hoor, maar kan je hier iets mee  :lol:
Ik kan rechts bovenin na de overgangsrail nog net een rechtse K wissel leggen, haal ik wel.

Stel een LOK komt uit de loods...kan naar de draaischijf en wordt in goede richting gezet, bijna gelijk komt een LOK die net kolen heeft gehad vanaf de draaischijf, die pakt het rechterspoor naar de LOK-loods...is ie goed of is ie goed  :lol:
Blijft zelfs het omrijspoor net naast de koleninstallatie vrij !!??...wat wil je nog meer  :P



Wil toch het liefst alle aansluitingen gebruiken (draaischijf)

Nog een variant....oranje vakken plaats voor scenery. (watertoren op het hoekje. rode cirkel/ovaaal)
Extra gele lijn, doodlopend spoor...zoals jouw idee.



Hoor het wel  :)

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hey Hans.....

niet om het een of ander, maar eehhhhh, je zou eigenlijk nog wat ruimte moeten hebben voor een kolen voorraad, naast de bunkers. Die voorraad dient als tussenopslag, just - in - time delivery bestond in die tijd nog niet :-) Die zou je kunnen bouwen onder en om het doodlopende eind van je kolenspoor rechtsonder tegen de draaischijf. Kun je het kraanspoor verlengen????
Persoonlijk vind ik dat je BW wel erg vol met sporen komt te liggen, vaak geldt minder = meer...... je zou kunnen overwegen om het parallel spor aan je omrijspoor weg te laten, maakt het rangeerwerk complexer, maar geeft meer ruimte voor scenery. de linkse doodlopende sporen liggen prima, een gebruiken voor de vlampijpreiniging (rohrblasgerüst), de andere zou je kunnen gebruiken om een ouwe afgedankte stoomlok op te stellen die als stoomleverancier voor je BW dient. Kun je bijvoorbeeld zo'n revell plastic bouwdoos model voor gebruiken, en een vaste schoorsteen erboven plaatsen.
Je watertoren zou ik niet zo dicht langs de rand plaatsen, zeker ook omdat hij dan boven een tunnelportaal komt te staan........
Als ik me oed herinner heb je onderaan de draaischijf geen ruimte meer toch???
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
hans
ik zou de 2e foto doen
waarom ??
die watertoren is een echte blikvanger en kan daar prima staan !!!
misschien het spoor linksonder wat verder doortrekken !!
succes
groet robert
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter,

Het kraanspoor kan ik iets verlengen, maar niet erg veel zie foto  :)
Moet de zaak ook nog kunnen afwerken met een rotswandje later.

Ik heb de ruimte voor de twee lager liggende sporen ruim genomen (misschien TE) ...maar daar wil ik ook een aflopende rotswand maken, heb je ook ruimte voor nodig.
Of ik moet de bogen beide ruimer nemen ?? en boven nog een stukkie aanbouwen ??
Wel een hoop gedoe voor een paar centimeter !!

Misschien makkelijk, situatie aan de andere kant van de draaischijf.



Let niet op de rails heeft te lang in de regen gelegen  :lol:

Wat jij zegt klopt wel...er bestaat ook de kunst van het weglaten, ik ben ook drummer zodoende  :)

Bedankt Walter !!

Mijn beste Hessel, ontwerp met minder graag   :P :mrgreen:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: remcy op zondag 11 oktober 2009, 14:54:49
hans
ik zou de 2e foto doen
waarom ??
die watertoren is een echte blikvanger en kan daar prima staan !!!
misschien het spoor linksonder wat verder doortrekken !!
succes
groet robert

Dank je Robert  :) ...maar Walter heeft een punt betreffende de watertoren.

Lets puzzel  :lol:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

van Wasmi:
Citeerje zou eigenlijk nog wat ruimte moeten hebben voor een kolen voorraad, naast de bunkers...Kun je het kraanspoor verlengen????

de mogelijkheid bestaat om dit spoor tussen de draaischijf en rotswand (muur?) door te trekken en zo lang mogelijk te maken. die lengte heb je nodig voor het doorschuiven van kolenwagons. Weet je nog van deze foto?


CiteerPersoonlijk vind ik dat je BW wel erg vol met sporen komt te liggen, vaak geldt minder = meer
vind ik ook, maar jouw wil is hier wet. :lol:

misschien geeft dit je wat meer inspiratie, het valt wel op dat er heel veel ruimte ontstaat.


groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Even 2 dagen niet gekeken en je ben weer stuken gevorderd met de puzzel. Bijna klaar ???? :lol:
Persoonlijk zou ik voor de bovenste foto gaan en dan zoals Walter zegt op het linker spoor de vlampijp reineging plaatsen. Wat betrefd de kolenbunkers zou je rechts naast dje kraan een deel van de rotswand kunnen vervangen door een steunmuur, dan win je enkele centimeters en kan je tussen de kraanrails en de muur een kolen voorraad opslaan.

Bron: Ons forumlid Hendrik-Marklin   (weathering topic - Huisjes vuilmaken) unker van Kibri.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Ik was het met Walter eens hoor over TEVEEL SPOOR...lees mijn antwoord maar eens goed  :lol: (onder de foto dus)

Wow, zo'n stortinstallatie is gaaf zeg !!!!!!!!!...lijkt me perfect op die plek.

Mijn dank is groot  :)

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie, en voor die steunmuur is ook wat te zeggen...scheelt weer een paar CM  :)

Groeten,

Hans.

PS: wat doe ik met die aansluit-stukken (draaischijf) die ik niet gebruik ...een paar stompjes staat zo armoedig  :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Onder de kraan kan ik het doortrekken...maar kan dit, zie foto ????



In feite ben ik een eikel geweest  :lol: ....die draaischijf had ik een stukje kunnen opschuiven, nu is dat moeilijk te veranderen..niet onmogelijk.
Maar dat wist ik ook niet van tevoren uiteraard.

De ronding die ik uitgezaagd heb opnieuw aftekenen, en daarna van die ronding een stuk afhalen en weer terugplakken, zoiets dergelijks  :)

Maar dan kloppen die sporen weer niet meer onder de bunkers  :shock:

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
woutje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het toverwoord is flexrail. :P
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: woutje op zondag 11 oktober 2009, 17:03:52
Het toverwoord is flexrail. :P

Ik ben Hans Kazan niet  :lol:

Ben blij dat iemand het toverwoord nog weet...just checking  :)

Groet,

Hans  :mrgreen:

______________________________________________________________________


Daar ik toch niks te doen heb (had)...gisteren gemaakt voor mijn buurman, die dadelijk ervoor zijn LUDWIG setje wil uitstallen  :)
Komen nog wandelaars en schaapjes !! ...en een stuk rails, met aan beide zijde stootblokken (verlicht)...het kan niet op !!

Gemaakt van gaas en gips.

Ik ben te goed voor deze wereld  :mrgreen:

Re:Baan Hans(je)
pjotr
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: woutje op zondag 11 oktober 2009, 17:03:52
Het toverwoord is flexrail. :P

Precies! Dat was ik aan het typen, die had je toch ook nog of had je die al verzaagd?

De twee situatieschetsen van Hessel vind ik de mooiste die ik heb gezien, maar ik vraag me wel af wat in de 2e situatie de draaischijf nog voor toegevoegde waarde heeft, alleen om loks om te draaien? Je kunt op die manier tenslotte op elk spoor komen, zonder de draaischijf te gebruiken (ik weet niets van het werkelijke gebruik van die dingen, behalve dat je er vaak een gigantische lokloods bij ziet, dus misschien is dat juist wel realistischer...).

Erg leuk draadje om te lezen, Hans, en ook erg leuk om te zien hoe je in dingen (zoals dit draaischijfplan) volledig doordraaft, waarbij dat wel geweldige resultaten oplevert, zoals ook 't bruggetje 8)  :D
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Pjotr,

Dank je, soms draaf ik door...klopt  :)

Heb al wel wat verzaagd hoor als ik eerlijk ben  :oops:

Laat me niet voor 1 gat vangen hoor....zonder FLEX  :P
Rechte rail valt weg uiteraard.



Groet,

Hans.

PS: Ik ga effe eten...de accu is leeg  :lol:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 11 oktober 2009, 16:32:35


PS: wat doe ik met die aansluit-stukken (draaischijf) die ik niet gebruik ...een paar stompjes staat zo armoedig  :)


Die kun je vervangen door blinde sporen uit de uitbreidingset 7278 zie blz 314 märklin jaarboek 2008/09
Re:Baan Hans(je)
woutje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 11 oktober 2009, 16:32:35
PS: wat doe ik met die aansluit-stukken (draaischijf) die ik niet gebruik ...een paar stompjes staat zo armoedig  :)
Ik heb een heleboel van die blinde stukken liggen. Laat maar horen wat je nodig hebt.

Gr, Ben.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Wow, kijk aan Hans! t komt helemaal goed.

volgens mij kun je van K-rail ook vrij makkelijk flex-stukkken maken door de onderkant de verbinding tussen de bielsen los te 'dremelen' (bijv. om de drie bielsen). dit kan ook met bochten die je een andere vorm wilt geven.

ik vind dat je lokdepot nu ook veel langer lijkt, omdat het smaller is.

de functie van de draaischijf is wel degelijk belangrijk, want na het kolen laden moeten de loks via de draaischijf nu nog slakken, water en zand.
ook de loods is aangesloten op de schijf, zodat loks vanuit en naar de loods gekeerd kunnen worden en dan de dienst inkunnnen via een laatste mud kolen en water.

t wordt echt mooi hoor Hans.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: woutje op zondag 11 oktober 2009, 18:27:14
Citaat van: Hansje op zondag 11 oktober 2009, 16:32:35
PS: wat doe ik met die aansluit-stukken (draaischijf) die ik niet gebruik ...een paar stompjes staat zo armoedig  :)
Ik heb een heleboel van die blinde stukken liggen. Laat maar horen wat je nodig hebt.

Gr, Ben.

Ben,
Klopt blinde stukken en niet blinde sporen. Zie nu ik de foto in het jaarboek beter bekijk dat in de uitbreidingset het blindesporen zijn.
Maar probleem opgelost als jij nog blinde stukken hebt liggen voor Hansje.
Ik heb er ook nog wel, alleen van Fleischmann. Voordat märklin de draaischijf in zijn programma opnam heb ik een Fleischmann draaischijf omgebouwd naar 3-rail

Het is trouwens gebruikelijk dat je de blinde sporen in het verlengde van je aansluit sporen plaatst. Hebben de locs nog een kleine uitloop als ze iets doorschieten
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik weet wat stukken zijn, die zie ik regelmatig in de stad rondlopen...maar wat moet ik me bij blinde stukken voorstellen  :lol:

Iemand een link of foto ??

Hessel, zie laatste foto...is het niet erg dat er net na de kraan al een bochtje in komt ??
Goed, zoals ik het gelegd heb ??

O ja, zo'n kolen installatie...is dat te koop, of moet en kan ik dit zelf maken ??

Dank voor de reacties mensen !! Jajekra, Woutje enz. enz.  :wink:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
woutje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 11 oktober 2009, 19:32:07
Ik weet wat stukken zijn, die zie ik regelmatig in de stad rondlopen...maar wat moet ik me bij blinde stukken voorstellen  :lol:

Als je die aansluitsporen die je niet gaat gebruiken uit je draaischijf wipt hou je gaten over. In die gaten passen blinde stukken. En die heb ik hier liggen.



Gr, Ben.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: woutje op zondag 11 oktober 2009, 19:48:11
Citaat van: Hansje op zondag 11 oktober 2009, 19:32:07
Ik weet wat stukken zijn, die zie ik regelmatig in de stad rondlopen...maar wat moet ik me bij blinde stukken voorstellen  :lol:

Als je die aansluitsporen die je niet gaat gebruiken uit je draaischijf wipt hou je gaten over. In die gaten passen blinde stukken. En die heb ik hier liggen.



Gr, Ben.

Lijkt mijn draaischijf wel Ben...ik herken het aan de witte krijtstreep  :lol:

Het is duidelijk...ik bekijk de situatie even nader (draaischijf) en dan stuur ik je een PB-tje...goed  :)

Bedankt en groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo Hans,

een flauwe slinger in het spoor moet kunnen. in het echt staat er ook wel eens een rotsblok in de weg hoor!

ik denk dat jij zeer wel in staat bent om met wat reststukjes MDF en de voorbeeldfoto weer een zeer uniek stukje super-scenery te voorschijn kan toveren. ik heb de foto van een engelse baan (NIET van mn eigen :lol:), in nederland heb ik dit nog nooit gezien. ik zelf combineer trouwens ook wel plastic plaat van bouwpakketjes met hout en natuurlijk DAS klei.
op het forum zijn veel fotos te vinden van nagemaakt beton: bijv. hout, verf en vogelzand.

als je eenmaal begint, dan is je vriend het forum er vast als de kippen bij met goede raad en tips...

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Nou dan laat ik dat stukje zo, door dat bochtje krijg ik ook al meer ruimte voor wat extra scenery.... als een soort bonus  :)

Nu nog wat voorbeeld-foto's !!! ik ruik een nieuw project   :P

Maar eerst de sporen verder leggen want het is nog niet beslist...ik ga de loop van de LOK na, en dan probeer ik nog wat.
Knip ik ook nog wat dingetjes uit, wat waar moet komen...foto binnenkort !!

Bedankt Hessel.

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,
ja dat lijkt me weer een leuk spectakel! k ben heel benieuwd wat er nu weer gaat komen.

succes,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op zondag 11 oktober 2009, 20:24:15
Hallo Hans,
ja dat lijkt me weer een leuk spectakel! k ben heel benieuwd wat er nu weer gaat komen.

succes,
Hessel.

Anders ik wel  :lol:

Ik heb ergens eens in een gids, Märklin of Faller is een plaatje gezien van zo'n stortinstallatie, waar de kolen van een hogere etage naar beneden wordt gekiept....heb gezocht maar nog niet gevonden.

Mensen, plaatjes zijn welkom !!

Groet,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Kreeg nog weer een ingeving....iets, of compleet niets  :)

Idee voor uitwerking of prullebak ?? ...eerlijk zeggen.

Zo blijft de koleninstallatie goed zichtbaar vanaf mijn stoel.



Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,
jij blijft maar puzzelen aan je baan,je doet het presies graag dat puzzelen of ben ik verkeerd. :P
het komt wel goed hoor  :P :P zie het wel goed komen.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op zondag 11 oktober 2009, 20:58:59
hallo hans,
jij blijft maar puzzelen aan je baan,je doet het presies graag dat puzzelen of ben ik verkeerd. :P
het komt wel goed hoor  :P :P zie het wel goed komen.

groeten peter

Hoi,

Wil zeker weten dat het naar tevredenheid ligt, want ga het later maar eens veranderen  :)

Gaat stapje voor stapje, maar ik hoop op de goede afloop...moet lukken  :P

Groetjes Peter,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

ik weet het wel hoor,nu beter wat passen en meten als ze liggen kan je er later niet veel meer aan doen.maar ziet er telkens mooi uit hans hoe ze ook liggen.


groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op zondag 11 oktober 2009, 21:04:51
hallo hans,

ik weet het wel hoor,nu beter wat passen en meten als ze liggen kan je er later niet veel meer aan doen.maar ziet er telkens mooi uit hans hoe ze ook liggen.


groeten peter

Dank je Peter  :)

Groeten,

Hans.

Effe een bakkie drinken  :P
Re:Baan Hans(je)
THWboy
gast

Re:Baan Hans(je)
En dan blijkt het eerste idee/ontwerp toch het beste te zijn..

Nee, ik volg dit al een tijdje en ik weet het ook niet!
Gewoon blijven puzzelen! misschien kan je de kolen instalatie ergens anders neer planten?
Ik zie het vanzelf wel!

Groeten.

*PS: hoe komen die rails zo in poep bruin kleur?
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

mss een domme vraag van mij,volg jij soms een voorbeeld van een marklinboek???
want zie het duidelijk voor mij,maar ben helaas niet zeker.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Spreekwoordelijk gezien ben je uitstekend bezig. "Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten".
Als je eenmaal je keuze gemaakt heb dan is het ook een zeer overwogen besluit.
Complimenten voor al de invalshoeken en overwegingen die je maakt !!

Succes met de verdere bouw en ik blijf je volgen!

Groet Jos
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Vollmer heeft een kolenbunker in de collectie (nr 5717)
http://vollmer-online.de/en/articles/art_5717.html

Die stortinstallatie waar je het over had is van Faller (nr 120156) uit 2005/06 catalogus, maar is niet meer in het programma terug te vinden,. Heb de catalogus hier voor mij liggen, maar dit is meer een bekolingsinstalatie dan een voorraad bunker. De kolen worden via goten direct in de tenders gestort, dus dat is niet echt wat je zoekt denk ik.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: THWboy op zondag 11 oktober 2009, 21:16:04
En dan blijkt het eerste idee/ontwerp toch het beste te zijn..

Nee, ik volg dit al een tijdje en ik weet het ook niet!
Gewoon blijven puzzelen! misschien kan je de kolen instalatie ergens anders neer planten?
Ik zie het vanzelf wel!

Groeten.

*PS: hoe komen die rails zo in poep bruin kleur?

Hoi,

De koleninstallatie is reeds ingebouwd, en die staat daar perfect...zeker nu met de stortinstallatie die er boven gaat komen, dus dat zit wel goed.

Over die kleur, ik heb ze te lang in de WC-pot laten hangen....hahaha !! geintje hoor  :lol:
Was een mislukt project om het zo maar te noemen, dus is maar tijdelijk  :)

Groet en bedankt voor je reactie.

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op zondag 11 oktober 2009, 21:21:13
hans,

mss een domme vraag van mij,volg jij soms een voorbeeld van een marklinboek???
want zie het duidelijk voor mij,maar ben helaas niet zeker.

groeten peter

Dacht de Märklin catalogus...gekeken bij de kolenwagons, maar geen plaatje.

Ach, ik kom er nog wel achter Peter, bedankt.

Ik heb het over die stortinstallatie hoor  :)

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Jonge jonge zeg wat ben je toch aan het puzzelen met je depot wordt wel mooi zag wel dat je weinig ruimte hebt voor je lokloods of lijkt het maar zo.

Als ik je een tip mag geven sluit gewoon de rails aan en laat een paar stoomloc's rijden en blijf daar mee even test rijden kom je zeker vast ook op ideeen en zo heb ik het ook gedaan.

succes verder met de bouw.

Groet Wim. 
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: HO op zondag 11 oktober 2009, 21:29:11
Hans,

Vollmer heeft een kolenbunker in de collectie (nr 5717)
http://vollmer-online.de/en/articles/art_5717.html

Die stortinstallatie waar je het over had is van Faller (nr 120156) uit 2005/06 catalogus, maar is niet meer in het programma terug te vinden,. Heb de catalogus hier voor mij liggen, maar dit is meer een bekolingsinstalatie dan een voorraad bunker. De kolen worden via goten direct in de tenders gestort, dus dat is niet echt wat je zoekt denk ik.

Groeten Henk


Henk,

Je hebt gelijk, deze had ik inderdaad in mijn hoofd  :)



Dit is niet helemaal de bedoeling inderdaad, meer zoals de tekening van Hessel.

In ieder geval bedankt Henk.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: MarklinSBB op zondag 11 oktober 2009, 21:28:01
Hoi Hans,

Spreekwoordelijk gezien ben je uitstekend bezig. "Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten".
Als je eenmaal je keuze gemaakt heb dan is het ook een zeer overwogen besluit.
Complimenten voor al de invalshoeken en overwegingen die je maakt !!

Succes met de verdere bouw en ik blijf je volgen!

Groet Jos

Hartelijk dank voor je reactie Jos...en voor de complimenten  :)

Ben niet gauw tevreden wat dat betreft, maar dat puzzelen heeft wel iets.

Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wim N op zondag 11 oktober 2009, 21:41:51
Hallo Hans,

Jonge jonge zeg wat ben je toch aan het puzzelen met je depot wordt wel mooi zag wel dat je weinig ruimte hebt voor je lokloods of lijkt het maar zo.

Als ik je een tip mag geven sluit gewoon de rails aan en laat een paar stoomloc's rijden en blijf daar mee even test rijden kom je zeker vast ook op ideeen en zo heb ik het ook gedaan.

succes verder met de bouw.

Groet Wim. 

Hoi Wim,

Zeker zo'n slecht idee nog niet...kan geen kwaad dat ze wat aan beweging doen  :)

Mijn ruimte is beperkt, en dat betekend zeker passen en meten.

Moet lukken  :P

Leuk dat je langs kwam Wim  :wink:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
t is moeilijk als plaatje te vinden, maar kan dit als voorbeeld dienen voor een stortbunker?


ik heb ze ook wel eens in model gezien, maar dat is zeker al 30 jaar geleden.

groeten,
hesssel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Dit is zeker al een aardig voorbeeld om op verder te borduren, bedankt  :)

Ligt er ook aan hoe de kolen uit de wagon komt, via een soort kleppen of zoals je vroeger die rode wagons had...dan is het meer kiepen zeg maar.

Wordt weer puzzelen  :lol:

Hessel, hoe vond je dat idee van die omgekeerde loods trouwens, prullebak  :)

Bedankt en groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik denk dat ik nu mijn definitieve plan heb...lekker eigenzinnig misschien, maar moet kunnen.

Ik ben de LOK-loop nagegaan, zie oranje pijlen.

Eerst Kolen halen, dan naar de draaischijf...vervolgens het linker deel op naar de twee doodlopende sporen, voor water, zand e.d
Als dat klaar is, achteruit de LOKloods in  :P
Hou ik van mijn zitpositie goed zicht op de koleninstallatie !!



Misschien links nog een klein spoor extra. (geel)



Groet,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Tighfield
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Die laatste twee lijken mij heel goede oplossingen.

Succes en de groeten,

Tighfield :D
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

hmmm, eeehhhmmmm, zal ik nog eens een exotisch voorstel doen ....???? als je nu eens rechts (in de meetse foto's onder) van je draaischijf het dubbelspoor een stukje verder overdekt zou je ruimte hebben voor een kleine lokloods die direct aan je draaischijf aansluit......

klik

pfff jongens, wat is er met Pola gebeurd???? ik weet dat het een paar jaar geleden is overgenomen door Faller, maar het is nu gewoon weg????? (dat krijg je nou als je er een paar jaar tussenuit bent....) Pola had volgens mij ook een stortbunker....

Je raakt dan wel een stuk van je parade spoor kwijt, mar je wekt dan ook de indruk dat de treinen echt naar rechts de lange reis naar het volgende station beginnen, ipv dat ze omkeren.
Verder vindt ik je laatste plan er errug goed uitzien. Het idee van die stortbunker is prachtig, maar wordt je kolenspoor dan niet soort van overbodig....????